Tatra
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Tatra autók: listák) |
(javítás) |
||
1. sor: | 1. sor: | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Tatra | | név = Tatra | ||
- | | logo = | + | | logo = Tatralog01.png |
- | | képméret = | + | | képméret = |
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
| alapítva = 1923 (1850) | | alapítva = 1923 (1850) | ||
| alapító = [[Ignác Šustala]] | | alapító = [[Ignác Šustala]] | ||
- | | megszűnt = | + | | megszűnt = 1999 |
| székhely = Kopřivnice, Csehország | | székhely = Kopřivnice, Csehország | ||
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
13. sor: | 13. sor: | ||
}} | }} | ||
- | == Veterán Tatra márkatörténet == | + | == '''Veterán Tatra márkatörténet''' == |
A '''Tatra''' – mely kezdetben lovas kocsikat és vonatvagonokat gyártott - már 1906-ban bemutatta első autóját. Az első sikermodell az I. világháború után 1923-ban jelent meg [[Tatra 11]] név alatt. A cég életében kulcsszerepet játszott a rendkívül tehetségesnek mondott tervezőmérnök, Hans Ledwinka, mely 1934-re készült el formabontó, a világ első áramvonalas tervezésű négykerekűjével, a [[Tatra T 77]]-el. | A '''Tatra''' – mely kezdetben lovas kocsikat és vonatvagonokat gyártott - már 1906-ban bemutatta első autóját. Az első sikermodell az I. világháború után 1923-ban jelent meg [[Tatra 11]] név alatt. A cég életében kulcsszerepet játszott a rendkívül tehetségesnek mondott tervezőmérnök, Hans Ledwinka, mely 1934-re készült el formabontó, a világ első áramvonalas tervezésű négykerekűjével, a [[Tatra T 77]]-el. | ||
20. sor: | 20. sor: | ||
A Tatra ezzel párhuzamosan – visszatérve gyökereihez – teherautókat is készített üzemében. 1956-ban mutatta be a V8-as léghűtéses motorral szerelt [[Tatra 603]]-at, melyet egészen 1973-ig gyártottak, az ezt követően gyártott 613 már közel 200 km/h-s sebességre volt képes. | A Tatra ezzel párhuzamosan – visszatérve gyökereihez – teherautókat is készített üzemében. 1956-ban mutatta be a V8-as léghűtéses motorral szerelt [[Tatra 603]]-at, melyet egészen 1973-ig gyártottak, az ezt követően gyártott 613 már közel 200 km/h-s sebességre volt képes. | ||
- | A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így | + | A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így a személyautó gyártást 1999-ben beszüntette a Tatra. (a T 700-as modell volt az utolsó) |
- | == Veterán Tatra autók == | + | == '''Veterán Tatra autók''' == |
+ | |||
+ | '''Elődök, mielőtt a Tatra márkanevet bevezették''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Tatra-nsig3.gif|right]][[Fájl:Tatra-nsig2.gif|left]] A Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft amely, eredetileg lóvontatású kocsikat, majd vasúti járműveket gyártott, haladva a kor igényeivel, már 1923 előtt is gyártott autómobilokat, NW márkajelzéssel, míg 1923-ban ez a márka megszünt, illetve átadta helyét a Tatra-nak. | ||
+ | |||
+ | '''NW modellek''' | ||
+ | |||
+ | * [[Präsident|NW Präsident]] | ||
+ | * [[NW A]] | ||
+ | * [[NW B]] | ||
+ | * [[NW C]] | ||
+ | * [[NW D]] | ||
+ | * [[NW E]] | ||
+ | * [[NW Elektromobil]] | ||
+ | * [[NW F]] | ||
+ | * [[NW J]] | ||
+ | * [[NW L]] | ||
+ | * [[NW S]] | ||
+ | * [[NW T]] | ||
+ | * [[Tatra 10|NW U]] | ||
+ | |||
+ | '''Tatra márkanév alatt''' | ||
+ | |||
+ | A Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft és a Waggonfabrik Ringhoffer AG (Prága-Smíchov) fúziója révén 1923-ban létrejött a Kopřivnicei Autógyár, a '''Tatra'''. | ||
* [[Tatra 11]] (1923-1927) | * [[Tatra 11]] (1923-1927) | ||
44. sor: | 68. sor: | ||
* [[Tatra 613]] (1975-1979) | * [[Tatra 613]] (1975-1979) | ||
* [[Tatra 613-2]] (1979-1984) | * [[Tatra 613-2]] (1979-1984) | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Austro_tatra_logo.jpg|left|150px]] | ||
+ | '''Austro-Tatra''' | ||
+ | |||
+ | A Tatra típusait Austro-Tatra néven is forgalmazták, főleg a német nyelvterületeken. Ne feledkezzünk meg a személyes vonatkozású tényekről mint, Hans Ledwinka a Tatra-hoz a Steyr Művektől jött át, továbbá a Tatra fejlesztésében, egyes esetekben, Ferdinad Porsche is részt vett, akinek a Daimler-hez, az Austro-Daimler-hez és a Steyr-hez való kötődése (remélem) közismert! | ||
- | === Személyautók === | + | === '''TATRA Személyautók''' === |
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- |
A lap 2012. szeptember 28., 05:35-kori változata
Tatra | |
Alapítva | 1923 (1850) |
Alapító | Ignác Šustala |
Megszűnt | 1999 |
Székhely | Kopřivnice, Csehország |
Kulcsemberek | Hans Ledwinka |
A(z) Tatra weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Tatra márkatörténet
A Tatra – mely kezdetben lovas kocsikat és vonatvagonokat gyártott - már 1906-ban bemutatta első autóját. Az első sikermodell az I. világháború után 1923-ban jelent meg Tatra 11 név alatt. A cég életében kulcsszerepet játszott a rendkívül tehetségesnek mondott tervezőmérnök, Hans Ledwinka, mely 1934-re készült el formabontó, a világ első áramvonalas tervezésű négykerekűjével, a Tatra T 77-el. A cég a II. világháború után 1948-ban mutatta be a T 77-re épülő új modelljét, a szintén lenyűgöző formájú Tatra 600 Tatraplan-t, melyhez később – a Cseh Kommunista Párt ukásza alapján – már csak a közhivatalok dolgozói juthattak hozzá.
A Tatra ezzel párhuzamosan – visszatérve gyökereihez – teherautókat is készített üzemében. 1956-ban mutatta be a V8-as léghűtéses motorral szerelt Tatra 603-at, melyet egészen 1973-ig gyártottak, az ezt követően gyártott 613 már közel 200 km/h-s sebességre volt képes.
A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így a személyautó gyártást 1999-ben beszüntette a Tatra. (a T 700-as modell volt az utolsó)
Veterán Tatra autók
Elődök, mielőtt a Tatra márkanevet bevezettékA Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft amely, eredetileg lóvontatású kocsikat, majd vasúti járműveket gyártott, haladva a kor igényeivel, már 1923 előtt is gyártott autómobilokat, NW márkajelzéssel, míg 1923-ban ez a márka megszünt, illetve átadta helyét a Tatra-nak.
NW modellek
Tatra márkanév alatt
A Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft és a Waggonfabrik Ringhoffer AG (Prága-Smíchov) fúziója révén 1923-ban létrejött a Kopřivnicei Autógyár, a Tatra.
- Tatra 11 (1923-1927)
- Tatra 12 (1923-1926)
- Tatra 17 (1925-1925)
- Tatra 57 (1932-n.a.)
- Tatra 57 A (1936-1938)
- Tatra 57 B (1938-1949)
- Tatra 75 (1933-1942)
- Tatra T 77 (1934-1935)
- Tatra T 77A (1935-1938)
- Tatra T 80 (1931-1935)
- Tatra T 87 (1936-1950)
- Tatra T 97 (1936-1939)
- Tatra 600 Tatraplan (1950-1954)
- Tatra Dynamic (1937-1954)
- Tatra 603 (1956-1973)
- Tatra 2-603 (1963-1968)
- Tatra 2-603 II (1968-1975)
- Tatra 613 (1975-1979)
- Tatra 613-2 (1979-1984)
Austro-Tatra
A Tatra típusait Austro-Tatra néven is forgalmazták, főleg a német nyelvterületeken. Ne feledkezzünk meg a személyes vonatkozású tényekről mint, Hans Ledwinka a Tatra-hoz a Steyr Művektől jött át, továbbá a Tatra fejlesztésében, egyes esetekben, Ferdinad Porsche is részt vett, akinek a Daimler-hez, az Austro-Daimler-hez és a Steyr-hez való kötődése (remélem) közismert!
TATRA Személyautók
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 10 | 1923–1925 |
Tatra 11 | 1923–1926 |
Tatra 12 | 1926–1934 |
Tatra 17 | 1925–1927 |
Tatra 20 | 1923–1925 |
Tatra 26/30 | 1927–1933 |
Tatra 26/52 | 1931 |
Tatra 30 | 1926–1930 |
Tatra 30/52 | 1929–1930 |
Tatra 31 | 1926–1930 |
Tatra 52 | 1930–1938 |
Tatra 52 Sport | 1930–1938 |
Tatra 54 | 1931–1934 |
Tatra 57 | 1932–1935 |
Tatra 57 A | 1936–1938 |
Tatra 57 B | 1938–1949 |
Tatra 70 | 1931–1932 |
Tatra 70 A | 1934–1947 |
Tatra 75 | 1933–1942 |
Tatra 77 | 1934–1935 |
Tatra 77 A | 1935–1936 |
Tatra 80 | 1931–1935 |
Tatra 87 | 1937–1950 |
Tatra 87-603 Versuchsfahrzeug | 1950/1964 |
Tatra 90 Prototyp | 1935 |
Tatra 97 | 1937–1946 |
Tatra 107 | 1946–1947 |
Tatra 201 Prototyp | 1947 |
Tatra 600 Tatraplan | 1947–1952 |
Tatra 600 Diesel Prototyp | 1952 |
Tatra 603 | 1956–1963 |
Tatra 603 A Prototyp | 1955 |
Tatra 603 X Prototyp | 1967 |
Tatra 2-603 | 1963–1968 |
Tatra 3-603 | 1969 |
Tatra 604 Prototyp | 1954 |
Tatra 613 | 1973–1996 |
Tatra 623 | 1980–1998 |
Tatra 700 | 1996–1999 |
Tatra Prezident Prototyp | 1994 |
Tatra V 570 Prototyp | 1933 |
Verseny-, és sport autók
thumb|Tatra 607, Baujahr 1950, 1989 auf dem Nürburgring [[Datei:TatraMTXBlack.JPG|thumb|Tatra MTX V8]]
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 12 Targa Florio | 1925 |
Tatra 30 Sport | 1926 |
Tatra 601 Monte Carlo | 1949–1952 |
Tatra 602 Tatraplan Sport | 1949–1952 |
Tatra 2-603 B5 | 1966–1967 |
Tatra 2-603 B6 | 1968 |
Tatra 605 | 1956 |
Tatra 607 Monoposto | 1950 |
Tatra 607-2 Monoposto | 1951–1958 |
Tatra 625 | 1986 |
Tatra Delfin | 1963 |
Tatra JK 2500 | 1954 |
Tatra MTX V8 | 1990 |
Terepjárók
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra V 750 | 1935–1937 |
Tatra V 799 | 1938 |
Tatra V 809 | 1940–1942 |
Tatra 57 K | 1941–1948 |
Tatra 82 | 1935–1937 |
Tatra 92 | 1937–1941 |
Tatra 93 | 1939 |
Tatra 803 Prototyp | 1950 |
Tatra 804 Prototyp | 1951 |
Kisbuszok és furgonok
thumb|Tatra Mikrobus in Bratislava
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 603 MB (Mikrobus) Prototyp | 1961 |
Tatra Beta (Kleintransporter) | 1996–1999 |
Teherautók
thumb|Tatra 813 8×8 thumb|Tatra 815 thumb|Tatra TERRNo1 [[Datei:Tatra_terrno1_wa.jpg|thumb|Tatra TERRNo1 8×8 in der Eisenerzerkundung, Western Australia]]
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra TL 2 | 1915–1924 |
Tatra TL 4 | 1916–1924 |
Tatra 13 | 1924–1933 |
Tatra 22 | 1934–1935 |
Tatra 23 | 1926–1931 |
Tatra 24 | 1926–1931 |
Tatra 25 | 1933–1934 |
Tatra 27 | 1930–1947 |
Tatra 28 | 1931–1935 |
Tatra 43 | 1931–1938 |
Tatra 49 | 1929–1930 |
Tatra 72 | 1933–1937 |
Tatra 81 | 1939–1942 |
Tatra 84 Prototyp | 1935 |
Tatra 85 | 1936–1941 |
Tatra 111 | 1942–1962 |
Tatra 114 | 1947–1948 |
Tatra 115 | 1948–1949 |
Tatra 116,117,120 2-achsige Prototypen | 1948–1952 |
Tatra 118,119,122 3-achsige Prototypen | 1948–1952 |
Tatra 128 | 1951–1952 |
Tatra 130 Prototyp | 1951 |
Tatra 131 Prototyp | 1951 |
Tatra 137 Prototyp | 1956 |
Tatra 138 | 1959–1971 |
Tatra 141 | 1957–1970 |
Tatra 147 | 1957–1961 |
Tatra 148 | 1972–1982 |
Tatra 157 Prototyp | 1972–1974 |
Tatra 165 Prototyp | 1994–2000 |
Tatra 805 | 1953–1960 |
Tatra 813 | 1967–1982 |
Autó-, és troli buszok
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 24 | 1926-1931 |
Tatra 27 | 1930-1947 |
Tatra 43 | 1931-1938 |
Tatra 72 | 1933–1937 |
Tatra 86 | 1936–1939 |
Tatra 114 | 1947-1948 |
Tatra 400 | 1948-1955 |
Tatra 401 Prototyp | 1958 |
Tatra 500 | 1954-1957 |
Katonai gépkocsik
thumb|Der Tatra 815 als THW-Einsatzfahrzeug
Típus | Konstrukció | Gyártás évei |
---|---|---|
Tatra 111 | LKW | 1942–1962 |
Tatra 805 | leichter LKW | 1953–1960 |
Tatra 809 | Halbkettenfahrzeug | |
Tatra 813 | schwerer LKW | 1967–1982 |
Tatra 815 | schwerer LKW | 1983– |
Tatra OT-64 | Panzerwagen 8x8 in Zusammenarbeit mit Polen auf Basis Tatra 813 | |
Tatra OT 810 | Halbkettenfahrzeug – Nachbau des deutschen mittleren SPW Sd.Kfz. 251 | |
DANA | Selbstfahrhaubitze, Fahrgestell und Antrieb des Tatra 815 |
Hómobil
Típus | Gyártási év |
---|---|
Tatra V 855 | 1942 |
Kapcsolódó Tatra hivatkozások