Citroën
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
18. sor: | 18. sor: | ||
Már első autója is rendkívül sikeres volt, a [[Citroën 10hp Type A]] olcsó volt, ráadásul fenntartása sem került sokba. Citroënt folyamatosan fűtötte a vállalkozó szellem, így „szabad kapacitásait” kihasználva taxivállalkozást, illetve nemzeti buszvállalatot indított. Az 1930-as évekre a fókuszvesztés nyilvánvaló jelei mutatkoztak: a gyár által kínált modellek évtizedes technikán alapultak, ezért a Citroën új fejlesztésekbe fogott, ennek eredménye a [[Citroën Traction]], mely sikeres volt ugyan, de rendkívül komoly pénzeket emésztett fel. A csődtől a [[Michelin]] gumigyártó mentette meg a céget. | Már első autója is rendkívül sikeres volt, a [[Citroën 10hp Type A]] olcsó volt, ráadásul fenntartása sem került sokba. Citroënt folyamatosan fűtötte a vállalkozó szellem, így „szabad kapacitásait” kihasználva taxivállalkozást, illetve nemzeti buszvállalatot indított. Az 1930-as évekre a fókuszvesztés nyilvánvaló jelei mutatkoztak: a gyár által kínált modellek évtizedes technikán alapultak, ezért a Citroën új fejlesztésekbe fogott, ennek eredménye a [[Citroën Traction]], mely sikeres volt ugyan, de rendkívül komoly pénzeket emésztett fel. A csődtől a [[Michelin]] gumigyártó mentette meg a céget. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Eiffel_torony_Citroen.jpg]] | ||
+ | |||
A háború után jelent meg a [[Citroën 2CV]], az emblematikus modell gyártása évtizedeken át tartott. 1955-ben mutatta be a Citroën a [[DS]] modellt, mely lenyűgöző karosszériájával és kifinomult technikájával évtizedekkel előzte meg korát. A DS-ben többek közt hidraulikus felfüggesztés és mechanikus szerkezettel megvalósított kanyarkövető fényszóró kapott helyet. Ez volt az első sorozatgyártású autó, mely alapfelszereltségként tárcsafékeket kapott. | A háború után jelent meg a [[Citroën 2CV]], az emblematikus modell gyártása évtizedeken át tartott. 1955-ben mutatta be a Citroën a [[DS]] modellt, mely lenyűgöző karosszériájával és kifinomult technikájával évtizedekkel előzte meg korát. A DS-ben többek közt hidraulikus felfüggesztés és mechanikus szerkezettel megvalósított kanyarkövető fényszóró kapott helyet. Ez volt az első sorozatgyártású autó, mely alapfelszereltségként tárcsafékeket kapott. |
A lap 2010. május 10., 13:59-kori változata
Citroën | |
Alapítva | 1919 |
Alapító | André-Gustave Citroën |
Székhely | Saint-Ouen, Seine-Saint-Denis, Franciaország |
A(z) Citroën weboldala |
Veterán márkatörténet
A Citroënt alapító André-Gustave Citroën mérnöki tehetségével és karizmatikus személyiségével rendkívül gyorsan sikerre vitte a céget. Az autóipar történetírói gyakran hasonlítják Henry Fordhoz, hiszen Citroën gyárában meghonosította a tömegtermelést, mely nagymértékben járult hozzá sikereihez. Látva tehetségét, a francia állam az I. világháború segítségét kérte a hadiipari termelés fokozásához, cserébe korszerű gyárat adott, melyben a legmodernebb gépekkel dolgozhatott.
Már első autója is rendkívül sikeres volt, a Citroën 10hp Type A olcsó volt, ráadásul fenntartása sem került sokba. Citroënt folyamatosan fűtötte a vállalkozó szellem, így „szabad kapacitásait” kihasználva taxivállalkozást, illetve nemzeti buszvállalatot indított. Az 1930-as évekre a fókuszvesztés nyilvánvaló jelei mutatkoztak: a gyár által kínált modellek évtizedes technikán alapultak, ezért a Citroën új fejlesztésekbe fogott, ennek eredménye a Citroën Traction, mely sikeres volt ugyan, de rendkívül komoly pénzeket emésztett fel. A csődtől a Michelin gumigyártó mentette meg a céget.
A háború után jelent meg a Citroën 2CV, az emblematikus modell gyártása évtizedeken át tartott. 1955-ben mutatta be a Citroën a DS modellt, mely lenyűgöző karosszériájával és kifinomult technikájával évtizedekkel előzte meg korát. A DS-ben többek közt hidraulikus felfüggesztés és mechanikus szerkezettel megvalósított kanyarkövető fényszóró kapott helyet. Ez volt az első sorozatgyártású autó, mely alapfelszereltségként tárcsafékeket kapott.
Veterán Citroën autók
- Citroën 10HP Typ A (1919-1921)
- Citroën 10HP Typ B (1922-1925)
- Citroën C4 (1929-1932)
- Citroën C6 (1929-1932)
- Citroën Rosalie 10 (1933-1934)
- Citroën Rosalie 15 (1933-1934)
- Citroën 7/C (1935-1939)
- Citroën Traction 11 AL/BL (1935-1939)
- Citroën 11 Normale (1936-1940)
- Citroën Traction 11 AL (1936-1940)
- Citroën 15 Six (1937-1955)
- Citroën 2 CV (1949-1980)
- Citroën DS 19 (1955-1968)
- Citroën DS 20 (1968-1975)
- Citroën DS 21 (1965-1972)
- Citroën DS 23 (1972-1975)
- Citroën ID 19 (1957-1969)
- Citroën ID 20 (1968-1969)
- Citroën D Special (1969-1975)
- Citroën D Super (1969-1974)
- Citroën Ami 6 (1960-1969)
- Citroën Ami 8 (1969-1978)
- Citroën Ami Super (1973-1976)
- Citroën Dyane 4 (1967-1976)
- Citroën Dyane 6 (1968-1980)
- Citroën GS (1971-1985)
- Citroën GSA (1979-1986)
- Citroën GSX (1975-1978)
- Citroën SM (1970-1975)
- Citroën CX (1974-1988)
- Citroën Visa (1979-1989)