Jawa
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→A Jawa története: szerkesztés) |
(→Jawa motorkerékpár típusok: szerkesztés) |
||
63. sor: | 63. sor: | ||
|4 ütemű, OHV vezérlésű, egyhengeres, kardántengely hajtású, =Wanderer= liszenc; | |4 ütemű, OHV vezérlésű, egyhengeres, kardántengely hajtású, =Wanderer= liszenc; | ||
|-align="center" bgcolor="lightpink" | |-align="center" bgcolor="lightpink" | ||
- | |Jawa 175 (1932) | + | |Jawa 175 (1932-1946) |
|[[Fájl:J175_1932.jpg|250px]] | |[[Fájl:J175_1932.jpg|250px]] | ||
- | |(Villiers Engineering Ltd.) | + | |(Villiers Engineering Ltd.) kétütemű - egyhengeres, a motorokat és alkatrészeket a Villiers szállította, később Jawa motorral szerelve, melyet liszenc alapján gyártottak; 1932-ben Jawa 175 került bevezetésre, 3,6 kW motor, a könnyű (70 kg) gép képes volt a 80 km/h sebességre, üzemanyag-fogyasztása 3,5 l/100 kilométer. Az első évben a termelés ~3000 db, közel háromszor annyi mint az 500 ccm-es modell három év alatti a termelése. A 1946-ban fejeződik be. |
|-align="center" | |-align="center" | ||
|Jawa 350 (1934) | |Jawa 350 (1934) |
A lap 2012. szeptember 13., 11:46-kori változata
Jawa | |
Jawa, Cseh Köztársaság | |
Alapítva | 1929 |
Alapító | Frantisek Janeček |
Székhely | Párga, Cseh Köztársaság |
Tartalomjegyzék |
Jawa bevezető
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode. |
Történetileg a Jawa motorok aktív és sikeres hétköznapi és versenygépek voltak. A Jawa fenn van jelenleg is a track racing világbajnokságon, a hatvanas évek közepén nyújtotta a legtekintélyesebb teljesítményt.
A számos két-, és 4 ütemű motorkerékpár modell mellett, személyautókat is gyártottak, melyek korukban lépést tartottak a hasonló kategóriájú, ismert autótípusokkal. Mégis a motorkerékpár az amiről közismert a világhírű cseh márka, hazánkban is.
A Motocross versenyekre egy lenyűgöző, pálmakoszorús gépet építettek, mielőtt a 2 ütemű gépekről, a 4-ütemű motorokra váltottak. A salakmotor versenyek, vegyes pályás versenyek és a jégpályáy versenyek, ahol a 4-ütemű motorok továbbra is előnyt élveznek, és a Jawa domináns erő maradt. A számos pontszerzésnek köszönhető, hogy még mindig veretlen. A Jawa Speedway motorkerékpárok ma már egy külön cég által készülnek.
A Jawa története
Frantisek Janecek 1927-ben Wanderer (liszenc alapján) motorkerékpárokat kezdett összeszerelni, hogy gyárának termékkínálatát bővítse. Később a gyártáshoz szükséges berendezéseket és szerszámokat megvásárolva, 1929-ben átnevezte a motort, a JAnecek és WAnderer nevekből eredően, JAWA márkanévre.
A Wanderer eredetijét, egy 498 ccm-es, 4 ütemű, OHV vezérléses, léghűtéses erőforrás hajtotta, a hátsó kerekekig kardán meghajtással juttatva el a kellő nyomatékot. Sajtolt acéllemez váz foglalta mindezt magába.
George William Patchett angol tervező, 1930-ban csatlakozott az új céghez, mint tervező-fejlesztő, egy új modell kifejlesztéséhez, ami gyorsabb, -erős-, de könnyű- felépítésű, lánckerekes meghajtású konstrukcióval rendelkezett, Az új 175 ccm-es kétütemű modell , ha kereskedelmileg nem is, ellenben a versenyeken sikeresnek bizonyult.
A Villiers engedélyével épült kétüteműt, egy szintén könnyed kivitelű, ezúttal ismét egy, 350 ccm-es 4 ütemű (SV), DKW alapú, modell követte 1934-ben, amely a közuakon is sikert aratott. Az oldalvezérelt-alulszelepelt(SV) motort 1935-ben felválotta az oldalvezérelt- felülszelepelt (OHV) vezérlésű válozat.
A cikk készül tovább, addig is "videó sarok"...........
Patchett folyamatosan részt vett a JAWA két és négyüteműek fejlesztésében, és mielőtt a háború kitörése előtt Angliába távozott volna, Josef Jozif tervei nyomán elkészítették, a mindössze 98 ccm-es „Robot” modellt.
Patchett a háború kitörése után, Angliában a Royal Enfield-nél és más fegyvergyártóknál dolgozott. A Jawa sem pihent meg, a háború alatt, titokban kifejlesztettek egy kétütemű, egyhengeres, teleszkópos első-hátsó felfüggesztésű, automata kuplungos motorkerékpárt. 1946-ban ennek a fejlesztésnek köszönhetően, előbb a Jawa 250 „Perak”, majd az 1947-ben átvett „Ogar” üzemében 1948-ban kezdték gyártani a 350-es „Ogar” modellt. A sikeres kétüteműek mellett, 1952-ben beállt a sorba egy négyütemű 500-as motorkerékpár, királytengelyes OHV, majd OHC vezérléssel(Jawa 500 type 12). Ennek a típusnak a nyomán kezdődött az ESO márkanév alatt, a speedway versenymodellek gyártása, immár DOHC vezérléssel is. A verseny-szériák tündöklése évtizedekig tartott, és napjainkban önnáló cégként is, sikeres modelleket gyárt. Még egy pillantást vetve a hátunk mögé, az 1930-as, 40-es évekre, megjegyezzük, a JAWA akkoriban egy sor autót és haszongépjárművet is gyártott.
Hosszasan folytathatnánk a részletezést, de inkább csak kivonatosan említenénk meg a Jawa életútját és sikereit, utána pedig következhet a „képes-táblázatos” típuslista. Nem feledkezünk meg a Jawa jelenéről sem, egy bekezdés illetve fotók erejéig.
Jawa típusok
A legelső Jawa-k, Jawa "500 Wanderer", "175 Villiers"liszenc alapján gyártott modellek.
Jawa motorkerékpár típusok
Jawa autótípusok
A Jawa, bár ez nem-igazán közismert, autókat is gyártott, nem is rosszakat!
Jawa "MINOR" 1938
(Minden információ az alapváltozatokra/modellekre vonatkozik)
Típus | Fénykép | Leírás |
---|---|---|
Jawa 700 (1934) | Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 684 cm³, 15 kW, quer hinter der Vorderradachse, 3-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 720 kg, max. 80 km/h; modifizierte Lizenzversion DKW Meisterklasse | |
Jawa Minor I (1937−1939, 1945) | Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 616 cm³, 15 kW, längs hinter der Vorderradachse, 3-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 700 kg, max. 90 km/h | |
Aero Minor II (1946−1951) | Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 616 cm³, 15 kW, längs vor der Vorderradachse, 4-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 700 kg, max. 90−100 km/h | |
Aero Minor III (1951) | Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 651 cm³, 17 kW, 4-Gang-Getriebe, Frontantrieb, max. 100 km/h. Ein Prototyp, wohl für eine Serienproduktion beabsichtigt, die jedoch wegen der abrupten Einstellung des Minor-Programms 1951 nicht mehr verwirklicht wurde. |
-Jawa- buggy '70, ez már "majdnem" Quad, a négyütemű motorkerékpár motorral.
Jawa Race, Cross, Trial, Speedway és Military érdekességek
Verseny
Cross & Trial
Jawa 250 tip. 557 cross
Jawa Six Day
Salakmotor
Jeges versenyekre
Military
Jawa képtár
Jawa sport
A Jawa napjainkban
Országúti modellek
- Jawa 660 Californian
- 1994 Jawa 250 modell 593
- 1998 Jawa 125 Travel
- 2004 Jawa 650 Classic
- 2005 Jawa 650 Stílus
- 2006 Jawa 650 Dakar motorkerékpárok
- 2008 Jawa 250 Travel motorkerékpárok
Speedway 2012
Referenciák, hivatkozások
- http://en.wikipedia.org/wiki/Jawa_Motors
- http://de.wikipedia.org/wiki/Jawa
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Jawa_(motocykl)
- http://www.jawaczownersclub.co.uk/
- http://www.jawaklubben.se/
- http://www.eltsen.cz/jawa/
- http://www.jawa.eu/company/museum.htm?lang=en
- http://heinkelscooter.blogspot.hu/2009/10/ceske-krumlov-jawa-museum.html
- http://www.motosolvang.com/bike_pages/1970_Jawa_Speedway_Racer.htm
- http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jawa_500_OHV_(Muzeum_motocykl%C5%AF_Lesn%C3%A1_u_Znojma).JPG
- Jawa információk (DE)