Austro-Daimler
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Austro-Daimler autók: szerk.) |
(→Veterán Austro-Daimler autók: szerk.) |
||
(5 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
5. sor: | 5. sor: | ||
| képaláírás = AUSTRO-DAIMLER AG. | | képaláírás = AUSTRO-DAIMLER AG. | ||
| alapítva = 1899 | | alapítva = 1899 | ||
- | | alapító = | + | | alapító = [[Eduard Bierenz]], [[Eduard Fischer]] |
| megszűnt = 1936, később Steyr-Daimler-Puch | | megszűnt = 1936, később Steyr-Daimler-Puch | ||
| székhely = Wiener Neustadt, Austria | | székhely = Wiener Neustadt, Austria | ||
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
- | | kulcsemberek = [[Ferdinand Porsche]] | + | | kulcsemberek = [[Paul Daimler]], [[Ferdinand Porsche]] |
| honlap = www.austrodaimler.at/ | | honlap = www.austrodaimler.at/ | ||
}} | }} | ||
32. sor: | 32. sor: | ||
1902-ben Paul Daimler, Gottlieb Daimler fia vette át a Műszaki Osztályt, ahol egy kompakt autót (8 LE, 45 km / h) fejlesztett ki. A hadsereg részére 1905-ben építette a cég az első páncélozott autót , amely már 30 LE-s (22 kW). Daimler 1905-ben visszatért Stuttgartba, hogy átvegye a kutatási és fejlesztési részleget. | 1902-ben Paul Daimler, Gottlieb Daimler fia vette át a Műszaki Osztályt, ahol egy kompakt autót (8 LE, 45 km / h) fejlesztett ki. A hadsereg részére 1905-ben építette a cég az első páncélozott autót , amely már 30 LE-s (22 kW). Daimler 1905-ben visszatért Stuttgartba, hogy átvegye a kutatási és fejlesztési részleget. | ||
- | A fiatal Ferdinand Porsche vette át Daimler helyét a műszaki tervezésben. Bár az Austro-Daimler autók sok versenyen indultak, elsőként a Porsche által alkalmazott aerodinamikai újításaival készültek a híres versenyautók (Mixte, Maya). Porsche a vállalatot is átalakította, a társaság már 800 fős létszámmal dolgozott. 1906. július 27-én a vállalatot Austro-Daimler-nek nevezték át. 1908-ban, az Austro-Daimler megkezdte a Zeppelin motorok gyártását. Segítve a cég további fejlődését, az Austro-Daimlernek Porsche 1909-ben végleges függetlenségét teremtett a DMG részvények tulajdonlásával. | + | [[Fájl:Logo-ad-sektion.jpg|left]]A fiatal Ferdinand Porsche vette át Daimler helyét a műszaki tervezésben. Bár az Austro-Daimler autók sok versenyen indultak, elsőként a Porsche által alkalmazott aerodinamikai újításaival készültek a híres versenyautók (Mixte, Maya). Porsche a vállalatot is átalakította, a társaság már 800 fős létszámmal dolgozott. 1906. július 27-én a vállalatot Austro-Daimler-nek nevezték át. 1908-ban, az Austro-Daimler megkezdte a Zeppelin motorok gyártását. Segítve a cég további fejlődését, az Austro-Daimlernek Porsche 1909-ben végleges függetlenségét teremtett a DMG részvények tulajdonlásával. |
- | |||
+ | |||
+ | [[Fájl:PrinceHenry01.jpg|left]] '''-Prince Henry- ''revival''''' | ||
A vállalatot 1910-ben Austro-Daimler-Motors AG nevezték át, logója ekkoriban a királyi osztrák kétfejű sas lett. Porsche1912-ben eladta a DMG fennmaradó részvényeit is. | A vállalatot 1910-ben Austro-Daimler-Motors AG nevezték át, logója ekkoriban a királyi osztrák kétfejű sas lett. Porsche1912-ben eladta a DMG fennmaradó részvényeit is. | ||
1911-ben Austro-Daimler megkezdte a Prinz Heinrich (Henrik herceg) modell gyártását, amely 5714 ccm-es 4-hengeres motorjával hamar híressé vált. Ez a fejlesztés 95 LE /2100 rpm teljesítménnyel bírt, de egy kevésbé erős motorváltozattal is készült, OHV vezérléssel, 6900 ccm-es lökettérfogattal, csupán 60 LE (45 kW)/ 1200 rpm. Mindkét tervet Porsche készítette. | 1911-ben Austro-Daimler megkezdte a Prinz Heinrich (Henrik herceg) modell gyártását, amely 5714 ccm-es 4-hengeres motorjával hamar híressé vált. Ez a fejlesztés 95 LE /2100 rpm teljesítménnyel bírt, de egy kevésbé erős motorváltozattal is készült, OHV vezérléssel, 6900 ccm-es lökettérfogattal, csupán 60 LE (45 kW)/ 1200 rpm. Mindkét tervet Porsche készítette. | ||
- | + | ||
Ferenc Józsefnek is készítettek egy luxus autót, arról részletesebben a típusoknál szólunk. A gyár az 1910-es években kinőtte magát, a gépjárművek, vasúti és légi közlekedési eszközök illetve részegységek, motorok sokaságát állítva elő. | Ferenc Józsefnek is készítettek egy luxus autót, arról részletesebben a típusoknál szólunk. A gyár az 1910-es években kinőtte magát, a gépjárművek, vasúti és légi közlekedési eszközök illetve részegységek, motorok sokaságát állítva elő. | ||
[[Fájl:ADcircamotor.jpg|540px]] '''Austro-Daimler motor 1912 táján''' | [[Fájl:ADcircamotor.jpg|540px]] '''Austro-Daimler motor 1912 táján''' | ||
- | |||
- | |||
=== A két világháború között === | === A két világháború között === | ||
+ | Az első világháborúban, 4500 dolgozójával az Austro-Daimler nagy mennyiségben járult hozzá a háborús termeléshez. A háború után a cég visszatért az autógyártáshoz. Több külső és belső tényező folytán, a vállalat bár fejlődőképes, válságba kerül. Az Austro-Daimler felvásárlásaival, beolvasztott több vállalatot - Skoda , Fiat, Puch (1928), ezzel kissé „túlköltötte magát”. Ezután került véglegesen víz alá, a Camillo Castiglioninak tulajdonítható tékozló kezelés folytán. | ||
[[Fájl:Austro daimler gp 1921-18926.jpg]] '''AD versenyautó 1921-ből''' | [[Fájl:Austro daimler gp 1921-18926.jpg]] '''AD versenyautó 1921-ből''' | ||
- | + | Ebben az időben kezdték gyártani F. Porsche 1,3 literes "Sascha" versenyautóit (az elnevezés a támogatóról - gróf Sascha Kolowrat-Krakowski), a 1920-as évek elején. A legkisebb modell a cég kínálatában, egy 2212-cc négyhengeres modell. Mivel azonban a gazdasági helyzet romlott, Porsche 1923-ban lemondott, megszabadítva magát az Austro-Daimler pénzügyi nehézségeitől. Ehelyett költözött a Stuttgart DMG tervező műhelyébe. | |
+ | Az Austro-Daimler által kínált kiváló, sorozatgyártású autó az ADM 1930-as szériája volt. amelynek hathengeres motorjai 2540 ccm, 2650 ccm, és 2994 ccm lökettérfogatúak voltak. Az utóbbi (az ADM-III-hoz) kifejlesztett erőforrás 110 LE (82 kW) teljesített 4000-es fordulatszámon, és egyike volt a az évtized legnagyobb autóinak. Ajánlottak egy kevésbé sportos, luxus változatot is, a 100 lóerős (75 kW) ADR változatot. | ||
+ | 1931-ben Austro-Daimler bevezette 4624-cces nyolchengeres autóit, egy remek, nagyon drága luxus jármű konstrukciót. Az utolsó nagy autója az osztrák műveknek a hathengeres "Bergmeister" volt, amely 3614 köbcentis motort kapott, és a fejlesztések folytán 120 LE (89 kW) /3600 rpm. teljesítménnyel rendelkezett. A Bergmeister végsebessége elérte a 90 mph-t (140 km/h). | ||
+ | A sorozatos gazdasági balsikerek hatására, 1934-ben a cég egyesült a Steyr Automobile AG-val, ezzel kialakult a Steyr-Daimler-Puch konglomerátum. Így az Austro-Daimler-t feloszlatták, jogait és márkáit a konglomerátum vette át. | ||
'''Egy videó a haszongépjárművek fejlesztéseiről, sok helyen Steyr feliratokkal...''' | '''Egy videó a haszongépjárművek fejlesztéseiről, sok helyen Steyr feliratokkal...''' | ||
62. sor: | 65. sor: | ||
== Veterán Austro-Daimler autók == | == Veterán Austro-Daimler autók == | ||
- | [[Fájl:Austrodaimler01.jpg|thumb| | + | [[Fájl:Austrodaimler01.jpg|thumb|200px|left|Austro-Daimler]] |
68. sor: | 71. sor: | ||
[http://www.bmiht.co.uk/catalogue/bmiht_company.php?comp=AUSTRO&n=0| típuslista / fotok] | [http://www.bmiht.co.uk/catalogue/bmiht_company.php?comp=AUSTRO&n=0| típuslista / fotok] | ||
+ | |||
+ | |||
109. sor: | 114. sor: | ||
Bergmeister (14/120 LE) 1931-1934 6 Row 3614 cc 120 LE (88 kW) 145 km / h | Bergmeister (14/120 LE) 1931-1934 6 Row 3614 cc 120 LE (88 kW) 145 km / h | ||
- | [[Fájl:1932 AD635 bergmeister cabriolet.jpg]] | + | [[Fájl:1932 AD635 bergmeister cabriolet.jpg|400px]] |
+ | |||
+ | <youtube>zfEqnRXPKMY</youtube> | ||
== AD "military" szekció == | == AD "military" szekció == | ||
+ | |||
+ | <youtube>PpFWH7iF46s</youtube> | ||
+ | |||
+ | '''AD -M12- félhernyótalpas vontató''' (half-tracked) | ||
[[Fájl:ADartilleriezugwagen m17.gif|420px]] | [[Fájl:ADartilleriezugwagen m17.gif|420px]] | ||
- | '''AD - | + | '''AD -M17- lövegvontató 1917''' |
[[Fájl:Adgr-austro-daimler.jpg|420px]] | [[Fájl:Adgr-austro-daimler.jpg|420px]] | ||
- | '''AD katonai teherautó -ADGR-''' | + | '''AD katonai teherautó -ADGR-'''''(a Steyr is gyártotta)'' |
[[Fájl:87 wsw adgz-001.jpg.jpg]] | [[Fájl:87 wsw adgz-001.jpg.jpg]] | ||
- | '''ADGZ páncélautó 1934''' | + | '''ADGZ páncélautó 1934'''''(a Steyr is gyártotta)'' |
== Kapcsolódó hivatkozások == | == Kapcsolódó hivatkozások == |
A lap jelenlegi, 2012. augusztus 4., 06:15-kori változata
AUSTRO-DAIMLER AG. | |
AUSTRO-DAIMLER AG. | |
Alapítva | 1899 |
Alapító | Eduard Bierenz, Eduard Fischer |
Megszűnt | 1936, később Steyr-Daimler-Puch |
Székhely | Wiener Neustadt, Austria |
Kulcsemberek | Paul Daimler, Ferdinand Porsche |
A(z) AUSTRO-DAIMLER AG. weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
Eredetileg a németországi Daimler ausztriai fiókcégeként működött, Daimler modelleket kellett volna gyártania, de az ausztriai tulajdonosok a másolás helyett saját autóval akartak előállni, melyhez Ferdinand Porsche egy időre segítőként szegődött. Az Austro-Daimler többszöri cégátalakítás és tulajdonosváltás után 1936-ban megszűnt.
A kezdetek
Korai történelem
1890-ben Eduard Bierenz osztrák kiskereskedőt nevezték ki a vállalkozás élére. A társaság az Eduard Fischer Gépgyárban sikeresen elkezdte az autók gyártását. A gyár Wiener-Neustadt-ban (Ausztria) működött. Ezzel a felállással a DMG lett az első multinacionális autóipari történelemben.
1899 augusztus 11-én, az osztrák Daimler Motor Társaság alakult meg. A sttutgarti gyártású egységekből kerültek összeszerelésre 1900-ban az első autók, 2 hengeres, 4 LE (3,0 kW) kivitelben. Hamarosan elkezdődött a motorok, luxusautók, teherautók, buszok, tengeri hajók, és a vonatok gyártása is.
1902-ben Paul Daimler, Gottlieb Daimler fia vette át a Műszaki Osztályt, ahol egy kompakt autót (8 LE, 45 km / h) fejlesztett ki. A hadsereg részére 1905-ben építette a cég az első páncélozott autót , amely már 30 LE-s (22 kW). Daimler 1905-ben visszatért Stuttgartba, hogy átvegye a kutatási és fejlesztési részleget.
A fiatal Ferdinand Porsche vette át Daimler helyét a műszaki tervezésben. Bár az Austro-Daimler autók sok versenyen indultak, elsőként a Porsche által alkalmazott aerodinamikai újításaival készültek a híres versenyautók (Mixte, Maya). Porsche a vállalatot is átalakította, a társaság már 800 fős létszámmal dolgozott. 1906. július 27-én a vállalatot Austro-Daimler-nek nevezték át. 1908-ban, az Austro-Daimler megkezdte a Zeppelin motorok gyártását. Segítve a cég további fejlődését, az Austro-Daimlernek Porsche 1909-ben végleges függetlenségét teremtett a DMG részvények tulajdonlásával.
A vállalatot 1910-ben Austro-Daimler-Motors AG nevezték át, logója ekkoriban a királyi osztrák kétfejű sas lett. Porsche1912-ben eladta a DMG fennmaradó részvényeit is. 1911-ben Austro-Daimler megkezdte a Prinz Heinrich (Henrik herceg) modell gyártását, amely 5714 ccm-es 4-hengeres motorjával hamar híressé vált. Ez a fejlesztés 95 LE /2100 rpm teljesítménnyel bírt, de egy kevésbé erős motorváltozattal is készült, OHV vezérléssel, 6900 ccm-es lökettérfogattal, csupán 60 LE (45 kW)/ 1200 rpm. Mindkét tervet Porsche készítette.
Ferenc Józsefnek is készítettek egy luxus autót, arról részletesebben a típusoknál szólunk. A gyár az 1910-es években kinőtte magát, a gépjárművek, vasúti és légi közlekedési eszközök illetve részegységek, motorok sokaságát állítva elő.
Austro-Daimler motor 1912 táján
A két világháború között
Az első világháborúban, 4500 dolgozójával az Austro-Daimler nagy mennyiségben járult hozzá a háborús termeléshez. A háború után a cég visszatért az autógyártáshoz. Több külső és belső tényező folytán, a vállalat bár fejlődőképes, válságba kerül. Az Austro-Daimler felvásárlásaival, beolvasztott több vállalatot - Skoda , Fiat, Puch (1928), ezzel kissé „túlköltötte magát”. Ezután került véglegesen víz alá, a Camillo Castiglioninak tulajdonítható tékozló kezelés folytán.
Ebben az időben kezdték gyártani F. Porsche 1,3 literes "Sascha" versenyautóit (az elnevezés a támogatóról - gróf Sascha Kolowrat-Krakowski), a 1920-as évek elején. A legkisebb modell a cég kínálatában, egy 2212-cc négyhengeres modell. Mivel azonban a gazdasági helyzet romlott, Porsche 1923-ban lemondott, megszabadítva magát az Austro-Daimler pénzügyi nehézségeitől. Ehelyett költözött a Stuttgart DMG tervező műhelyébe. Az Austro-Daimler által kínált kiváló, sorozatgyártású autó az ADM 1930-as szériája volt. amelynek hathengeres motorjai 2540 ccm, 2650 ccm, és 2994 ccm lökettérfogatúak voltak. Az utóbbi (az ADM-III-hoz) kifejlesztett erőforrás 110 LE (82 kW) teljesített 4000-es fordulatszámon, és egyike volt a az évtized legnagyobb autóinak. Ajánlottak egy kevésbé sportos, luxus változatot is, a 100 lóerős (75 kW) ADR változatot. 1931-ben Austro-Daimler bevezette 4624-cces nyolchengeres autóit, egy remek, nagyon drága luxus jármű konstrukciót. Az utolsó nagy autója az osztrák műveknek a hathengeres "Bergmeister" volt, amely 3614 köbcentis motort kapott, és a fejlesztések folytán 120 LE (89 kW) /3600 rpm. teljesítménnyel rendelkezett. A Bergmeister végsebessége elérte a 90 mph-t (140 km/h). A sorozatos gazdasági balsikerek hatására, 1934-ben a cég egyesült a Steyr Automobile AG-val, ezzel kialakult a Steyr-Daimler-Puch konglomerátum. Így az Austro-Daimler-t feloszlatták, jogait és márkáit a konglomerátum vette át.
Egy videó a haszongépjárművek fejlesztéseiről, sok helyen Steyr feliratokkal...
....de feledkezzünk meg róla, hogy az Austro-Daimler, a Puch, a Steyr lobogója alatt az 1930-as években egyesült. A jogelődök fejlesztései végigvonulnak a Steyr korabeli technika töténeti vonatkozásaiban is.
Veterán Austro-Daimler autók
- Austro - Daimler Circa (n.a.-n.a.)
Autó modellek 1920-1934 szerkesztés alatt
AD type -Prinz Henry-
AD type 617
Típus Építési idő Henger Kapacitás Teljesítmény Vmax
Luxusautó AD 25 LE 1909-1922 4 soros 2250 cm ³ 25 LE (18,4 kW) 75 km / h
Luxusautó AD 35 LE 1912-1922 4 soros 3560 cc 35 LE (25,7 kW) 90 km / h
6-17 AD (AD 17/60 LE) 1921-1924 6 Row 4424 cc 60 LE (44 kW) 100 km / h
ADM II (10/40 LE) 1923-1924 6 Row 2540 cm ³ 40 LE (29 kW) 100 km / h
ADM II (10/45 LE) 1924-1927 6 Row 2613 cc 45 LE (33 kW) 100 km / h
ADV (17/60 LE) 1924-1927 6 Row 4424 cc 60 LE (44 kW) 100 km / h
ADM - 3 liter (12/100 PS) 1926-1928 6 Row 2994 cc 100 LE (74 kW) 130 km / h
ADR (12/70 LE) 1927-1931 6 Row 2994 cc 70 LE (51 kW) 105 km / h
ADR Sport (12/100 PS) 1929-1931 6 Row 2994 cc 100 LE (74 kW) 130 km / h
ADR 8 (18/100 PS) 1930-1934 8 Series 4624 cc 100 LE (74 kW) 125 km / h
Bergmeister (14/120 LE) 1931-1934 6 Row 3614 cc 120 LE (88 kW) 145 km / h
AD "military" szekció
AD -M12- félhernyótalpas vontató (half-tracked)
AD -M17- lövegvontató 1917
AD katonai teherautó -ADGR-(a Steyr is gyártotta)
ADGZ páncélautó 1934(a Steyr is gyártotta)
Kapcsolódó hivatkozások
Austro-Daimler rajongói oldal (angol, német)