Panhard

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán Panhard márkatörténet)
(Veterán Panhard autók)
 
(Egy közbeeső változat nincs mutatva)
25. sor: 25. sor:
== Veterán Panhard autók ==
== Veterán Panhard autók ==
-
* [[Panhard Dynamic]] (1937-n.a.)
+
* [[Panhard Dynamic]] (1936-1939)
* [[Panhard Dyna X]] (1945-1954)
* [[Panhard Dyna X]] (1945-1954)
* [[Panhard Junior]] (1951-1956)
* [[Panhard Junior]] (1951-1956)
31. sor: 31. sor:
* [[Panhard PL 17]] (1959-1965)
* [[Panhard PL 17]] (1959-1965)
* [[Panhard CD]] (1962-1965)
* [[Panhard CD]] (1962-1965)
-
 
== Kapcsolódó Panhard hivatkozások ==
== Kapcsolódó Panhard hivatkozások ==
39. sor: 38. sor:
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Franciaország]]
[[Kategória:Franciaország]]
 +
 +
<meta name="keywords" content="veterán Panhard,oldtimer Panhard"></meta>
 +
<meta name="description" content="Panhard - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta>

A lap jelenlegi, 2010. szeptember 13., 12:09-kori változata

Panhard (Panhard et Levassor)
Panhard logo.jpg
Alapítva1887
AlapítóRené Panhard és Émilie Levassor
Megszűnt1965
SzékhelyPárizs, Franciaország


Veterán Panhard márkatörténet

A Panhard márkát René Panhard és Émilie Levassor hozta létre 1887-ben. Az eredetileg Panhard et Levassor néven futó vállalkozás már 1891-ben sorozatgyártásban készítette első modelljét, melynek motorja a Daimler-től származó licenc alapján készült.

A Panhard nevéhez rendkívül sok olyan találmány fűződik, mely több évtizedre, némelyik pedig a mai napig meghatározta az autóépítés alapelveit. Ilyen volt például a tengelykapcsoló (kuplung) pedál bevezetése, az ehhez társuló modern sebességváltó, illetve az elsőkerék-kormányzás és elsőkerék–hajtás. Ide sorolandó még a Panhard-rúd, melynek a híd rendszerű futóművel ellátott gépjárműveknél van – a mai napig – oldalirányú stabilizáló szerepe.

A cég korai modelljei számos sportsikert értek el, sajnálatos módon egy ilyen versenyen hunyt el az egyik alapító, Émilie Levassor is. A cég az I. világháború alatt többek közt harckocsikat gyártott, mely „üzletág” a háború után is megmaradt, sőt ettől az időszaktól kezdve az autógyártás egyre kevésbé volt hangsúlyos egészen 1937-ig, amikor megjelent a számos technológiai újdonságot felvonultató Dynamicque modell. A II. világháború után mutatkozott be a Dnya kisautó.

A cégben 1955-ben szerzett 25 százalékos tulajdonrészt a Citroën és jelentős – az autók minőségromlásához vezető – költségcsökkentési intézkedéseket vezetett be. A gyártás a Citroën tíz évvel később – akkor már 100 százalékos tulajdonosként – szüntette be.

Veterán Panhard autók

Kapcsolódó Panhard hivatkozások