ZiSZ-101 Sport

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Modellváltozatok adatai: szerkesztések)
(Korabeli versenytársak: fotok)
 
(40 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
{{Autó
{{Autó
| név = ZIS 101 sport
| név = ZIS 101 sport
-
| kép = zislogo.jpg
+
| kép = ZIS_101_Sport_1939_01.jpg‎
-
| képméret =150*150
+
| képméret =200px
| képaláírás =
| képaláírás =
| gyártó = ZISZ, Zavod Imeni Sztalina  
| gyártó = ZISZ, Zavod Imeni Sztalina  
| gyártás helye = Lihacsov, Russia
| gyártás helye = Lihacsov, Russia
| év = <1939>
| év = <1939>
-
| darabszám = <!-- teljes darabszám -->
+
| darabszám = 1<!-- teljes darabszám -->
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig -->
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig -->
| modellvariánsok = roadster
| modellvariánsok = roadster
31. sor: 31. sor:
| kapcsolódó modellek = ZISZ 101A sport
| kapcsolódó modellek = ZISZ 101A sport
}}
}}
-
 
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b450.jpg|left]]
-
== Modellváltozatok adatai ==
+
== A ZISZ 101 sportmodell adatai ==
-
 
+
[[Fájl:Zisz101bemutat01a.jpg|450px]]
-
[[Fájl:Zisz101bemutat01.jpg|420px]]
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
-
 
+
-
[[Fájl:ZIS_101_Sport_1939_01.jpg‎]]
+
-
 
+
-
'''A sport modell makettje''' (szép munka)
+
-
 
+
== Műszaki adatok (alapmodell/sport roadster)==
== Műszaki adatok (alapmodell/sport roadster)==
-
 
+
{|align="center" style="border:inset 5px steelblue"
-
[[Fájl:Zis101asport05.jpg]]
+
|-align="center" bgcolor="navy" style="color:ligthblue"
-
 
+
|[[Fájl:Zis101asport05.jpg|720px]]
-
'''Korabeli metszetrajz, igényesen digitalizálva
+
|-align="center" bgcolor="navy" style="color:lightblue"
-
'''
+
|'''Korabeli színes metszetrajz, igényesen digitalizálva'''
-
 
+
|-align="center" bgcolor="navy" style="color:lightblue"
-
_____________________________________________________________________
+
|[[Fájl:Zisz101adatok.jpg|720px]]
-
 
+
|-align="center" bgcolor="navy" style="color:lightblue"
-
'''Motor'''
+
|'''Eredeti gyári műszaki rajz, ma már kevesen készítenek ilyet kézzel!'''
-
R8 5,8 literes (5766 ccm), 2 szelep hengerenként, SV (alulszelepelt), állósoros 8 hengeres
+
|-align="center" bgcolor="navy" style="color:lightblue"
-
 
+
|[[Fájl:Zis101aSport06c.jpg|720px]]
-
'''Adagoló rendszer:''' karburátor, esőáramú-egytorkú (IKOV)
+
|-align="center" bgcolor="navy" style="color:lightblue"
-
 
+
|'''Hosszmetszet, vízszintes metszet - felülnézet'''
-
'''Furat x löket:''' 85,00 mm x 127,00 mm
+
|}
-
 
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
-
'''Kompressziós arány:''' 4.8:1 / 5.5:1 (101A)
+
-
 
+
-
'''Maximális teljesítmény:''' 91 LE (66 kW ) 2800 ford / perc / 112 LE 3200 fordulat / perc / 143 LE (101A)
+
-
 
+
-
'''Maximális forgatónyomaték:''' N / A
+
-
 
+
-
'''Futásteljesítmény'''
+
-
 
+
-
'''Gyorsulás 0-100 km:''' NA
+
-
 
+
-
'''Maximális sebesség :''' 162 km/h
+
-
 
+
-
'''Átlagos üzemanyag-fogyasztás:''' 24,5 liter- / 100 km [1]
+
-
 
+
-
'''Tevékenységek:'''
+
-
 
+
-
'''Fordulási sugár:''' 7,7 m [1]
+
-
 
+
-
'''Kerekek:''' 7,5 x17 [1]
+
-
 
+
-
'''Tengelytáv:''' 3750 mm  '''Hossz:''' 5750 mm
+
-
 
+
-
'''Első tengely:''' 1500 mm
+
-
 
+
-
'''Hátul:''' 1550 mm
+
-
 
+
-
[[Fájl:Zis101aSport06.jpg]]
+
-
 
+
-
'''Eredeti gyári műszaki rajz, ma már kevesen készítenek ilyet kézzel!'''
+
== Egy sportautó sorsa Kelet-Európában ==
== Egy sportautó sorsa Kelet-Európában ==
-
 
+
[[Fájl:Zisz101bemutat02.jpg|760px]]
-
''három fiatal tervező emlékére''
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
-
 
+
-
'''ZIS-101-Sport'''
+
-
 
+
-
Végre!  1939-ben, a gyár vezetősége megvizsgálta a kísérleti üzemben tervezett szovjet sportautó --ZIS-101-Sport - terveit, amelyet később jóváhagyott az ország legfelső vezetője - IV Sztálin is!
+
-
+
-
De vegyük sorjában az eseményeket:
+
-
 
+
-
1938-ban a szovjet autóversenyzés, minden igyekezete és buzgalma ellenére, gyerekcipőben járt. Voltak ugyan tapasztalatok, de ez nem volt elég. És még mindig nem volt megfelelő technológia a könnyűfém (alumínium ötvözetek) alkatrészek előállításához, a speciális gumiabroncsok gyártásához (150 km /h feletti sebesség), valamint a speciális gyújtógyertyák előállításához. A speciális hajtó és kenőanyagok terén sem állt minden technológia a rendelkezésükre.
+
-
 
+
-
Sport és versenycélokra alkalmas autókat, csak egyedi műhelyekben és sportegyesületeknél állítottak elő, ott is kis számban.
+
-
 
+
-
Ugyanebben az évben a ZISZ gyár kísérleti üzemében kezdett három fiatal tervező dolgozni, akik frissen kerültek a gyárhoz. Vlagyimír KremenetskÍj,  Anatolij Pulmanov és Nikolaj Puhalin, egy gyors autó tervezésére nyújtottak be pályázatot Moszkvában (Komszomol) és ez alapján kezdtek neki egy sportkocsi megtervezéséhez és megvalósításához a ZISZ gyár adottságai felhasználásával.
+
-
Rövid megfontolás után úgy döntöttek, hogy a legújabb, 1936 óta sorozatban gyártott - ZIS-101 – alapjain kezdik meg a tervezést. Bár merész terv volt egy hatalmas, 6 m hosszú, 2.5 tonna súlyú Limousint sport célra átalakítani, de őrülten merész elképzeléseiket mégis megvalósították.
+
-
 
+
-
Lázas munka kezdődött. Puhalin átdolgozta a ZIS-101 felfüggesztését: erőteljesebb lengéscsillapítók, első-hátsó kanyar-stabilizátorok kerültek beépítésre, továbbá a hidraulikus fékrendszer vákuumos fékrásegítővel lett ellátva. Kremenetskiy tervei alapján, a hátsó híd differenciálműve hipoid fogaskerekeket kapott, (mellesleg, elsőként a Szovjetunióban). Pulmanov a 101-es motorját tervezte át, a nagyobb teljesítmény és megemelt fordulatszám elérése érdekében, megváltoztatta a sűrítési arányt és a szelepvezérlés. Soros nyolc hengeres motorjának lökettérfogatát 5766 ccm-ről, 6060 ccm-re növelték. A blokk, a dugattyúk és a hajtókarok alumínium ötvözetből készültek, de megváltoztatták a főtengely és a vezérműtengely kialakítását és csapágyazását is. A szívócső és a porlasztó (MKZ 2-A2) légszűrő nélkül lett kialakítva. A teljesítmény ~50%-kal megnövekedett,  90-141 LE-re, melyet a motor 3300 ford./perc tartományban teljesített.. Az eredeti ZIS-101-es 3 fokozatú sebességváltó, kúpfogazású szinkronizált rendszerre lett átalakítva.
+
-
 
+
-
A karosszéria kialakítása az autó tervezési céljai miatt alapvetően megváltozik. Tervpályázat kerül kiírásra, és végül a bemutatottak szerinti, Valentin Nikolaevich ROSTKOV terveit fogadják el. A hosszú és nehéz alváz, valamint kocsiszekrény jobb súlyelosztása érdekében a kétszemélyes utastér hátra tolódik. Ezen kívül ZIS-101A Sport nyitható tetőt kap, légbeömlőt alakítanak ki a motorháztetőn és látványosan áttervezik az autó elülső burkolatát és díszítőelemeit.  Így az alap autó egy hatalmas kétüléses kupévá változik, 3750 mm tengelytávval, 5750 mm teljes hosszúsággal.
+
-
 
+
-
De ez csak a papírforma, a fiatal és a szakmában még nem ismert tervezőknek valójában rengeteg műszaki és technológia problémával kellett megküzdeniük, nem beszélve a szakmai irigyek és kárörvendők hadáról, továbbá az akkori politika rendszer intrikusainak hozzáállásáról.
+
-
 
+
-
Az elkészült sportautó tesztelése a legmagasabb szinten folyt. A sorozatgyártás kérdéseire tértek át a tervezők, de nem sejtették, hogy az elkészült prototípus nem csak az első, de az utolsó kocsi is.
+
-
 
+
-
Akadályozta a sorozatgyártás bevezetését, a nyersanyagok viszonylagos hiánya, minősége, az ellátás akadozása, import korlátozások is. A végső döfést a II. világháboúba történő belépés jelentette.
+
-
 
+
-
A tervezők közül sokan szétszéledtek, más feladatot kaptak, és az autóra is hányatott sors várt. Bár azok a fejlesztések melyeket akkor és ott megalkottak, még a háborút követő évtizedben is megalapozták az autóipar fejlesztési lehetőségeit.
+
-
 
+
-
A ZIS-101A-sport prototípus sorsa ismeretlen, vagy legalábbis nem tisztázott.  Egyes források szerint a gyár hátsó udvarán ette a rozsda, mások azt állítják, hogy a sötét-zöld sportkocsit valaki, valahol látta, az 1960-as években.  Azonban az első állítás inkább valós - ez volt a sorsa abban az időben, a legtöbb hasonló társának.
+
-
 
+
-
-sparks from the web by --[[Szerkesztő:Gaal Szilveszter|Gaal Szilveszter]] 2012. július 26., 01:03 (CEST)
+
== Fényképek ==
== Fényképek ==
-
 
+
{|align="center" style="border:inset 5px orangered"
-
[[Fájl:Zis101asport01.jpg]]
+
|-align="center" bgcolor="orange"
-
 
+
|[[Fájl:Zis101asport01.jpg|720px]]
-
'''Az igazi "angol versenyzöld" lakkozás'''
+
|-align="center" bgcolor="green" style="color:lime"
-
 
+
|'''Az igazi "angol versenyzöld" lakkozás'''
''....mégis, egy példány valahonnan előkerült, vagy legyártották?.....''
''....mégis, egy példány valahonnan előkerült, vagy legyártották?.....''
-
+
|-align="center" bgcolor="orange"
-
[[Fájl:Zis101asport03.jpg]]
+
|[[Fájl:Zis101asport03.jpg|720px]]
 +
|-align="center" bgcolor="green" style="color:lime"
 +
|'''Érdemes pár percig tanulmányozni a futóművet'''
 +
|-align="center" bgcolor="orange"
 +
|[[Fájl:Zis101asport04.jpg|720px]]
 +
|-align="center" bgcolor="green" style="color:lime"
 +
|'''"karosserien-frei" komplett alépítmény'''
 +
|-align="center" bgcolor="sandybrown"
 +
|[[Fájl:ZIS_101_Sport_1939_01.jpg|540px‎]]
 +
|-align="center" bgcolor="green" style="color:lime"
 +
|'''A sport modell makettje''' (szép munka)
 +
|-align="center" bgcolor="orange"
 +
|[[Fájl:Zis-101sport.jpg|720px]]
 +
|-align="center" bgcolor="green" style="color:lime"
 +
|'''Egy más kidolgozású modell'''
 +
|-align="center" bgcolor="orange"
 +
|[[Fájl:Zis-101a01.jpg|720px]]
 +
|-align="center" bgcolor="green" style="color:lime"
 +
|'''Az alapmodell ZiSZ 101'''
 +
|-align="center" bgcolor="orange"
 +
|[[Fájl:ZiSZ_101serie.jpg|720px]]
 +
|-align="center" bgcolor="green" style="color:lime"
 +
|'''A "főtitkári" limousin és a Sport Cabriolett változat'''
 +
|-align="center" bgcolor="orange"
 +
|[[Fájl:ZiSZ101alváz.jpg|720px]]
 +
|-align="center" bgcolor="green" style="color:lime"
 +
|'''Alváz hátlról'''
 +
|-align="center" bgcolor="orange"
 +
|[[Fájl:ZiSZ101alváz2.jpg|720px]]
 +
|-align="center" bgcolor="green" style="color:lime"
 +
|'''Alváz oldalról, még egyszer'''
 +
|}
 +
--[[Szerkesztő:Gaal Szilveszter|Gaal Szilveszter]] 2012. augusztus 30., 15:58 (CEST)
-
'''Érdemes pár percig tanulmányozni a futóművet'''
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
-
[[Fájl:Zis101asport04.jpg]]
+
== '''Korabeli versenytársak''' ==
-
 
+
{|align="center" style="border:inset 5px orangered"
-
'''"karosserien-frei" komplett alépítmény'''
+
|-align="center" bgcolor="orange"
 +
|[[Fájl:39-Lincoln-Zephyr-Prototype.jpg|720px]]
 +
|-align="center" bgcolor="green" style="color:lime"
 +
|'''Lincoln Zephyr prototípus 1939'''
 +
|-align="center" bgcolor="orange"
 +
|[[Fájl:39-Packard_120_ConvCoupe-.jpg|720px]]
 +
|-align="center" bgcolor="green" style="color:lime"
 +
|'''Packard 120 Convertible Coupe 1939'''
 +
|-align="center" bgcolor="orange"
 +
|[[Fájl:1938_Darrin_Packard_Victoria_5.JPG|720px]]
 +
|-align="center" bgcolor="green" style="color:lime"
 +
|'''Packard Victoria (Darrin) 1938'''
 +
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== Hivatkozások ==
== Hivatkozások ==
 +
{{commonskat|ZiS}}
 +
*[http://pl.wikipedia.org/wiki/ZiS-101 ZIS 101 PL] wikipedia
 +
*[http://en.sovetcars.ru/zis-101a-sport/ ZIS 101 RU]
-
*[http://pl.wikipedia.org/wiki/ZiS-101 |ZIS 101 PL] wikipedia
+
{|align="center" style="border:inset 6px gray"
-
 
+
|-
-
*[http://en.sovetcars.ru/zis-101a-sport/ |ZIS 101 RU]
+
|style="border:inset 3px silver"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]]
 +
|bgcolor="lightgray" style="border:inset 3px silver"|
 +
*'''[[Szerkesztési irányelvek]]'''
 +
*'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]'''
 +
*'''[[Kapcsolat]]'''
 +
|style="border:inset 4px silver"|[[Fájl:backtop.jpg|link=ZiSZ-101 Sport]]
 +
|}
[[Kategória:Autótípus]]
[[Kategória:Autótípus]]
 +
[[Kategória:Oroszország]]

A lap jelenlegi, 2012. december 4., 08:31-kori változata

ZIS 101 sport
ZIS 101 Sport 1939 01.jpg
Gyártási adatok
GyártóZISZ, Zavod Imeni Sztalina
Gyártás helyeLihacsov, Russia
Gyártás éve<1939>
Darabszám1
Modellvariánsokroadster
Kategóriasport cabriolett
TervezőVlagyimír Kremeneckíj, Nikolai Pulmanov, Anatolij Puhalin, Valentin Nikolaevich Rostokov
A(z) ZISZ 101 sport modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz5750 mm
Szélesség1550 mm
Tömeg2500 kg
Alvázacélszerkezetű
Tengelytávcca. 3800 mm
Üzemanyagbenzin
Teljesítmény
MotorR8 tip. soros 8 hengeres 5800 ccm
Váltó3 fokozat, automata nyomatékv.
Teljesítmény143 LE 3200 rpm
Átlagfogyasztás24.5 l / 100 km
GyorsulásNA
Max. sebesség162 km/h

Kapcsolódó modellek
ZISZ 101A sport


VeteranBanner2012b450.jpg

Tartalomjegyzék

A ZISZ 101 sportmodell adatai

Zisz101bemutat01a.jpg VeteranBanner2012b.jpg

Műszaki adatok (alapmodell/sport roadster)

Zis101asport05.jpg
Korabeli színes metszetrajz, igényesen digitalizálva
Zisz101adatok.jpg
Eredeti gyári műszaki rajz, ma már kevesen készítenek ilyet kézzel!
Zis101aSport06c.jpg
Hosszmetszet, vízszintes metszet - felülnézet

VeteranBanner2012b.jpg

Egy sportautó sorsa Kelet-Európában

Zisz101bemutat02.jpg VeteranBanner2012b.jpg

Fényképek

Zis101asport01.jpg
Az igazi "angol versenyzöld" lakkozás

....mégis, egy példány valahonnan előkerült, vagy legyártották?.....

Zis101asport03.jpg
Érdemes pár percig tanulmányozni a futóművet
Zis101asport04.jpg
"karosserien-frei" komplett alépítmény
540px‎
A sport modell makettje (szép munka)
Zis-101sport.jpg
Egy más kidolgozású modell
Zis-101a01.jpg
Az alapmodell ZiSZ 101
ZiSZ 101serie.jpg
A "főtitkári" limousin és a Sport Cabriolett változat
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Alváz hátlról
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Alváz oldalról, még egyszer

--Gaal Szilveszter 2012. augusztus 30., 15:58 (CEST)

VeteranBanner2012b.jpg

Korabeli versenytársak

39-Lincoln-Zephyr-Prototype.jpg
Lincoln Zephyr prototípus 1939
39-Packard 120 ConvCoupe-.jpg
Packard 120 Convertible Coupe 1939
1938 Darrin Packard Victoria 5.JPG
Packard Victoria (Darrin) 1938

VeteranBanner2012b.jpg

Hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz ZiSZ-101 Sport témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg