ZiSZ-101 Sport

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Egy sportautó sorsa Kelet-Európában: cikk szerkesztése)
(Fényképek: feliratozás)
129. sor: 129. sor:
'''Az igazi "angol versenyzöld" lakkozás'''
'''Az igazi "angol versenyzöld" lakkozás'''
 +
 +
''....mégis, egy példány valahonnan előkerült, vagy legyártották?.....''
   
   
[[Fájl:Zis101asport03.jpg]]
[[Fájl:Zis101asport03.jpg]]

A lap 2012. július 25., 23:05-kori változata

ZIS 101 sport
150*150
Gyártási adatok
GyártóZISZ
Gyártás helyeZavod Imeni Stalina, Russia
Gyártás éve<1939>
Modellvariánsokroadster
Kategóriasport cabriolett
TervezőVlagyimír Kremeneckíj, Nikolai Pulmanov, Anatolij Puhalin
A(z) ZISZ 101 sport modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz5750 mm
Szélesség1550 mm
Tömeg2500 kg
Alvázacélszerkezetű
Tengelytávcca. 3800 mm
Üzemanyagbenzin
Teljesítmény
MotorR8 tip. soros 8 hengeres 5800 ccm
Váltó3 fokozat, automata nyomatékv.
Teljesítmény143 LE 3200 rpm
Átlagfogyasztás24.5 l / 100 km
GyorsulásNA
Max. sebesség162 km/h

Kapcsolódó modellek
ZISZ 101A sport



Tartalomjegyzék

Modellváltozatok adatai

A ZISZ 101 4 ajtós limuzin alapjain, a Packard ezen időszak szerinti tervei ihletése nyomán készült el a ZISZ 101 sport roadstere.

A modell 3 fokozatú automata sebességváltóval és nyomatékváltóval rendelkezett. Az alkalmazott, és az alapmodellhez képest feljavított R8 tip. 5.8 literes benzinmotor 143 LE teljesítménye, egy 3 sebességes váltón keresztül a hátsó hídon át hajtotta az elegáns, kétüléses roadstert, maximum 162 km/h sebességgel. Az autó futóműve és vázszerkezetének kialakítása teljes mértékben az 1930 – 1940-es évek más konstrukcióihoz hasonló.

Míg a legtöbb limuzin feketére lakkozottan került használatba, a sportváltozat a hűvös, de elegáns „angol versenyzöld” lakkozást kapott.

Az alapmodell és a ZIS-102, gyártása folyamatos volt. A sport modell, a ZIS-101 Sport prototipusán kívül, hogy mennyit gyártottak még, ellentmondásosak az információk. 1940-ben bemutatják a továbbfejlesztett változatot a - ZIS-101A-t is. Az erősebb motorteljesítményt a megemelt sűrítési aránnyal érték el. Az alapmodellt a későbbiekben a ZIS-110 váltotta fel.

ZIS 101 Sport 1939 01.jpg

A sport modell makettje (szép munka)

Műszaki adatok (alapmodell/sport roadster)

Zis101asport05.jpg

Korabeli metszetrajz, igényesen digitalizálva

_____________________________________________________________________

Motor R8 5,8 literes (5766 ccm), 2 szelep hengerenként, SV (alulszelepelt), állósoros 8 hengeres

Adagoló rendszer: karburátor, esőáramú-egytorkú (IKOV)

Furat x löket: 85,00 mm x 127,00 mm

Kompressziós arány: 4.8:1 / 5.5:1 (101A)

Maximális teljesítmény: 91 LE (66 kW ) 2800 ford / perc / 112 LE 3200 fordulat / perc / 143 LE (101A)

Maximális forgatónyomaték: N / A

Futásteljesítmény

Gyorsulás 0-100 km: NA

Maximális sebesség : 162 km/h

Átlagos üzemanyag-fogyasztás: 24,5 liter- / 100 km [1]

Tevékenységek:

Fordulási sugár: 7,7 m [1]

Kerekek: 7,5 x17 [1]

Tengelytáv: NA

Első tengely: 1500 mm

Hátul: 1550 mm

Zis101aSport06.jpg

Eredeti gyári műszaki rajz, ma már kevesen készítenek ilyet kézzel!


Egy sportautó sorsa Kelet-Európában

három fiatal tervező emlékére

ZIS-101-Sport

Végre! 1939-ben, a gyár vezetősége megvizsgálta a kísérleti üzemben tervezett szovjet sportautó --ZIS-101-Sport - terveit, amelyet később jóváhagyott az ország legfelső vezetője - IV Sztálin is!

De vegyük sorjában az eseményeket:

1938-ban a szovjet autóversenyzés, minden igyekezete és buzgalma ellenére, gyerekcipőben járt. Voltak ugyan tapasztalatok, de ez nem volt elég. És még mindig nem volt megfelelő technológia a könnyűfém (alumínium ötvözetek) alkatrészek előállításához, a speciális gumiabroncsok gyártásához (150 km /h feletti sebesség), valamint a speciális gyújtógyertyák előállításához. A speciális hajtó és kenőanyagok terén sem állt minden technológia a rendelkezésükre.

Sport és versenycélokra alkalmas autókat, csak egyedi műhelyekben és sportegyesületeknél állítottak elő, ott is kis számban.

Ugyanebben az évben a ZISZ gyár kísérleti üzemében kezdett három fiatal tervező dolgozni, akik frissen kerültek a gyárhoz. Vlagyimír KremenetskÍj, Anatolij Pulmanov és Nikolaj Puhalin, egy gyors autó tervezésére nyújtottak be pályázatot Moszkvában (Komszomol) és ez alapján kezdtek neki egy sportkocsi megtervezéséhez és megvalósításához a ZISZ gyár adottságai felhasználásával. Rövid megfontolás után úgy döntöttek, hogy a legújabb, 1936 óta sorozatban gyártott - ZIS-101 – alapjain kezdik meg a tervezést. Bár merész terv volt egy hatalmas, 6 m hosszú, 2.5 tonna súlyú Limousint sport célra átalakítani, de őrülten merész elképzeléseiket mégis megvalósították.

Lázas munka kezdődött. Puhalin átdolgozta a ZIS-101 felfüggesztését: erőteljesebb lengéscsillapítók, első-hátsó kanyar-stabilizátorok kerültek beépítésre, továbbá a hidraulikus fékrendszer vákuumos fékrásegítővel lett ellátva. Kremenetskiy tervei alapján, a hátsó híd differenciálműve hipoid fogaskerekeket kapott, (mellesleg, elsőként a Szovjetunióban). Pulmanov a 101-es motorját tervezte át, a nagyobb teljesítmény és megemelt fordulatszám elérése érdekében, megváltoztatta a sűrítési arányt és a szelepvezérlés. Soros nyolc hengeres motorjának lökettérfogatát 5766 ccm-ről, 6060 ccm-re növelték. A blokk, a dugattyúk és a hajtókarok alumínium ötvözetből készültek, de megváltoztatták a főtengely és a vezérműtengely kialakítását és csapágyazását is. A szívócső és a porlasztó (MKZ 2-A2) légszűrő nélkül lett kialakítva. A teljesítmény ~50%-kal megnövekedett, 90-141 LE-re, melyet a motor 3300 ford./perc tartományban teljesített.. Az eredeti ZIS-101-es 3 fokozatú sebességváltó, kúpfogazású szinkronizált rendszerre lett átalakítva.

A karosszéria kialakítása az autó tervezési céljai miatt alapvetően megváltozik. Tervpályázat kerül kiírásra, és végül a bemutatottak szerint terveket fogadják el. A hosszú és nehéz alváz, valamint kocsiszekrény jobb súlyelosztása érdekében a kétszemélyes utastér hátra tolódik. Ezen kívül ZIS-101A Sport nyitható tetőt kap, légbeömlőt alakítanak ki a motorháztetőn és látványosan áttervezik az autó elülső burkolatát és díszítőelemeit. Így az alap autó egy hatalmas kétüléses kupévá változik, 3750 mm tengelytávval, 5750 mm teljes hosszúsággal.

De ez csak a papírforma, a fiatal és a szakmában még nem ismert tervezőknek valójában rengeteg műszaki és technológia problémával kellett megküzdeniük, nem beszélve a szakmai irigyek és kárörvendők hadáról, továbbá az akkori politika rendszer intrikusainak hozzáállásáról.

Az elkészült sportautó tesztelése a legmagasabb szinten folyt. A sorozatgyártás kérdéseire tértek át a tervezők, de nem sejtették, hogy az elkészült prototípus nem csak az első, de az utolsó kocsi is.

A tervezők közül sokan szétszéledtek és az autóra is hányatott sors várt. Bár azok a fejlesztések melyeket akkor és ott megalkottak, még a háborút követő évtizedben is megalapozták az autóipar fejlesztési lehetőségeit.

A ZIS-101A-sport prototípus sorsa ismeretlen. Egyes források szerint a gyár hátsó udvarán ette a rozsda, mások azt állítják, hogy a sötét-zöld sportkocsit valaki, valahol látta, az 1960-as években. Azonban az első állítás inkább valós - ez volt a sorsa abban az időben, a legtöbb hasonló társának.

-sparks from the web by --Gaal Szilveszter 2012. július 26., 01:03 (CEST)

Fényképek

Zis101asport01.jpg

Az igazi "angol versenyzöld" lakkozás

....mégis, egy példány valahonnan előkerült, vagy legyártották?.....

Zis101asport03.jpg

Érdemes pár percig tanulmányozni a futóművet

Zis101asport04.jpg

"karosserien-frei" komplett alépítmény

Hivatkozások