Zaporozsec ZAZ 968M
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(adatlap, 3D garfika) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | {{Autó | ||
+ | | név = ZAZ 968M | ||
+ | | kép = | ||
+ | | képméret = | ||
+ | | képaláírás = | ||
+ | | gyártó = | ||
+ | | gyártás helye = Zaporozsje | ||
+ | | év = <!-- tól-ig --> | ||
+ | | darabszám = <!-- teljes darabszám --> | ||
+ | | jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | ||
+ | | modellvariánsok = <!-- pl. Kombi, kupé, kabrió, stb... --> | ||
+ | | kategória = | ||
+ | | tervező = | ||
+ | | modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak --> | ||
+ | | hossz = | ||
+ | | szélesség = | ||
+ | | magasság = | ||
+ | | tömeg = | ||
+ | | alváz = | ||
+ | | tengelytáv = | ||
+ | | üzemanyag = benzin | ||
+ | | tank = <!-- üzemanyagtartály mérete --> | ||
+ | | motor = 1200 ccm | ||
+ | | felépítés = V4, léghűtés | ||
+ | | váltó = | ||
+ | | teljesítmény = | ||
+ | | nyomaték = | ||
+ | | fogyasztás = | ||
+ | | gyorsulás = | ||
+ | | végsebesség = | ||
+ | | kapcsolódó modellek = | ||
+ | }} | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Zaz968m01.jpg]] | ||
+ | |||
1975-től a zaporozsjei fejlesztőmérnökök újabb modellfrissítésre szánták rá magukat. | 1975-től a zaporozsjei fejlesztőmérnökök újabb modellfrissítésre szánták rá magukat. | ||
Ennek tanúbizonyságaként 1977-ben a moszkvai Autóipari Kiállítás „Avtoprom 77” majd ennek folytatásaként egy kijevi kiállításon jelent meg az új, a továbbfejlesztett ZAZ 968M (még) prototípus, melynél az előző modellekhez képest lényeges változtatásokra lehetett bukkanni. Sajnálatos módon ezek az újítások a sorozatgyártás során nem valósultak meg. | Ennek tanúbizonyságaként 1977-ben a moszkvai Autóipari Kiállítás „Avtoprom 77” majd ennek folytatásaként egy kijevi kiállításon jelent meg az új, a továbbfejlesztett ZAZ 968M (még) prototípus, melynél az előző modellekhez képest lényeges változtatásokra lehetett bukkanni. Sajnálatos módon ezek az újítások a sorozatgyártás során nem valósultak meg. |
A lap 2012. július 26., 00:18-kori változata
ZAZ 968M | |
Gyártási adatok | |
Gyártás helye | Zaporozsje |
A(z) modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Üzemanyag | benzin |
Teljesítmény | |
Motor | 1200 ccm |
Felépítés | V4, léghűtés |
1975-től a zaporozsjei fejlesztőmérnökök újabb modellfrissítésre szánták rá magukat. Ennek tanúbizonyságaként 1977-ben a moszkvai Autóipari Kiállítás „Avtoprom 77” majd ennek folytatásaként egy kijevi kiállításon jelent meg az új, a továbbfejlesztett ZAZ 968M (még) prototípus, melynél az előző modellekhez képest lényeges változtatásokra lehetett bukkanni. Sajnálatos módon ezek az újítások a sorozatgyártás során nem valósultak meg.
Karosszéria: a homlokfal áramvonalasabb, előrenyúló, nagyobb csomagteret biztosító formája (a Skoda S-100-ra emlékeztet), a kopoltyúk elhagyása, helyette kisebb szellőzőnyílás, rostély a motortér mindkét oldallemezén, gumibetétes lökhárítók műanyag könyökkel, az első irányjelzők módosítása, új kívül ívelt többcellás (integrált tolatólámpa) lámpatestek hátul, első fényszórók gumikeretes kialakítása, motorház fedélen rácsozás a fő hűtőlevegő bevezetésére, módosított hátfallemez.
Utastér: már korábban, a 968A kifutó modelljeinél megjelent új típusú műanyag műszerfal maradt, ragasztott szélvédőüveg, első fejtámaszok, elektromos ablakmosó, a hátsó ülés hátrébb tolása a nagyobb lábtér érdekében, a hagyományos balra fent 1 fokozat váltási séma alkalmazása a váltókar alatti kulissza átalakításával, hagyományos Bosch rend-szerű biztosítéktábla, A-oszlop burkolása.
Csomagtér újdonságok: nagyobb térfogat a motortérbe kerülő pótkerék révén, kétfokozatú fűtőkészülék, a csomagtér teljes leválasztása a fűtőkészüléktől és a folyadéktartályoktól egy műanyag lap révén, nagyobb kapacitású 55 Ah-ás akkumulátor a korábbi pótkerék helyére került.
Futómű: új, Ladától származó keréktárcsák, az első tárcsafék fejlesztési opciójával
Fejlesztések a motortérben (három motorváltozat): az export modelleknél a) MeM3-968 Э jelű motor, 40 LE hagyományos egytorkú K-133 karburátorral 1:7,2 sűrítési viszonnyal régi olajtükrös légszűrővel (többnyire belpiaci) b) MeM3-968 ГЭ jelű motor, 45 LE a korai VAZ-2101 mechanikus kéttorkú karburátorával 1:7,2 sűrítési viszonnyal, új papírbetétes légszűrővel c) MeM3-968 БЭ jelű motor mint a b-pontban csak a sűrítési viszony 1:8,4-re emelkedett és, így a teljesítmény már 50 LE, ez már min.93-as oktánszámú benzint igényel. Valamennyi változatnál új hűtőlevegőház kialakítás, amely a több friss hűtőlevegő bevezetésére koncentrál, ez a megoldás termosztát meghibásodásból adódó túlmelegedést hivatott kizárni (a nyári állású váltószelep mindig a motorház fedélen keresztül biztosít friss levegőt)
Magyar vonatkozás: a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalt 1980-ban végeztette el a Kermi Gépjármű és Mezőgépipari Osztályával a 968M 45 LE változatának (normálbenzines) típusvizsgálatát. Még ebben az évben a kitartó hazai próbák eredményeként megszületett a várva-várt típusbizonyítvány a KPM Autófelügyeletének közreműködésével (ennek lényeges eleme úgyszólván bukópont volt a külső és belső üzemi zajszint kérdése, de ezt a mérések megerősítették, hogy 80 dB/A érték alatt van) Ezután a Merkur 1980-ban kezdte meg a 968M importját és 1982-ig –a forgalmazás befejezéséig– mintegy 1800 db gépkocsit értékesített. Ma már megmosolyogtató, hogy az új autót átvevő leendő autótulajdonos –elmondása szerint– az átvételekor a Merkur telepen többször szembesült az autók horpadt tető, ajtó és oldallemezeivel, melynek megemlítésére az átadó szakember lakonikus, elhárító válasza ez volt: „uram, ennek az autónak ez a színvonala”.
A Magyarországon forgalomba hozott változat azonban már mutatott némi eltérést az 1977-ben bemutatott prototípushoz képest (lehet, hogy egyes fejlesztéseket az orosz mérnökök nem tartottak sorozatgyártásra érdemesnek, vagy a magyar importőr nem fizette meg). Elmaradtak a fejtámaszok, a kétfokozatú fűtőkészülék, a tárcsafékre alkalmas Lada keréktárcsák (továbbra is a 966-nál megismert egyedi dobfékes nagy osztókörű tárcsa maradt), viszont a hátsó lámpatest többcellás, tolatólámpát is tartalmazó, négyszögletes lett, (hasonló, mint a Lada 2105), ezért a motortér oldallemezek ívelésétől is eltekintettek. Érdekes, hogy még a 80-as évek közepén felmerült egy szovjet-magyar járműipari együttműködés gondolata, a miskolci térség fokozódó munkanélküliségének enyhítésére. Ez a kooperációs megállapodás a ZAZ-968M hazai gyártását jelentette volna a Diósgyőri Gépgyár és a Lenin Kohászati Műveknél, de ezt a KGST közeledő válsága és a Szovjetunió gyengülése felülírta. Ezzel a Zaporozsec története Magyarországon 12 év után befejeződött.