Zaporozsec ZAZ 968M

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(adatlap, 3D garfika)
(kategória)
 
(4 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
-
{{Autó
+
[[Fájl:Zaz968m01.jpg]]{{Autó
| név = ZAZ 968M  
| név = ZAZ 968M  
-
| kép =  
+
| kép = zazlogo.jpg
-
| képméret =
+
| képméret =150*210
-
| képaláírás =
+
| képaláírás = ZAZ_logo
-
| gyártó =  
+
| gyártó = Avtozavod Zaporozsje
-
| gyártás helye = Zaporozsje
+
| gyártás helye = Zaporozsja, Ukrajna
-
| év = <!-- tól-ig -->
+
| év = 1977-1987
| darabszám = <!-- teljes darabszám -->
| darabszám = <!-- teljes darabszám -->
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig -->
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig -->
| modellvariánsok = <!-- pl. Kombi, kupé, kabrió, stb... -->
| modellvariánsok = <!-- pl. Kombi, kupé, kabrió, stb... -->
-
| kategória =
+
| kategória = 2 ajtós limuzin
| tervező =
| tervező =
| modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak -->
| modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak -->
-
| hossz =  
+
| hossz = 3785 mm
-
| szélesség =  
+
| szélesség = 1480 mm
-
| magasság =  
+
| magasság = 1370 mm
-
| tömeg =  
+
| tömeg = 740 kg
| alváz =
| alváz =
-
| tengelytáv =  
+
| tengelytáv = 2160 mm
| üzemanyag = benzin
| üzemanyag = benzin
-
| tank = <!-- üzemanyagtartály mérete -->
+
| tank = 42 l
-
| motor = 1200 ccm
+
| motor = 1196 ccm  
-
| felépítés = V4, léghűtés  
+
| felépítés = V4, léghűtés, farmotor
-
| váltó =  
+
| váltó = 4 fokozat+R
-
| teljesítmény =  
+
| teljesítmény = 40 LE
-
| nyomaték =  
+
| nyomaték = NA
-
| fogyasztás =  
+
| fogyasztás = 9-12 l/100 km
-
| gyorsulás =  
+
| gyorsulás = NA
-
| végsebesség =  
+
| végsebesség = 125 km/h
-
| kapcsolódó modellek =  
+
| kapcsolódó modellek = ZAZ 968a
}}
}}
-
[[Fájl:Zaz968m01.jpg]]
+
 
 +
 
 +
 
 +
== Ismertető ==
1975-től a zaporozsjei fejlesztőmérnökök újabb modellfrissítésre szánták rá magukat.
1975-től a zaporozsjei fejlesztőmérnökök újabb modellfrissítésre szánták rá magukat.
51. sor: 54. sor:
Valamennyi változatnál új hűtőlevegőház kialakítás, amely a több friss hűtőlevegő bevezetésére koncentrál, ez a megoldás termosztát meghibásodásból adódó túlmelegedést hivatott kizárni (a nyári állású váltószelep mindig a motorház fedélen keresztül biztosít friss levegőt)
Valamennyi változatnál új hűtőlevegőház kialakítás, amely a több friss hűtőlevegő bevezetésére koncentrál, ez a megoldás termosztát meghibásodásból adódó túlmelegedést hivatott kizárni (a nyári állású váltószelep mindig a motorház fedélen keresztül biztosít friss levegőt)
-
'''Magyar vonatkozás:''' a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalt 1980-ban végeztette el a Kermi Gépjármű és Mezőgépipari Osztályával a 968M 45 LE változatának (normálbenzines) típusvizsgálatát. Még ebben az évben a kitartó hazai próbák eredményeként megszületett a várva-várt típusbizonyítvány a KPM Autófelügyeletének közreműködésével (ennek lényeges eleme úgyszólván bukópont volt a külső és belső üzemi zajszint kérdése, de ezt a mérések megerősítették, hogy 80 dB/A érték alatt van)
+
 
 +
== '''Nézetrajzok''' ==
 +
 
 +
[[Fájl:Zaz968.gif]]
 +
 
 +
 
 +
== '''Magyar vonatkozás:''' ==
 +
 
 +
A Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalt 1980-ban végeztette el a Kermi Gépjármű és Mezőgépipari Osztályával a 968M 45 LE változatának (normálbenzines) típusvizsgálatát. Még ebben az évben a kitartó hazai próbák eredményeként megszületett a várva-várt típusbizonyítvány a KPM Autófelügyeletének közreműködésével (ennek lényeges eleme úgyszólván bukópont volt a külső és belső üzemi zajszint kérdése, de ezt a mérések megerősítették, hogy 80 dB/A érték alatt van)
Ezután a Merkur 1980-ban kezdte meg a 968M importját és 1982-ig –a forgalmazás befejezéséig– mintegy 1800 db gépkocsit értékesített. Ma már megmosolyogtató, hogy az új autót átvevő leendő autótulajdonos –elmondása szerint– az átvételekor a Merkur telepen többször szembesült az autók horpadt tető, ajtó és oldallemezeivel, melynek megemlítésére az átadó szakember lakonikus, elhárító válasza ez volt: „uram, ennek az autónak ez a színvonala”.
Ezután a Merkur 1980-ban kezdte meg a 968M importját és 1982-ig –a forgalmazás befejezéséig– mintegy 1800 db gépkocsit értékesített. Ma már megmosolyogtató, hogy az új autót átvevő leendő autótulajdonos –elmondása szerint– az átvételekor a Merkur telepen többször szembesült az autók horpadt tető, ajtó és oldallemezeivel, melynek megemlítésére az átadó szakember lakonikus, elhárító válasza ez volt: „uram, ennek az autónak ez a színvonala”.
57. sor: 68. sor:
Érdekes, hogy még a 80-as évek közepén felmerült egy szovjet-magyar járműipari együttműködés gondolata, a miskolci térség fokozódó munkanélküliségének enyhítésére. Ez a kooperációs megállapodás a ZAZ-968M hazai gyártását jelentette volna a Diósgyőri Gépgyár és a Lenin Kohászati Műveknél, de ezt a KGST közeledő válsága és a Szovjetunió gyengülése felülírta.
Érdekes, hogy még a 80-as évek közepén felmerült egy szovjet-magyar járműipari együttműködés gondolata, a miskolci térség fokozódó munkanélküliségének enyhítésére. Ez a kooperációs megállapodás a ZAZ-968M hazai gyártását jelentette volna a Diósgyőri Gépgyár és a Lenin Kohászati Műveknél, de ezt a KGST közeledő válsága és a Szovjetunió gyengülése felülírta.
Ezzel a Zaporozsec története Magyarországon 12 év után befejeződött.
Ezzel a Zaporozsec története Magyarországon 12 év után befejeződött.
 +
 +
 +
== A ZAZ áttör mindenen! ==
 +
 +
<youtube>lSMDnJ4nBdA</youtube>
 +
 +
'''de tényleg, az ám....!'''
 +
 +
 +
== '''ZAZ Design from East Europe''' ==
 +
'''Minden, amivel foglalkoznak arannyá válhat!'''
 +
 +
'''''(ismeretlen középkori alkimista nyomán)'''''
 +
 +
[[Fájl:Zaz-968m-01.jpg]]
 +
 +
'''...pedig igaz.....!''' [http://www.3dcar.ru/ 3DCar.ru]
 +
 +
[[Fájl:ZAZcabrio.jpg]]
 +
 +
'''Itt egy hazai példa is!''' [http://hvtm.hu/index_en.php3?ID=9000&carID=6537&bID=21543 Hammers Virtual Tunning Magazine]
 +
 +
 +
 +
== '''Hivatkozások''' ==
 +
 +
[http://hu.wikipedia.org/wiki/Zaporozsec | wikipédia ]Zaporozsec
 +
 +
[[Kategória:Autótípus]]

A lap jelenlegi, 2012. augusztus 14., 20:13-kori változata

Zaz968m01.jpg
ZAZ 968M
150*210
ZAZ_logo
Gyártási adatok
GyártóAvtozavod Zaporozsje
Gyártás helyeZaporozsja, Ukrajna
Gyártás éve1977-1987
Kategória2 ajtós limuzin
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz3785 mm
Szélesség1480 mm
Magasság1370 mm
Tömeg740 kg
Tengelytáv2160 mm
Üzemanyagbenzin
Üzemanyagtartály42 l
Teljesítmény
Motor1196 ccm
FelépítésV4, léghűtés, farmotor
Váltó4 fokozat+R
Teljesítmény40 LE
Max. nyomatékNA
Átlagfogyasztás9-12 l/100 km
GyorsulásNA
Max. sebesség125 km/h

Kapcsolódó modellek
ZAZ 968a




Tartalomjegyzék

Ismertető

1975-től a zaporozsjei fejlesztőmérnökök újabb modellfrissítésre szánták rá magukat. Ennek tanúbizonyságaként 1977-ben a moszkvai Autóipari Kiállítás „Avtoprom 77” majd ennek folytatásaként egy kijevi kiállításon jelent meg az új, a továbbfejlesztett ZAZ 968M (még) prototípus, melynél az előző modellekhez képest lényeges változtatásokra lehetett bukkanni. Sajnálatos módon ezek az újítások a sorozatgyártás során nem valósultak meg.

Karosszéria: a homlokfal áramvonalasabb, előrenyúló, nagyobb csomagteret biztosító formája (a Skoda S-100-ra emlékeztet), a kopoltyúk elhagyása, helyette kisebb szellőzőnyílás, rostély a motortér mindkét oldallemezén, gumibetétes lökhárítók műanyag könyökkel, az első irányjelzők módosítása, új kívül ívelt többcellás (integrált tolatólámpa) lámpatestek hátul, első fényszórók gumikeretes kialakítása, motorház fedélen rácsozás a fő hűtőlevegő bevezetésére, módosított hátfallemez.

Utastér: már korábban, a 968A kifutó modelljeinél megjelent új típusú műanyag műszerfal maradt, ragasztott szélvédőüveg, első fejtámaszok, elektromos ablakmosó, a hátsó ülés hátrébb tolása a nagyobb lábtér érdekében, a hagyományos balra fent 1 fokozat váltási séma alkalmazása a váltókar alatti kulissza átalakításával, hagyományos Bosch rend-szerű biztosítéktábla, A-oszlop burkolása.

Csomagtér újdonságok: nagyobb térfogat a motortérbe kerülő pótkerék révén, kétfokozatú fűtőkészülék, a csomagtér teljes leválasztása a fűtőkészüléktől és a folyadéktartályoktól egy műanyag lap révén, nagyobb kapacitású 55 Ah-ás akkumulátor a korábbi pótkerék helyére került.

Futómű: új, Ladától származó keréktárcsák, az első tárcsafék fejlesztési opciójával

Fejlesztések a motortérben (három motorváltozat): az export modelleknél a) MeM3-968 Э jelű motor, 40 LE hagyományos egytorkú K-133 karburátorral 1:7,2 sűrítési viszonnyal régi olajtükrös légszűrővel (többnyire belpiaci) b) MeM3-968 ГЭ jelű motor, 45 LE a korai VAZ-2101 mechanikus kéttorkú karburátorával 1:7,2 sűrítési viszonnyal, új papírbetétes légszűrővel c) MeM3-968 БЭ jelű motor mint a b-pontban csak a sűrítési viszony 1:8,4-re emelkedett és, így a teljesítmény már 50 LE, ez már min.93-as oktánszámú benzint igényel. Valamennyi változatnál új hűtőlevegőház kialakítás, amely a több friss hűtőlevegő bevezetésére koncentrál, ez a megoldás termosztát meghibásodásból adódó túlmelegedést hivatott kizárni (a nyári állású váltószelep mindig a motorház fedélen keresztül biztosít friss levegőt)


Nézetrajzok

Zaz968.gif


Magyar vonatkozás:

A Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalt 1980-ban végeztette el a Kermi Gépjármű és Mezőgépipari Osztályával a 968M 45 LE változatának (normálbenzines) típusvizsgálatát. Még ebben az évben a kitartó hazai próbák eredményeként megszületett a várva-várt típusbizonyítvány a KPM Autófelügyeletének közreműködésével (ennek lényeges eleme úgyszólván bukópont volt a külső és belső üzemi zajszint kérdése, de ezt a mérések megerősítették, hogy 80 dB/A érték alatt van) Ezután a Merkur 1980-ban kezdte meg a 968M importját és 1982-ig –a forgalmazás befejezéséig– mintegy 1800 db gépkocsit értékesített. Ma már megmosolyogtató, hogy az új autót átvevő leendő autótulajdonos –elmondása szerint– az átvételekor a Merkur telepen többször szembesült az autók horpadt tető, ajtó és oldallemezeivel, melynek megemlítésére az átadó szakember lakonikus, elhárító válasza ez volt: „uram, ennek az autónak ez a színvonala”.

A Magyarországon forgalomba hozott változat azonban már mutatott némi eltérést az 1977-ben bemutatott prototípushoz képest (lehet, hogy egyes fejlesztéseket az orosz mérnökök nem tartottak sorozatgyártásra érdemesnek, vagy a magyar importőr nem fizette meg). Elmaradtak a fejtámaszok, a kétfokozatú fűtőkészülék, a tárcsafékre alkalmas Lada keréktárcsák (továbbra is a 966-nál megismert egyedi dobfékes nagy osztókörű tárcsa maradt), viszont a hátsó lámpatest többcellás, tolatólámpát is tartalmazó, négyszögletes lett, (hasonló, mint a Lada 2105), ezért a motortér oldallemezek ívelésétől is eltekintettek. Érdekes, hogy még a 80-as évek közepén felmerült egy szovjet-magyar járműipari együttműködés gondolata, a miskolci térség fokozódó munkanélküliségének enyhítésére. Ez a kooperációs megállapodás a ZAZ-968M hazai gyártását jelentette volna a Diósgyőri Gépgyár és a Lenin Kohászati Műveknél, de ezt a KGST közeledő válsága és a Szovjetunió gyengülése felülírta. Ezzel a Zaporozsec története Magyarországon 12 év után befejeződött.


A ZAZ áttör mindenen!

de tényleg, az ám....!


ZAZ Design from East Europe

Minden, amivel foglalkoznak arannyá válhat!

(ismeretlen középkori alkimista nyomán)

Zaz-968m-01.jpg

...pedig igaz.....! 3DCar.ru

ZAZcabrio.jpg

Itt egy hazai példa is! Hammers Virtual Tunning Magazine


Hivatkozások

| wikipédia Zaporozsec