Zaporozsec ZAZ 968M
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Hivatkozások) |
(adatok szerkesztése) |
||
1. sor: | 1. sor: | ||
- | {{Autó | + | [[Fájl:Zaz968m01.jpg]]{{Autó |
| név = ZAZ 968M | | név = ZAZ 968M | ||
| kép = zazlogo.jpg | | kép = zazlogo.jpg | ||
| képméret =150*210 | | képméret =150*210 | ||
- | | képaláírás = | + | | képaláírás = ZAZ_logo |
- | | gyártó = | + | | gyártó = Avtozavod Zaporozsje |
- | | gyártás helye = | + | | gyártás helye = Zaporozsja, Ukrajna |
- | | év = | + | | év = 1977-1987 |
| darabszám = <!-- teljes darabszám --> | | darabszám = <!-- teljes darabszám --> | ||
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | | jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | ||
| modellvariánsok = <!-- pl. Kombi, kupé, kabrió, stb... --> | | modellvariánsok = <!-- pl. Kombi, kupé, kabrió, stb... --> | ||
- | | kategória = | + | | kategória = 2 ajtós limuzin |
| tervező = | | tervező = | ||
| modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak --> | | modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak --> | ||
- | | hossz = | + | | hossz = 3785 mm |
- | | szélesség = | + | | szélesség = 1480 mm |
- | | magasság = | + | | magasság = 1370 mm |
- | | tömeg = | + | | tömeg = 740 kg |
| alváz = | | alváz = | ||
- | | tengelytáv = | + | | tengelytáv = 2160 mm |
| üzemanyag = benzin | | üzemanyag = benzin | ||
- | | tank = | + | | tank = 42 l |
- | | motor = | + | | motor = 1196 ccm |
- | | felépítés = V4, léghűtés | + | | felépítés = V4, léghűtés, farmotor |
- | | váltó = | + | | váltó = 4 fokozat+R |
- | | teljesítmény = | + | | teljesítmény = 40 LE |
- | | nyomaték = | + | | nyomaték = NA |
- | | fogyasztás = | + | | fogyasztás = 9-12 l/100 km |
- | | gyorsulás = | + | | gyorsulás = NA |
- | | végsebesség = | + | | végsebesség = 125 km/h |
- | | kapcsolódó modellek = | + | | kapcsolódó modellek = ZAZ 968a |
}} | }} | ||
- | + | ||
A lap 2012. július 26., 01:10-kori változata
Tartalomjegyzék |
Ismertető
1975-től a zaporozsjei fejlesztőmérnökök újabb modellfrissítésre szánták rá magukat. Ennek tanúbizonyságaként 1977-ben a moszkvai Autóipari Kiállítás „Avtoprom 77” majd ennek folytatásaként egy kijevi kiállításon jelent meg az új, a továbbfejlesztett ZAZ 968M (még) prototípus, melynél az előző modellekhez képest lényeges változtatásokra lehetett bukkanni. Sajnálatos módon ezek az újítások a sorozatgyártás során nem valósultak meg.
Karosszéria: a homlokfal áramvonalasabb, előrenyúló, nagyobb csomagteret biztosító formája (a Skoda S-100-ra emlékeztet), a kopoltyúk elhagyása, helyette kisebb szellőzőnyílás, rostély a motortér mindkét oldallemezén, gumibetétes lökhárítók műanyag könyökkel, az első irányjelzők módosítása, új kívül ívelt többcellás (integrált tolatólámpa) lámpatestek hátul, első fényszórók gumikeretes kialakítása, motorház fedélen rácsozás a fő hűtőlevegő bevezetésére, módosított hátfallemez.
Utastér: már korábban, a 968A kifutó modelljeinél megjelent új típusú műanyag műszerfal maradt, ragasztott szélvédőüveg, első fejtámaszok, elektromos ablakmosó, a hátsó ülés hátrébb tolása a nagyobb lábtér érdekében, a hagyományos balra fent 1 fokozat váltási séma alkalmazása a váltókar alatti kulissza átalakításával, hagyományos Bosch rend-szerű biztosítéktábla, A-oszlop burkolása.
Csomagtér újdonságok: nagyobb térfogat a motortérbe kerülő pótkerék révén, kétfokozatú fűtőkészülék, a csomagtér teljes leválasztása a fűtőkészüléktől és a folyadéktartályoktól egy műanyag lap révén, nagyobb kapacitású 55 Ah-ás akkumulátor a korábbi pótkerék helyére került.
Futómű: új, Ladától származó keréktárcsák, az első tárcsafék fejlesztési opciójával
Fejlesztések a motortérben (három motorváltozat): az export modelleknél a) MeM3-968 Э jelű motor, 40 LE hagyományos egytorkú K-133 karburátorral 1:7,2 sűrítési viszonnyal régi olajtükrös légszűrővel (többnyire belpiaci) b) MeM3-968 ГЭ jelű motor, 45 LE a korai VAZ-2101 mechanikus kéttorkú karburátorával 1:7,2 sűrítési viszonnyal, új papírbetétes légszűrővel c) MeM3-968 БЭ jelű motor mint a b-pontban csak a sűrítési viszony 1:8,4-re emelkedett és, így a teljesítmény már 50 LE, ez már min.93-as oktánszámú benzint igényel. Valamennyi változatnál új hűtőlevegőház kialakítás, amely a több friss hűtőlevegő bevezetésére koncentrál, ez a megoldás termosztát meghibásodásból adódó túlmelegedést hivatott kizárni (a nyári állású váltószelep mindig a motorház fedélen keresztül biztosít friss levegőt)
Nézetrajzok
Magyar vonatkozás:
A Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalt 1980-ban végeztette el a Kermi Gépjármű és Mezőgépipari Osztályával a 968M 45 LE változatának (normálbenzines) típusvizsgálatát. Még ebben az évben a kitartó hazai próbák eredményeként megszületett a várva-várt típusbizonyítvány a KPM Autófelügyeletének közreműködésével (ennek lényeges eleme úgyszólván bukópont volt a külső és belső üzemi zajszint kérdése, de ezt a mérések megerősítették, hogy 80 dB/A érték alatt van) Ezután a Merkur 1980-ban kezdte meg a 968M importját és 1982-ig –a forgalmazás befejezéséig– mintegy 1800 db gépkocsit értékesített. Ma már megmosolyogtató, hogy az új autót átvevő leendő autótulajdonos –elmondása szerint– az átvételekor a Merkur telepen többször szembesült az autók horpadt tető, ajtó és oldallemezeivel, melynek megemlítésére az átadó szakember lakonikus, elhárító válasza ez volt: „uram, ennek az autónak ez a színvonala”.
A Magyarországon forgalomba hozott változat azonban már mutatott némi eltérést az 1977-ben bemutatott prototípushoz képest (lehet, hogy egyes fejlesztéseket az orosz mérnökök nem tartottak sorozatgyártásra érdemesnek, vagy a magyar importőr nem fizette meg). Elmaradtak a fejtámaszok, a kétfokozatú fűtőkészülék, a tárcsafékre alkalmas Lada keréktárcsák (továbbra is a 966-nál megismert egyedi dobfékes nagy osztókörű tárcsa maradt), viszont a hátsó lámpatest többcellás, tolatólámpát is tartalmazó, négyszögletes lett, (hasonló, mint a Lada 2105), ezért a motortér oldallemezek ívelésétől is eltekintettek. Érdekes, hogy még a 80-as évek közepén felmerült egy szovjet-magyar járműipari együttműködés gondolata, a miskolci térség fokozódó munkanélküliségének enyhítésére. Ez a kooperációs megállapodás a ZAZ-968M hazai gyártását jelentette volna a Diósgyőri Gépgyár és a Lenin Kohászati Műveknél, de ezt a KGST közeledő válsága és a Szovjetunió gyengülése felülírta. Ezzel a Zaporozsec története Magyarországon 12 év után befejeződött.
Hivatkozások
| wikipédia Zaporozsec