Zaporozsec ZAZ 968A

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Vaskalap kartárs (vitalap | szerkesztései) 2010. november 9., 03:24-kor történt szerkesztése után volt.
(eltér) ←Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

1974-ben, mai szóhasználattal élve, kisebb ráncfelvarráson esett át a típus. Megjelent a ZAZ 968A, amelynél már néhány LADA alkatrészt is felhasználtak és az autó elejéről eltűnt a krómozott rács, helyette egy krómbajuszt kapott, ami egyik jellegzetessége lett az autónak. Ezzel egyidőben a világítási rendszere is változott, mert az első irányjelző és helyzetjelző elhelyezkedését több bírálat érte. Megjelent a C-oszlop közelében egy parkolólámpa, amit aztán 1977-től ismét elhagytak.

Lényeges változtatás volt, hogy egy másik hengerfej alkalmazásával a sűrítési viszonyt 8,4-re lehetet emelni, ezáltal a motor teljesítmény 45 LE-re emelkedett, noha ez magasabb oktánszámú üzemanyagot (szuperbenzin) igényelt. Ennek a megnövelt teljesítményű motornak a típusjele МеМЗ 968A, de Magyarország ebből nem rendelt.

Ha valaki a Zaporozsec nevet hallja, elsőként ez a modell jut eszébe, elején a króm bajusszal. Nem csoda, hiszen 1980-ig gyártották és Magyarországra ebből a МеМЗ 968Э motorral szerelt változatból került a legtöbb, nagyjából 15-20000 db. Találkozókon, hirdetésekben gyakran találkozni vele.