Wartburg
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(Új oldal, tartalma: „{{Márka | név = Wartburg | logo = | képméret = 150px | képaláírás = | alapítva = | alapító = | megszűnt = | székhely = NDK | jelmondat = | kulcsemberek =…”) |
a (→Wartburg sport - Melkus RS 1000: jav) |
||
(15 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | {| | ||
+ | |bgcolor="ivory"| | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Wartburg | | név = Wartburg | ||
- | | logo = | + | | logo = Wartburglogo01.jpg |
- | | képméret = | + | | képméret = |
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
- | | alapítva = | + | | alapítva = (1898) |
- | | alapító = | + | | alapító = [[Heinrich Ehrhardt]] |
- | | megszűnt = | + | | megszűnt = 1991 |
- | | székhely = | + | | székhely = Eisenach, Németország |
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
| kulcsemberek = | | kulcsemberek = | ||
| honlap = | | honlap = | ||
}} | }} | ||
+ | == '''Veterán Wartburg márkatörténet''' == | ||
- | + | A Wartburg története egészen 1896-ig nyúlik vissza, [[Heinrich Ehrhardt]] ekkor alapította meg [[Fahrzeugfabrik Eisenach]] nevű cégét, mely kezdetben bicikliket, majd motorkerékpárokat, 1898-ban pedig már autókat is - Németországban harmadikként - gyártott. Az első autó, a Wartburg, nevét a közeli Wartburg váráról, míg műszaki alapján a francia [[Decauville]]-től kapta. | |
+ | 1903-ban a Decauville megszüntette az együttműködést, a céget pénzügyi problémák is súlytották, a Wartburg márkanév eltűnt, helyette [[Dixi]] néven hoztak forgalomba saját fejlesztésű modelleket. Az I. világháború alatt a gyártás szünetelt, utána pedig a gazdasági válság nehezítette az értékesítést, így az akkor már [[Fahrzeugfabrik Eisenach]] néven futó vállalatot felvásárolta [[Gothaer Waggonfabrik]]-al. | ||
- | + | 1930-ban az Austin 7 egyik licencének a sportváltozata neveként ismét megjelent a név.A BMW az 1930-as évek elején mutatta beaa BMW 3/15 DA-3 Wartburg-ot, amelya BMW első sportautója volt. | |
+ | A Wartburg története 1955-ben vett jelentős fordulatot, ekkor jelent meg a kelet-európai piacon "legendás" Wartburg 311-es modell. | ||
+ | |||
+ | 1956-ban a VEB Automobilwerk Eisenach az IFA F9 autó alapjaira épülő új autó neveként kelt újra életre. Az első modell a 311-es (nagykerekű, 15 colos) típus 1965-ig készült nagy sikerrel, köztük olyan változatokkal, mint a kétüléses 313-1 Sport, amelyből Magyarországra összesen néhány darab került, elsősorban színészekhez (pl.:Kazal Lászlónak volt egy). 1962-ben a motort 900-ról 1000 köbcentisre cserélték, ami a 37 helyett 45 lóerőt tudott. A legnagyobb újdonságnak az addigi termoszifon-rendszerű (a meleg és hideg víz fajsúlykülönbségén alapuló) hűtés átépítése volt szivattyúsra, melynek köszönhetően a hűtővíz ritkábban forrt fel (a szivattyús hűtőt már a 313-1 Sporton is alkalmazták, de más formában). A típusjelzés körül ekkor némi kavarodás tapasztalható, a motort már 312-esnek, belső dokumentációban az autót is 312-esnek jelölték, egy darabig azonban Wartburg 1000 néven forgalmazták. 1965-re elkészült egy új, tekercsrugós, lágyabb futómű, de ekkorra még az új karosszéria nem jelent meg. Az 1965 utáni (kiskerekű, 13 colos) autók 312-1 változatként ismertek. | ||
+ | |||
+ | 1966-ban jelent meg a "kocka" Wartburg, először 1000-es, majd 353-as típusjelzéssel, bár a kombi és "Camping" változatok egy darabig még a régi, "púpos" kivitelben készültek. Az autón ezután már csak kisebb fejlesztések következtek, 1975-től a "353W" (Weiterentwicklung, továbbfejlesztés) már 50 lóerőt tudott, kormányváltós mellett padlóváltós is lett, elöl tárcsafékek lassították, a hátsó fékkörbe pedig terhelésfüggő fékerőszabályzó került. Az addig alkalmazott dinamót generátorral váltották fel. 1985-ben a DKW-örökségként a motor mögé épített hűtőt a motor elé helyezték át és a vízpumpatengelyre mereven szerelt ventilátort villanymotoros, hőkapcsolós váltotta. A kétütemű Wartburg 353-ast egészen 1989-ig gyártották. Az angol exportra szánt változatnak Wartburg Knight volt a neve. | ||
+ | |||
+ | 1989-től készült négyütemű motorral egy továbbfejlesztett változat, Wartburg 1.3 néven, Volkswagen golf II motorral, egészen 1991-ig, amikor a gyártás megszűnt. A gyárat az Opel vásárolta meg. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | == '''Veterán Wartburg autók''' == | ||
+ | |||
+ | * [[Wartburgwagen]] (1898-1903) | ||
* [[Wartburg EMW 340]] (1949-1955) | * [[Wartburg EMW 340]] (1949-1955) | ||
* [[Wartburg EMW 327/2/3]] (1952-1955) | * [[Wartburg EMW 327/2/3]] (1952-1955) | ||
27. sor: | 44. sor: | ||
* [[ Wartburg 353]] (1966-1969) | * [[ Wartburg 353]] (1966-1969) | ||
+ | == '''Wartburg sport - Melkus RS 1000''' == | ||
+ | {{commonscat|Melkus RS 1000}} | ||
+ | volt a sportautó -től Melkus . Ez egy sima sportkocsi hajtott hangolt közepére szerelt Wartburg 3-hengeres 2 ütemű motor a Wartburg 353 . A legtöbb autó használta a 992 cc változat, amely a végsebesség 175 km / h, de néhány a későbbi autó volt az 1200 cc változat. A verseny változata a 992 köbcentis motorral felszerelt sport karburátor gyártott 90 LE az utcai változat és 118 LE a verseny változat és a végsebessége 210 km / h (130 mph). Ez volt sirályszárny-ajtó . 101 autó között végezték 1969 és 1979-ben a drezdai gyárban. | ||
+ | Az alváz egy hagyományos létraváz a roll bar integrált szélvédő keret és a vezetőülés mögött. A test volt üvegszál . | ||
+ | |||
+ | A Melkus RS 1000 szerepelt a zenei videót ATC 2000-ben hit, a Föld körül . | ||
+ | Az időt a 50 éves jubileumi limitált számban 15 RS 1000 kerül sor. [ 1 ] Az első sportautó a sorozat mutatták be november 26-án, 2006. | ||
+ | Egy nyitott roadster nevű Melkus PT 73 Spyder épült az RS 1000 alváz, de csak egy prototípus. | ||
+ | |||
+ | A frissített verzió, szinkronizált az RS 2000, jelenleg fejlesztés alatt áll. [ 2 ] Melkus bejelentette az új RS 2000 lesz kiállítva az Internationale Automobil Ausstellung (International Motor Show) Frankfurt, Németország a 17. a 27. szeptember 2009. [ 3 ] | ||
+ | A vállalat jelenleg fizetésképtelen. [ 4 ] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | |||
+ | =='''Wartburg képgaléria'''== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Kapcsolódó Wartburg hivatkozások == | == Kapcsolódó Wartburg hivatkozások == | ||
+ | {{Commonscat|Wartburg vehicles}} | ||
+ | |||
* [http://www.vezess.hu/magazin/egy_kis_wartburg/3295/ Egy kis Wartburg történelem] | * [http://www.vezess.hu/magazin/egy_kis_wartburg/3295/ Egy kis Wartburg történelem] | ||
+ | * [http://ringistvan.hu/motorkerekpar-szakirodalom Letölthető szakirodalom] | ||
+ | |||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] | ||
[[Kategória:NDK]] | [[Kategória:NDK]] | ||
+ | |} | ||
+ | <meta name="keywords" content="veterán Wartburg,oldtimer Wartburg"></meta> | ||
+ | <meta name="description" content="Wartburg - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> |
A lap jelenlegi, 2013. február 15., 07:54-kori változata
Veterán Wartburg márkatörténetA Wartburg története egészen 1896-ig nyúlik vissza, Heinrich Ehrhardt ekkor alapította meg Fahrzeugfabrik Eisenach nevű cégét, mely kezdetben bicikliket, majd motorkerékpárokat, 1898-ban pedig már autókat is - Németországban harmadikként - gyártott. Az első autó, a Wartburg, nevét a közeli Wartburg váráról, míg műszaki alapján a francia Decauville-től kapta. 1903-ban a Decauville megszüntette az együttműködést, a céget pénzügyi problémák is súlytották, a Wartburg márkanév eltűnt, helyette Dixi néven hoztak forgalomba saját fejlesztésű modelleket. Az I. világháború alatt a gyártás szünetelt, utána pedig a gazdasági válság nehezítette az értékesítést, így az akkor már Fahrzeugfabrik Eisenach néven futó vállalatot felvásárolta Gothaer Waggonfabrik-al. 1930-ban az Austin 7 egyik licencének a sportváltozata neveként ismét megjelent a név.A BMW az 1930-as évek elején mutatta beaa BMW 3/15 DA-3 Wartburg-ot, amelya BMW első sportautója volt. A Wartburg története 1955-ben vett jelentős fordulatot, ekkor jelent meg a kelet-európai piacon "legendás" Wartburg 311-es modell. 1956-ban a VEB Automobilwerk Eisenach az IFA F9 autó alapjaira épülő új autó neveként kelt újra életre. Az első modell a 311-es (nagykerekű, 15 colos) típus 1965-ig készült nagy sikerrel, köztük olyan változatokkal, mint a kétüléses 313-1 Sport, amelyből Magyarországra összesen néhány darab került, elsősorban színészekhez (pl.:Kazal Lászlónak volt egy). 1962-ben a motort 900-ról 1000 köbcentisre cserélték, ami a 37 helyett 45 lóerőt tudott. A legnagyobb újdonságnak az addigi termoszifon-rendszerű (a meleg és hideg víz fajsúlykülönbségén alapuló) hűtés átépítése volt szivattyúsra, melynek köszönhetően a hűtővíz ritkábban forrt fel (a szivattyús hűtőt már a 313-1 Sporton is alkalmazták, de más formában). A típusjelzés körül ekkor némi kavarodás tapasztalható, a motort már 312-esnek, belső dokumentációban az autót is 312-esnek jelölték, egy darabig azonban Wartburg 1000 néven forgalmazták. 1965-re elkészült egy új, tekercsrugós, lágyabb futómű, de ekkorra még az új karosszéria nem jelent meg. Az 1965 utáni (kiskerekű, 13 colos) autók 312-1 változatként ismertek. 1966-ban jelent meg a "kocka" Wartburg, először 1000-es, majd 353-as típusjelzéssel, bár a kombi és "Camping" változatok egy darabig még a régi, "púpos" kivitelben készültek. Az autón ezután már csak kisebb fejlesztések következtek, 1975-től a "353W" (Weiterentwicklung, továbbfejlesztés) már 50 lóerőt tudott, kormányváltós mellett padlóváltós is lett, elöl tárcsafékek lassították, a hátsó fékkörbe pedig terhelésfüggő fékerőszabályzó került. Az addig alkalmazott dinamót generátorral váltották fel. 1985-ben a DKW-örökségként a motor mögé épített hűtőt a motor elé helyezték át és a vízpumpatengelyre mereven szerelt ventilátort villanymotoros, hőkapcsolós váltotta. A kétütemű Wartburg 353-ast egészen 1989-ig gyártották. Az angol exportra szánt változatnak Wartburg Knight volt a neve. 1989-től készült négyütemű motorral egy továbbfejlesztett változat, Wartburg 1.3 néven, Volkswagen golf II motorral, egészen 1991-ig, amikor a gyártás megszűnt. A gyárat az Opel vásárolta meg. Veterán Wartburg autók
Wartburg sport - Melkus RS 1000volt a sportautó -től Melkus . Ez egy sima sportkocsi hajtott hangolt közepére szerelt Wartburg 3-hengeres 2 ütemű motor a Wartburg 353 . A legtöbb autó használta a 992 cc változat, amely a végsebesség 175 km / h, de néhány a későbbi autó volt az 1200 cc változat. A verseny változata a 992 köbcentis motorral felszerelt sport karburátor gyártott 90 LE az utcai változat és 118 LE a verseny változat és a végsebessége 210 km / h (130 mph). Ez volt sirályszárny-ajtó . 101 autó között végezték 1969 és 1979-ben a drezdai gyárban. Az alváz egy hagyományos létraváz a roll bar integrált szélvédő keret és a vezetőülés mögött. A test volt üvegszál . A Melkus RS 1000 szerepelt a zenei videót ATC 2000-ben hit, a Föld körül . Az időt a 50 éves jubileumi limitált számban 15 RS 1000 kerül sor. [ 1 ] Az első sportautó a sorozat mutatták be november 26-án, 2006. Egy nyitott roadster nevű Melkus PT 73 Spyder épült az RS 1000 alváz, de csak egy prototípus. A frissített verzió, szinkronizált az RS 2000, jelenleg fejlesztés alatt áll. [ 2 ] Melkus bejelentette az új RS 2000 lesz kiállítva az Internationale Automobil Ausstellung (International Motor Show) Frankfurt, Németország a 17. a 27. szeptember 2009. [ 3 ] A vállalat jelenleg fizetésképtelen. [ 4 ] Wartburg képgalériaKapcsolódó Wartburg hivatkozások
|