Steyr
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Steyr autók: tipuslista szerkesztés) |
(tipuslista szerk) |
||
19. sor: | 19. sor: | ||
A háború után lebombázott gyárat viszonylag hamar újjáépítették, így először bicikliket, majd robogókat, végül Steyr motorral szerelt [[Fiat]]-okat állítottak elő, egészen 1978-ig, amikor is az autógyártást beszüntették. | A háború után lebombázott gyárat viszonylag hamar újjáépítették, így először bicikliket, majd robogókat, végül Steyr motorral szerelt [[Fiat]]-okat állítottak elő, egészen 1978-ig, amikor is az autógyártást beszüntették. | ||
- | == Veterán Steyr | + | == Veterán Steyr személyautók (Pkw) == |
* [[Steyr Type 40]] (n.a.-n.a.)>>Steyr V 12/40 (1920-1924) | * [[Steyr Type 40]] (n.a.-n.a.)>>Steyr V 12/40 (1920-1924) | ||
* [[Steyr VII 12/50]] (1925-1928) (Almássy, Egyipt-Sudan Sahara expedition, 3000 km ) | * [[Steyr VII 12/50]] (1925-1928) (Almássy, Egyipt-Sudan Sahara expedition, 3000 km ) | ||
76. sor: | 76. sor: | ||
* Steyr-Opel-1,2 Ltr., 1932, reportedly 432 built by Steyr | * Steyr-Opel-1,2 Ltr., 1932, reportedly 432 built by Steyr | ||
- | == Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig == | + | == '''Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig (Lkw)''' == |
rövid, fényképes ismertetés készül | rövid, fényképes ismertetés készül | ||
- | == Steyr-Daimler-Puch 1945 után== | + | * Steyr III - 2,5 to 12/34 PS 3,3 ltr 6 Zyl |
+ | * Steyr III - 3,0 to 12/40 PS 3,3 ltr 6 Zyl | ||
+ | * Steyr XV - 2,5 - 3 to 12/45 PS 3,3 ltr 6 Zyl | ||
+ | * Steyr XVII - 3,0 to 15/60 PS 4 ltr 6 Zyl | ||
+ | * Steyr XII N 6/30 PS 1,6 ltr 6 Zyl | ||
+ | * Steyr 40 / Steyr 40 L 8/40 PS 2,1 ltr 6 Zyl | ||
+ | * Steyr 240 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl | ||
+ | * Steyr 40 N / Steyr 540 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl | ||
+ | * Steyr 740 55 PS 2,3 ltr 6 Zyl | ||
+ | * Steyr 110 32 PS 1,4 ltr 4 Zyl | ||
+ | * Steyr 210 35 PS 1,5 ltr 4 Zyl | ||
+ | * Steyr 150 25,5 PS 1,2 ltr 4 Zyl | ||
+ | * Steyr 250 25,5 PS 1,2 ltr 4 Zyl | ||
+ | * Steyr 40 D / Steyr 140 (GelWg.) 8/40 PS 2,1 ltr 6 Zyl | ||
+ | * Steyr 340 (Geländewg. BH) 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl | ||
+ | * Steyr 440 (Geländewg.) 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl | ||
+ | * Steyr 640 (Geländewg.) 55 PS 2,3 ltr 6 Zyl | ||
+ | |||
+ | == '''Steyr-Daimler-Puch 1945 után'''== | ||
- | === Steyr személygépkocsik 1945-től === | + | === '''Steyr személygépkocsik 1945-től''' === |
A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár gyártás is. | A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár gyártás is. | ||
88. sor: | 106. sor: | ||
A személygépkocsik közül először a [[FIAT 1100 E]] modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "[[Steyr 2000]]" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis [[Puch 500]] szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt. | A személygépkocsik közül először a [[FIAT 1100 E]] modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "[[Steyr 2000]]" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis [[Puch 500]] szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt. | ||
- | === Steyr "off-road"=== | + | * [[FIAT 1100 E Steyr]] |
+ | * [[Steyr 2000]] | ||
+ | * [[Steyr-Puch 500]] | ||
+ | |||
+ | === '''Steyr "off-road"''' === | ||
Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres [[Haflinger]] és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os '''Pinzgauer''', majd a [[Fiat Panda 4x4]] (999cc), ezeket pedig a [[Mercedes G-Puch]] követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben. | Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres [[Haflinger]] és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os '''Pinzgauer''', majd a [[Fiat Panda 4x4]] (999cc), ezeket pedig a [[Mercedes G-Puch]] követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben. | ||
- | == Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban == | + | * [[Steyr Haflinger]] |
+ | * [[Steyr Pinzgauer]] | ||
+ | * [[Fiat Panda 4x4 Steyr]] | ||
+ | * [[Puch G-klasse]] (Mercedes G-klasse) | ||
+ | |||
+ | == '''Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban''' == | ||
''(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán Puch márkanéven)'' | ''(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán Puch márkanéven)'' | ||
105. sor: | 132. sor: | ||
A Steyr termékek kiemelkedő tartóssága és szívóssága miatt sok lelkes rajongót szereztek szerte a világon. | A Steyr termékek kiemelkedő tartóssága és szívóssága miatt sok lelkes rajongót szereztek szerte a világon. | ||
- | == Kapcsolódó Steyr hivatkozások == | + | == '''Kapcsolódó Steyr hivatkozások''' == |
http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr-Daimler-Puch Wikipédia Steyr-Daimler-Puch | http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr-Daimler-Puch Wikipédia Steyr-Daimler-Puch |
A lap 2012. augusztus 21., 22:07-kori változata
Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG. | |
STEYR-WERKE AG. | |
Alapítva | 1915 |
Alapító | Hans Ledwinka |
Megszűnt | 1978 |
Székhely | Steyr, Ausztria |
Kulcsemberek | Dr. Ferdinand Porsche |
A(z) Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG. weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Steyr márkatörténet
Az eredetileg fegyverek gyártásával foglalkozó osztrák Steyr az I. világháború után – a vesztes oldalt érintő hadiipari tevékenységtől való eltiltás következtében - új lehetőségeket keresett. A Steyr alapvetően a nagyobb méretű autók gyártására ált rá, mely nem sokkal később – a gazdasági válság közeledtével - hibás döntésnek bizonyult. A céghez 1929-ben külsős tervezőként Dr. Ferdinand Porsche érkezett, aki több modellt is készített a Steyr megbízásából. A cég nem sokkal később összeolvadt az Austro-Daimlerrek, így jött létre a Steyr-Daimler-Puch, mely a II. világháború közeledtével visszatért a kaptafához, ismét a fegyvereket, illetve katonai célokra kifejlesztett különböző gépjárműveket gyártott.
A háború után lebombázott gyárat viszonylag hamar újjáépítették, így először bicikliket, majd robogókat, végül Steyr motorral szerelt Fiat-okat állítottak elő, egészen 1978-ig, amikor is az autógyártást beszüntették.
Veterán Steyr személyautók (Pkw)
- Steyr Type 40 (n.a.-n.a.)>>Steyr V 12/40 (1920-1924)
- Steyr VII 12/50 (1925-1928) (Almássy, Egyipt-Sudan Sahara expedition, 3000 km )
- Steyr Type 30 (1930-1932)
- Steyr 30S (1931-1933)
Pre-1932 cars: __________
- Steyr-16/40, 1930-1931, 14k b/w photo
- Steyr-14/35, 1929-1930, 17k b/w photo
- Steyr XXX (30), 1930, 6 cyl., 2079cc, 40hp, ? built
- Steyr XX, 1930-?
- Steyr-XVI, 1928-1929, 54k photo of Bulgarian Tsar Boris III car
- Steyr XII, 1926-1929, 6 cyl., 1560cc, 30hp, 11124 built
____________
Pontosítás alatt a szerk. --Gaal Szilveszter 2012. július 29., 23:39 (CEST)
- Steyr-100, 1934-1936
- Steyr-50, 1936-1938,
- Steyr-120, 1936-1937
- Steyr-55, 1938-1940, this model is Steyr-50 with 1158cc engine
- Steyr-125, 1937
- Steyr-200, 1937-1938, 14k and 13k rearview photo courtesy of Aldo Ross, Monroe, Ohio, USA.
- Steyr-220, 1938-1941
- Steyr-250, 1938-1940
- Steyr-270, 1941-1944, 74k b/w photo
- Steyr-430, 1933-1935, 13k b/w photo
- Steyr-530, 1935-1936
- Steyr-630, 1937-1939, 68k 1937 Limousine, courtesy of Dr. Hubert Lanz (München, Germany) (Numismatik Lanz)
(500 built with bodies: Limousine, Cabriolet, Luxus-Cabriolet (by Gläser, Keibl), Ambulance)
- Steyr-640, 1939-1941
- Steyr-1500A, 1941-1944, yet 16k b/w photo
- Steyr-2000A, 1944
- Steyr-Opel-1,2 Ltr., 1932, reportedly 432 built by Steyr
Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig (Lkw)
rövid, fényképes ismertetés készül
- Steyr III - 2,5 to 12/34 PS 3,3 ltr 6 Zyl
- Steyr III - 3,0 to 12/40 PS 3,3 ltr 6 Zyl
- Steyr XV - 2,5 - 3 to 12/45 PS 3,3 ltr 6 Zyl
- Steyr XVII - 3,0 to 15/60 PS 4 ltr 6 Zyl
- Steyr XII N 6/30 PS 1,6 ltr 6 Zyl
- Steyr 40 / Steyr 40 L 8/40 PS 2,1 ltr 6 Zyl
- Steyr 240 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl
- Steyr 40 N / Steyr 540 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl
- Steyr 740 55 PS 2,3 ltr 6 Zyl
- Steyr 110 32 PS 1,4 ltr 4 Zyl
- Steyr 210 35 PS 1,5 ltr 4 Zyl
- Steyr 150 25,5 PS 1,2 ltr 4 Zyl
- Steyr 250 25,5 PS 1,2 ltr 4 Zyl
- Steyr 40 D / Steyr 140 (GelWg.) 8/40 PS 2,1 ltr 6 Zyl
- Steyr 340 (Geländewg. BH) 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl
- Steyr 440 (Geländewg.) 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl
- Steyr 640 (Geländewg.) 55 PS 2,3 ltr 6 Zyl
Steyr-Daimler-Puch 1945 után
Steyr személygépkocsik 1945-től
A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár gyártás is.
A személygépkocsik közül először a FIAT 1100 E modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "Steyr 2000" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis Puch 500 szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt.
Steyr "off-road"
Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres Haflinger és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os Pinzgauer, majd a Fiat Panda 4x4 (999cc), ezeket pedig a Mercedes G-Puch követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben.
- Steyr Haflinger
- Steyr Pinzgauer
- Fiat Panda 4x4 Steyr
- Puch G-klasse (Mercedes G-klasse)
Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban
(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán Puch márkanéven)
A cég készített egy sor motorkerékpár és motoros robogó típust is, melyekből számos modell került forgalomba az Egyesült Államokban, így a a Sears Roebuck, az SR 125 motorkerékpár, amelyet "házilagos összeszerelésre" dobozban szállítottak a megrendelő otthonában. Az Austro-Daimler külön ágazatot épített ki a nehéz traktorok és teherautók gyártására, még 1915 előtt Ennek hagyományain a Steyr, a saját civil mezőgazdasági vontató fejlesztését újraindítva, a termelést 1947-ben kezdte meg.
A háború után a Steyr-Daimler-Puch folytatta a kerékpárok és segédmotoros kerékpárok gyártását, fokozatosan létrehozva a forgalmazói láncot több országban is,így pl.: a kerékpárokat forgalmazó Sears céggel. Az 1970-es évek közepén a "Steyr-Daimler-Puch-Amerika" néven Connecticut (USA) jegyezték be, amely kerékpárok és mopedek behozatalára és forgalmazására jött létre.
Az Austro-Daimler-Puch kerékpárok gyártása a grazi (AT)üzemben maradt, amíg a motorkerékpár és kerékpár gyártás részlegeit a cég 1987 közepén eladta a "Piaggio & CSPA Olaszország" vállalkozásának.
A Steyr termékek kiemelkedő tartóssága és szívóssága miatt sok lelkes rajongót szereztek szerte a világon.
Kapcsolódó Steyr hivatkozások
http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr-Daimler-Puch Wikipédia Steyr-Daimler-Puch
http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr_Motors_GmbH Wikipédia Steyr Gmbh
http://www.steyr-motors.com/ Steyr Motors official website
http://www.autogallery.org.ru/gal.htm Steyr tipuslista