Steyr
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(vázlatopntok kieg.) |
(→Veterán Steyr autók: tipuslista szerkesztés) |
||
20. sor: | 20. sor: | ||
== Veterán Steyr autók == | == Veterán Steyr autók == | ||
- | + | * [[Steyr Type 40]] (n.a.-n.a.)>>Steyr V 12/40 (1920-1924) | |
+ | * [[Steyr VII 12/50]] (1925-1928) (Almássy, Egyipt-Sudan Sahara expedition, 3000 km ) | ||
* [[Steyr Type 30]] (1930-1932) | * [[Steyr Type 30]] (1930-1932) | ||
- | * | + | * Steyr 30S (1931-1933) |
- | ''' | + | '''Pre-1932 cars:''' |
+ | __________ | ||
- | Steyr | + | * Steyr-16/40, 1930-1931, 14k b/w photo |
- | Steyr | + | * Steyr-14/35, 1929-1930, 17k b/w photo |
- | Steyr | + | * Steyr XXX (30), 1930, 6 cyl., 2079cc, 40hp, ? built |
- | Steyr | + | * Steyr XX, 1930-? |
- | Steyr- | + | * Steyr-XVI, 1928-1929, 54k photo of Bulgarian Tsar Boris III car |
- | Steyr | + | * Steyr XII, 1926-1929, 6 cyl., 1560cc, 30hp, 11124 built |
+ | ____________ | ||
- | + | '''Pontosítás alatt''' a szerk. --[[Szerkesztő:Gaal Szilveszter|Gaal Szilveszter]] 2012. július 29., 23:39 (CEST) | |
- | Steyr- | + | * Steyr-100, 1934-1936 |
- | Steyr- | + | * Steyr-50, 1936-1938, |
- | Steyr- | + | * Steyr-120, 1936-1937 |
- | Steyr- | + | * Steyr-55, 1938-1940, this model is Steyr-50 with 1158cc engine |
- | Steyr- | + | * Steyr-125, 1937 |
- | Steyr- | + | * Steyr-200, 1937-1938, 14k and 13k rearview photo courtesy of Aldo Ross, Monroe, Ohio, USA. |
- | Steyr- | + | * Steyr-220, 1938-1941 |
- | + | ||
- | Steyr- | + | * Steyr-250, 1938-1940 |
- | Steyr- | + | * Steyr-270, 1941-1944, 74k b/w photo |
- | Steyr- | + | * Steyr-430, 1933-1935, 13k b/w photo |
- | Steyr- | + | * Steyr-530, 1935-1936 |
- | + | * Steyr-630, 1937-1939, 68k 1937 Limousine, courtesy of Dr. Hubert Lanz (München, Germany) (Numismatik Lanz) | |
- | + | (500 built with bodies: Limousine, Cabriolet, Luxus-Cabriolet (by Gläser, Keibl), Ambulance) | |
- | Steyr- | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Steyr | + | * Steyr-640, 1939-1941 |
- | Steyr | + | * Steyr-1500A, 1941-1944, yet 16k b/w photo |
- | Steyr- | + | * Steyr-2000A, 1944 |
- | Steyr | + | * Steyr-Opel-1,2 Ltr., 1932, reportedly 432 built by Steyr |
== Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig == | == Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig == |
A lap 2012. augusztus 21., 21:40-kori változata
Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG. | |
STEYR-WERKE AG. | |
Alapítva | 1915 |
Alapító | Hans Ledwinka |
Megszűnt | 1978 |
Székhely | Steyr, Ausztria |
Kulcsemberek | Dr. Ferdinand Porsche |
A(z) Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG. weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Steyr márkatörténet
Az eredetileg fegyverek gyártásával foglalkozó osztrák Steyr az I. világháború után – a vesztes oldalt érintő hadiipari tevékenységtől való eltiltás következtében - új lehetőségeket keresett. A Steyr alapvetően a nagyobb méretű autók gyártására ált rá, mely nem sokkal később – a gazdasági válság közeledtével - hibás döntésnek bizonyult. A céghez 1929-ben külsős tervezőként Dr. Ferdinand Porsche érkezett, aki több modellt is készített a Steyr megbízásából. A cég nem sokkal később összeolvadt az Austro-Daimlerrek, így jött létre a Steyr-Daimler-Puch, mely a II. világháború közeledtével visszatért a kaptafához, ismét a fegyvereket, illetve katonai célokra kifejlesztett különböző gépjárműveket gyártott.
A háború után lebombázott gyárat viszonylag hamar újjáépítették, így először bicikliket, majd robogókat, végül Steyr motorral szerelt Fiat-okat állítottak elő, egészen 1978-ig, amikor is az autógyártást beszüntették.
Veterán Steyr autók
- Steyr Type 40 (n.a.-n.a.)>>Steyr V 12/40 (1920-1924)
- Steyr VII 12/50 (1925-1928) (Almássy, Egyipt-Sudan Sahara expedition, 3000 km )
- Steyr Type 30 (1930-1932)
- Steyr 30S (1931-1933)
Pre-1932 cars: __________
- Steyr-16/40, 1930-1931, 14k b/w photo
- Steyr-14/35, 1929-1930, 17k b/w photo
- Steyr XXX (30), 1930, 6 cyl., 2079cc, 40hp, ? built
- Steyr XX, 1930-?
- Steyr-XVI, 1928-1929, 54k photo of Bulgarian Tsar Boris III car
- Steyr XII, 1926-1929, 6 cyl., 1560cc, 30hp, 11124 built
____________
Pontosítás alatt a szerk. --Gaal Szilveszter 2012. július 29., 23:39 (CEST)
- Steyr-100, 1934-1936
- Steyr-50, 1936-1938,
- Steyr-120, 1936-1937
- Steyr-55, 1938-1940, this model is Steyr-50 with 1158cc engine
- Steyr-125, 1937
- Steyr-200, 1937-1938, 14k and 13k rearview photo courtesy of Aldo Ross, Monroe, Ohio, USA.
- Steyr-220, 1938-1941
- Steyr-250, 1938-1940
- Steyr-270, 1941-1944, 74k b/w photo
- Steyr-430, 1933-1935, 13k b/w photo
- Steyr-530, 1935-1936
- Steyr-630, 1937-1939, 68k 1937 Limousine, courtesy of Dr. Hubert Lanz (München, Germany) (Numismatik Lanz)
(500 built with bodies: Limousine, Cabriolet, Luxus-Cabriolet (by Gläser, Keibl), Ambulance)
- Steyr-640, 1939-1941
- Steyr-1500A, 1941-1944, yet 16k b/w photo
- Steyr-2000A, 1944
- Steyr-Opel-1,2 Ltr., 1932, reportedly 432 built by Steyr
Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig
rövid, fényképes ismertetés készül
Steyr-Daimler-Puch 1945 után
Steyr személygépkocsik 1945-től
A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár gyártás is.
A személygépkocsik közül először a FIAT 1100 E modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "Steyr 2000" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis Puch 500 szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt.
Steyr "off-road"
Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres Haflinger és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os Pinzgauer, majd a Fiat Panda 4x4 (999cc), ezeket pedig a Mercedes G-Puch követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben.
Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban
(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán Puch márkanéven)
A cég készített egy sor motorkerékpár és motoros robogó típust is, melyekből számos modell került forgalomba az Egyesült Államokban, így a a Sears Roebuck, az SR 125 motorkerékpár, amelyet "házilagos összeszerelésre" dobozban szállítottak a megrendelő otthonában. Az Austro-Daimler külön ágazatot épített ki a nehéz traktorok és teherautók gyártására, még 1915 előtt Ennek hagyományain a Steyr, a saját civil mezőgazdasági vontató fejlesztését újraindítva, a termelést 1947-ben kezdte meg.
A háború után a Steyr-Daimler-Puch folytatta a kerékpárok és segédmotoros kerékpárok gyártását, fokozatosan létrehozva a forgalmazói láncot több országban is,így pl.: a kerékpárokat forgalmazó Sears céggel. Az 1970-es évek közepén a "Steyr-Daimler-Puch-Amerika" néven Connecticut (USA) jegyezték be, amely kerékpárok és mopedek behozatalára és forgalmazására jött létre.
Az Austro-Daimler-Puch kerékpárok gyártása a grazi (AT)üzemben maradt, amíg a motorkerékpár és kerékpár gyártás részlegeit a cég 1987 közepén eladta a "Piaggio & CSPA Olaszország" vállalkozásának.
A Steyr termékek kiemelkedő tartóssága és szívóssága miatt sok lelkes rajongót szereztek szerte a világon.
Kapcsolódó Steyr hivatkozások
http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr-Daimler-Puch Wikipédia Steyr-Daimler-Puch
http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr_Motors_GmbH Wikipédia Steyr Gmbh
http://www.steyr-motors.com/ Steyr Motors official website
http://www.autogallery.org.ru/gal.htm Steyr tipuslista