Panni robogó
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(vázlatszint) |
(szerkesztések) |
||
4. sor: | 4. sor: | ||
{{Motor | {{Motor | ||
| név = Panni R50 | | név = Panni R50 | ||
- | | kép = | + | | kép = Panni2.jpg |
| képméret = | | képméret = | ||
| képaláírás = Panni robogó | | képaláírás = Panni robogó | ||
64. sor: | 64. sor: | ||
[[Fájl:Const1.gif]] | [[Fájl:Const1.gif]] | ||
== Források, hivatkozások == | == Források, hivatkozások == | ||
- | * [http://magyarjarmu.hu/motorkerekparok/ | + | * [http://magyarjarmu.hu/motorkerekparok/panni/ Panni robogó - Magyar Jármű HU] |
- | + | * [http://hu.wikipedia.org/wiki/Panni_(motorker%C3%A9kp%C3%A1r) Panni robogó - Wikipédia HU] | |
- | * [http://hu.wikipedia.org/wiki/ | + | * [http://www.marotimotor.hu/content/content_28.html Maróti Gyűjtemény - Panni törperobogó] |
- | * [http://www.marotimotor.hu/content/ | + | |
{|align="center" style="border:inset 4px brown" | {|align="center" style="border:inset 4px brown" |
A lap 2013. április 11., 14:41-kori változata
ElődökA Panni egy, a Csepeli Kerékpárgyárban, majd az egri Finomszerelvénygyárban 1958 és 1962 között készült törperobogó márkaneve volt. A Panninak nem volt közvetlen elődje. Bár már korábban is készültek itthon segédmotoros kerékpárok, robogókat nem gyártottak addig. Az 1950-es évek közepén kezdték meg az új magyar moped tervezését külföldi tapasztalatok felhasználásával, ekkor döntöttek úgy, hogy a moped műszaki alapjaira törperobogót is építenek.
TörténetTervezés, fejlesztésAz újonnan kifejlesztett VT50 erőforrást már úgy tervezték, hogy legyen pedál nélküli, robogóban használható változata is. Ez a VT50R kódot kapta. Ehhez aztán a Csepeli Kerékpárgyárban terveztek egy, a kor divatjának megfelelő, nagykerekű, alacsony vázas törperobogót. A forma erősen hasonlított a korabeli nyugatnémet Victoria Nicky robogóra [1]. A pedálok hiánya miatt a hátsó féket nem "kontrázással", hanem külön lábpedállal kellett működtetni, lábtartóként pedig széles trepniket használtak. A kerekek elöl-hátul lengőkarokra támaszkodtak, elöl gumirugókon, hátul hosszú tekercsrugókon rugóztak, lengéscsillapítás nélkül. A kerekek - a Bervától eltérően - kis méretű, ún. félfékdobbal készültek. A motorkerékpárt pedálozás helyett kézi indítókarral kellett indítani. A gyártás kezdeteiAz eleinte Csepel Panni, később csak egyszerűen Panni R50 néven emlegetett típust a kerékpárgyárban kezdték gyártani. A robogó az 1957-es Budapesti Ipari Vásáron mutatkozott be, ahol is nagy sikert aratott. A divatos formát és korszerű megoldásokat azonban feledtette a motor: a kis, 1,5 lóerős kétütemű erőforrás nehezen tudta mozgatni a Bervánál nehezebb, nagyobb homlokfelületű motort és a zárt burkolat miatt erősen melegedett. Ezen különféle megoldásokkal próbáltak segíteni, nagyrészt sikertelenül. A motort kétféle felszereltségi szintben gyártották. Az egyszerűbb változatok sebességmérője helyén krómozott fedlap volt és nem kaptak kormányzárat. Költözés Felnémetre és a gyártás vége1960-ban a gyártás egységesítése érdekében az egri Finomszerelvénygyárba költöztették az összeszerelést. Innentől kezdve folyamatos volt az alkatrészek egységesítése a testvérmodellek között egészen a gyártás 1962-es befejezéséig.
Panni R75A Panni bemutatásakor felmerült az igény a vásárlók részéről a kétszemélyes kivitelre is, amely a Pannóniák és Danuviák olcsóbb, bizonyos szempontokból célszerűbb alternatívája lehetett volna. Ezért a gyár belekezdett a nagyobb hengerűrtartalmú, kétszemélyes Panni R75 tervezésébe. A motorból egyetlen prototípus készült el, ezt az 1958-as Budapesti Ipari Vásáron mutatták be a nagyközönségnek. Sorozatgyártásra a kedvező fogadtatás ellenére sem került sor. A motor később a Két emelet boldogság című 1960-as magyar filmben is látható volt. GalériaForrások, hivatkozások |