Panni robogó
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(adatok) |
(techn. adatok) |
||
7. sor: | 7. sor: | ||
| képméret = | | képméret = | ||
| képaláírás = Panni robogó | | képaláírás = Panni robogó | ||
- | | gyártó = | + | | gyártó = Csepeli Kerékpárgyár, Egri Finomszerelvény Gyár |
- | | gyártás helye = | + | | gyártás helye = BP-Csepel, Felnémet |
- | | év = | + | | év = 1958-1962 |
| darabszám = <!-- teljes darabszám --> | | darabszám = <!-- teljes darabszám --> | ||
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | | jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | ||
- | | kategória = <!-- például: túramotor, chopper, sportmotor, robogó --> | + | | kategória = robogó<!-- például: túramotor, chopper, sportmotor, robogó --> |
| tervező = | | tervező = | ||
- | | modell = | + | | modell = R50 (R75, 2 szem. prototípus 1957) |
- | | hossz = | + | | hossz = 1850 mm |
| szélesség = | | szélesség = | ||
- | | magasság = | + | | magasság = 980 mm / 760 mm ülés |
- | | tömeg = | + | | tömeg = 58 kg (szárazon) |
- | | tengelytáv = | + | | tengelytáv = 1170 mm |
- | | üzemanyag = | + | | üzemanyag = benzin (keverék) |
- | | tank = | + | | tank = 5,7 l |
- | | motor = VT50R egyhengeres, kétütemű robogómotor | + | | motor = VT50R egyhengeres, kétütemű, léghűtéses, 50 ccm-es robogómotor (a Berva moped módosított motorja, indítókaros) |
- | | felépítés = Felfüggesztés rövid lengőkar gumirugókkal/lengővilla tekercsrugókkal | + | | felépítés = Felfüggesztés: elől - rövid lengőkar gumirugókkal/hátul - lengővilla tekercsrugókkal Fékek: mechanikus működtetésű "félfékdobok" elöl-hátul |
- | Fékek mechanikus működtetésű "félfékdobok" elöl-hátul | + | | váltó = lánchajtású olajfürdős kuplung, kétfokozatú kéziváltó, lánchajtás |
- | | váltó = | + | | teljesítmény = 1,5 - 1,8 LE |
- | | teljesítmény = | + | | nyomaték = N.A. |
- | | nyomaték = | + | | fogyasztás = 2,2 l/100 km |
- | | fogyasztás = | + | | gyorsulás = N.A. |
- | | gyorsulás = | + | | végsebesség = 45 km/h |
- | | végsebesség = | + | |
| kapcsolódó modellek = [[Berva moped]] | | kapcsolódó modellek = [[Berva moped]] | ||
}}== Elődök == | }}== Elődök == |
A lap 2013. április 11., 17:32-kori változata
ElődökA Panni egy, a Csepeli Kerékpárgyárban, majd az egri Finomszerelvénygyárban 1958 és 1962 között készült törperobogó márkaneve volt. A Panninak nem volt közvetlen elődje. Bár már korábban is készültek itthon segédmotoros kerékpárok, robogókat nem gyártottak addig. Az 1950-es évek közepén kezdték meg az új magyar moped tervezését külföldi tapasztalatok felhasználásával, ekkor döntöttek úgy, hogy a moped műszaki alapjaira törperobogót is építenek.
TörténetTervezés, fejlesztésAz újonnan kifejlesztett VT50 erőforrást már úgy tervezték, hogy legyen pedál nélküli, robogóban használható változata is. Ez a VT50R kódot kapta. Ehhez aztán a Csepeli Kerékpárgyárban terveztek egy, a kor divatjának megfelelő, nagykerekű, alacsony vázas törperobogót. A forma erősen hasonlított a korabeli nyugatnémet Victoria Nicky robogóra [1]. A pedálok hiánya miatt a hátsó féket nem "kontrázással", hanem külön lábpedállal kellett működtetni, lábtartóként pedig széles trepniket használtak. A kerekek elöl-hátul lengőkarokra támaszkodtak, elöl gumirugókon, hátul hosszú tekercsrugókon rugóztak, lengéscsillapítás nélkül. A kerekek - a Bervától eltérően - kis méretű, ún. félfékdobbal készültek. A motorkerékpárt pedálozás helyett kézi indítókarral kellett indítani. A gyártás kezdeteiAz eleinte Csepel Panni, később csak egyszerűen Panni R50 néven emlegetett típust a kerékpárgyárban kezdték gyártani. A robogó az 1957-es Budapesti Ipari Vásáron mutatkozott be, ahol is nagy sikert aratott. A divatos formát és korszerű megoldásokat azonban feledtette a motor: a kis, 1,5 lóerős kétütemű erőforrás nehezen tudta mozgatni a Bervánál nehezebb, nagyobb homlokfelületű motort és a zárt burkolat miatt erősen melegedett. Ezen különféle megoldásokkal próbáltak segíteni, nagyrészt sikertelenül. A motort kétféle felszereltségi szintben gyártották. Az egyszerűbb változatok sebességmérője helyén krómozott fedlap volt és nem kaptak kormányzárat. Költözés Felnémetre és a gyártás vége1960-ban a gyártás egységesítése érdekében az egri Finomszerelvénygyárba költöztették az összeszerelést. Innentől kezdve folyamatos volt az alkatrészek egységesítése a testvérmodellek között egészen a gyártás 1962-es befejezéséig.
Panni R75A Panni bemutatásakor felmerült az igény a vásárlók részéről a kétszemélyes kivitelre is, amely a Pannóniák és Danuviák olcsóbb, bizonyos szempontokból célszerűbb alternatívája lehetett volna. Ezért a gyár belekezdett a nagyobb hengerűrtartalmú, kétszemélyes Panni R75 tervezésébe. A motorból egyetlen prototípus készült el, ezt az 1958-as Budapesti Ipari Vásáron mutatták be a nagyközönségnek. Sorozatgyártásra a kedvező fogadtatás ellenére sem került sor. A motor később a Két emelet boldogság című 1960-as magyar filmben is látható volt. GalériaForrások, hivatkozások |