Panni robogó
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→A gyártás kezdetei: foto) |
(→Történet) |
||
(5 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
39. sor: | 39. sor: | ||
== Történet == | == Történet == | ||
[[Fájl:Panni_VT-50R.jpg|center|440px]] | [[Fájl:Panni_VT-50R.jpg|center|440px]] | ||
+ | Képforrás: [http://veteran-motorok.com Veterán mopedek és motorkerékpárok] | ||
+ | |||
=== Tervezés, fejlesztés === | === Tervezés, fejlesztés === | ||
45. sor: | 47. sor: | ||
=== A gyártás kezdetei === | === A gyártás kezdetei === | ||
Az eleinte Csepel Panni, később csak egyszerűen Panni R50 néven emlegetett típust a kerékpárgyárban kezdték gyártani. | Az eleinte Csepel Panni, később csak egyszerűen Panni R50 néven emlegetett típust a kerékpárgyárban kezdték gyártani. | ||
- | + | A robogó az 1957-es Budapesti Ipari Vásáron mutatkozott be, ahol is nagy sikert aratott.[[Fájl:panni-robogo-1959.jpg|left|340px]] A divatos formát és korszerű megoldásokat azonban feledtette a motor: a kis, 1,5 lóerős kétütemű erőforrás nehezen tudta mozgatni a Bervánál nehezebb, nagyobb homlokfelületű motort és a zárt burkolat miatt erősen melegedett. Ezen különféle megoldásokkal próbáltak segíteni, nagyrészt sikertelenül. A motort kétféle felszereltségi szintben gyártották. Az egyszerűbb változatok sebességmérője helyén krómozott fedlap volt és nem kaptak kormányzárat. | |
=== Költözés Felnémetre és a gyártás vége === | === Költözés Felnémetre és a gyártás vége === | ||
- | 1960-ban a gyártás egységesítése érdekében az egri Finomszerelvénygyárba költöztették az összeszerelést. Innentől kezdve folyamatos volt az alkatrészek egységesítése | + | 1960-ban a gyártás egységesítése érdekében az egri Finomszerelvénygyárba költöztették az összeszerelést. Innentől kezdve folyamatos volt az alkatrészek egységesítése egészen a gyártás 1962-es befejezéséig. |
== Panni R75 == | == Panni R75 == | ||
55. sor: | 57. sor: | ||
== Galéria == | == Galéria == | ||
+ | [[Fájl:Panni.JPG|360px]][[Fájl:Panni1.JPG|360px]] | ||
+ | [[Fájl:Panni_post.jpg|360px]][[Fájl:panni-robogo-1959_02.jpg|360px]] | ||
+ | [[Fájl:Pannimanual.jpg|720px]] | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|720px]] | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
== Források, hivatkozások == | == Források, hivatkozások == | ||
* [http://magyarjarmu.hu/motorkerekparok/panni/ Panni robogó - Magyar Jármű HU] | * [http://magyarjarmu.hu/motorkerekparok/panni/ Panni robogó - Magyar Jármű HU] |
A lap jelenlegi, 2013. augusztus 26., 08:23-kori változata
ElődökA Panni egy, a Csepeli Kerékpárgyárban, majd az egri Finomszerelvénygyárban 1958 és 1962 között készült törperobogó márkaneve volt. A Panninak nem volt közvetlen elődje. Bár már korábban is készültek itthon segédmotoros kerékpárok, robogókat nem gyártottak addig. Az 1950-es évek közepén kezdték meg az új magyar moped tervezését külföldi tapasztalatok felhasználásával, ekkor döntöttek úgy, hogy a moped műszaki alapjaira törperobogót is építenek.
TörténetKépforrás: Veterán mopedek és motorkerékpárok Tervezés, fejlesztésAz újonnan kifejlesztett VT50 erőforrást már úgy tervezték, hogy legyen pedál nélküli, robogóban használható változata is. Ez a VT50R kódot kapta. Ehhez aztán a Csepeli Kerékpárgyárban terveztek egy, a kor divatjának megfelelő, nagykerekű, alacsony vázas törperobogót. A forma erősen hasonlított a korabeli nyugatnémet Victoria Nicky robogóra. A pedálok hiánya miatt a hátsó féket nem "kontrázással", hanem külön lábpedállal kellett működtetni, lábtartóként pedig széles trepniket használtak. A kerekek elöl-hátul lengőkarokra támaszkodtak, elöl gumirugókon, hátul hosszú tekercsrugókon rugóztak, lengéscsillapítás nélkül. A kerekek - a Bervától eltérően - kis méretű, ún. félfékdobbal készültek. A motorkerékpárt pedálozás helyett kézi indítókarral kellett indítani. A gyártás kezdeteiAz eleinte Csepel Panni, később csak egyszerűen Panni R50 néven emlegetett típust a kerékpárgyárban kezdték gyártani. A robogó az 1957-es Budapesti Ipari Vásáron mutatkozott be, ahol is nagy sikert aratott. A divatos formát és korszerű megoldásokat azonban feledtette a motor: a kis, 1,5 lóerős kétütemű erőforrás nehezen tudta mozgatni a Bervánál nehezebb, nagyobb homlokfelületű motort és a zárt burkolat miatt erősen melegedett. Ezen különféle megoldásokkal próbáltak segíteni, nagyrészt sikertelenül. A motort kétféle felszereltségi szintben gyártották. Az egyszerűbb változatok sebességmérője helyén krómozott fedlap volt és nem kaptak kormányzárat.Költözés Felnémetre és a gyártás vége1960-ban a gyártás egységesítése érdekében az egri Finomszerelvénygyárba költöztették az összeszerelést. Innentől kezdve folyamatos volt az alkatrészek egységesítése egészen a gyártás 1962-es befejezéséig. Panni R75A Panni bemutatásakor felmerült az igény a vásárlók részéről a kétszemélyes kivitelre is, amely a Pannóniák és Danuviák olcsóbb, bizonyos szempontokból célszerűbb alternatívája lehetett volna. Ezért a gyár belekezdett a nagyobb hengerűrtartalmú, kétszemélyes Panni R75 tervezésébe. A motorból egyetlen prototípus készült el, ezt az 1958-as Budapesti Ipari Vásáron mutatták be a nagyközönségnek. Sorozatgyártásra a kedvező fogadtatás ellenére sem került sor. A motor később a Két emelet boldogság című 1960-as magyar filmben is látható volt. GalériaForrások, hivatkozások |