Panni robogó

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (javítás)
(Történet)
 
(10 közbeeső változat nincs mutatva)
38. sor: 38. sor:
== Történet ==
== Történet ==
 +
[[Fájl:Panni_VT-50R.jpg|center|440px]]
 +
Képforrás: [http://veteran-motorok.com Veterán mopedek és motorkerékpárok]
=== Tervezés, fejlesztés ===
=== Tervezés, fejlesztés ===
44. sor: 46. sor:
=== A gyártás kezdetei ===
=== A gyártás kezdetei ===
-
Az eleinte Csepel Panni, később csak egyszerűen Panni R50 néven emlegetett típust a kerékpárgyárban kezdték gyártani. A robogó az 1957-es Budapesti Ipari Vásáron mutatkozott be, ahol is nagy sikert aratott. A divatos formát és korszerű megoldásokat azonban feledtette a motor: a kis, 1,5 lóerős kétütemű erőforrás nehezen tudta mozgatni a Bervánál nehezebb, nagyobb homlokfelületű motort és a zárt burkolat miatt erősen melegedett. Ezen különféle megoldásokkal próbáltak segíteni, nagyrészt sikertelenül. A motort kétféle felszereltségi szintben gyártották. Az egyszerűbb változatok sebességmérője helyén krómozott fedlap volt és nem kaptak kormányzárat.
+
Az eleinte Csepel Panni, később csak egyszerűen Panni R50 néven emlegetett típust a kerékpárgyárban kezdték gyártani.  
 +
A robogó az 1957-es Budapesti Ipari Vásáron mutatkozott be, ahol is nagy sikert aratott.[[Fájl:panni-robogo-1959.jpg|left|340px]] A divatos formát és korszerű megoldásokat azonban feledtette a motor: a kis, 1,5 lóerős kétütemű erőforrás nehezen tudta mozgatni a Bervánál nehezebb, nagyobb homlokfelületű motort és a zárt burkolat miatt erősen melegedett. Ezen különféle megoldásokkal próbáltak segíteni, nagyrészt sikertelenül. A motort kétféle felszereltségi szintben gyártották. Az egyszerűbb változatok sebességmérője helyén krómozott fedlap volt és nem kaptak kormányzárat.
=== Költözés Felnémetre és a gyártás vége ===
=== Költözés Felnémetre és a gyártás vége ===
-
1960-ban a gyártás egységesítése érdekében az egri Finomszerelvénygyárba költöztették az összeszerelést. Innentől kezdve folyamatos volt az alkatrészek egységesítése a testvérmodellek között egészen a gyártás 1962-es befejezéséig.
+
1960-ban a gyártás egységesítése érdekében az egri Finomszerelvénygyárba költöztették az összeszerelést. Innentől kezdve folyamatos volt az alkatrészek egységesítése egészen a gyártás 1962-es befejezéséig.
-
 
+
== Panni R75 ==
== Panni R75 ==
55. sor: 57. sor:
== Galéria ==
== Galéria ==
 +
[[Fájl:Panni.JPG|360px]][[Fájl:Panni1.JPG|360px]]
 +
[[Fájl:Panni_post.jpg|360px]][[Fájl:panni-robogo-1959_02.jpg|360px]]
 +
[[Fájl:Pannimanual.jpg|720px]]
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|720px]]
-
 
-
 
-
 
-
 
-
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
 
-
[[Fájl:Const1.gif]]
 
== Források, hivatkozások ==
== Források, hivatkozások ==
* [http://magyarjarmu.hu/motorkerekparok/panni/ Panni robogó - Magyar Jármű HU]
* [http://magyarjarmu.hu/motorkerekparok/panni/ Panni robogó - Magyar Jármű HU]

A lap jelenlegi, 2013. augusztus 26., 08:23-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg

Panni R50
Panni2.jpg
Panni robogó
Gyártási adatok
GyártóCsepeli Kerékpárgyár, Egri Finomszerelvény Gyár
Gyártás helyeBP-Csepel, Felnémet
Gyártás éve1958-1962
Darabszám~ < 20.000 db
Kategóriarobogó
A(z) R50 modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz1850 mm
Magasság980 mm / 760 mm ülés
Tömeg58 kg (szárazon)
Tengelytáv1170 mm
Üzemanyagbenzin (keverék)
Üzemanyagtartály5,7 l
Teljesítmény
MotorVT50R egyhengeres, kétütemű, léghűtéses, 50 ccm-es robogómotor (a Berva moped módosított motorja, indítókaros)
FelépítésFelfüggesztés: elől - rövid lengőkar gumirugókkal/hátul - lengővilla tekercsrugókkal Fékek: mechanikus működtetésű "félfékdobok" elöl-hátul
Váltólánchajtású olajfürdős kuplung, kétfokozatú kéziváltó, lánchajtás
Teljesítmény1,5 - 1,8 LE
Max. nyomatékN.A.
Átlagfogyasztás2,2 l/100 km
GyorsulásN.A.
Max. sebesség45 km/h

Kapcsolódó modellek
Berva moped


Tartalomjegyzék

Elődök

A Panni egy, a Csepeli Kerékpárgyárban, majd az egri Finomszerelvénygyárban 1958 és 1962 között készült törperobogó márkaneve volt.

A Panninak nem volt közvetlen elődje. Bár már korábban is készültek itthon segédmotoros kerékpárok, robogókat nem gyártottak addig. Az 1950-es évek közepén kezdték meg az új magyar moped tervezését külföldi tapasztalatok felhasználásával, ekkor döntöttek úgy, hogy a moped műszaki alapjaira törperobogót is építenek.


Történet

Panni VT-50R.jpg

Képforrás: Veterán mopedek és motorkerékpárok

Tervezés, fejlesztés

Az újonnan kifejlesztett VT50 erőforrást már úgy tervezték, hogy legyen pedál nélküli, robogóban használható változata is. Ez a VT50R kódot kapta. Ehhez aztán a Csepeli Kerékpárgyárban terveztek egy, a kor divatjának megfelelő, nagykerekű, alacsony vázas törperobogót. A forma erősen hasonlított a korabeli nyugatnémet Victoria Nicky robogóra. A pedálok hiánya miatt a hátsó féket nem "kontrázással", hanem külön lábpedállal kellett működtetni, lábtartóként pedig széles trepniket használtak. A kerekek elöl-hátul lengőkarokra támaszkodtak, elöl gumirugókon, hátul hosszú tekercsrugókon rugóztak, lengéscsillapítás nélkül. A kerekek - a Bervától eltérően - kis méretű, ún. félfékdobbal készültek. A motorkerékpárt pedálozás helyett kézi indítókarral kellett indítani.

A gyártás kezdetei

Az eleinte Csepel Panni, később csak egyszerűen Panni R50 néven emlegetett típust a kerékpárgyárban kezdték gyártani.

A robogó az 1957-es Budapesti Ipari Vásáron mutatkozott be, ahol is nagy sikert aratott.
Panni-robogo-1959.jpg
A divatos formát és korszerű megoldásokat azonban feledtette a motor: a kis, 1,5 lóerős kétütemű erőforrás nehezen tudta mozgatni a Bervánál nehezebb, nagyobb homlokfelületű motort és a zárt burkolat miatt erősen melegedett. Ezen különféle megoldásokkal próbáltak segíteni, nagyrészt sikertelenül. A motort kétféle felszereltségi szintben gyártották. Az egyszerűbb változatok sebességmérője helyén krómozott fedlap volt és nem kaptak kormányzárat.

Költözés Felnémetre és a gyártás vége

1960-ban a gyártás egységesítése érdekében az egri Finomszerelvénygyárba költöztették az összeszerelést. Innentől kezdve folyamatos volt az alkatrészek egységesítése egészen a gyártás 1962-es befejezéséig.

Panni R75

A Panni bemutatásakor felmerült az igény a vásárlók részéről a kétszemélyes kivitelre is, amely a Pannóniák és Danuviák olcsóbb, bizonyos szempontokból célszerűbb alternatívája lehetett volna. Ezért a gyár belekezdett a nagyobb hengerűrtartalmú, kétszemélyes Panni R75 tervezésébe. A motorból egyetlen prototípus készült el, ezt az 1958-as Budapesti Ipari Vásáron mutatták be a nagyközönségnek. Sorozatgyártásra a kedvező fogadtatás ellenére sem került sor. A motor később a Két emelet boldogság című 1960-as magyar filmben is látható volt.

Galéria

Panni.JPGPanni1.JPG Panni post.jpgPanni-robogo-1959 02.jpg Pannimanual.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Források, hivatkozások

VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg