NSU

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán NSU márkatörténet: jav)
 
(12 közbeeső változat nincs mutatva)
7. sor: 7. sor:
             "Neckarsulmer Fahrradwerke"
             "Neckarsulmer Fahrradwerke"
| alapító = Heinrich Stoll és Christian Schmidt
| alapító = Heinrich Stoll és Christian Schmidt
-
| megszűnt = 1977
+
| megszűnt = 1977 (>AUDI Gmbh)
| székhely = NSU Strasse, Neckarsulm, DE
| székhely = NSU Strasse, Neckarsulm, DE
| jelmondat = - Fixe Fahrer fahren Fox -  
| jelmondat = - Fixe Fahrer fahren Fox -  
14. sor: 14. sor:
}}
}}
 +
[[Fájl:Veteran_banner01.jpg|450px]]
== Veterán NSU márkatörténet ==
== Veterán NSU márkatörténet ==
 +
Az 1873-tól szövőgépeket gyártó '''NSU''' kerekes karrierje bicikligyártással kezdődött, 1901-ben jelent meg az első motorkerékpár majd négy évvel később az első autó. Az egyhengeres, kétütemű szériát 1909-ben váltotta fel a kéthengeres sorozat, amelynek nyergében akár 30 km/órás tempóval is lehetett „száguldani”.
-
Az 1873-tól szövőgépeket gyártó '''NSU''' kerekes karrierje bicikligyártással kezdődött, 1901-ben jelent meg az első motorkerékpár majd négy évvel később az első autó.
+
Az első világháború idején a hadsereg is megismerte az 500 és 800 köbcentis, kéthengeres, négyütemű NSU motorkerékpárok erényeit. Utóbb négy- és hathengeres, elegáns automobiljaik a felső tízezer kedvencei lettek, különösen, hogy kompresszoros versenykocsijuknak kevés ellenfele akadt a 20-as, 30-as években. Az I. világháború után ugyan sikeresen értékesítette négyhengeres autómodelljeit a cég, ám a gazdasági világválság jelentős keresletcsökkenést okozott, így 1929-ben az NSU beszüntette saját tervezésű autóinak gyártását, ugyanakkor a [[FIAT]]-al kötött együttműködési megállapodás eredményeként Fiatokat gyártott és NSU-Fiatként hozott forgalomba. Az együttműködés azonban 3 év után, 1932-ben megszakadt.
-
Az I. világháború után ugyan sikeresen értékesítette négyhengeres autómodelljeit a cég, ám a gazdasági világválság jelentős keresletcsökkenést okozott, így 1929-ben az NSU beszüntette saját tervezésű autóinak gyártását, ugyanakkor a [[FIAT]]-al kötött együttműködési megállapodás eredményeként Fiatokat gyártott és NSU-Fiatként hozott forgalomba. Az együttműködés azonban 3 év után, 1932-ben megszakadt.
+
Fellendülést a háborús előkészületek, majd a Wehrmacht rendelései hoztak, amelyeket részben kényszermunkásokkal teljesítettek. A neckarsulmi tervezők legfurcsább alkotása a második világháború frontjain mostoha körülmények között is strapabíró, négyhengeres, 1,5 literes motorú, 36 lóerős, hátul lánctalpas, elől egy kerekű jármű volt.
-
A gazdasági élénkülés hatására az NSU megbízta [[Ferdinand Porsche]]-t, hogy tervezzen számára egy olcsó autót, ám a motoreladások olyannyira felfutottak, hogy végül leállították a terveket.
+
A bombázásoktól szétrombolt üzemben 1945-ben újra kezdődhetett a gyártás. A gazdasági élénkülés hatására az NSU megbízta [[Ferdinand Porsche]]-t, hogy tervezzen számára egy olcsó autót, ám a motoreladások olyannyira felfutottak, hogy végül leállították a terveket.
-
1957-ben az NSU ismét visszatért az autóiparba, ekkor jelent meg az [[NSU Prinz]], mely 1973-ig – több modellfrissítést végrehajtva  - volt gyártásban. Az NSU azonban leginkább a [[Wankler-motor]]ról híres, melyet elsőként 1964-ben alkalmaztak a [[NSU Wankel Spyder]]ben, majd kicsit később a ma már sokak által ismert [[NSU Ro80]]-ban. Sima járása és egyenletes teljesítményleadása népszerűvé tette a megoldást, ám számos technikai részletet az NSU nem tudott megoldani (később a technológiát licencelő Mazda igen). Így még a garanciális időszakban tömegesen érkeztek vissza a Wankel-motorral szerelt modellek. Az NSU-t 1969-ben az [[Volkswagen]] csoport vásárolta fel, a gyár nimbusza azonban addigra már olyannyira megkopott, hogy pár évvel később be is szüntették a márka gyártását.
+
Évekig a motorkerékpár állt előtérben: gyorsan fogytak az egyhengeres kismotorok, robogók, mint a Fox, a Konsul, a Superlux, a Supermax, a Lambretta. Ez utóbbi, olasz licenc alapján gyártott csinos mopedből hat év alatt közel 120 ezer példány született: az NSU az Adenauer-korszakban a világ legtermékenyebb motorkerékpár – gyártója volt. 1955-ben például 350 ezer különböző típust készítettek s azokat 90 országba exportálták is. A cég nevét olyan sportos rekordok öregbítették, mint az áramvonalas karosszériába bújtatott, 2 hengeres, 500 köbcentis, kompresszoros motorkerékpárjukkal elért 290 km/órás csúcstempó.  
 +
Szintén az 50-es évek újdonsága a kezdetben háromkerekű, kiskabinos NSU Prinz, mely a második világháború utáni autógyártás újjáéledésének előfutára volt. 1957-ben az NSU ismét visszatért az autóiparba, ekkor jelent meg az [[NSU Prinz]], mely 1973-ig – több modellfrissítést végrehajtva  - volt gyártásban. Már a berlini fal 1961-es felhúzása előtt is sok száz, négykerekű, farmotoros, 583 cm³-es „Herceg” (= Prinz) futott a nyugatnémet utakon, melyek erőforrását eredetileg kétkerekűekbe tervezték.
 +
 +
Az NSU azonban leginkább a [[Wankel-motor]]ról híres, melyet elsőként 1964-ben alkalmaztak a [[NSU Wankel Spyder]]ben, majd kicsit később a ma már sokak által ismert [[NSU Ro 80]]-ban. Sima járása és egyenletes teljesítményleadása népszerűvé tette a megoldást, ám számos technikai részletet az NSU nem tudott megoldani (később a technológiát licencelő Mazda igen). Így még a garanciális időszakban tömegesen érkeztek vissza a Wankel-motorral szerelt modellek.
 +
 +
Ez a neckarsulmi (DE) vállalkozás, mely motorokat és egyszerű, ámde remek kis-közép kategóriás autókat gyártott, óriási előnyre tett szert, mikor a Wankel motor fejlesztésébe fektette szinte minden vagyonát és kifejlesztette a RO 80 típusát. Ám a kételkedés és a versenytársak hozzáállása egyben a márka végét is jelentette.
 +
 +
Az NSU-t 1969-ben az [[Volkswagen]] csoport vásárolta fel, a gyár nimbusza azonban addigra már olyannyira megkopott, hogy pár évvel később be is szüntették a márka gyártását.
 +
A Volkswagennel közösen a K 70-es modellben is helyet kaptak Wankel motorok, mivel azonban ebben az időben a Volkswagen is "gyengélkedett" az AUDI cégcsoport vásárolta fel.
 +
 +
Az NSU által kifejlesztett motorkonstrukció, továbbá a RO 80 szerkezeti felépítése olyan komplex fejlesztési elveket tartalmaz, melyeket a céget felvásárló AUDI cégcsoport különböző típusainál a mai napig fellelhetünk.
 +
 +
[[Fájl:Veteran_banner01.jpg]]
== Veterán NSU autók ==
== Veterán NSU autók ==
49. sor: 63. sor:
* [[NSU Ro 80]] /Audi /(1969-1977)
* [[NSU Ro 80]] /Audi /(1969-1977)
 +
 +
[[Fájl:Veteran_banner01.jpg]]
== Veterán NSU motorok ==
== Veterán NSU motorok ==
88. sor: 104. sor:
*  [[NSU Supermax]] (1956-1963)
*  [[NSU Supermax]] (1956-1963)
 +
 +
[[Fájl:Veteran_banner01.jpg]]
== Kapcsolódó hivatkozások ==
== Kapcsolódó hivatkozások ==
 +
{{commons|NSU Motorenwerke}}
 +
* http://de.wikipedia.org/wiki/NSU_Motorenwerke#Siehe_auch
 +
* http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsches_Zweirad-_und_NSU-Museum
 +
* http://de.wikipedia.org/wiki/Museum_Autovision
 +
* [http://www.zweirad-museum.de/ Deutsches Zweirad-Museum – NSU-Museum]
 +
* [http://www.nsu24.de/ www.nsu24.de]
 +
* [http://www.nsu-cars.ch/ Private NSU-Site]
 +
* http://www.zweirad-museum.de/
 +
* http://www.museum-autovision.de/autovision/index.php?sprache=en
 +
----
 +
{|align="center" style="border:inset 6px sandybrown"
 +
|-
 +
|style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]]
 +
|bgcolor="beige" style="border:outset 3px orange"|
 +
*'''[[Szerkesztési irányelvek]]'''
 +
*'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]'''
 +
*'''[[Kapcsolat]]'''
 +
|style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=NSU]]
 +
|}
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Autómárka]]

A lap jelenlegi, 2016. február 7., 16:44-kori változata

NSU (NSU Motorenwerke AG.)
NSUlogo01.jpg
Alapítva1901 (1873) "Neckarsulmer Fahrradwerke"
AlapítóHeinrich Stoll és Christian Schmidt
Megszűnt1977 (>AUDI Gmbh)
SzékhelyNSU Strasse, Neckarsulm, DE
Jelmondat- Fixe Fahrer fahren Fox -
KulcsemberekClaus Luthe, Felix Wankel
A(z) NSU (NSU Motorenwerke AG.) weboldala


Veteran banner01.jpg

Tartalomjegyzék

Veterán NSU márkatörténet

Az 1873-tól szövőgépeket gyártó NSU kerekes karrierje bicikligyártással kezdődött, 1901-ben jelent meg az első motorkerékpár majd négy évvel később az első autó. Az egyhengeres, kétütemű szériát 1909-ben váltotta fel a kéthengeres sorozat, amelynek nyergében akár 30 km/órás tempóval is lehetett „száguldani”.

Az első világháború idején a hadsereg is megismerte az 500 és 800 köbcentis, kéthengeres, négyütemű NSU motorkerékpárok erényeit. Utóbb négy- és hathengeres, elegáns automobiljaik a felső tízezer kedvencei lettek, különösen, hogy kompresszoros versenykocsijuknak kevés ellenfele akadt a 20-as, 30-as években. Az I. világháború után ugyan sikeresen értékesítette négyhengeres autómodelljeit a cég, ám a gazdasági világválság jelentős keresletcsökkenést okozott, így 1929-ben az NSU beszüntette saját tervezésű autóinak gyártását, ugyanakkor a FIAT-al kötött együttműködési megállapodás eredményeként Fiatokat gyártott és NSU-Fiatként hozott forgalomba. Az együttműködés azonban 3 év után, 1932-ben megszakadt.

Fellendülést a háborús előkészületek, majd a Wehrmacht rendelései hoztak, amelyeket részben kényszermunkásokkal teljesítettek. A neckarsulmi tervezők legfurcsább alkotása a második világháború frontjain mostoha körülmények között is strapabíró, négyhengeres, 1,5 literes motorú, 36 lóerős, hátul lánctalpas, elől egy kerekű jármű volt.

A bombázásoktól szétrombolt üzemben 1945-ben újra kezdődhetett a gyártás. A gazdasági élénkülés hatására az NSU megbízta Ferdinand Porsche-t, hogy tervezzen számára egy olcsó autót, ám a motoreladások olyannyira felfutottak, hogy végül leállították a terveket.

Évekig a motorkerékpár állt előtérben: gyorsan fogytak az egyhengeres kismotorok, robogók, mint a Fox, a Konsul, a Superlux, a Supermax, a Lambretta. Ez utóbbi, olasz licenc alapján gyártott csinos mopedből hat év alatt közel 120 ezer példány született: az NSU az Adenauer-korszakban a világ legtermékenyebb motorkerékpár – gyártója volt. 1955-ben például 350 ezer különböző típust készítettek s azokat 90 országba exportálták is. A cég nevét olyan sportos rekordok öregbítették, mint az áramvonalas karosszériába bújtatott, 2 hengeres, 500 köbcentis, kompresszoros motorkerékpárjukkal elért 290 km/órás csúcstempó.

Szintén az 50-es évek újdonsága a kezdetben háromkerekű, kiskabinos NSU Prinz, mely a második világháború utáni autógyártás újjáéledésének előfutára volt. 1957-ben az NSU ismét visszatért az autóiparba, ekkor jelent meg az NSU Prinz, mely 1973-ig – több modellfrissítést végrehajtva - volt gyártásban. Már a berlini fal 1961-es felhúzása előtt is sok száz, négykerekű, farmotoros, 583 cm³-es „Herceg” (= Prinz) futott a nyugatnémet utakon, melyek erőforrását eredetileg kétkerekűekbe tervezték.

Az NSU azonban leginkább a Wankel-motorról híres, melyet elsőként 1964-ben alkalmaztak a NSU Wankel Spyderben, majd kicsit később a ma már sokak által ismert NSU Ro 80-ban. Sima járása és egyenletes teljesítményleadása népszerűvé tette a megoldást, ám számos technikai részletet az NSU nem tudott megoldani (később a technológiát licencelő Mazda igen). Így még a garanciális időszakban tömegesen érkeztek vissza a Wankel-motorral szerelt modellek.

Ez a neckarsulmi (DE) vállalkozás, mely motorokat és egyszerű, ámde remek kis-közép kategóriás autókat gyártott, óriási előnyre tett szert, mikor a Wankel motor fejlesztésébe fektette szinte minden vagyonát és kifejlesztette a RO 80 típusát. Ám a kételkedés és a versenytársak hozzáállása egyben a márka végét is jelentette.

Az NSU-t 1969-ben az Volkswagen csoport vásárolta fel, a gyár nimbusza azonban addigra már olyannyira megkopott, hogy pár évvel később be is szüntették a márka gyártását. A Volkswagennel közösen a K 70-es modellben is helyet kaptak Wankel motorok, mivel azonban ebben az időben a Volkswagen is "gyengélkedett" az AUDI cégcsoport vásárolta fel.

Az NSU által kifejlesztett motorkonstrukció, továbbá a RO 80 szerkezeti felépítése olyan komplex fejlesztési elveket tartalmaz, melyeket a céget felvásárló AUDI cégcsoport különböző típusainál a mai napig fellelhetünk.

Veteran banner01.jpg

Veterán NSU autók


Veteran banner01.jpg

Veterán NSU motorok


Veteran banner01.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz NSU témájú médiaállományokat.

VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg

A lap eredeti címe: „http://veteraninfo.hu/index.php?title=NSU