Légszűrő

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Légszűrők: szerk, video)
(Elméleti fejtegetés: szerkesztés airflow)
17. sor: 17. sor:
== '''Elméleti fejtegetés''' ==  
== '''Elméleti fejtegetés''' ==  
-
[[Fájl:Gear.gif‎]]
+
'''Légszükséglet, légszállítás''' (air flow)  
-
 
+
-
'''Légszükséglet, légszállítás''' (air flow) -szerkesztés alatt-
+
Az egyik legfontosabb tényező a levegő szűrés meghatározásához a megfelelő méretű szűrőt a motorhoz „illeszteni”. Minden szűrő célja, hogy az elegendő, tiszta levegő beáramlását biztosítsa. Alkalmazása során figyelemmel kell lenni a  motor  levegőigényére, a levegő áramlás sebesség/ nyomás (vákuum) / hőmérséklet viszonyaira, valamint a szűrő és a csövek légellenállási tényezőire.  
Az egyik legfontosabb tényező a levegő szűrés meghatározásához a megfelelő méretű szűrőt a motorhoz „illeszteni”. Minden szűrő célja, hogy az elegendő, tiszta levegő beáramlását biztosítsa. Alkalmazása során figyelemmel kell lenni a  motor  levegőigényére, a levegő áramlás sebesség/ nyomás (vákuum) / hőmérséklet viszonyaira, valamint a szűrő és a csövek légellenállási tényezőire.  
25. sor: 23. sor:
A motor gyártójának meg kell határoznia a szükséges műszaki információkat a levegő fogyasztásra (CFM) vonatkozóan.  
A motor gyártójának meg kell határoznia a szükséges műszaki információkat a levegő fogyasztásra (CFM) vonatkozóan.  
-
Ha nem állnak rendelkezésünkre légáramlási adatok, használjuk az általános szabályt lóerő 2,5-szerese a motor kap egy hozzávetőleges mennyiségű levegő szükségletet. Ha meg akarjuk számolni a CFM (köbláb per perc), 4 ciklus motor tudjuk szorozni a köbcentiméternyi elmozdulása a motor a maximális fordulatszám (percenkénti fordulatszámon), és ossza meg az eredményt 3456. Aztán szorozzuk az eredményeket a volumetrikus hatásfok a motor. A volumetrikus hatásfok olyan tényező határozza meg a hatékonyságot a turbó, az elektronikus vezérlőrendszerek, hogy milyen típusú üzemanyag befecskendezés és változásából eredő szelepvezérlés, vagy nyílást. A motor rendesen carburated egy volumetrikus hatásfokát 0,70-0,80, de az elektronika is vessék fel ezt a szám magasabb, mint 2,0. A dízelmotor (2 vagy 4 ciklus ciklus) általában egy volumetrikus hatásfokát 0.90. A turbó növelheti a volumetrikus hatásfok, hogy 1,5 és 3.0. Ha nem tudod, hogy ezt az értéket az a turbó, akkor a legjobb, ha 3.0. kiszámításának egyszerűsítése érdekében dolgoztunk ki a számológép. használata: Válassza ki a kívánt mérési: köbcentiméter (pl.: 2400) vagy ccm (pl.: 289) Adja meg a maximális sebesség (RPM) vár el a motort (pl.: 4000) Válassza ki a motor típusa között négy lehetőséget, vagy válassza a "Adjon meg egy adott értéket", és adja meg a volumetrikus hatásfok, hogy szeretne használat (pl.: 2,8). Amikor kiválasztja a négy motorváltozat, a maximális értékeket kell használni. Az eredmények lesznek láthatóak és a CFM liter per perc.
+
Ha nem állnak rendelkezésünkre légáramlási adatok, használjuk az általános szabályt, a lóerő ~42~44-szeresét, így közelítőleg megkapjuk a motor hozzávetőleges levegő szükségletét. (l/perc)
 +
Ha pontosan ki akarjuk számolni a légszükségletet (liter/perc), a 4 ütemű motornál  akkor az alábbi metodikát kövessük:
 +
* Szorozzuk össze a motor köbtartalmát (x cm3) a fordulatszámmal (rpm> fordulat/perc)
 +
* A kapott értéket osszuk el 2000-rel (konstans szám)  a kapott alapérték meghatározó, de ezt korrigálni kell a motor konstrukciójából adódó értékkel, a motor volumetrikus hatásfokával.  
 +
* A hagyományos, porlasztós szívómotoroknál ez az érték 1,00 alatt van, általában 0,70-0,80 között értéket vehetünk fel.
 +
 
 +
Mindezt növelheti a szívócső rendszer és légszűrő kialakítása, kidolgozottsága, a szelepvezérlés módosítása,  a gyújtásrendszer tipusa és időzítése, valamint ezek elektronikus érzékelő és vezérlő rendszerei. Még egy lökést ad mindehez a porlasztó helyett a megfelelő befecskendező rendszer alkalmazása, továbbá az alkalmazott üzemanyag minősége.  Ezekkel a beavatkozásokkal a vol. hatásfokban max. ~2,00 értékig  érdemes, illetve lehet felmenni.
 +
 
 +
*A dízelmotor alapból (2 vagy 4 ütemű) általában 0,90 volumetrikus hatásfokú.  
 +
 
 +
*A turbó feltöltés, illetve a kompresszoros töltés növelheti mindezek hatásfokát, az értéket 1,5 és 3,0 között érdemes felvenni.
 +
 
 +
Az alább jelölt weboladalon található egy kalkulátor, ami megkönnyíti a számítást, de lépésről-lépésre  ezt hajtja végre.
 +
Használata:  
 +
*Válassza ki a köbtartalmat
 +
*Adja meg a fordulatszámot (RPM)
 +
*Válassza ki a motor típusnál a négy lehetőségből valamelyiket, vagy "Adjon meg egy adott értéket", és adja meg a volumetrikus hatásfokot, tapasztalata vagy bcslése alapján (pl.: 2,8).
 +
 
 +
*Amikor kiválasztja a négy motorváltozat, a maximális értékeket kell használni. Az eredmények liter/ perc értékét  a kalkulátor mutatja.
 +
 
 +
'''Egy webes kalkulátor''': http://www.widman.biz/English/Calculators/CFM.html
 +
 
 +
Ezen az oldalon rengeteg egyéb tábláztat és kalkulátor is található a motorok működtetésének kiszámításához. (viszkozitás, kenőanyag minőség, stb.) '''''Vigyázzunk az angol mértékegységekkel, átváltással''!'''
 +
 
 +
A légszállítás kiszámításával tudjuk tovább számítani a motor egyéb lényeges adatait, a torokátmérők ismeretében a légsebességeket, az  alkalmazható légszűrő, porlasztó típusokat, az üzmanyag mennyiség felhasználást és szállítást (benzinpumpa kapacitás), a befecskendező paramétereit, a kipufogó rendszerben az áramlási sebességét, a szükséges minimális „előfojtást” A keletkezett számított hőmennyiség alapján a hűtési rendszer viszonyokat. Mindehez megfelelő gyújtásrendszer és időzítése.
 +
 
 +
Mindez persze elmélet, de ha nem tervezünk előre, nem lesz mitől eltérni. Ezért nem is bonyolítom tovább mondandómat, bár teveztem.
 +
 
 +
Ellenőrizzük, hogy is működik:
 +
 
 +
Lada 1200 (VAZ 2101) 
 +
 
 +
* először kézzel (papír, ceruza stb...) 60 LE* (42~44)=  2520 l 
 +
 
 +
* Kalkulátorral számítva:
 +
köbtartalom: 1194 cm3 max. fordulat: 5600 f/p 4 ütemű benzinmotor
 +
1194*5600/2000=  3343,2 l/perc* vol hatásfok (0,8)=  2674,56 liter/perc  
 +
 
 +
*webkalkulátor: >>kapott érték= 2675 l/perc [94 köbláb]
 +
 
 +
Érdemes minimum 4 fordulatszám tartományt meghatározni,mégpedig:
-
'''Egy webes kalkulátor:''' http://www.widman.biz/English/Calculators/CFM.html
+
#maximális fordulatszám környezete
 +
#maximális teljesítmény leadás fordulatszáma
 +
#maximális nyomaték leadás fordulatszáma
 +
#alapjárati fordulat
 +
#Ha még kíváncsiak vagyunk az ideális, legalacsonyabb fogyasztás fordulatszáma, de ez általában a max. nyomaték környezetébe esik, míg a legnagyobb fogyasztás a max teljesítmény környezetében van. Az alapjárat a másik torkos fordulatszám, bár ehez megtett kilométer nem tartozik. D:))
-
Ezen az oldalon rengeteg tábláztat és kalkulátor is található a motorok működtetésének kiszámításához. (viszkozitás, kenőanyag minőség, stb.)
+
Most már értem a környezetvédőket, 1 perc alatt egy Lada több mint 2,5 m3 levegőt nyel el! Elgondolni se merem a Szergej dízelmozdony  menny............?! S:))
== Rendszerek, fajták, típusok ==
== Rendszerek, fajták, típusok ==

A lap 2012. augusztus 24., 21:47-kori változata

Légszűrő - levegő ellátó rendszerek, szerkezetek


Tartalomjegyzék

Bevezető

Az égési levegő szűrő megakadályozza, a koptató por bejutását a motor hengereibe, ahol koptató mechanikai igénybevételek jelentős károkat okozhatnak. Manapság a legelterjedtebb, a befecskendezéses járművek használatához, a hajtogatott papír szűrőbetétet lapos formában. Ez a szűrő általában egy műanyag dobozba kerül, amely csővezetékkel csatlakozik a szívócsonkhoz-fojtószelephez.

Az idősebb járműveket használó karburátor vagy üzemanyag-befecskendezés alakja jellemzően hengeres légszűrő, általában pár centi magas, és a 6 hüvelyk (150 mm) és 16 hüvelyk (410 mm) átmérőjű. E fölött-, alatt-, mellett helyezkedik el a karburátor vagy fojtószelep, általában egy fém-vagy műanyag edénybe, amely tartalmazza az állítás lehetőségét, hogy a vezeték hűvös és / vagy meleg beszívott levegőt kapjon, és egy fém-vagy műanyag fedéllel rögzítik. A szűrök anyaga igen változatos, papír, hab, olajos fémhuzal vagy damil préselt tömbben, impregnált pamut lemez, stb.

Régebbi autókban olajtükrös légszűrőt is használtak, de ezek már csak "régi-veterán" gépjárművekben fordulnak elő. (Zisz, Pobeda, Warsawa, Volga M-21, Gaz) és kimentek a divatból.

Olajfürdős légszűrő, cca. ~1920-~1970 évekig, nehéz/speciális gépjárműveken most is használják

Oilbath aircelaner.jpgOilbath ac.jpg

Elméleti fejtegetés

Légszükséglet, légszállítás (air flow)

Az egyik legfontosabb tényező a levegő szűrés meghatározásához a megfelelő méretű szűrőt a motorhoz „illeszteni”. Minden szűrő célja, hogy az elegendő, tiszta levegő beáramlását biztosítsa. Alkalmazása során figyelemmel kell lenni a motor levegőigényére, a levegő áramlás sebesség/ nyomás (vákuum) / hőmérséklet viszonyaira, valamint a szűrő és a csövek légellenállási tényezőire.

A motor gyártójának meg kell határoznia a szükséges műszaki információkat a levegő fogyasztásra (CFM) vonatkozóan.

Ha nem állnak rendelkezésünkre légáramlási adatok, használjuk az általános szabályt, a lóerő ~42~44-szeresét, így közelítőleg megkapjuk a motor hozzávetőleges levegő szükségletét. (l/perc) Ha pontosan ki akarjuk számolni a légszükségletet (liter/perc), a 4 ütemű motornál akkor az alábbi metodikát kövessük:

  • Szorozzuk össze a motor köbtartalmát (x cm3) a fordulatszámmal (rpm> fordulat/perc)
  • A kapott értéket osszuk el 2000-rel (konstans szám) a kapott alapérték meghatározó, de ezt korrigálni kell a motor konstrukciójából adódó értékkel, a motor volumetrikus hatásfokával.
  • A hagyományos, porlasztós szívómotoroknál ez az érték 1,00 alatt van, általában 0,70-0,80 között értéket vehetünk fel.

Mindezt növelheti a szívócső rendszer és légszűrő kialakítása, kidolgozottsága, a szelepvezérlés módosítása, a gyújtásrendszer tipusa és időzítése, valamint ezek elektronikus érzékelő és vezérlő rendszerei. Még egy lökést ad mindehez a porlasztó helyett a megfelelő befecskendező rendszer alkalmazása, továbbá az alkalmazott üzemanyag minősége. Ezekkel a beavatkozásokkal a vol. hatásfokban max. ~2,00 értékig érdemes, illetve lehet felmenni.

  • A dízelmotor alapból (2 vagy 4 ütemű) általában 0,90 volumetrikus hatásfokú.
  • A turbó feltöltés, illetve a kompresszoros töltés növelheti mindezek hatásfokát, az értéket 1,5 és 3,0 között érdemes felvenni.

Az alább jelölt weboladalon található egy kalkulátor, ami megkönnyíti a számítást, de lépésről-lépésre ezt hajtja végre. Használata:

  • Válassza ki a köbtartalmat
  • Adja meg a fordulatszámot (RPM)
  • Válassza ki a motor típusnál a négy lehetőségből valamelyiket, vagy "Adjon meg egy adott értéket", és adja meg a volumetrikus hatásfokot, tapasztalata vagy bcslése alapján (pl.: 2,8).
  • Amikor kiválasztja a négy motorváltozat, a maximális értékeket kell használni. Az eredmények liter/ perc értékét a kalkulátor mutatja.

Egy webes kalkulátor: http://www.widman.biz/English/Calculators/CFM.html

Ezen az oldalon rengeteg egyéb tábláztat és kalkulátor is található a motorok működtetésének kiszámításához. (viszkozitás, kenőanyag minőség, stb.) Vigyázzunk az angol mértékegységekkel, átváltással!

A légszállítás kiszámításával tudjuk tovább számítani a motor egyéb lényeges adatait, a torokátmérők ismeretében a légsebességeket, az alkalmazható légszűrő, porlasztó típusokat, az üzmanyag mennyiség felhasználást és szállítást (benzinpumpa kapacitás), a befecskendező paramétereit, a kipufogó rendszerben az áramlási sebességét, a szükséges minimális „előfojtást” A keletkezett számított hőmennyiség alapján a hűtési rendszer viszonyokat. Mindehez megfelelő gyújtásrendszer és időzítése.

Mindez persze elmélet, de ha nem tervezünk előre, nem lesz mitől eltérni. Ezért nem is bonyolítom tovább mondandómat, bár teveztem.

Ellenőrizzük, hogy is működik:

Lada 1200 (VAZ 2101)

  • először kézzel (papír, ceruza stb...) 60 LE* (42~44)= 2520 l
  • Kalkulátorral számítva:

köbtartalom: 1194 cm3 max. fordulat: 5600 f/p 4 ütemű benzinmotor 1194*5600/2000= 3343,2 l/perc* vol hatásfok (0,8)= 2674,56 liter/perc

  • webkalkulátor: >>kapott érték= 2675 l/perc [94 köbláb]

Érdemes minimum 4 fordulatszám tartományt meghatározni,mégpedig:

  1. maximális fordulatszám környezete
  2. maximális teljesítmény leadás fordulatszáma
  3. maximális nyomaték leadás fordulatszáma
  4. alapjárati fordulat
  5. Ha még kíváncsiak vagyunk az ideális, legalacsonyabb fogyasztás fordulatszáma, de ez általában a max. nyomaték környezetébe esik, míg a legnagyobb fogyasztás a max teljesítmény környezetében van. Az alapjárat a másik torkos fordulatszám, bár ehez megtett kilométer nem tartozik. D:))

Most már értem a környezetvédőket, 1 perc alatt egy Lada több mint 2,5 m3 levegőt nyel el! Elgondolni se merem a Szergej dízelmozdony menny............?! S:))

Rendszerek, fajták, típusok

Mindenekelőtt -lehet, hogy furcsán hangzik - egy motorhoz légszűrő kell, vagy nem kell, de égési levegő ellátó rendszer kell!

Rendszerek

  • Hagyományos levegő ellátás (szívott rendszer / vacum)
  • Turbófeltöltés (aerodinamikai elven működő rendszerek / turbocharger)
  • Kompresszor feltöltős rendszerek (kényszerfeltöltés / supercharger)
Alfa romeo compressor 1933.jpg

Kompresszor közelebbről, és egy --->> Alfa Romeo 8C 2300 (1933) mechanikus hajtású feltöltő kompresszor

  • Levegő visszahűtő rendszerek (feltöltő rendszerekhez / air cooler)

Légszűrők

...és, hogy mi mindent szív be az az okos kis motor, abból a finom, friss levegőből?! ....ezt bizony muszáj megszűrni!!!!......

Nos, nem reklámcélból, hanem tanulságképpen szúrtam be ezt a videót.

Elképzelhető, egy veterán motorban, milyen rendet tud tenni a por és a szennyeződések hatása.

Típusok

Referenciák, hivatkozások