Isotta-Fraschini

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán márkatörténet: jav)
(Bevezető: jav)
 
(12 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]]
{{Márka
{{Márka
| név = Isotta-Fraschini
| név = Isotta-Fraschini
| logo = IsottaFraschini_logo02.gif
| logo = IsottaFraschini_logo02.gif
| képméret = 180px
| képméret = 180px
-
| képaláírás =  
+
| képaláírás = Fabbrica Automobili Isotta Fraschini Milano
| alapítva = 1900
| alapítva = 1900
-
| alapító = Vincenzo Fraschini, Cesare Isotta
+
| alapító = Vincenzo Fraschini,  
 +
 
 +
Cesare Isotta
| megszűnt = 1949
| megszűnt = 1949
| székhely = Milánó, Olaszország
| székhely = Milánó, Olaszország
| jelmondat =  
| jelmondat =  
-
| kulcsemberek =  
+
| kulcsemberek = Vincenzo Fraschini,
-
| honlap =  
+
 
 +
Cesare Isotta
 +
| honlap = www.isottafraschini.com/
}}
}}
21. sor: 26. sor:
A cég 1907-ben kifogyott a pénzből, a csődtől azonban egy pénzügyi befektető megmentette a céget. Az I. világháború után mutatta be luxusmodelljét, a [[Isotta-Fraschini Tipo 8]]-at, mely a [[Rolls-Royce]] közvetlen vetélytársa lett. A modell olyannyira sikeres volt, hogy a filmcsillagok is szívesen választották. A két alapító 1922-ben hagyta el a céget, s innen indult a márka hanyatlása is, az új tulajdonos ugyanis inkább a repülőgépmotorok gyártásába fektetett pénzt és energiát. A II. világháború után a cég ugyan piacra dobott egy új modellt, a [[Isotta-Fraschini 8C Monterosa]]-t, ám abból mindössze 8 darab fogyott.
A cég 1907-ben kifogyott a pénzből, a csődtől azonban egy pénzügyi befektető megmentette a céget. Az I. világháború után mutatta be luxusmodelljét, a [[Isotta-Fraschini Tipo 8]]-at, mely a [[Rolls-Royce]] közvetlen vetélytársa lett. A modell olyannyira sikeres volt, hogy a filmcsillagok is szívesen választották. A két alapító 1922-ben hagyta el a céget, s innen indult a márka hanyatlása is, az új tulajdonos ugyanis inkább a repülőgépmotorok gyártásába fektetett pénzt és energiát. A II. világháború után a cég ugyan piacra dobott egy új modellt, a [[Isotta-Fraschini 8C Monterosa]]-t, ám abból mindössze 8 darab fogyott.
 +
[[Fájl:Wallpapers castagna isotta-fraschini 1929 1.jpg|720px|center]]
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]]
== Veterán Isotta-Fraschini autók ==
== Veterán Isotta-Fraschini autók ==
28. sor: 35. sor:
* [[Isotta-Fraschini 8C Monterosa]] (1948-1949)
* [[Isotta-Fraschini 8C Monterosa]] (1948-1949)
 +
[[Fájl:Isotta-fraschini_tipo_8_1919_images_1_b.jpg|center]]
-
== Kapcsolódó hivatkozások ==
+
'''Versenyautók'''
 +
* [[Tipo D]], 1905–1907
 +
* [[Tipo FE]], 1908 (Voiturette)
 +
'''Teherautók'''
 +
* [[D65]]
 +
* [[D80]]
 +
 +
'''Obusse'''
 +
* [[TS 40F1]]
 +
* [[F1]]
 +
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]]
 +
 +
== Szakirodalom ==
 +
* Richard v. Frankenberg, Marco Matteucci: Geschichte des Automobils. Sigloch Service Edition / STIG Torino, Künzelsau 1973, DNB 760297916.
 +
* Hans-Otto Neubauer (Hrsg.): Chronik des Automobils. Chronik Verlag im Bertelsmann Lexikon Verlag, Gütersloh/ München 1994, ISBN 3-570-14338-4.
 +
* Harald H. Linz, Halwart Schrader: Die große Automobil - Enzyklopädie. 100 Jahre Geschichte. 2500 Marken aus 65 Ländern. 2. Auflage. BLV Buchverlag, München/ Wien/ Zürich 1992, ISBN 3-405-12974-5.
 +
* G. N. Georgano (Hrsg.): Complete Encyclopedia of Motorcars, 1885 to the Present. 2. Auflage. Dutton Press, New York 1973, ISBN 0-525-08351-0. (englisch)
 +
* Ernest Schmid, Martin Wiesmann: Autoveteranen. Gloria-Verlag, Bergdietikon (Schweiz) 1967, DNB 988869462.
 +
* Roger Gloor: Nachkriegswagen. 2. Auflage. Hallwag AG, Bern/ Stuttgart 1981, ISBN 3-444-10263-1.
 +
* Hugh G. Conway: Les Grandes Marques: Bugatti. Gründ, Paris 1984, ISBN 2-7000-5175-8. (französisch)
 +
 +
== Kapcsolódó hivatkozások ==
 +
{{Commonscat|Isotta-Fraschini vehicles|Isotta-Fraschini}}
* [http://www.isottafraschini.com/ Isotta-Fraschini Márkaoldal]
* [http://www.isottafraschini.com/ Isotta-Fraschini Márkaoldal]
 +
* [http://de.wikipedia.org/wiki/Isotta_Fraschini Isotta-Fraschini Wikipedia]
 +
* [http://www.isottafraschini.it/ Website der Isotta Fraschini Motori S.p.A.]
 +
* [https://www2.landesarchiv-bw.de/ofs21/olf/struktur.php?bestand=20677&sprungId=632285&syssuche=Isotta+Fraschini&logik=&nolights=&letztesLimit=suchen Staatsarchiv Freiburg, historische Fotos, ''Isotta Fraschini '']
 +
* [http://www.conceptcarz.com/view/model/73/Isotta.aspx Isotta-Fraschini bei conceptcarz.com] (englisch) (abgerufen am 17. Juli 2012)
 +
* [http://www.ultimatecarpage.com/frame.php?file=search.php&keys=isotta&method=0 Isotta-Fraschini bei ultimatecarpage.com] (englisch) (abgerufen am 17. Juli 2012)
 +
* [http://www.carfolio.com/search/results/?terms=isotta Isotta-Fraschini bei carfolio.com] (englisch) (abgerufen am 17. Juli 2012)
 +
* http://www.conceptcarz.com/vehicle/z11654/Isotta-Fraschini-Type-FE.aspx
 +
{|align="center" style="border:inset 6px sandybrown"
 +
|-
 +
|style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]]
 +
|bgcolor="beige" style="border:outset 3px orange"|
 +
*'''[[Szerkesztési irányelvek]]'''
 +
*'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]'''
 +
*'''[[Kapcsolat]]'''
 +
|style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Isotta-Fraschini]]
 +
|}
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Olaszország]]
[[Kategória:Olaszország]]

A lap jelenlegi, 2015. április 14., 00:05-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg

Isotta-Fraschini
IsottaFraschini logo02.gif
Fabbrica Automobili Isotta Fraschini Milano
Alapítva1900
AlapítóVincenzo Fraschini, Cesare Isotta
Megszűnt1949
SzékhelyMilánó, Olaszország
KulcsemberekVincenzo Fraschini, Cesare Isotta
A(z) Isotta-Fraschini weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

A négykerekűekért rajongó Vincenzo Fraschini és az autóiparban komoly lehetőségeket látó ügyvéd-befektető, Cesare Isotta az 1800-as évék végén kezdett Renault és De Dions autók importálásával foglalkozni. 1900-ban csatlakozott hozzájuk a tehetséges mérnök, Guistino Cattano, aki az első Isotta-Fraschini modellt papírra vetette.

Isotta fraschini an 20 30hp 1909.jpg

A cég 1907-ben kifogyott a pénzből, a csődtől azonban egy pénzügyi befektető megmentette a céget. Az I. világháború után mutatta be luxusmodelljét, a Isotta-Fraschini Tipo 8-at, mely a Rolls-Royce közvetlen vetélytársa lett. A modell olyannyira sikeres volt, hogy a filmcsillagok is szívesen választották. A két alapító 1922-ben hagyta el a céget, s innen indult a márka hanyatlása is, az új tulajdonos ugyanis inkább a repülőgépmotorok gyártásába fektetett pénzt és energiát. A II. világháború után a cég ugyan piacra dobott egy új modellt, a Isotta-Fraschini 8C Monterosa-t, ám abból mindössze 8 darab fogyott.

Wallpapers castagna isotta-fraschini 1929 1.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Veterán Isotta-Fraschini autók

Isotta-fraschini tipo 8 1919 images 1 b.jpg

Versenyautók

Teherautók

Obusse

VeteranBanner2012b.jpg

Szakirodalom

  • Richard v. Frankenberg, Marco Matteucci: Geschichte des Automobils. Sigloch Service Edition / STIG Torino, Künzelsau 1973, DNB 760297916.
  • Hans-Otto Neubauer (Hrsg.): Chronik des Automobils. Chronik Verlag im Bertelsmann Lexikon Verlag, Gütersloh/ München 1994, ISBN 3-570-14338-4.
  • Harald H. Linz, Halwart Schrader: Die große Automobil - Enzyklopädie. 100 Jahre Geschichte. 2500 Marken aus 65 Ländern. 2. Auflage. BLV Buchverlag, München/ Wien/ Zürich 1992, ISBN 3-405-12974-5.
  • G. N. Georgano (Hrsg.): Complete Encyclopedia of Motorcars, 1885 to the Present. 2. Auflage. Dutton Press, New York 1973, ISBN 0-525-08351-0. (englisch)
  • Ernest Schmid, Martin Wiesmann: Autoveteranen. Gloria-Verlag, Bergdietikon (Schweiz) 1967, DNB 988869462.
  • Roger Gloor: Nachkriegswagen. 2. Auflage. Hallwag AG, Bern/ Stuttgart 1981, ISBN 3-444-10263-1.
  • Hugh G. Conway: Les Grandes Marques: Bugatti. Gründ, Paris 1984, ISBN 2-7000-5175-8. (französisch)

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz Isotta-Fraschini témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg