Ettore Bugatti

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Új oldal, tartalma: „{{Emberek | név =Ettore Bugatti | kép = | képméret = | képaláírás = | született =1881. szeptember 15. | elhunyt =1947. augusztus 21. | kapcsolódó márka =[[…”)
 
(Egy közbeeső változat nincs mutatva)
25. sor: 25. sor:
== Kapcsolódó hivatkozások ==
== Kapcsolódó hivatkozások ==
-
* [http://www.origo.hu/auto/uton/20060913126eve.html]
+
* [http://www.origo.hu/auto/uton/20060913126eve.html 125 éve született a luxus sportautók atyja]
-
* [http://www.origo.hu/auto/20070821-hatvan-eve-halt-meg-ettore-bugatti.html]
+
* [http://www.origo.hu/auto/20070821-hatvan-eve-halt-meg-ettore-bugatti.html Hatvan éve halt meg Ettore Bugatti]
[[Kategória:Emberek]]
[[Kategória:Emberek]]
 +
 +
<meta name="keywords" content="Ettore Bugatti"></meta>
 +
<meta name="description" content="Ettore Bugatti - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta>

A lap jelenlegi, 2010. augusztus 31., 07:34-kori változata

Ettore Bugatti
Született1881. szeptember 15.
Elhunyt1947. augusztus 21.
Kapcsolódó márkaBugatti



Ettore Bugatti a luxusautó-gyártás atyja, nem csak mérnöki tehetségével járult hozzá a márka építéséhez, hanem maga is szívesen tesztelte az általa tervezett autók teljesítményét. Apja kívánsága ellenére már fiatalon eldöntötte, hogy műszaki pályára lép, és 17 éves korában vásárolt alkatrészekből megépítette első sportautóját. A négyhengeres, négysebességes jármű egy kiállítás alkalmával meghozta számára a hírnévhez vezető utat, és 1904-ben meghívták a strasbourgi Mathis Cie. autógyárba.

Az addig összegyűjtött licencdíjakból 1909-ben saját vállalatot alapított az akkor német fennhatóság alatt álló Molsheim városában, ahol kezdetben kicsi, egyszerűen kezelhető, 800-1300cm3 lökettérfogattal rendelkező járműveket gyártottak. A márka 1,4 literes kocsija 1911-ben a Le Mans-i 24 órás versenyen elnyerte kategóriája nagydíját, majd 1912-ben a Peugeot gyár kérésére elkészítette kora egyik legsikeresebb kiskocsiját, a "Bébé-t".

Az első világháború kitörésekor viszont kénytelen volt felfüggeszteni az autógyártását, ezért Franciaországba utazott, és repülőgépmotorok tervezésével folytatta munkásságát. A háború után visszatért Molsheimbe, és 1924-ben már új típussal, a 35-tel jelent meg a versenyautók piacán. Bizonyítva, hogy nem csak a sportkocsik tervezésében jár élen Bugatti a húszas évek végén elkészítette a La Royale-t, avagy az Arany Bugattit.

Bugatti legnagyobb csalódása az volt, amikor 1936-ban dolgozói sztrájkba léptek ellene, és ez annyira rosszul érintette, hogy le is mondott a cégvezetésről fia javára (Jean Bugatti), aki 1939-ben az 57-es típus tesztelése közben halálos balesetet szenvedett. Fia halála rettentően megviselte, és a második világháború által megtépázott vállalatát sem tudta többet talpra állítani, majd 1947. augusztus 21-én Párizsban hunyt el.

Halála után nem sokkal 1963-ban fia, Roland Bugatti eladta a márkanevet a Hispano-Suizának, majd az 1990-es évek elejéig teljesen eltűntek az autógyártók közül, mikor is egy olasz és maláj befektető újraélesztette a márkát. 1998-ban pedig a Volkswagen vásárolta meg az addigra már újra virágzó márkát.


Kapcsolódó hivatkozások