Csonka János
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(Új oldal, tartalma: „{{Emberek | név = Csonka János | kép = | képméret = | képaláírás = | született = 1852. január 22. (Szeged) | elhunyt = 1939. október 27. | kapcsolódó má…”) |
(szerk., fotó) |
||
(3 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
{{Emberek | {{Emberek | ||
| név = Csonka János | | név = Csonka János | ||
- | | kép = | + | | kép = Csonka_janos.jpg |
- | | képméret = | + | | képméret = 200px |
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
| született = 1852. január 22. (Szeged) | | született = 1852. január 22. (Szeged) | ||
24. sor: | 24. sor: | ||
* [http://www.mszh.hu/feltalalok/csonka.html Csonka János a Magyar Szabadalmi Hivatal oldalán] | * [http://www.mszh.hu/feltalalok/csonka.html Csonka János a Magyar Szabadalmi Hivatal oldalán] | ||
* [http://www.sasovits.hu/anyag/feltalal/csonka_j.htm Csonka János életrajz] | * [http://www.sasovits.hu/anyag/feltalal/csonka_j.htm Csonka János életrajz] | ||
+ | |||
+ | [[Kategória:Emberek]] | ||
+ | |||
+ | {{#TwitterFBLike:left|small}} | ||
+ | |||
+ | <meta name="keywords" content="Csonka János"></meta> | ||
+ | <meta name="description" content="Csonka János - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> |
A lap jelenlegi, 2012. augusztus 13., 15:43-kori változata
Csonka János | |
Született | 1852. január 22. (Szeged) |
Elhunyt | 1939. október 27. |
Híres munkák | Az első magyar autó |
Innováció | benzinporlasztó |
Csonka János nevéhez fűződik az első magyar autó elkészítése is, mely 1905. május 31-én gördül ki a műhelyből, s ezt az időpontot tekintjük a magyar autógyártás kezdetének.
1893-ban Csonka János és Bánki Donát fejlesztették ki a benzinporlasztót, vagy ismertebb nevén karburátort, mely megoldotta a belső égésű motorok hatékony működőséhez szükséges benzin és levegőkeverék előállítását. A nemzetközi irodalomban néha a karburátor feltalálójaként Karl Benzet is megemlítik, habár ő 1895-ben állt elő saját megoldásával, s azt 1896-ban le is védette.
Csonka János 1893 és 1900 között motoros bicikliket, illetve tricikliket készített. Első autójaját 1905. május 31. mutatta be, melyet a Magyar Posta számára készített. A négyhengerű, két külön blokkból összeszerelt ikerhenger tömbbel, soros kapcsolású sebességváltóval, differenciálművel és lánckerékkel ellátott hátsó tengelyhajtású jármű 2000 kilométeres próbaúton bizonyította alkalmasságát. A megbízhatóságuk miatt Doxának is nevezett, 2 köbméter hasznos térfogattal rendelkező szállító autókat 1906. január 15-én a postánál alkalmazták.
Csonka János rendkívül jó, többnyire nem pusztán szakmai, hanem baráti kapcsolatot ápolt az autóipar kortárs szaktekintélyeivel, így például Robert Boschal.
Kapcsolódó webcímek