Citroën

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán Citroën autók)
 
(6 közbeeső változat nincs mutatva)
2. sor: 2. sor:
| név = Citroën
| név = Citroën
| logo = Citroen_logo.gif
| logo = Citroen_logo.gif
-
| képméret = 80px
+
| képméret = 150px
| képaláírás =  
| képaláírás =  
| alapítva = 1919
| alapítva = 1919
16. sor: 16. sor:
A '''Citroënt''' alapító [[André-Gustave Citroën]] mérnöki tehetségével és karizmatikus személyiségével rendkívül gyorsan sikerre vitte a céget. Az autóipar történetírói gyakran hasonlítják [[Henry Ford]]hoz, hiszen Citroën gyárában meghonosította a tömegtermelést, mely nagymértékben járult hozzá sikereihez. Látva tehetségét, a francia állam az I. világháború segítségét kérte a hadiipari termelés fokozásához, cserébe korszerű gyárat adott, melyben a legmodernebb gépekkel dolgozhatott.
A '''Citroënt''' alapító [[André-Gustave Citroën]] mérnöki tehetségével és karizmatikus személyiségével rendkívül gyorsan sikerre vitte a céget. Az autóipar történetírói gyakran hasonlítják [[Henry Ford]]hoz, hiszen Citroën gyárában meghonosította a tömegtermelést, mely nagymértékben járult hozzá sikereihez. Látva tehetségét, a francia állam az I. világháború segítségét kérte a hadiipari termelés fokozásához, cserébe korszerű gyárat adott, melyben a legmodernebb gépekkel dolgozhatott.
-
 
-
[[Fájl:Eiffel_torony_Citroen.jpg|left|100px|thumb|Citroën hirdetés az Eiffel-tornyon: 1925-től 1934-ig volt látható.]]
 
Már első autója is rendkívül sikeres volt, a [[Citroën 10hp Type A]] olcsó volt, ráadásul fenntartása sem került sokba. Citroënt folyamatosan fűtötte a vállalkozó szellem, így „szabad kapacitásait” kihasználva taxivállalkozást, illetve nemzeti buszvállalatot indított. Az 1930-as évekre a fókuszvesztés nyilvánvaló jelei mutatkoztak: a gyár által kínált modellek évtizedes technikán alapultak, ezért a Citroën új fejlesztésekbe fogott, ennek eredménye a [[Citroën Traction]], mely sikeres volt ugyan, de rendkívül komoly pénzeket emésztett fel. A csődtől a [[Michelin]] gumigyártó mentette meg a céget.
Már első autója is rendkívül sikeres volt, a [[Citroën 10hp Type A]] olcsó volt, ráadásul fenntartása sem került sokba. Citroënt folyamatosan fűtötte a vállalkozó szellem, így „szabad kapacitásait” kihasználva taxivállalkozást, illetve nemzeti buszvállalatot indított. Az 1930-as évekre a fókuszvesztés nyilvánvaló jelei mutatkoztak: a gyár által kínált modellek évtizedes technikán alapultak, ezért a Citroën új fejlesztésekbe fogott, ennek eredménye a [[Citroën Traction]], mely sikeres volt ugyan, de rendkívül komoly pénzeket emésztett fel. A csődtől a [[Michelin]] gumigyártó mentette meg a céget.
25. sor: 23. sor:
== Veterán Citroën autók ==
== Veterán Citroën autók ==
 +
[[Fájl:Eiffel_torony_Citroen.jpg|right|100px|thumb|Citroën hirdetés az Eiffel-tornyon: 1925-től 1934-ig volt látható.]]
 +
 +
 +
==== I. és II. világháború közötti oldtimer Citroën modellek ====
* [[Citroën 10HP Typ A]] (1919-1921)
* [[Citroën 10HP Typ A]] (1919-1921)
* [[Citroën 10HP Typ B]] (1922-1925)
* [[Citroën 10HP Typ B]] (1922-1925)
 +
* [[Citroën B2]] (1921-1926)
 +
* [[Citroën C2 (Typ C)]] (1922-1926)
* [[Citroën C4]] (1929-1932)
* [[Citroën C4]] (1929-1932)
* [[Citroën C6]] (1929-1932)
* [[Citroën C6]] (1929-1932)
37. sor: 41. sor:
* [[Citroën Traction 11 AL]] (1936-1940)
* [[Citroën Traction 11 AL]] (1936-1940)
* [[Citroën 15 Six]] (1937-1955)
* [[Citroën 15 Six]] (1937-1955)
 +
 +
==== II. világháború utáni oldtimer Citroën modellek ====
 +
* [[Citroën 2 CV]] (1949-1980)
* [[Citroën 2 CV]] (1949-1980)
-
* [[Citroën DS 19]] (1955-1968)
+
* [[Citroën DS|Citroën DS 19]] (1955-1968)
-
* [[Citroën DS 20]] (1968-1975)
+
* [[Citroën DS|Citroën DS 20]] (1968-1975)
-
* [[Citroën DS 21]] (1965-1972)
+
* [[Citroën DS|Citroën DS 21]] (1965-1972)
-
* [[Citroën DS 23]] (1972-1975)
+
* [[Citroën DS|Citroën DS 23]] (1972-1975)
* [[Citroën ID 19]] (1957-1969)
* [[Citroën ID 19]] (1957-1969)
* [[Citroën ID 20]] (1968-1969)
* [[Citroën ID 20]] (1968-1969)
57. sor: 64. sor:
* [[Citroën CX]] (1974-1988)
* [[Citroën CX]] (1974-1988)
* [[Citroën Visa]] (1979-1989)
* [[Citroën Visa]] (1979-1989)
-
 
== Kapcsolódó hivatkozások ==
== Kapcsolódó hivatkozások ==
65. sor: 71. sor:
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Franciaország]]
[[Kategória:Franciaország]]
 +
 +
 +
<meta name="keywords" content="veterán Citroën,oldtimer Citroën"></meta>
 +
<meta name="description" content="Citroën - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta>

A lap jelenlegi, 2012. március 9., 10:36-kori változata

Citroën
Citroen logo.gif
Alapítva1919
AlapítóAndré-Gustave Citroën
SzékhelySaint-Ouen, Seine-Saint-Denis, Franciaország
A(z) Citroën weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

A Citroënt alapító André-Gustave Citroën mérnöki tehetségével és karizmatikus személyiségével rendkívül gyorsan sikerre vitte a céget. Az autóipar történetírói gyakran hasonlítják Henry Fordhoz, hiszen Citroën gyárában meghonosította a tömegtermelést, mely nagymértékben járult hozzá sikereihez. Látva tehetségét, a francia állam az I. világháború segítségét kérte a hadiipari termelés fokozásához, cserébe korszerű gyárat adott, melyben a legmodernebb gépekkel dolgozhatott.

Már első autója is rendkívül sikeres volt, a Citroën 10hp Type A olcsó volt, ráadásul fenntartása sem került sokba. Citroënt folyamatosan fűtötte a vállalkozó szellem, így „szabad kapacitásait” kihasználva taxivállalkozást, illetve nemzeti buszvállalatot indított. Az 1930-as évekre a fókuszvesztés nyilvánvaló jelei mutatkoztak: a gyár által kínált modellek évtizedes technikán alapultak, ezért a Citroën új fejlesztésekbe fogott, ennek eredménye a Citroën Traction, mely sikeres volt ugyan, de rendkívül komoly pénzeket emésztett fel. A csődtől a Michelin gumigyártó mentette meg a céget.

A háború után jelent meg a Citroën 2CV, az emblematikus modell gyártása évtizedeken át tartott. 1955-ben mutatta be a Citroën a DS modellt, mely lenyűgöző karosszériájával és kifinomult technikájával évtizedekkel előzte meg korát. A DS-ben többek közt hidraulikus felfüggesztés és mechanikus szerkezettel megvalósított kanyarkövető fényszóró kapott helyet. Ez volt az első sorozatgyártású autó, mely alapfelszereltségként tárcsafékeket kapott.


Veterán Citroën autók

Citroën hirdetés az Eiffel-tornyon: 1925-től 1934-ig volt látható.


I. és II. világháború közötti oldtimer Citroën modellek

II. világháború utáni oldtimer Citroën modellek

Kapcsolódó hivatkozások