Berva moped

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (Források, hivatkozások: jav)
(szerkeszt)
7. sor: 7. sor:
| képméret =
| képméret =
| képaláírás = Berva moped
| képaláírás = Berva moped
-
| gyártó =  
+
| gyártó = Egri Finomszerelvénygyár
| gyártás helye = Felnémet
| gyártás helye = Felnémet
-
| év = <!-- tól-ig -->
+
| év = 1958-1962
-
| darabszám = <!-- teljes darabszám -->
+
| darabszám =  
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig -->
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig -->
-
| kategória = moped<!-- például: túramotor, chopper, sportmotor, robogó -->
+
| kategória = moped
| tervező =
| tervező =
-
| modell = VT50<!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak -->
+
| modell = VT50
-
| hossz =  
+
| hossz = 1770 mm
-
| szélesség =  
+
| szélesség = 577 mm
-
| magasság =  
+
| magasság = 1050 mm
-
| tömeg =  
+
| tömeg = 48 kg
-
| tengelytáv =  
+
| tengelytáv = 1130 mm
-
| üzemanyag =
+
| üzemanyag = benzin
| tank = <!-- üzemanyagtartály mérete -->
| tank = <!-- üzemanyagtartály mérete -->
-
| motor =  
+
| motor = 1 hengeres, kétütemű, léghűtéses, 50 ccm lökettérfogattal
| felépítés =
| felépítés =
| váltó =  
| váltó =  

A lap 2013. április 10., 17:19-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg

Berva VT50
Gyártási adatok
GyártóEgri Finomszerelvénygyár
Gyártás helyeFelnémet
Gyártás éve1958-1962
Kategóriamoped
A(z) VT50 modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz1770 mm
Szélesség577 mm
Magasság1050 mm
Tömeg48 kg
Tengelytáv1130 mm
Üzemanyagbenzin
Teljesítmény
Motor1 hengeres, kétütemű, léghűtéses, 50 ccm lökettérfogattal


Tartalomjegyzék

A Berva VT50 mopedről, röviden

A Berva egy Felnémeten, az Egri Finomszerelvénygyárban 1958 és 1962 között gyártott segédmotorkerékpár volt.

Elődök

Magyarországon már az 1930-as évektől kezdve gyártottak segédmotorokat. A Weiss Manfréd gyára által készített WM Csepel motorokat az akkori szabályoknak megfelelően 100 köbcentiméteres erőforrás hajtotta, amelynek 37,5 kg-os saját tömeget kellett mozgatnia. A II. világháború után ezeket a motorokat nagymotornak fejlesztették tovább és a jogszabályi környezet is megváltozott, ezért új segédmotoros kerékpárra volt szükség. Ezt 1955-ben a Dongó segédmotorral valósították meg, amelyet kerékpárra lehetett szerelni. A motorka azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: nem tudta teljes értékű motorizált járművé varázsolni a kerékpárt. Ezért egy új, önálló mopedet (pedállal is hajtható, de önállóan motorral haladni képes segédmotorkerékpár) kellett fejleszteni.

Történet

A fejlesztés során a külföldi tapasztalatokat vették alapul, amelyek azt mutatták, hogy a mopedek mellett az 50 cm³-es törperobogók is rendkívül népszerűek. Ezért a gyártási költségek csökkentése érdekében egy mopedet és egy törperobogót terveztek azonos erőforrással. A motort a székesfehérvári Vadásztölténygyár szállította, amely fölös kapacitását kötötte le ezzel a munkával. A moped a Berva, míg a törperobogó a Panni nevet kapta.

A Berva összeszerelését - szintén kapacitás-kihasználási okokból - az egri Finomszerelvénygyárban végezték. A gyártás 1958-ban indult, az 1,5 lóerős, kétsebességes, aluhengeres Berva VT50-nel. A moped külsejét és műszaki színvonalát tekintve megfelelt a kor átlagának. A szép vonalú burkolat mélyre húzott sárvédőivel és a karburátort takaró lemezekkel tiszta üzemet ígért. Alatta korszerű műszaki megoldások rejtőztek: kormányváltó, elöl-hátul lengőkaros felfüggesztés, telefékdobos agyak, kormányról működtethető elektromos kürt, távolsági fényszóróval is felszerelt első lámpa. A moped ekkor 5200 Ft-ba került.

A megbízhatósággal sorozatos problémák akadtak. A motor a Bervával még elbírt valahogyan, de a nehezebb és nagyobb homlokfelületű Pannihoz már gyengének bizonyult. Ezért átalakították a szívócsatornát, ezzel 1,8 lóerőre növekedett a teljesítmény. A váz nem mindig bírta az igénybevételt, ezért 1960-ban megerősítették a kormánytoknál. A korai Bervák első felfüggesztése gyengének bizonyult, a lengőkarok gyakran törtek és a fékek sem álltak a helyzet magaslatán, így még ebben az évben új lengőkarokat és fékkulcsokat építettek be.

A módosítások másra is kiterjedtek: próbálták a gyártást minél egyszerűbbé és olcsóbbá tenni, illetve - különösen az után, hogy 1960-tól a Panni is a Finomszerelvénygyárban készült - egységesíteni az egyes alkatrészeket. Ezért aztán az ívelt kormányt egyenes csőkormányra cserélték, elhagyták a nyereg állítási lehetőségét, a gyártás vége felé megszüntették a kerékpárüzemet (innentől kezdve nem lehetett pedállal hajtani a motort, a pedálok csak indításra, fékezésre és lábtartóként voltak használhatóak) és a motor megkapta a Panni fém tanksapkáját.

Többször tervezték a típus modernizálását, voltak tervek egy turbóhűtéses, nagyobb teljesítményű változatra is Berva Extra néven. A fejlesztési pénzek hiánya miatt azonban ez az ötlet nem valósult meg.

A motor gyártását 1962-ben állították le a csökkenő kereslet és a KGST-n belüli járműipari profilrendezés miatt, ezek után a kereskedelem külföldről importált mopedeket.

Segédmotorok a Bervák után

A Bervák helyét a keletnémet Simsonok, a csehszlovák Jawák, a lengyel Komarok és a szovjet Rigák vették át. Később, a '60-as években volt a Csepeli Motorkerékpárgyárnak terve az új, P20-ra épülő típuscsalád kiegészítésével a P50/2 jelű segédmotoros kerékpár megépítésére, de ez az új típuscsalád tervével együtt meghiúsult.

Szintén a Csepeli Motorkerékpárgyárhoz köthető a Pannónia elektromos robogó terve, amely a Berva utóda lehetett volna, de a programot néhány elkészült prototípus után törölték. A magyar segédmotor-gyártás ez után csak a 2000-es években, a Gaia nevű motorral éledt fel.

Berva VT50 képtár

VeteranBanner2012b.jpg

Források, hivatkozások

  • -
  • -
  • -
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg