A magyar veteránjárműpark 2012-ben

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Veteranpark (vitalap | szerkesztései) 2012. április 11., 07:37-kor történt szerkesztése után volt.

Tartalomjegyzék

30 százalékkal nőtt a hazai veteránjárműpark

Oldtimer korú Ladából és MZ-ből fut a legtöbb a hazai utakon

A veteranpark.hu közösségi veteránjármű enciklopédia ismét felmérte a hazai veteránjármű-állományt, mely a legutóbbi adatgyűjtéshez képest a darabszám tekintetében 30 százalékkal nőtt. A legidősebb jármű immár 104 éves, a márkák tekintetében autóból Lada, motorból pedig MZ van a legtöbb forgalomban. A teljes, típusokat, évszámokat és darabszámokat közlő lista szabadon hozzáférhető a VeteránPark oldalán.

Több mint 120 ezer veterán korú autó és motor található Magyarországon a Veteranpark.hu által összegyűjtött, 2011. decemberi 31-i állapotot tükröző adatok szerint. „Utoljára másfél évvel ezelőtt készítettünk hasonló statisztikát, akkor 90 ezres oldtimer parkról beszélhettünk. A jelentős növekedés annak köszönhető, hogy egyre több a 30 évesnél idősebb, forgalomban lévő autó és motor. Ezek nagy része azonban feltehetően nem a gyűjtőszenvedélyt szolgálja, sokkal inkább napi szinten használt közlekedési eszköz” – értékelte a legfrissebb adatokat a Veteranpark.hu képviseletében Kolma Kornél. A szakember hozzátette, hogy a Központi Statisztikai Hivataltól származó teljes adatbázist figyelembe véve – mely a személygépkocsikon és motorkerékpárokon kívül a tehergépkocsikat, buszokat, vontatókat, vontatmányokat és lassú járműveket is tartalmazza – a hazai veteránpark 220 ezer darabot számlál.

A mennyiségi adatoknál maradva a veterán autók tekintetében egyre csökken a keleti gyártmányok dominanciája. Bár még mindig Ladából van a legtöbb, összesen 22 525, melynek háromnegyede 2101-es típusú, a második helyen már a Volkswagen szerepel közel 16 ezres darabszámmal. A veterán motorok tekintetében az MZ dominál, mivel a majd 26 ezres oldtimer korú kétkerekű fele e márka valamelyik típusát képviseli. „Másfél évvel ezelőtt nagyon sok megkeresés érkezett hozzánk, mely konkrét típusok, illetve évjáratok darabszámát firtatta, ezért úgy döntöttünk, hogy ez alkalommal a teljes listát közzétesszük" - tette hozzá Kolma Kornél.

Lista a magyar veteránjárműparkról 2012-ben

Új belépők a legrégebbiek között

A 10 legidősebb veteránjármű tekintetében azonban nincs óriási változás. A legpatinásabb autók listáját továbbra is egy 1898-as Panhard Levassor vezeti, ugyanakkor az 1914-es Rauch and Land már nincs a listában, előkerült azonban egy 1923-as Citroen B2. „Az adatbázisban csak azok az autók szerepelnek, melyek forgalomban vannak, a változás oka így a forgalomból történő ideiglenes kivonás vagy egy külföldi eladás lehet” – kommentálta az adatokat Kolma Kornél. Hasonló változás a legkorosabb motoroknál is megfigyelhető, itt egy 1930-as NSU 501 TS „tűnt el”, míg a 10. helyre egy 1932-es Norton 19 váltott új belépőként jegyet.


Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó:

1. Panhard Levassor (1898)

2. Panhard Levassor (1899)

3. Panhard Levassor (1900)

4. De Dion Bouton (1902)

5. Fiat Wiener Dolomit C2 (1910)

6. Ford T-model (1917)

7. Citroen C2 (1922)

8. Citroen Torpedo (1922)

9. Citroen B2 (1923)

10. Salmson VAL 3 (1923)


Forrás: VeteranPark adatgyűjtés

Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor:

1. Indian Scout (1927)

2. D-Rad R-06 (1928)

3. Harley Davidson JD (1928)

4. Indian 101 Scout (1928)

5. NSU 501T (1928)

6. BMW R16 (1929)

7. Indian D G P (1929)

8. Harley Davidson 30 (1930)

9. Méray JAP P-350 (1931)

10. Norton 19 (1932)


Forrás: VeteranPark adatgyűjtés


A VeteránPark statisztikájának háttere

A VeteránPark felkérte a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse össze az 1982-ben vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2011. december 31-én végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk az eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő.