Škoda 1000 MB

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Veteranpark (vitalap | szerkesztései) 2011. március 6., 19:54-kor történt szerkesztése után volt.
(eltér) ←Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)
Škoda 1000 MB
Skoda-1000MB-prospektus-kep.jpg
Korabeli fotó egy német prospektusból.
Gyártási adatok
GyártóŠkoda
Gyártás helyeMladá Boleslav, Csehország
Gyártás éve1964-1969
Darabszám350 ezer
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz4170 mm
Szélesség1620 mm
Magasság1390 mm
Tömeg780 kg
Üzemanyagbenzin
Üzemanyagtartály20 liter
Teljesítmény
Motor988 cm3
Felépítés4 hengeres, OHV vezérlés
Váltó4 sebességes, manuális, szinkronizált
Teljesítmény48 LE (4750/min)
Max. nyomaték73,5 Nm (3000/min)
Átlagfogyasztás7 Liter/100 km
Gyorsulás16 másodperc 80 km/h-ra
Max. sebességkb. 125 km/h

Kapcsolódó modellek
Škoda



Tartalomjegyzék

Veterán Škoda 1000MB típusleírás

A Skoda 1000 MB tervezésekor az volt a cél, hogy egy könnyű, s ennek köszönhetően alacsony fogyasztású jármű készüljön a Skoda üzemében. A kommunista párt felsővezetése részéről onkrétumok is megfogalmazódtak a létrehozandó típussal kapcsolatban: maximum 700 kg és 6-7 liter alatti fogyasztás. A Skoda 1000 MB tervezésekor a mérnökök két elrendezésben is gondolkodtak, felmerült az orrmotoros és elsőkerék-hajtásos verizó, illetve a farmotoros és hátsókerék-hajtásos opció is, végül ez utóbbit választották. Ezen kívül folyadék- és levegőhűtés előnyeit és hátrányait is vizsgálták a konkstruktórök, itt végül az előbbi lett a technológiai befutó. A termelés fokozása érdekében - az előirányzat szerint a napi néhány tucatos gyártást 100-as szériára kellett emelni - új gyár is épült.

Az első modell 1964 tavaszán mutatkozott be, az MB rövidítés a Skoda gyár székhelyéből adódik. A négyhengeres motorblokk aulumíniumból készült, ami akkoriban igazi ritkaságnak számított, súlya mindössze 9,6 kg volt, így a későbbi Skoda modellekben is évtizedekig alkalmazták ezt a konstrukciót.

Škoda 1000 MB, MBG, MBX, 1100 MB, MBX

A Škoda 1000 MB-ben volt a leggyengébb motor. A Škoda 1000 MB de Luxe azonos térfogatú, de a nagyobb teljesítmény volt motor, és a felszereltsé is magasabb volt. A Škoda 1000 MBG de Luxe, a két Jikov karburátor megtette a hatását, a motor már 45 lóerős volt. Ezt a verziót főként exportra gyártották. A Škoda 1100 MB de Luxe valamivel tágasabb, illetve nagyobb motorral volt kapható elődjénél, habár teljesítménye változatlan volt. Az MBX változat az alacsonyabb, 2 ajtós kupékat jelölte.

Škoda típus Típusszám Gyártási időszak Darabszám Karosszéria Motor
1000 MB 990 (1966 721) 1964-1969 349 348 4-ajtós szedán 988 cm ³, 27 kW (35 lóerő)
1000 MB de Luxe 721 1966-1969 65 502 4-ajtós szedán 988 cm ³, 29 kW (37 lóerő)
MBG de Luxe 1000 710 1966-1968 3287 4-ajtós szedán 988 cm ³, 35 kW (45 lóerő)
1000 MBX de Luxe 990T 1966-1968 1403 2-ajtós kupé 988 cm ³, 35 kW (45 lóerő)
1100 MB de Luxe 715 1968-1969 22 487 4-ajtós szedán 1107 cm ³, 35 kW (45 lóerő)
1100 MBX de Luxe 723 1968-1969 1114 2-ajtós kupé 1107 cm ³, 35 kW (45 lóerő)


Škoda 1000 MB, MBG, MBX, 1100 MB, MBX tapasztalatok, típushibák

A Škoda 1000 MB-nél gyakori volt a korrózió, illetve a kiégett hengerfej tömítés, mely a motor túlmelegedését okozhatta. Ezen kívül hűtési problémák is jelentkeztek ennél a típusnál.


Kapcsolódó Škoda 1000 MB linkek, hivatkozások