Zaporozsec ZAZ 968M

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

Zaz968m01.jpg
ZAZ 968M
150*210
ZAZ_logo
Gyártási adatok
GyártóAvtozavod Zaporozsje
Gyártás helyeZaporozsja, Ukrajna
Gyártás éve1977-1987
Kategória2 ajtós limuzin
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz3785 mm
Szélesség1480 mm
Magasság1370 mm
Tömeg740 kg
Tengelytáv2160 mm
Üzemanyagbenzin
Üzemanyagtartály42 l
Teljesítmény
Motor1196 ccm
FelépítésV4, léghűtés, farmotor
Váltó4 fokozat+R
Teljesítmény40 LE
Max. nyomatékNA
Átlagfogyasztás9-12 l/100 km
GyorsulásNA
Max. sebesség125 km/h

Kapcsolódó modellek
ZAZ 968a




Tartalomjegyzék

Ismertető

1975-től a zaporozsjei fejlesztőmérnökök újabb modellfrissítésre szánták rá magukat. Ennek tanúbizonyságaként 1977-ben a moszkvai Autóipari Kiállítás „Avtoprom 77” majd ennek folytatásaként egy kijevi kiállításon jelent meg az új, a továbbfejlesztett ZAZ 968M (még) prototípus, melynél az előző modellekhez képest lényeges változtatásokra lehetett bukkanni. Sajnálatos módon ezek az újítások a sorozatgyártás során nem valósultak meg.

Karosszéria: a homlokfal áramvonalasabb, előrenyúló, nagyobb csomagteret biztosító formája (a Skoda S-100-ra emlékeztet), a kopoltyúk elhagyása, helyette kisebb szellőzőnyílás, rostély a motortér mindkét oldallemezén, gumibetétes lökhárítók műanyag könyökkel, az első irányjelzők módosítása, új kívül ívelt többcellás (integrált tolatólámpa) lámpatestek hátul, első fényszórók gumikeretes kialakítása, motorház fedélen rácsozás a fő hűtőlevegő bevezetésére, módosított hátfallemez.

Utastér: már korábban, a 968A kifutó modelljeinél megjelent új típusú műanyag műszerfal maradt, ragasztott szélvédőüveg, első fejtámaszok, elektromos ablakmosó, a hátsó ülés hátrébb tolása a nagyobb lábtér érdekében, a hagyományos balra fent 1 fokozat váltási séma alkalmazása a váltókar alatti kulissza átalakításával, hagyományos Bosch rend-szerű biztosítéktábla, A-oszlop burkolása.

Csomagtér újdonságok: nagyobb térfogat a motortérbe kerülő pótkerék révén, kétfokozatú fűtőkészülék, a csomagtér teljes leválasztása a fűtőkészüléktől és a folyadéktartályoktól egy műanyag lap révén, nagyobb kapacitású 55 Ah-ás akkumulátor a korábbi pótkerék helyére került.

Futómű: új, Ladától származó keréktárcsák, az első tárcsafék fejlesztési opciójával

Fejlesztések a motortérben (három motorváltozat): az export modelleknél a) MeM3-968 Э jelű motor, 40 LE hagyományos egytorkú K-133 karburátorral 1:7,2 sűrítési viszonnyal régi olajtükrös légszűrővel (többnyire belpiaci) b) MeM3-968 ГЭ jelű motor, 45 LE a korai VAZ-2101 mechanikus kéttorkú karburátorával 1:7,2 sűrítési viszonnyal, új papírbetétes légszűrővel c) MeM3-968 БЭ jelű motor mint a b-pontban csak a sűrítési viszony 1:8,4-re emelkedett és, így a teljesítmény már 50 LE, ez már min.93-as oktánszámú benzint igényel. Valamennyi változatnál új hűtőlevegőház kialakítás, amely a több friss hűtőlevegő bevezetésére koncentrál, ez a megoldás termosztát meghibásodásból adódó túlmelegedést hivatott kizárni (a nyári állású váltószelep mindig a motorház fedélen keresztül biztosít friss levegőt)


Nézetrajzok

Zaz968.gif


Magyar vonatkozás:

A Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalt 1980-ban végeztette el a Kermi Gépjármű és Mezőgépipari Osztályával a 968M 45 LE változatának (normálbenzines) típusvizsgálatát. Még ebben az évben a kitartó hazai próbák eredményeként megszületett a várva-várt típusbizonyítvány a KPM Autófelügyeletének közreműködésével (ennek lényeges eleme úgyszólván bukópont volt a külső és belső üzemi zajszint kérdése, de ezt a mérések megerősítették, hogy 80 dB/A érték alatt van) Ezután a Merkur 1980-ban kezdte meg a 968M importját és 1982-ig –a forgalmazás befejezéséig– mintegy 1800 db gépkocsit értékesített. Ma már megmosolyogtató, hogy az új autót átvevő leendő autótulajdonos –elmondása szerint– az átvételekor a Merkur telepen többször szembesült az autók horpadt tető, ajtó és oldallemezeivel, melynek megemlítésére az átadó szakember lakonikus, elhárító válasza ez volt: „uram, ennek az autónak ez a színvonala”.

A Magyarországon forgalomba hozott változat azonban már mutatott némi eltérést az 1977-ben bemutatott prototípushoz képest (lehet, hogy egyes fejlesztéseket az orosz mérnökök nem tartottak sorozatgyártásra érdemesnek, vagy a magyar importőr nem fizette meg). Elmaradtak a fejtámaszok, a kétfokozatú fűtőkészülék, a tárcsafékre alkalmas Lada keréktárcsák (továbbra is a 966-nál megismert egyedi dobfékes nagy osztókörű tárcsa maradt), viszont a hátsó lámpatest többcellás, tolatólámpát is tartalmazó, négyszögletes lett, (hasonló, mint a Lada 2105), ezért a motortér oldallemezek ívelésétől is eltekintettek. Érdekes, hogy még a 80-as évek közepén felmerült egy szovjet-magyar járműipari együttműködés gondolata, a miskolci térség fokozódó munkanélküliségének enyhítésére. Ez a kooperációs megállapodás a ZAZ-968M hazai gyártását jelentette volna a Diósgyőri Gépgyár és a Lenin Kohászati Műveknél, de ezt a KGST közeledő válsága és a Szovjetunió gyengülése felülírta. Ezzel a Zaporozsec története Magyarországon 12 év után befejeződött.


A ZAZ áttör mindenen!

de tényleg, az ám....!


ZAZ Design from East Europe

Minden, amivel foglalkoznak arannyá válhat!

(ismeretlen középkori alkimista nyomán)

Zaz-968m-01.jpg

...pedig igaz.....! 3DCar.ru

ZAZcabrio.jpg

Itt egy hazai példa is! Hammers Virtual Tunning Magazine


Hivatkozások

| wikipédia Zaporozsec