Magyarország veteránjármű parkja 2010-ben

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája:Magyarország veteránjármű parkja 2010-ben szócikkből átirányítva)


Tartalomjegyzék

Öreg autó nem vén autó

Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a VeteránPark által most közreadott statisztikából. A működőképes veterán autók között egy 1898-as Panhard Levassor, míg a motoroknál egy 1927-es Indian Scout a legidősebb jármű.


Oldalunk a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve körképet készített a magyarországi veteránjármű parkról. A statisztikában azok az autók és motorok szerepelnek, melyek forgalomba helyezése 1980-ban vagy azt megelőzően történt, és 2010. június 30-án érvényes műszaki vizsgával rendelkeztek. Veterán korú autóból közel 70 ezer, míg motorból valamivel több mint 20 ezer van forgalomban, de a tényleges veteránjármű park ennél jóval nagyobb lehet, hiszen nagyon sok a forgalomból kivont, felújításra váró oldtimer.

A legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például tengelykapcsoló – megreformáló gyártó a 10 legidősebb forgalomban lévő autó listájának második és harmadik helyén is szerepel. Ezen kívül a De Dion Bouton, a Fiat, a Rauch and Lang, a Ford, a Citroën, valamint a Salmson képviselteti még magát a top 10-ben. A veterán korú motorok az autókhoz képest már „fiataloknak” tekinthetők, hiszen a 10-es toplista élén egy 1927-es Indian Scout szerepel, míg a sort egy 1930-as gyártású Harley-Davidson zárja.

Sok az egypéldányos darab

A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a Lada 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagy részük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márkák találhatóak, ez alól csak a Volkswagen két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az MZ nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több Pannónia típusú oldtimer és a Danuvia 125 is felküzdötte magát. Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak.

Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó

  1. Panhard Levassor (1898)
  2. Panhard Levassor (1899)
  3. Panhard Levassor (1900)
  4. De Dion Bouton (1902)
  5. Fiat Wiener Dolomit C3 (1910)
  6. Rauch and Lang 2 Axle Rigid Body Saloon (1914)
  7. Ford T-modell (1917)
  8. Citroën C2 (1922)
  9. Citroën Torpedo II (1922)
  10. Salmson Val 3 (1923)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010

Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor

  1. Indian Scout (1927)
  2. D-Rad R-06 (1928)
  3. Harley-Davidson JD (1928)
  4. Indian 101 Scout (1928)
  5. NSU 501 T (1928)
  6. BMW R16 (1929)
  7. Indian (1929)
  8. Harley-Davidson 30 (1930)
  9. NSU 501 TS (1930)
  10. MÉRAY JAP-350 (1931)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010

Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó

  1. Lada 2101 (11896)
  2. Trabant 601 (5959)
  1. Volkswagen Golf (4280)
  2. Wartburg 353 (3173)
  3. Lada 2103 (2739)
  4. Volkswagen 1300 (2710)
  5. Skoda 105 (2118)
  6. Polski Fiat 126P (1944)
  7. Skoda 120 (1158)
  8. Skoda S100 (1113)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010

Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor

  1. MZ TS 125 (1884)
  2. MZ TS 250 (1782)
  3. Pannónia T5 (1547)
  4. Jawa 250 (1056)
  5. Pannónia P10 (739)
  6. MZ TS 125/1 (650)
  7. MZ ES 250/2 (591)
  8. Jawa 350 (479)
  9. Danuvia 125 (478)
  10. Pannónia P12 (336)


A VeteránPark statisztikájának háttere

A VeteránPark szerkesztői megkeresték a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse össze az 1980-ban vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2010. június 30-án végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk az eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő. A darabszámok alapján készült 10-es listák esetében egy adott típus az évjáratok összesítésével képviseltette magát.