Porsche 914/4

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

Porsche 914/4
Vw-porsche-914-20-03.jpg
VW-Porsche 914/4
Gyártási adatok
GyártóVW(Karmann)914/4 - Porsche 914/6
Gyártás helyeStuttgart, DE; Osnabrück, DE
Gyártás éve1969-1972/1976
Darabszám115646 db (914/6 3332 db)
Modellvariánsoktarga, coupe
Kategóriasportautó
TervezőFerdinand Piëch
A(z) VW-Porsche 914/4 modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz3985 mm
Szélesség1650 mm
Magasság1220 mm
Tömeg940/995 kg
Alvázönhordó acélváz
Tengelytáv2450 mm
Üzemanyagbenzin
Teljesítmény
Motoralapmodell 1694 ccm, 4 hengeres, léghűtéses boxermotor (VW 411), injektoros, OHV
FelépítésRMR, középmotor - hátsó tengely meghajtás, független kerékfelfüggesztés
Váltómanuális, 5 fokozat
Teljesítményalapmodell 80 LE (60kW)/ 4900 rpm
Max. nyomaték136 Nm / 2700 rpm
ÁtlagfogyasztásNA
Gyorsulás13,3 sec (0-100 km/h)
Max. sebesség186,5 km/h

Kapcsolódó modellek
914/6; 914/1.8; 914; 2.0


VeteranBanner2012b450.jpg

Tartalomjegyzék

Porsche 914/4 (VW - Porsche) típusleírás

A német autóipar két óriása a bevált, megbízható és világszerte közkedvelt modelljei után, egy nagy ugrással, az autótechnika legújabb konstrukciós elvei alapján fejlesztette ki ezt a sportautót. Mondanunk se kell azonban, hogy az eddig is alkalmazott léghűtéses boxermotor azért "maradt".

Az elődök a VW részéről a Volkswagen Karmann 1600 L (type 34), mint a VW sportmodellje, illetve a Volkswagen 411/411L 4 hengeres motorja.

A Porsche a 911 szériában alkalmazott 6 hengeres "flat" boxermotorral és a megbízható 5 fokozatú manuális sport váltójával "szállt be" a fejlesztésbe.

Az egész fejlesztési projektet, amely a két cég közötti koordinációtis magában foglalta, Ferdinand Piëch fogta össze és vezényelte le, nem kevés akadályt legyőzve, továbbá rengeteg ellentmondásos üzleti érdekeltséget is megoldva.

Az "autókereskedők" is kedvelik.

A Karmann (VW) által gyártott változat alaptípusa tehát, 4 hengeres léghűtéses 1694 ccm-es boxer motort kapott 60kW (80 LE) teljesítménnyel. A benzint elektromechanikus befecskendező adagolta a középen elhelyezett szomjas motornak. Ez a teljesítmény a kocsi kb. 980 kg-os tömegéhez képest (12,25 kg/LE) kevésnek tűnhet, de a menettulajdonságok kárpótolták az esetleges kétkedőket.

Az izmosabb alaptípus a Porsche 911 6 hengeres léghűtéses "flat" motorját kapta, így 81 kW (110 LE) teljesítmény leadására volt képes, melyhez 2 db 3 torkú Weber porlasztó keverte be a benzinködöt. Itt már keményedik a - súly/teljesítmény arány - mert az 8,9 kg/LE értékre, mintegy 28 %-kal csökken.

A 2 üléses, középmotoros-hátsótengely meghajtású sportmodell, önhordó acélváz felépítménnyel, független felfüggesztésű, torziós rugókkal és stabilizátorral ellátott első futóművel, illetve független, ferde-hosszlengő karos, tekercsrugókkal szerelt hátsó futóművel rendelkezett. Irányítását fogasléces kormánymű szolgálta, mely biztonsági okokból 2 csuklóval kapcsolódott a kormányrúdhoz. Lendületét szervó rásegítéses, hidraulikus fékrendszer fogta meg, mely 4 db tárcsaféket működtetett.

Porsche-914-4 3Dsema.jpg

Porsche 914: 914/4 1.7 (Targa) 914/6 (Targa) 914 1.8 (Targa) 914 2.0 (Targa)
Engine: 4 hengeres boxer, VW 411 (befecskendezés) 6 hengeres boxer, Porsche 911 (Karburátor) 6 hengeres boxer, Porsche 911 (Karburátor) 6 hengeres boxer, Porsche 911 (Befecskendezés)
Lökettérfogat: 1679 cc 1991 cc 1795 cc 1971 cc
Furat / löket: 90 × 66 mm 80 × 66 mm 93 × 66 mm 94 × 71 mm
Teljesítmény, 1/min: 59 kW (80 PS) @ 4900 81 kW (110 PS) @ 5800 63 kW (85 PS) @ 5000 74 kW (100 PS) @ 5000
Max nyomaték, 1/min: 136 Nm @ 2700 160 Nm @ 4200 138 Nm @ 3400 160 Nm @ 3500
Sűrítési arány: 8,2: 1 8,6: 1 8,6: 1 8,0: 1
Szelepvezérlés: OHV , 1 vezérmű tengely OHC , 2 vezérműtengely (1 / cylinder bank) OHV , 1 vezérmű tengely
Cooling: Léghűtéses (ventillátor)
Eőátvitel: Egytárcsás száraz, kuplung, 5-fokozatú kézi, hátsó tengely meghajtás
Első futómű: Független felfüggesztés keresztirányú lengőkarok, telszkópos lengéscsillapítók
Hátsó futómű: Független hosszlengőkaros felfüggesztés, teleszkópos lengéscsillapítók
Első futómű: torziós rúd - kapcsolat a keresztlengőkarokhoz
Hátsó futómű: Tekercsrugók
Vázszerkezet/body: Önhordó acélváz, RMR elrendezés (középmotor) 2 ajtós sport coupe(targa)
Nyomtáv elől / hátul: 1337/1374 mm 1361/1382 mm
Kerekek : 2450 mm
Gumiabroncs155 SR 15 165 HR 15 oder 185 HR 14 165 SR 15 165 HR 15
Méretek L x W x H: 3985 x 1650 x 1220 mm 3985 x 1650 x 1220 mm 3985 x 1650 x 1230 mm
Saját tömeg : 940 kg* 985 kg* 950 kg
Max. sebesség: 186,5 km/h* 207 km/h* 178 km/h 190 km/h
Gyorsulás 0 – 100 km / h: 13,3 s 8,7 s* 12,0 s 10,5 s

- * Az "Auto Motor und Sport" mérése (1970)

Porsche 914/4 motor és kipufogó install
Porsche 914/6 GT erőforrás és erőátviteli blokk

VeteranBanner2012b.jpg

Porsche 914 tapasztalatok, típushibák

P 914 koncepció (grafika)

VeteranBanner2012b.jpg

A VW-Porsche 4 hengeres boxere, a VW 411 öröksége

Aki már javított, vagy szerelt szét "bogármotort" azoknak nem újdonság, de tanulságos az alábbi három videofelvétel. Ha mindezt le akarnánk írni, akkor újra megírnánk a szerelési kézikönyvet. Érdemes figyelni az apró részletekre is, - lassításban -.

- shortblock -

- longblock -

- ...beindul? - VeteranBanner2012b.jpg

Sok, kisebb-nagyobb bosszúság, avagy mielőtt veszel, nézd át alaposan!

A sok korróziós hibával hibával "küzdő" P 914 felépítmény átnézete
A típushoz kötődő gondok három részre oszlanak. Az egyik, hogy két üzem is gyártotta a modelleket, melyek minősége igen eltérő, főleg a karosszéria rozsdásodásában jelentkezik és az esztétikai gondok mellett, teherviselő szerkezeteket is érinthet.

Az amerikai exportra készült változatok, az ottani előírások miatt "gyengébb" teljesítményűek és az Európába visszaszármazott példányaik sok bosszúságot okozhatnak a gyanútlan vásárlónak. Kivédeni úgy lehet, hogy a gyártási számokból keressük vissza a modellt, bár ezt is lehet manipulálni. (később részletesen is...)

A második problémakör a helytelen üzemeltetés, a kenőanyagok megfelelő alkalmazása, minőségi és időbeni cseréjük végrehajtása. Lévén léghűtéses sportautó, az előzőek még nagyobb súllyal esnek latba. Igen, léghűtéses, és a turbó-ventillátor csapágyazási hibái, az autó "túlhajtása" rendet tehet a túlmelegedett motorban.

Az utolsó, amire figyeljünk a különféle a motor és a felépítményt érintő szerkezetek és tartozékok, nem egyenletes gyártási minősége. Pl. a 914/4 befecskendező rendszere sokszor rakoncátlankodik, ez a 6 hengeres Porsche blokkra nem mondható el.

Alább, egy hosszabb lélegzetű írásban részletesen foglalkozunk mindezekkel.

cikk, hamarosan

Const1.gif

Porsche 914 blueprint.jpg
A sok korróziós hibával hibával "küzdő" P 914 karoszéria

VeteranBanner2012b.jpg

Porsche 914 dokumentumok

Porsche 914 modellek 1969 - 1976 között

P914 01.jpg
Porsche 914 modellek gyártási időszaka

1969 to 1976 között

Model Teljesítmény 1960-as évek 1970-es évek
6061626364 6566676869 7071727374 7576777879
914
914/4 59 kW/80 PS
914/6 81 kW/110 PS
914 1.7 59 kW/80 PS
914 1.8 56 kW/76 PS (USA); 63 kW/85 PS (RoW)
914 2.0 70 kW/95 PS (USA); 74 kW/100 PS (RoW)
914 2.0 (only in US) 65 kW/88 PS
Porsche 914-6.jpg

Egy "V8"-as motort is sikerült bepréselni, a szerelők vajon mit szólnak hozzá?

Porsche 914 "V8" egyedi kialakítással
1972-porsche-914.jpg
914-6-Laguna-Seca-Corkscrew.jpg
Blue 914 AX Crab 30.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Porsche 914 Referenciák, hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz Porsche 914/4 témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg