FSO

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Gaal Szilveszter (vitalap | szerkesztései) 2012. október 13., 13:18-kor történt szerkesztése után volt.
FSO
OldFSO logo01.jpg
FABRIKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Alapítva1951
SzékhelyVarsó, Lengyelország
A(z) FSO weboldala

Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

Az FSO (Fabryka Samochodów Osobowych – kb. Személyszállító Autók Gyára) a vasfüggöny mögött elhelyezkedő autógyárak által sok esetben választott utat járta; a már technológiailag kissé avítt nyugati modelleket gyártotta, azokat azonban olyannyira olcsón, hogy nem csak keleten, de nyugaton is el tudta adni a modelleket.

Alapításának és történetének ismertetése során, nem hagyható ki az a lényeges tény, hogy Lengyelországban az 1930-as években jelentős volt az autógyártás, különösen a FIAT céggel alakultak ki komoly üzleti kapcsolatok és 1932-ben megalapították a Polski-Fiat márkát, illetve gyártóbázisát.

WARSAWA old.jpg
Warszawa2.jpg

A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására.

Az 50-es és 60-as években alapvetően ezek modellkínálatával működött a gyártás, továbbá az alépítmény, motor és erőátvitel felhasználásával, gyártották a többcélú Nysa és Zuk kis haszongépjárműveket.

A 60-as években, a nemzetközi technológia előrehaladtával kikényszerített változások miatt bekövetkezett fejlesztési irányváltás nyomán újra felmelegítették a FIAT kapcsolatot. Így kezdték gyártani, ismét Polski Fiat 125p néven, előbb a torinói 125-ös modellt, majd az FSM Bielsko-Bialában a 126p kisautókat.

Az alábbiakban az FSO és FSM történetét és típusait veszzük végig, de A Polski-FIAT márkának külön fejezetett szentelünk, mind az 1930-as évek, mind az 1960-1992 közötti időszak taglalásával.

Veteran banner01.jpg

Veterán FSO autók

Warszawa típusok


Gyártás mennyisége, évente-összesen
Évszám Gyártott modell db Évszám Gyártott modell db Évszám Gyártott modell db
1951 75 1959 15 340 1967 15 175
1952 1575 1960 14 825 1968 17 780
1953 1563 1961 13 650 1969 17 683
1954 1678 1962 14 636 1970 16 232
1955 4015 1963 13 422 1971 13 500
1956 6105 1964 13 455 1972 12 803
1957 10 020 1965 15 726 1973 4266
1958 13 173 1966 17 774 SUM:

A Warszawa Gyár sok fejlesztése maradt a tervezőasztalon vagy a kísérleti műhelyben, a pénzszüke, a piaci-igény hiány, vagy egyszerűen politikai döntés nyomán. Ezeket, illetve az alaptípusokra épített haszon gépjármű változatokat próbáljuk meg az alábbiakban felsorolni:

Warszawa Utility

  • Warsaw Pickup
  • VAN
  • Estate

Warszawa Special

  • Warszawa Pickup
  • Warszawa Furgon
  • Warszawa Kombi
  • Wersje specjalne
  • Drezyna
  • Taksówka
  • Radiowóz
  • Sanitarka/Ambulans
  • Pocztylion

Warszawa Prototyp

  • Warszawa M-20U
  • Warszawa M-20F
  • Warszawa Ghia
  • Warszawa 210
    • Geneza
    • Układ napędowy
    • Podwozie
    • Nadwozie
    • Dalsze losy

Poski Fiat típusok

Polonez típusok

Veterán FSO kishaszon-gépjárművek

Prototípusok, kis szériák (máshova nem soroltak)


Veteran banner01.jpg

Veterán FSM autók

Syrena típusok

Polski Fiat 126p típusok

Veteran banner01.jpg

Fejlesztési irányok, kísérletek

Idővolnal

Veteran banner01.jpg

Az FSO után,hogyan tovább (Daewoo, Chrysler)

FSM - FAP (Fiat Auto Polland)

Veteran banner01.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

http://www.polskaprl.rejtravel.pl/Motoryzacja.htm

A lap eredeti címe: „https://veteraninfo.hu/index.php?title=FSO