FSO
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→Veterán FSO autók: szerk) |
a (→Veterán FSO autók: jav) |
||
49. sor: | 49. sor: | ||
|- | |- | ||
| [[Polski Fiat 126p]] | | [[Polski Fiat 126p]] | ||
- | | align="center"|.. | + | | align="center"|3.128.313 |
|} | |} | ||
Varsóban, 1951-ben megkezdődött a Szovjetúniótól kapott GAZ-M20 "Pobjeda" tervei és technológiája alapján a Warszawa személygépkocsik gyártása. Kezdetben a gyár termelési mutatói nem alakultak túl jól, de a nehézségeken túljutva a gyártási folyamat felgyorsult és a termelés volumene megnyugtatóan kúszott felfelé. | Varsóban, 1951-ben megkezdődött a Szovjetúniótól kapott GAZ-M20 "Pobjeda" tervei és technológiája alapján a Warszawa személygépkocsik gyártása. Kezdetben a gyár termelési mutatói nem alakultak túl jól, de a nehézségeken túljutva a gyártási folyamat felgyorsult és a termelés volumene megnyugtatóan kúszott felfelé. |
A lap 2012. október 14., 09:26-kori változata
FSO | |
FABRIKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH | |
Alapítva | 1951 |
Székhely | Varsó, Lengyelország |
A(z) FSO weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
Az FSO (Fabryka Samochodów Osobowych – kb. Személyszállító Autók Gyára) a vasfüggöny mögött elhelyezkedő autógyárak által sok esetben választott utat járta; a már technológiailag kissé avítt nyugati modelleket gyártotta, azokat azonban olyannyira olcsón, hogy nem csak keleten, de nyugaton is el tudta adni a modelleket.
Alapításának és történetének ismertetése során, nem hagyható ki az a lényeges tény, hogy Lengyelországban az 1930-as években jelentős volt az autógyártás, különösen a FIAT céggel alakultak ki komoly üzleti kapcsolatok és 1932-ben megalapították a Polski-Fiat márkát, illetve gyártóbázisát.
A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására.
Az 50-es és 60-as években alapvetően ezek modellkínálatával működött a gyártás, továbbá az alépítmény, motor és erőátvitel felhasználásával, gyártották a többcélú Nysa és Zuk kis haszongépjárműveket.
A 60-as években, a nemzetközi technológia előrehaladtával kikényszerített változások miatt bekövetkezett fejlesztési irányváltás nyomán újra felmelegítették a FIAT kapcsolatot. Így kezdték gyártani, ismét Polski Fiat 125p néven, előbb a torinói 125-ös modellt, majd az FSM Bielsko-Bialában a 126p kisautókat.
Az alábbiakban az FSO és FSM történetét és típusait veszzük végig, de A Polski-FIAT márkának külön fejezetett szentelünk, mind az 1930-as évek, mind az 1960-1992 közötti időszak taglalásával.
Veterán FSO autók
Modell | Termelési volumen |
---|---|
FSO Warszawa | 254 471 |
Syrena | 177 234 |
Polski Fiat 125p | 1 445 699 |
FSO Polonez | 1 061 807 |
Polski Fiat 126p | 3.128.313 |
Varsóban, 1951-ben megkezdődött a Szovjetúniótól kapott GAZ-M20 "Pobjeda" tervei és technológiája alapján a Warszawa személygépkocsik gyártása. Kezdetben a gyár termelési mutatói nem alakultak túl jól, de a nehézségeken túljutva a gyártási folyamat felgyorsult és a termelés volumene megnyugtatóan kúszott felfelé. Az 50-es évek elején gyártott típus modernnek számított, és hamarosan exportálása is elindult, elsősorban Közép-, és Kelet-Európa irányában. A Warszawa modellek sokasága követte az alaptípust, miközben a gyár kifejlesztette kisautóját, a Syrena típust. Fénykoruk az 1960-as években volt az igazi. Időközben azonban a FIAT Művekkel kötött szerződés alapján, a 125-ös torinói mintájára kezdték el a Polski Fiat 125p gyártását, majd kisautóként a 126p modellek is szép számban keletkeztek a '70-es ~80-as években. A PF 125 alapjain kezdődött el a '80-as években nagy sikert arató, önálló fejlesztésű FSO Polonéz-ek gyártása.
Warszawa típusok
|
Évszám | Gyártott modell db | Évszám | Gyártott modell db | Évszám | Gyártott modell db |
---|---|---|---|---|---|
1951 | 75 | 1959 | 15 340 | 1967 | 15 175 |
1952 | 1575 | 1960 | 14 825 | 1968 | 17 780 |
1953 | 1563 | 1961 | 13 650 | 1969 | 17 683 |
1954 | 1678 | 1962 | 14 636 | 1970 | 16 232 |
1955 | 4015 | 1963 | 13 422 | 1971 | 13 500 |
1956 | 6105 | 1964 | 13 455 | 1972 | 12 803 |
1957 | 10 020 | 1965 | 15 726 | 1973 | 4266 |
1958 | 13 173 | 1966 | 17 774 | SUM: | 254 471 |
A Warszawa Gyár sok fejlesztése maradt a tervezőasztalon vagy a kísérleti műhelyben, a pénzszüke, a piaci-igény hiány, vagy egyszerűen politikai döntés nyomán. Ezeket, illetve az alaptípusokra épített haszon gépjármű változatokat próbáljuk meg az alábbiakban felsorolni:
Poski Fiat típusok
A fenti alaptípusokra számos, továbbfejlesztett szériaváltozat készült. A típus hivatkozásoknál könnyebb és érthetőbb a részletezésük, ezért a későbbiekben ott találkozhatunk részletes leírásukkal.
|
1983-ban a FIAT liszencszerződés érvényessége megszünt, így FSO 125p jelzéssel gyártották tovább a változatokat
- FSO 125p (1983-1991)
- 1.5 C
- 1.5 L
- 1.5 ME
- FSO 125p Kombi
Prototípusok, különlegességek és "1 verziós" modellek
- Polski Fiat 125p Coupé
- Polski Fiat 125p pickup (campingowy)
- Polski Fiat 125p LONG 1994
- Polski Fiat 1100 Coupé
- 125p GTJ
- FSO Ogar
Polonez típusok
- Polonez 1978-1986 MR'78-MR'83-MR'85
- Polonez 1986-1989 MR'86-MR'87-MR'89
- Polonez 1989-1997 Caro (MR'91-MR'93)
- Polonez 1997-2002 Caro Plus (MR'97)
- Polonez ATU 1996-1997 Atu
- Polonez ATU Plus1997-2002 Atu Plus
- Polonez Combi1999-2002 Kombi
- Polonez Truck 1988-1988-1992 Truck
- Polonez Truck 1992 1992-1997 Truck
- Polonez Truck Plus 1997-2003 Truck Plus (Daewoo-FSO Truck Plus)
- Polonez Cargo1993-1997 Cargo
- Polonez Cargo Plus 1997-2001 Cargo Plus
- Polonez Coupe 1981-1983 Coupe
Veterán FSO kishaszon-gépjárművek
Prototípusok, kis szériák (máshova nem soroltak)
Veterán FSM autók
Syrena típusok
- Syrena 101 (1960- )
- Syrena sport (1960- )
- Syrena 102 (1961- )
Polski Fiat 126p típusok
- FSM Polski Fiat 126p-600 (1972-1977)
- FSM Polski Fiat 126p-650 (1976-1986)
- FSM Polski Fiat 126p-650E(1982-től)
- FSM Polski Fiat 126p 700 BIS(1987-1991)
Fejlesztési irányok, kísérletek
(Nem realizált projektek)
- 1959 - Design Mermaid Van , a világ első olyan autó van szerv
- 1960 - létrehozása Sirens Sport , azon kevesek egyike, a háború utáni lengyel sportkocsi
- 1961 - prototípusok Sirens laminált , modern utódja Mermaids 104
- 1964 - Prototype Varsó 210
- 1966 - prototípusok Sirens 110 , az első ferdehátú a világ
- 1971 - Lengyel Fiat 125p Coupe
- 1974 - FSO 1100 Coupe
- 1974 - Lengyel Fiat 125p kabrió
- 1977 - Ogre , sportkocsi
- 1981 - Polonaise rendfelszedő 3-tengelyes, a középső kerék
- 1982 - Polonez Sedan, minta alapján 1300/1500
- 1982 - Polonaise Long, 7-ajtós limuzin is volt a modell 1300/1500
- 1985 - Wars , modern családi autó
- 1994 - FSO Polonez Analog .
Idővolnal
- 1948 - úgy döntenek, hogy egy autógyár, amely engedéllyel termelni Fiats 1100-ban . Lengyel vezetők Sztálin óv a kapitalista termelési járművek. Tárgyalásokat folytatott Fiat megy a kosárba. A határozatot a termelés a szovjet M20 Pobeda (frissített Ford egy példányát az Egyesült Államokban a következő években 1928-1932).
- 1951 - a gyártásának kezdetekor az M-20 Varsóban .
- 1957 - a lengyel autógyártás indul Siren 100 .
- 1960 - termelés kezdetének Mermaids 101 és 201 Varsóban .
- 1962 - A start termelés Mermaids 102 .
- 1963 - termelés kezdetének Mermaids 103 .
- 1964 - a gyártásának kezdetekor Varsó 203/204
- 1965 - engedély vagy a Fiat 125 .
- 1966 - Start előállítási Mermaids 104 .
- 1967 - A start termelési lengyel Fiat 125p .
- 1968 - Varsó átnevezése a 223/224 után tiltakozás Peugeot .
- 1972 - átadása termelés 105 szirénák , hogy az új üzem MSZÁ a Bielsko-Biala .
- 1973 - gördül le a futószalagról utolsó Varsóban.
- 1975 - Italdesign kifejlesztett prototípus az autó "polonéz".
- 1978 - a kezdete termelésének a Polonéz 1300/1500 , szerint olasz design.
- 1983 - lejárta jogok a márka Fiat (átnevezés Polish Fiat 125p → FSO).
- 1984 - a foglalkoztatás 14.000 munkavállalók [5]
- 1988 - december 1, 1988 parafált megállapodást, amely szerint a varsói gyár lett volna egy kis autót gyártott Uno , később törölték [6]
- 1989 - Polonaise korszerűsítése és bevezetése a modell MR'89 .
- 1991 - end of termelés FSO 125p.
- 1991 - Polonaise átfogó korszerűsítése és bevezetése fajták Caro .
- 1994 - General Motors kezdődik összeszerelése az Opel Astra (version Opel Astra I ) a Zeran [6] .
- 1995 - privatizációja FSO. Kínál részvények a Daewoo-csoport [6] .
- 1996 - létrehozása Daewoo-FSO . Indítsa el a termelési Polonez Atu , a gyár foglalkoztat 20.500. emberek, amelyek 3500. a közigazgatásban [6]
- 1997 - New Polonaises. Modellek Caro Plus , Atu Plus .
- 1997 - termelés kezdetének Lanos .
- 1999 - bevezetés az értékesítési Polonaise ingatlan .
- 2000 - megszerzése társaság autóipari részlege a GM Daewoo a General Motors .
- 2002 - Polonaises termelés felfüggesztése Caro Plus és Atu Plus Combi.
- 2004 - Vissza a név FSO Matiz és Lanos termelés saját márka.
- 2005 - aláírása szerződést AvtoZAZ megszerzése FSO.
- 2007 - end of termelés FSO Matiz , kezdetét termelésének a Chevrolet Aveo (július tárgyalás, novembertől jobbra).
- 2008 - end of termelés az FSO Lanos
- 2009, május 11 - stop termelés az alacsony kereslet az autók [7]
- 2011 - lejártával az engedély a termelés a Chevrolet Aveo
Az FSO után,hogyan tovább (Daewoo, Chrysler)
FSM - FAP (Fiat Auto Polland)
Kapcsolódó hivatkozások
http://www.polskaprl.rejtravel.pl/Motoryzacja.htm