Csonka János
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(szerk., fotó) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
{{Emberek | {{Emberek | ||
| név = Csonka János | | név = Csonka János | ||
- | | kép = | + | | kép = Csonka_janos.jpg |
- | | képméret = | + | | képméret = 200px |
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
| született = 1852. január 22. (Szeged) | | született = 1852. január 22. (Szeged) |
A lap jelenlegi, 2012. augusztus 13., 15:43-kori változata
Csonka János | |
Született | 1852. január 22. (Szeged) |
Elhunyt | 1939. október 27. |
Híres munkák | Az első magyar autó |
Innováció | benzinporlasztó |
Csonka János nevéhez fűződik az első magyar autó elkészítése is, mely 1905. május 31-én gördül ki a műhelyből, s ezt az időpontot tekintjük a magyar autógyártás kezdetének.
1893-ban Csonka János és Bánki Donát fejlesztették ki a benzinporlasztót, vagy ismertebb nevén karburátort, mely megoldotta a belső égésű motorok hatékony működőséhez szükséges benzin és levegőkeverék előállítását. A nemzetközi irodalomban néha a karburátor feltalálójaként Karl Benzet is megemlítik, habár ő 1895-ben állt elő saját megoldásával, s azt 1896-ban le is védette.
Csonka János 1893 és 1900 között motoros bicikliket, illetve tricikliket készített. Első autójaját 1905. május 31. mutatta be, melyet a Magyar Posta számára készített. A négyhengerű, két külön blokkból összeszerelt ikerhenger tömbbel, soros kapcsolású sebességváltóval, differenciálművel és lánckerékkel ellátott hátsó tengelyhajtású jármű 2000 kilométeres próbaúton bizonyította alkalmasságát. A megbízhatóságuk miatt Doxának is nevezett, 2 köbméter hasznos térfogattal rendelkező szállító autókat 1906. január 15-én a postánál alkalmazták.
Csonka János rendkívül jó, többnyire nem pusztán szakmai, hanem baráti kapcsolatot ápolt az autóipar kortárs szaktekintélyeivel, így például Robert Boschal.
Kapcsolódó webcímek