Csonka János
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
26. sor: | 26. sor: | ||
[[Kategória:Emberek]] | [[Kategória:Emberek]] | ||
+ | |||
+ | <meta name="keywords" content="Csonka János"></meta> | ||
+ | <meta name="description" content="Csonka János - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> |
A lap 2010. augusztus 31., 07:33-kori változata
Csonka János | |
Született | 1852. január 22. (Szeged) |
Elhunyt | 1939. október 27. |
Híres munkák | Az első magyar autó |
Innováció | benzinporlasztó |
Csonka János nevéhez fűződik az első magyar autó elkészítése is, mely 1905. május 31-én gördül ki a műhelyből, s ezt az időpontot tekintjük a magyar autógyártás kezdetének.
1893-ban Csonka János és Bánki Donát fejlesztették ki a benzinporlasztót, vagy ismertebb nevén karburátort, mely megoldotta a belső égésű motorok hatékony működőséhez szükséges benzin és levegőkeverék előállítását. A nemzetközi irodalomban néha a karburátor feltalálójaként Karl Benzet is megemlítik, habár ő 1895-ben állt elő saját megoldásával, s azt 1896-ban le is védette.
Csonka János 1893 és 1900 között motoros bicikliket, illetve tricikliket készített. Első autójaját 1905. május 31. mutatta be, melyet a Magyar Posta számára készített. A négyhengerű, két külön blokkból összeszerelt ikerhenger tömbbel, soros kapcsolású sebességváltóval, differenciálművel és lánckerékkel ellátott hátsó tengelyhajtású jármű 2000 kilométeres próbaúton bizonyította alkalmasságát. A megbízhatóságuk miatt Doxának is nevezett, 2 köbméter hasznos térfogattal rendelkező szállító autókat 1906. január 15-én a postánál alkalmazták.
Csonka János rendkívül jó, többnyire nem pusztán szakmai, hanem baráti kapcsolatot ápolt az autóipar kortárs szaktekintélyeivel, így például Robert Boschal.
Kapcsolódó webcímek