Land Rover
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Land Rover idővonal: szerkesztés) |
a (→Típusok: szöveg) |
||
39. sor: | 39. sor: | ||
A Defender tovább fejlődött - 1994-ben megkapta a 300 TD motort, és 98-ban a TD5 érkezett az összes elektronikai újítással együtt. Bár az évtizedek alatt kívül és belül is folyamatosan változott, az eredeti, jellegzetesen szögletes karosszéria és a számos típusjegy megmaradt, emiatt is a Land Rover Defender az egyik legismertebb és legelismertebb terepjáró a világon. | A Defender tovább fejlődött - 1994-ben megkapta a 300 TD motort, és 98-ban a TD5 érkezett az összes elektronikai újítással együtt. Bár az évtizedek alatt kívül és belül is folyamatosan változott, az eredeti, jellegzetesen szögletes karosszéria és a számos típusjegy megmaradt, emiatt is a Land Rover Defender az egyik legismertebb és legelismertebb terepjáró a világon. | ||
== Típusok == | == Típusok == | ||
+ | # '''FORDÍTÁS ALATT''' | ||
Land Rover gyártották elsősorban a Solihull üzem közelében, Birmingham , de a termelés a Freelander átkerült a Halewood Body & Assembly üzem közelében Liverpool , az egykori Ford autógyár. A Freelander is összeszerelik a knock-down kit (CKD) formában Land Rover létesítmény Pune , India. [25] | Land Rover gyártották elsősorban a Solihull üzem közelében, Birmingham , de a termelés a Freelander átkerült a Halewood Body & Assembly üzem közelében Liverpool , az egykori Ford autógyár. A Freelander is összeszerelik a knock-down kit (CKD) formában Land Rover létesítmény Pune , India. [25] | ||
A lap 2016. április 25., 09:15-kori változata
Land Rover | |
LAND ROVER logo | |
Alapítva | 1948 |
Alapító | Rover Company |
Székhely | Whitley, Coventry, Egyesült királyság |
Kulcsemberek | Maurice Wilks, Spencer Wilks |
A(z) Land Rover weboldala |
Az eredeti Land Rover designt 1947-ben Maurice Wilks, a Rover Company vezető tervezője, a farmján (Newborough, Anglesey) készítette testvérével (Spencer Wilks), a Rover ügyvezető igazgatójával. A tervezőkre olyannyira hatással volt a Jeep, hogy a prototípus, becenevén (Centre Steer) Jeep alváz és a tengelyek felhasználásával készült.
A korai változat színvilágát az olcsón hozzáférhető katonai készletekből származó zöld pilótafülke festék adta, így a korai járművek csak különböző árnyalatú világoszöld színben készültek; minden típust egészen a közelmúltig jellemzi a zártszelvényből készült létra alváz.
A korai járművek, mint a Series I-et Long Bennington területén, terepen tesztelték, és egyik cél volt, hogy a helyszínen lehessen a járműveket szervizelni.
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
A második világháború végén az amerikai csapatok a legolcsóbb megoldásként a közúti járműveket Európában hagyták, így Angliában is tömegével hagytak Jeep-eket. Az angol gazdák hamar rákaptak az olcsó, igénytelen katonai járműre, mert alkalmas volt szántani éppúgy, mint a családot a piacra vinni, vagy nagypótkocsival terményt szállítani.
A háborúban kivérzett angol ipart az állam dotációkkal exportra sarkallta, de ez sem ment könnyen, mert komoly alapanyag hiány volt, és hát a felvevő piac jelentős része is még csak a romokat takarította. A Rover akkori igazgatója, Spencer Wilks ekkor vett vidéki birtokára egy háborús Jeep-et, a gazdaságban munkára, illetve a gyerekeit a pótkocsira ültetve sétakocsikázásra használta. Innen jött az ötlet, hogy egy ilyen járművet kellene gyártani. Spencer Wilks igazgató és bátyja Maurice Wilks főmérnök 1947-ben tervezte az első terepjáró Rovert , Jeep alvázra, az eladhatatlan Rover P6 személygépkocsi motorjával, sebességváltójával, hátsó hídjával. Hogy az állami exporttámogatást megkapják „centre steering” azaz középkormányos autó volt a prototípus, a vezető lába között volt a sebváltó, így a tervezők szándéka szerint ugyanaz a konstrukció volt eladható bal- és jobbkormányos piacokra. A karosszéria kívülről szinte teljesen Jeep volt, de részleteiben már a ma is ismert Defenderekre hasonlított: zárt doboz első sárhányó, elválasztó fal a vezető mögött, és nyitható hátsó plató. Az igazgatóság annyira beleszeretett a kis terepjáróba, hogy eltörölte az eredetileg mini-Rover gyártására készült terveket.
1947-48-ban elkészült a 16 darabos preszéria, de a középkormányos megoldást elhagyták, a túl bonyolult Jeep-dizájn helyett pedig a lehető legprimitívebb, vaskeretre húzott alumínium lemez karosszériát készítettek. Ez a megoldás nem csak egyszerűen gyártható, de a vashiány ellenére folyamatosan ellátható alapanyaggal, ugyanis a háborús repülőgyártásból még hatalmas alumínium lemez készletek maradtak.
1947-ben kezdődött a gyártás, a gyártmány besorolása „közúti traktor” a jármű neve Land Rover lett, a Rover solihulli gyárában gyártották, csakúgy, mint napjainkban a Defendereket.
A Land Rover nagyon sikeres konstrukciónak bizonyult. Az angol belföldi piacon kívül meghódította a volt angol gyarmatokat, a nyugat-európai országokat, Dél- és Közép-Amerikát, sőt, a Jeep hazájában az USA-ban is jelentős mennyiséget adtak el.
A Land Rover hosszú utat tett meg a háború utáni egy fajta modell gyártásától napjainkig. Ez bizonyítja, hogy az évek során a Land Rover folyamatosan népszerű, az új modellek megjelenésével, folyamatos fejlesztésével és kényelmével. Érdekes tény, hogy a létező Land Rover-ek kb. 75%-a még ma is használatban van!
1948 óta a gyár méreteiben is nőtt, és több típust is gyártanak: a Range Rover-t, Land Rover Discovery-t, Defender-t és a Land Rover Freelander-t, valamint a Defender alapjaira épülő számtalan katonai könnyű szállító járművet (SAS). A legtöbb Land Rover motor helyben, Lodge Lane-en, a North Works-ben készül. Majdnem minden off-road próbavezetés is helyben történik, ill. a Rover Gaydon-i próba pályáján Warwikshire-ben.
Land Rovert nem csak Angliában gyártanak. Van összeszerelő üzem Dél-Afrikában, ahol Defender 90 és 110-es típusokat soros hathengeres BMW motorral építenek össze, összeszerelő üzem van Törökországban, ott a hadseregük számára 90, 110 és 130-as katonai, és civil 110-, 130-as kivitelű Land Rovereket állítanak össze az Otokar gyárban. Spanyolországban önálló típusokat gyárt a Santana, a 88 és 109-es Santanák angol hivatalos típusjele Series IV, saját motorral, laprugós felfüggesztéssel, továbbfejlesztett SIII hajtáslánccal, valamint a hadseregük számára kicsit a Wrangler Jeep-re hasonlító valahai SIII-ast. Legújabb kreációjuk a Santana PS-10. Van gyártó üzem Iránban is, ott a Sapanyol Santanához hasonlító SIV-eseket gyártanak Morattab Pazhan néven. Ausztráliában is van önálló Land Rover gyár 110-es Defendert gyártanak különböző japán motorokkal, és nagy hagyományokkal rendelkeznek katonai járművek terén, az 1987-től 1992-ig a Jaguar Rover Australia (JRA) a Defender alkatrészeiből épített 3722 darab 4X4-es és 6X6-os szállító és speciális terepjárókat Perentie néven.
Az 1980-as évek elején zajlott nagy beruházások eredményeként megjelentek a Land Rover 90, 110, 127, és 130 típusok, leváltva a Series III-t. Ezekben a típusokban már spirálos rugózás, állandó 4 kerék hajtás, és első féktárcsák voltak beszerelve. A külső teljesen megváltozott - a hűtőrácsot egy szintbe hozták az első sárvédőkkel, a fényszórók a sárvédőre kerültek, a szélvédő egy üvegből készült, és fekete kerékívek kerültek a kerekek fölé. A motorválaszték a 80-as években benzinesből a 2,25l és 3,5l; dízelből pedig 2,25l és 2,5l TD volt. Általános karosszéria opció volt a pick-up, station wagon, keménytetős, truck cab (felépítmény nélküli), de sok egyéb speciális kialakítás is készült. Marketing szakértők úgy gondolták, hogy ezt az autósorozatot át kellene keresztelni Defenderré és ez meg is történt 1990-ben. A 200 TD motor, ami 1 éve a Discovery-be szerelve debütált, már a Defenderben is kapható volt.
A Defender tovább fejlődött - 1994-ben megkapta a 300 TD motort, és 98-ban a TD5 érkezett az összes elektronikai újítással együtt. Bár az évtizedek alatt kívül és belül is folyamatosan változott, az eredeti, jellegzetesen szögletes karosszéria és a számos típusjegy megmaradt, emiatt is a Land Rover Defender az egyik legismertebb és legelismertebb terepjáró a világon.
Típusok
- FORDÍTÁS ALATT
Land Rover gyártották elsősorban a Solihull üzem közelében, Birmingham , de a termelés a Freelander átkerült a Halewood Body & Assembly üzem közelében Liverpool , az egykori Ford autógyár. A Freelander is összeszerelik a knock-down kit (CKD) formában Land Rover létesítmény Pune , India. [25]
Defender összeszereléséhez licenc alapján több helyszínen világszerte, többek között Spanyolországban ( Santana Motors ), Irán (Pazhan Morattab ), Brazília ( Karmann ) és Törökország ( Ottokár ). [26] A korábbi BL / Rover műszaki központ Gaydon Warwickshire az egyik a JLR csoport tervezési központok, valamint a korábbi Jaguar Cars székhelye Whitley most a csoport székhelye és a másik csoport kialakítása mellett.
2010 májusában a Tata Motors bejelentette, hogy azt tervezi, hogy a Land Rover és Jaguar modell Kína ( PRC ), mivel a vállalat arra törekszik, hogy a költségek csökkentése és az értékesítést bővítsék. [27]
A késői 2012, az autógyártó bejelentette közös vállalat számára Jaguárok és Land Rover építendő Kínában, most a világ legnagyobb autó-piac. A megállapodás a Chery , Kína hatodik legnagyobb autógyár, és kéri, hogy az új kínai gyár Changshu építeni felszerelést 2014-ben [28] próbatermeltetését a létesítmény kezdődött 2014. április a potenciális kapacitása 130.000 jármű évente. [29] az első sorozatgyártású modell a Chery Jaguar Land Rover vállalkozása az Evoque, más modellek tervek szerint is módosításokat, mint a hosszabb tengelytáv, hogy megfelel a kínai piaci kereslet. [30]
- Land Rover 88 (évszám)
- Land Rover 109 (évszám)
- Land Rover Series I (évszám)
- Land Rover Series II (évszám)
- Land Rover Series IIA (évszám)
- Land Rover Series IIB (évszám)
- Land Rover Series III (évszám)
Land Rover idővonal
- FORDÍTÁS ALATT
Tulajdonosok
- Jelenlegi tulajdonosa: Tata Motors
- Előző tulajdonosok:
- 1948-1967 Rover Company
- 1967-1968 Leyland Motor Corporation
- 1968-1986 British Leyland Motor Corporation
- 1986-2000 Rover
- 2000-2008 Ford Motor Company
Jelentősebb események
- 1947: Rover vezető tervezője Maurice Wilks és társai olyan prototípus segítségével Jeep alváz és alkatrészek [17]
- 1948: Az első Land Rover hivatalosan indított április 30, 1948, az amszterdami Motor Show
- 1958: Series II indított
- 1961: Series IIA megkezdte a termelést
- 1967: Rover részévé válik Leyland Motors Ltd , később a British Leyland (BL) a Rover Triumph
- 1970: Bevezetés a Range Rover
- 1971: Series III indított
- 1974: Land Rover felhagy amerikai piacon, szemben kiélezett verseny japán 4x4 márkák [18]
- 1975: BL összeesik és államosítják, közzététele Ryder jelentés azt javasolja, hogy a Land Rover is osztott a Rover és kezelni, mint önálló cég a BL és része lesz az új haszonjármű részlege az úgynevezett Land Rover Leyland Group
- 1976: az egymilliomodik Land Rover hagyja el a gyártósort
- 1978: Land Rover Limited, kialakítható egy külön leányvállalata British Leyland [19]
- 1980: Rover autógyártás végződik Solihull átruházásával SD1 termelés Cowley, Oxford; Solihull most kizárólag Land Rover gyártása. 5 ajtós Range Rover be.
- 1983: Land Rover 90 (kilencven) / 110 (One-Ten) / 127 (új nevén Defender 1990) bevezetett
- 1986: BL plc válik Rover Group plc; Project láma kezdődött
- 1987: Range Rover végre be az amerikai piacon, a következő több éves kereslet megtöltjük szürke piaci értékesítés [20] [21]
- 1988: Rover Group privatizált és részévé válik a British Aerospace , és most néven egyszerűen Rover
- 1989: Bevezetés a Discovery
- 1994: Rover Group veszi át a BMW . Bevezetés a második generációs Range Rover. (Az eredeti Range Rover folytattuk néven "Range Rover Classic" 1995-ig)
- 1997: Land Rover bemutatja a Special Edition Discovery XD AA sárga festék, visszafogott kerekek, SD típus tetőcsomagtartó, és néhány más off-road frissítéseket közvetlenül a gyárból. Termelt csak az észak-amerikai piacon, a speciális járművek osztály Land Rover, amelyet csak 250 ilyen élénk sárga SUV.
- 1997: Bevezetés a Freelander
- 1998: Bevezetés a második generációs Discovery
- 2000: BMW szakít a Rover és értékesíti Land Rover a Ford , £ 1800000000 [22]
- 2002: Bevezetés a harmadik generációs Range Rover
- 2004: Bevezetés a harmadik generációs Discovery / LR3
- 2005: Bevezetés a Range Rover Sport
- 2005: elfogadása Jaguar AJ-V8-as motor helyett a BMW M62 V8 a Range Rover
- 2005: Land Rover "alapító" Rover , összeomlik a tulajdonába MG Rover Csoport
- 2006: Bejelentés új 2,4 literes dízelmotor, 6 sebességes váltó, kötőjel és előrenéző hátsó ülések Defender. Bemutatjuk a második generációs Freelander (Freelander 2). Ford megvásárolja a Rover márkanév BMW, aki korábban engedélyezett használatát az MG Rover Csoport
- Május 8, 2007: 4000000. Land Rover gördül le a gyártósorról, a Discovery 3 (LR3) adományozott a Born Free Foundation
- Június 12, 2007: Hirdetmény a Ford Motor Company , amely azt tervezi, hogy eladja a Land Rover és a Jaguar Cars
- 2007. augusztus Tata Motors és a Mahindra és a Mahindra , valamint a pénzügyi támogatók Cerberus Capital Management , a TPG Capital és az Apollo Global Management jelezte érdeklődését a beszerzési Jaguar Cars és a Land Rover a Ford Motor Company. [23]
- Március 26, 2008: Ford megállapodtak, hogy eladják a Jaguar Land Rover műveletek Tata Motors. [11]
- Június 2, 2008: Tata Motors lezártnak vásárlása Jaguar és a Land Rover Ford. [13]
- 2010: Bevezetés a negyedik generációs Discovery / LR4
- 2011: A Range Rover Evoque bevezetett
- 2012: A negyedik generációs Range Rover volt kiállítva a 2012 Párizsi Autószalonon
- 2014: a New Discovery tartomány kiállított a 2014 New York-i Autószalon [24]
Kapcsolódó hivatkozások
- Land Rover Wikipédia EN
- Land Rover Defender Wikipédia HU
- Land Rover Defender Wikipédia EN
- Land Rover Defender Wikipédia DE
- Land Rover idővonal EN