Mazda
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→Modellek (Wankel-motor): jav) |
(→Versenyautók: foto) |
||
108. sor: | 108. sor: | ||
==Versenyautók== | ==Versenyautók== | ||
- | * [[Mazda | + | {|style="border:inset 2px brown" |
- | * [[Mazda | + | |- |
+ | |bgcolor="beige"| | ||
+ | * '''[[Mazda T616]]''' | ||
+ | **13B rotary eng. | ||
+ | **300BHP(221kW) | ||
+ | *1984 Daytona 24 órás verseny | ||
+ | **Team - LOLA | ||
+ | |[[Fájl:Lola-t616-mazda-1.jpg|540px]] | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="beige"| | ||
+ | *'''[[Mazda 787B]]''' | ||
+ | **Mazda R26B 2.6L 4-Rotor W | ||
+ | **700BHP(515kW)/9000rpm | ||
+ | *1991 Le Mans 24 órás verseny | ||
+ | **Team - Mazdaspeed Co. Ltd. | ||
+ | |[[Fájl:Tamiya_mazda_787B.jpg|540px]] | ||
+ | |} | ||
== Egyéb veterán Mazda járművek == | == Egyéb veterán Mazda járművek == |
A lap 2012. november 28., 19:38-kori változata
Mazda | |
Új Mazda logó 1959-ből, az első autó megjelenésének idején. | |
Alapítva | 1920 (Toyo Cork Kogyo) |
Alapító | Toyo Cork Kogyo |
Székhely | Hiroshima, Japán |
A(z) Mazda weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
A Hondához hasonlóan a Mazda – akkor még Toyo Cork Kogyo néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását. Az 1920-ban alakul cég többek közt dugókat gyártott, ám az 1923-as tokiói földrengés földig rombolta a gyárat. A fáma szerint az újjáépítési során használt Ford T teherautók elbűvölték az akkori tulajdonost, Jujiro Matsudót, aki ekkor határozta el, hogy saját járművet fog gyártani, így született meg néhány évvel később az első, 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú, kétütemű motor.
A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a Mazda Mazdago), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. A Mazda ekkor már Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba teljesen romba döntötte a gyárat, melyet 1948-ra építettek újjá. 1950-ben - akkor még mindig Toyo Kogyo név alatt - ismét teherautóval rukkolt elő a cég.
Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a Mazda R360 tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német NSU-val, a Wankel-motor licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a Mazda Cosmo 110S kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte. Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai Ford a Mazdában.
Veterán Mazda autók
Modellek (Otto-motor)
|
Modellek (Wankel-motor)
|
Veterán Mazda motorok
Versenyautók
| |
|
Egyéb veterán Mazda járművek
- Mazda Mazdago - háromkerekű kisteherautó (1931-)
Kapcsolódó hivatkozások
- Mazda Japán
- Mazda Motor Hungary
- Mazdaclub - Mazda közösségi oldal
- A Mazda 90. évfordulója
- Mazda múzeum