Lotus
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
19. sor: | 19. sor: | ||
Chapmant gyerekkorától fogva lenyűgözte a technika, így mérnöki pályára lépet, bár az autók iránt vonzalom egy ideig csak a hétvégéket töltötte ki. A Birtish Aluminium alkalmazottjaként dolgozott, szabadidejében azonban autókat bütykölt. Első saját építésű autójához – a Mark I-hez - egy megbízható modellt, az [[Austin Seven]]t választotta alapként. Habár továbbra is alkalmazásban állt a fémipari cégnél, hétvégén épített modelljei sikert arattak. Tehetségét Michael Allen ismerte fel, aki felajánlotta, hogy megfinanszírozza a hobbi vállalkozássá formálását, így született meg a Lotus Cars. | Chapmant gyerekkorától fogva lenyűgözte a technika, így mérnöki pályára lépet, bár az autók iránt vonzalom egy ideig csak a hétvégéket töltötte ki. A Birtish Aluminium alkalmazottjaként dolgozott, szabadidejében azonban autókat bütykölt. Első saját építésű autójához – a Mark I-hez - egy megbízható modellt, az [[Austin Seven]]t választotta alapként. Habár továbbra is alkalmazásban állt a fémipari cégnél, hétvégén épített modelljei sikert arattak. Tehetségét Michael Allen ismerte fel, aki felajánlotta, hogy megfinanszírozza a hobbi vállalkozássá formálását, így született meg a Lotus Cars. | ||
- | A Lotus első autója a Mark IV | + | A Lotus első autója a [[Lotus Mark IV]] volt , mely a Lotus létrejötte előtti „modellpaletta” alapján kapta IV-es sorszámot. Igazi különlegessége a térhálós alváz volt, mely megfelelő stabilitást adott az autónak, miközben rendkívül könnyű volt. A cég 1957-ben mutatta be a Lotus Seven-t, mellyel komoly elismerést vívott ki szakmai berkekben, s ez az eladásokban is lecsapódott. |
- | A Lotus sokáig őrizte önállóságát, ám a 80-as években – részben az alapító halála miatt, részben pedig a sikertelen De Lorean projekt kapcsán – komoly nehézségekkel nézett szembe, végül | + | A Lotus sokáig őrizte önállóságát, ám a 80-as években – részben az alapító halála miatt, részben pedig a sikertelen [[De Lorean]] projekt kapcsán – komoly nehézségekkel nézett szembe, végül 1986-ban a General Motors vette meg a céget. |
== Veterán Lotus autók == | == Veterán Lotus autók == | ||
- | * [[Lotus Mark IV | + | * [[Lotus Mark IV]] (1952-n.a.) |
- | * [[Lotus Mark V | + | * [[Lotus Mark V]] (1952-n.a.) |
- | * [[Lotus Mark VI | + | * [[Lotus Mark VI]] (1953-1955) |
* [[Lotus Seven F (S1)]] (1957-1960) | * [[Lotus Seven F (S1)]] (1957-1960) | ||
* [[Lotus Seven F (S2)]] (1960-1968) | * [[Lotus Seven F (S2)]] (1960-1968) |
A lap 2010. május 31., 12:59-kori változata
Lotus (Lotus Cars Ltd.) | |
Alapítva | 1952 |
Alapító | Colin Chapman |
Székhely | Hethel, Norfolk, Anglia |
A(z) Lotus (Lotus Cars Ltd.) weboldala |
Veterán márkatörténet
Könnyű és gyors élményautók kissorozatú gyártására jött létre a Lotus, melynek alapítója, Colin Chapman legendás alakja az autóiparnak és az autósportnak.
Chapmant gyerekkorától fogva lenyűgözte a technika, így mérnöki pályára lépet, bár az autók iránt vonzalom egy ideig csak a hétvégéket töltötte ki. A Birtish Aluminium alkalmazottjaként dolgozott, szabadidejében azonban autókat bütykölt. Első saját építésű autójához – a Mark I-hez - egy megbízható modellt, az Austin Sevent választotta alapként. Habár továbbra is alkalmazásban állt a fémipari cégnél, hétvégén épített modelljei sikert arattak. Tehetségét Michael Allen ismerte fel, aki felajánlotta, hogy megfinanszírozza a hobbi vállalkozássá formálását, így született meg a Lotus Cars.
A Lotus első autója a Lotus Mark IV volt , mely a Lotus létrejötte előtti „modellpaletta” alapján kapta IV-es sorszámot. Igazi különlegessége a térhálós alváz volt, mely megfelelő stabilitást adott az autónak, miközben rendkívül könnyű volt. A cég 1957-ben mutatta be a Lotus Seven-t, mellyel komoly elismerést vívott ki szakmai berkekben, s ez az eladásokban is lecsapódott.
A Lotus sokáig őrizte önállóságát, ám a 80-as években – részben az alapító halála miatt, részben pedig a sikertelen De Lorean projekt kapcsán – komoly nehézségekkel nézett szembe, végül 1986-ban a General Motors vette meg a céget.
Veterán Lotus autók
- Lotus Mark IV (1952-n.a.)
- Lotus Mark V (1952-n.a.)
- Lotus Mark VI (1953-1955)
- Lotus Seven F (S1) (1957-1960)
- Lotus Seven F (S2) (1960-1968)
- Lotus Super Seven 1500 (S2) (1960-1968)
- Lotus Seven 1600 (S3) (1968-1970)
- Lotus Super Seven TC (S3) (1968-1970)
- Lotus Seven S4 GT (1970-1973)
- Lotus Super Seven S4 TC (1970-1963)
- Lotus Caterham Super Seven S4 TC (1973-1964)
- Lotus Caterham Super Seven TC (1974-1982)
- Lotus Elite (1957-1963)
- Lotus Elite SE (1957-1959)
- Lotus Elite Super 105 (1957-1963)
- Lotus Elan S1 (1963-1964)
- Lotus Elan S2 (1964-1966)
- Lotus Elan S3 (1965-1968)
- Lotus Elan S3 Convertible (1966-1968)
- Lotus Elan S4 (1968-1971)
- Lotus Elan S4 Convertible (1968-1971)
- Lotus Elan +2 SE (1967-1971)
- Lotus Elan +2 S 130 (1971-1974)
- Lotus Europa S1 (1966-1968)
- Lotus Europa S1a (1967-1968)
- Lotus Europa S2 (1968-1972)
- Lotus Europa TC (1972-1975)
- Lotus Europa TC Big Valve (1972-1975)
- Lotus Elite S1 (Typ 75) (1974-1980)
- Lotus Elite S2 2.2 (Typ 83) (1980-1982)
- Lotus Eclat S1 (Typ 76) (1975-1980)
- Lotus Eclat S2 2.2 (Typ 84) (1980-1982)
- Lotus Eclat S2 Riviera (1981-1982)
- Lotus Excel (Typ 89) (1982-1985)
- Lotus Excel SE (1985-1992)
- Lotus Espirit S1/S2 (Typ 79) (1976-1980)
- Lotus Esprit 2.2 (1980-1982)
- Lotus Esprit S3 (Typ 85) (1981-1987)
- Lotus Esprit Turbo (Typ 82) (1980-1987)