MZ
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Idővonal - DKW & MZ motorok: foto, szerk) |
(szerkesztések) |
||
(17 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
16. sor: | 16. sor: | ||
}} | }} | ||
== '''Veterán MZ márkatörténet''' == | == '''Veterán MZ márkatörténet''' == | ||
- | |||
Az '''MZ''' motorgyár története egészen 1906-ig nyúlik vissza, egy dán származású mérnök, [[Jørgen Skafte Rasmussen]] ekkor vásárolt meg egy Zschopau mellett található ruhagyárat, hogy ott gőzkazán szerelvényeket gyártson. A történet itt tulajdonképpen összeér a [[DKW]] történetével, hiszen a gyár a világháború alatt gőzgépeket gyártott, majd 1919-ben elkészült a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya), egy kétütemű, gőzhajtású játékmotor. Ennek módosított változata egy motorkerékpárra is felkerült, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda), így indult el az MZ előfutára, a DKW. | Az '''MZ''' motorgyár története egészen 1906-ig nyúlik vissza, egy dán származású mérnök, [[Jørgen Skafte Rasmussen]] ekkor vásárolt meg egy Zschopau mellett található ruhagyárat, hogy ott gőzkazán szerelvényeket gyártson. A történet itt tulajdonképpen összeér a [[DKW]] történetével, hiszen a gyár a világháború alatt gőzgépeket gyártott, majd 1919-ben elkészült a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya), egy kétütemű, gőzhajtású játékmotor. Ennek módosított változata egy motorkerékpárra is felkerült, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda), így indult el az MZ előfutára, a DKW. | ||
40. sor: | 39. sor: | ||
* 1952-ben elkészül a BK-350, az első kétütemű-, boxermotoros-, kardántengely meghajtású típus. Ekkor jelenik meg az MZ elnevezés, de még nem kizárólagos jelleggel. | * 1952-ben elkészül a BK-350, az első kétütemű-, boxermotoros-, kardántengely meghajtású típus. Ekkor jelenik meg az MZ elnevezés, de még nem kizárólagos jelleggel. | ||
* 1956 A cégnév véglegesen =VEB Motorradwerk Zschopau=, vagy röviden =MZ=. | * 1956 A cégnév véglegesen =VEB Motorradwerk Zschopau=, vagy röviden =MZ=. | ||
- | * 1962 | + | * 1962 Az ES 125/S 150 gyártása beindul. Egészen a mai napig (2004) ez a legnagyobb számban épített német motorkerékpár. Ez volt az első motorkerékpár aszimmetrikus tompított fényszóró konstrukcióval. |
* 1970-ben a milliomodik motor gördül le a futószalagról, az MZ ETS 250 Trophy Sport | * 1970-ben a milliomodik motor gördül le a futószalagról, az MZ ETS 250 Trophy Sport | ||
- | * 1972 MZ átveszi | + | * 1972 MZ átveszi a Stoye féle oldalkocsik gyártását. |
- | * 1983-ban a 2000000. | + | * 1983-ban a 2000000. motorkerékpár is legördül a gyártósorról, ezúttal egy MZ ETZ 250. A tárcsafékek és a 12-voltos elektromos rendszer alkalmazását az MZ általánosan alkalmazza gyártmányain. |
- | * 1989 MZ | + | * 1989 Az MZ oldalkocsik gyártása megszűnik. |
- | * 1990 MZ | + | * 1990 Az MZ-t december 18-án privatizálják. |
- | * 1993 MZ alá | + | * 1993 AZ MZ csődgondnokság alá kerül és az ETZ szabadalmait eladják a török Kanuni vállalkozásnak, amely továbbra is gyártja a 251-, és 301-es modelleket. A Muž cég elkülönülten működik a többi érdekeltségtől. |
- | * 1996 Muž | + | * 1996 A Muž-t a malajziai Corporation Hong Leong Group vette át. |
- | * 1999-ben az u végül kikerült a | + | * 1999-ben az u végül kikerült a MUZ elnevezésből. |
- | * 2008 június 9-én | + | * 2008 június 9-én a Motor Cycle News beszámol arról, hogy az MZ hogy megszűnik 2008 végén, mert a malajziai támogatók visszavonták a cég pénzügyi támogatását a folyamatos veszteségek miatt. |
- | * 2008 december 12-én, az MZ Zschopauban | + | * 2008 december 12-én, az "MZ Zschopauban" megállt a motorkerékpár-gyártás, amely 88 évig folyt ebben a városban. A régi "kelet-német" gyár night club lett, az úgynevezett MZWerk. |
- | * 2009 | + | * 2009 A korábbi GP sztárok, Ralf Waldmann és Martin Wimmer megvásárolja az MZ motorkerékpár márkát. Az üzlet március 23-án lebonyolódott, mintegy négy-öt millió euró értékben. A finanszírózó a Hong Leong Group. Az új testület vezetői Ralph Waldmann, Martin Wimmer, Dr Martin Hager, Helmut Lichtenberg és Otto Elbers. Wimmer azzonnali hatállyal átveszi az MZ ügyvezető igazgatói szerepét. Tervezik, hogy a cég 600 cc országúti motorokat gyárt a Moto2 GP projekt számára. |
- | A Zschopau művek egyik legrégebbi motorkerékpár gyár a világon, | + | A Zschopau művek egyik legrégebbi motorkerékpár gyár a világon, a motorkerékpár gyártás 1922 óta folyik. A legismertebb modell volt a kétütemű 125/150 és 250 sorozat, a típus változatok ES, ETS, TS és ETZ. Az MZ egyike volt azon kevés gyártóknak akik oldalkocsis motorkerékpárok terén is jelentős gyártási múlttal rendelkeztek. |
- | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] | |
- | + | == '''Márkatörténet''' == | |
+ | ==='''1906-1946 Rasmussen & Ernst, DKW, Auto Union'''=== | ||
+ | [[Fájl:DKWReichsfahrtmodel.jpg|frame|left|'''DKW Reichsfahrtmodel - 1920''']] | ||
1906-ban a dán vállalkozó Jørgen Skafte Rasmussen megvásárolt egy használaton kívüli textiltermékek üzemet Zschopau-ban. Rasmussen és Ernst néven kezdetben háztartási-, és műhely berendezéseket, valamint autóalkatrészeket gyártották. | 1906-ban a dán vállalkozó Jørgen Skafte Rasmussen megvásárolt egy használaton kívüli textiltermékek üzemet Zschopau-ban. Rasmussen és Ernst néven kezdetben háztartási-, és műhely berendezéseket, valamint autóalkatrészeket gyártották. | ||
- | 1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó)gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben | + | 1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. |
- | A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár | + | Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt. |
+ | |||
+ | A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb. | ||
A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és egészen 1950-ig kétséges a termelés újraindítása. | A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és egészen 1950-ig kétséges a termelés újraindítása. | ||
72. sor: | 75. sor: | ||
'''Motorkerékpárok gyártása a második világháború után - IFA (1948-1952)''' | '''Motorkerékpárok gyártása a második világháború után - IFA (1948-1952)''' | ||
- | + | 1946-1947 során a modern DKW üzemet lebontották, elszállították és a Szovjetúnióban, Izsevszben újjáépítették. Az RT 125-ös DKW típust, melyet 1939-ben fejlesztettek ki, 1950-ben az IFA kezdte újra gyártani Zschopauban. Annak ellenére, hogy a "nemzeti termelés" célja 5000 db volt, összesen csak 1700 db RT 125 készült el, mert anyaghiány akadályozta a terv teljesítését. 1951-ben az első oldalkocsis motorkerékpár terve is körvonalazódott, egy 350 cm3-es, kétütemű-boxer motoros, kardántengely meghajtású típus formájában, ez volt az IFA BK 350. Tömeggyártása azonban ennek a típusnak, 1953-ig váratott magára. | |
'''1952-től VEB Motorradwerk Zschopau''' | '''1952-től VEB Motorradwerk Zschopau''' | ||
- | A | + | A motorkerékpárok gyártása 1952-től a VEB Motorrad Zschopau (MZ) néven fut. 1956-tól kezdve kerül piacra az RT 125/2, ekkor már az összes modell =MZ=. 1956 decemberében jelent meg az MZ ES-250 első szériája, ugyanebben a hónapban jön ki az MZ ES-175 típus, valamint a BK-350-es nagyobb teljesítményű és halkabb változata. |
- | + | Az RT 125 sorozatgyártása 12 év után, 1962-ben fejeződik be. Összesen 310.800 MZ RT készült ezen időszakban. Az ES 125/150 típusok gyártása szintén 1962-ben kezdődik meg. A sajtolt fémlemez vázkialakítás okán, könnyebb volt a gyártása, illetve tömeges termelése, mint a régebbi csővázas keretű konstrukcióké. Az ETS 125/150 és a TS 125/150 típusokkal együtt, mintegy 900.000 db készült, a legtöbb ami a németországi motorkerékpár gyártásban teljesült. | |
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:MZ_ES_250_Doppelporta.jpg|thumb|center|700px|'''MZ ES 250 - 1956 (1962-es modell)''']] |
- | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] |
== '''Veterán MZ modellek''' == | == '''Veterán MZ modellek''' == | ||
- | + | {|align="center" | |
+ | |-bgcolor="lightcyan" | ||
+ | |[[Fájl:MZ_tank.jpg|180px]] | ||
* [[MZ BK 350]] (1952-1958) | * [[MZ BK 350]] (1952-1958) | ||
* [[MZ RT 125 (IFA)]] (1950-1954) | * [[MZ RT 125 (IFA)]] (1950-1954) | ||
108. sor: | 113. sor: | ||
* [[MZ TS 250]] (1973-1976) | * [[MZ TS 250]] (1973-1976) | ||
* [[MZ TS 250/1]] (1976-1981) | * [[MZ TS 250/1]] (1976-1981) | ||
- | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | + | [[Fájl:Headlamp-badge-mz-es.jpg|center]] |
- | == ''' | + | |[[Fájl:Mz_logo.gif|center]] |
+ | <gallery perrow="2" widths="220px" heights="150px" > | ||
+ | Fájl:MZ125RT3.JPG|MZ RT 125/3 | ||
+ | Fájl:02BK350.JPG|MZ BK 350 | ||
+ | Fájl:04mzes175.JPG|ES 175 | ||
+ | Fájl:05mz-es250.jpg|ES 250 | ||
+ | Fájl:06ES300Gespann.jpg|ES 300 | ||
+ | Fájl:07es125_1966a.jpg|ES 125 | ||
+ | Fájl: 08MZ_ES150t_rophy.jpg|ES 150 | ||
+ | Fájl: 09mz__es_1752_1969_1_lgw.jpg|ES 175/1 | ||
+ | Fájl: 10mz_es_250.jpg|ES 250/1 | ||
+ | Fájl: 15mz-ets-125-01.jpg|ETS 125 | ||
+ | Fájl: 16mz-ets-150-04.jpg|ETS 150 | ||
+ | Fájl: 17mz-250-ets-01.jpg|ETS 250 | ||
+ | Fájl: Mz-ts-125-01.jpg|TS 125 | ||
+ | Fájl: MZ_TS150_Pol.jpg|TS 150 | ||
+ | Fájl: Mz-ts250-3-3-7191.jpg|TS 250 | ||
+ | Fájl: Mz-250-ts-02.jpg|TS 250/1 | ||
+ | Fájl: MZTS125150RobbantottAbra.jpg|TS 125/150 motor | ||
+ | Fájl: Mz_etz_250_motor_1_1.jpg|TS 250/1 motor | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:militia-mz-es-250-2-trophy.jpg|frame|center|'''MZ ES 250 Milicja''']] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] | ||
+ | |||
+ | == '''MZ Sport modellek''' == | ||
+ | [[Fájl:MZ_race_team_Schotten_2012_.jpg|thumb|center|700px|'''MZ Race Team Schotten 2012''']] | ||
+ | |||
+ | === '''MZ Race''' === | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === '''MZ Enduro''' (ISDT) === | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | == '''MZ Wankel prototípusok''' == | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] | ||
+ | |||
+ | == '''Kapcsolódó MZ források, hivatkozások''' == | ||
{{Commonscat|MZ}} | {{Commonscat|MZ}} | ||
* [http://www.muz.de/ MZ official homepage DE] | * [http://www.muz.de/ MZ official homepage DE] | ||
115. sor: | 160. sor: | ||
* [http://en.wikipedia.org/wiki/MZ_Motorrad-_und_Zweiradwerk_GmbH Az angol Wikipédia cikke az MZ-ről EN] | * [http://en.wikipedia.org/wiki/MZ_Motorrad-_und_Zweiradwerk_GmbH Az angol Wikipédia cikke az MZ-ről EN] | ||
* [http://de.wikipedia.org/wiki/Motorradbau_in_Zschopau Wikipédia MZ DE] | * [http://de.wikipedia.org/wiki/Motorradbau_in_Zschopau Wikipédia MZ DE] | ||
+ | * [http://occforeclosure.net/mz/mz-classic-motorcycles.htm MZ classic motorok] | ||
+ | * [http://www.infomate.de/miraculis/aw/mz/mz.html?http://www.infomate.de/miraculis/aw/mz/text/es30r/rep1.html MZ leírások, fotók DE] | ||
+ | * [http://www.mz-club-deutschland.de MZ Club Deutschland DE] | ||
+ | |||
- | |||
{|align="center" style="border:inset 4px MediumSpringGreen" | {|align="center" style="border:inset 4px MediumSpringGreen" | ||
127. sor: | 175. sor: | ||
|style="border:outset 4px lightgreen"|[[Fájl:backtop.jpg|link=MZ]] | |style="border:outset 4px lightgreen"|[[Fájl:backtop.jpg|link=MZ]] | ||
|} | |} | ||
- | + | {{#TwitterFBLike:left|small}} | |
[[Kategória:Motormárka]] | [[Kategória:Motormárka]] |
A lap jelenlegi, 2016. március 20., 17:01-kori változata
Veterán MZ márkatörténetAz MZ motorgyár története egészen 1906-ig nyúlik vissza, egy dán származású mérnök, Jørgen Skafte Rasmussen ekkor vásárolt meg egy Zschopau mellett található ruhagyárat, hogy ott gőzkazán szerelvényeket gyártson. A történet itt tulajdonképpen összeér a DKW történetével, hiszen a gyár a világháború alatt gőzgépeket gyártott, majd 1919-ben elkészült a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya), egy kétütemű, gőzhajtású játékmotor. Ennek módosított változata egy motorkerékpárra is felkerült, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda), így indult el az MZ előfutára, a DKW. A motorgyár rendkívül dinamikusan fejlődött, a gazdasági válság idején azonban a DKW beleolvadt az Auto Unionba. A második világháború alatt a zschopau-i gyár motorkerékpárokat és stabil motorokat szállított a hadsereg számára. Németország veresége után a szovjetek lefoglaltak és elszállítottak minden gépet és felszerelést, az Auto Union feloszlott.1950-ben IFA név alatt – akkor már a Német Demokratikus Köztársaságban - indult újra a gyártás, a cég 1956-ban vette fel az MZ nevet. Idővonal - DKW & MZ motorok
A Zschopau művek egyik legrégebbi motorkerékpár gyár a világon, a motorkerékpár gyártás 1922 óta folyik. A legismertebb modell volt a kétütemű 125/150 és 250 sorozat, a típus változatok ES, ETS, TS és ETZ. Az MZ egyike volt azon kevés gyártóknak akik oldalkocsis motorkerékpárok terén is jelentős gyártási múlttal rendelkeztek. Márkatörténet1906-1946 Rasmussen & Ernst, DKW, Auto Union1906-ban a dán vállalkozó Jørgen Skafte Rasmussen megvásárolt egy használaton kívüli textiltermékek üzemet Zschopau-ban. Rasmussen és Ernst néven kezdetben háztartási-, és műhely berendezéseket, valamint autóalkatrészeket gyártották. 1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt. A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb. A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és egészen 1950-ig kétséges a termelés újraindítása. 1946-2008 IFA, MZMotorkerékpárok gyártása a második világháború után - IFA (1948-1952) 1946-1947 során a modern DKW üzemet lebontották, elszállították és a Szovjetúnióban, Izsevszben újjáépítették. Az RT 125-ös DKW típust, melyet 1939-ben fejlesztettek ki, 1950-ben az IFA kezdte újra gyártani Zschopauban. Annak ellenére, hogy a "nemzeti termelés" célja 5000 db volt, összesen csak 1700 db RT 125 készült el, mert anyaghiány akadályozta a terv teljesítését. 1951-ben az első oldalkocsis motorkerékpár terve is körvonalazódott, egy 350 cm3-es, kétütemű-boxer motoros, kardántengely meghajtású típus formájában, ez volt az IFA BK 350. Tömeggyártása azonban ennek a típusnak, 1953-ig váratott magára. 1952-től VEB Motorradwerk Zschopau A motorkerékpárok gyártása 1952-től a VEB Motorrad Zschopau (MZ) néven fut. 1956-tól kezdve kerül piacra az RT 125/2, ekkor már az összes modell =MZ=. 1956 decemberében jelent meg az MZ ES-250 első szériája, ugyanebben a hónapban jön ki az MZ ES-175 típus, valamint a BK-350-es nagyobb teljesítményű és halkabb változata. Az RT 125 sorozatgyártása 12 év után, 1962-ben fejeződik be. Összesen 310.800 MZ RT készült ezen időszakban. Az ES 125/150 típusok gyártása szintén 1962-ben kezdődik meg. A sajtolt fémlemez vázkialakítás okán, könnyebb volt a gyártása, illetve tömeges termelése, mint a régebbi csővázas keretű konstrukcióké. Az ETS 125/150 és a TS 125/150 típusokkal együtt, mintegy 900.000 db készült, a legtöbb ami a németországi motorkerékpár gyártásban teljesült. Veterán MZ modellek
MZ Sport modellekMZ RaceMZ Enduro (ISDT)MZ Wankel prototípusokKapcsolódó MZ források, hivatkozások
|