DAF
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→DAF variomatic fokozatmentes váltó: szerk.) |
(→Bevezető: jav) |
||
(6 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
{{Márka | {{Márka | ||
- | | név = DAF | + | | név = Doorne a Automobiel Fabrieken - DAF |
| logo = Daf 1928.jpg | | logo = Daf 1928.jpg | ||
| képméret = | | képméret = | ||
10. sor: | 10. sor: | ||
| székhely = Hollandia | | székhely = Hollandia | ||
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
- | | kulcsemberek = | + | | kulcsemberek = Dr. Hub van Doorne |
| honlap = http://daf.com | | honlap = http://daf.com | ||
}} | }} | ||
- | |||
== Bevezető == | == Bevezető == | ||
[[Fájl:DAFsmall.jpg|center]] | [[Fájl:DAFsmall.jpg|center]] | ||
19. sor: | 18. sor: | ||
<youtube>8Ud4mCqPyOw</youtube> | <youtube>8Ud4mCqPyOw</youtube> | ||
- | |||
== Veterán DAF autók == | == Veterán DAF autók == | ||
- | + | {| | |
+ | |- | ||
+ | | | ||
* [[Daf 600]] (1959-1961) | * [[Daf 600]] (1959-1961) | ||
* [[Daf 750]] (1961-1963) | * [[Daf 750]] (1961-1963) | ||
33. sor: | 33. sor: | ||
* [[Daf 66 Marathon 1300]] (1973-1975) | * [[Daf 66 Marathon 1300]] (1973-1975) | ||
* [[Daf 66 GL]] (1973-1975) | * [[Daf 66 GL]] (1973-1975) | ||
- | + | * [[Daf 66 YA]] (1974) "Cami Jeep" | |
- | [[Fájl:Tuning-daf-600-06.jpg| | + | |[[Fájl:Tuning-daf-600-06.jpg|480px|center]] |
+ | |} | ||
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
55. sor: | 56. sor: | ||
== DAF variomatic fokozatmentes váltó == | == DAF variomatic fokozatmentes váltó == | ||
- | A Variomatic automata váltó Dr. Hub van Doorne találmánya (van Doorne a Automobiel FABRIEKEN - DAF), és folyamatosan változtatható áttételi arányainak köszönhetően - nem volt észrevehető a sebességváltás. Az átviteli kúpos ékszíjkerekek kiterjeszkedtek és visszahúzódtak, attól függően, hogy a sebesség, az útviszonyok, valamint a vezető gázadagolása éppen mit diktált, mindezt a szabályzó elemekkel, automatikusan. A váltó-, osztó-műtől a hátsó kerekekig gumi-kompozit ékszíjak továbbították a motor hajtóerejét. Ezt az úgynevezett "autót száz fogaskerékkel" a legegyszerűbb volt a világon vezetni". A váltókar az első ülések között - egyszerűen tolja előre, megy előre, tolja hátra, hogy menjen vissza! Ja, még két pedál is kellett, gáz- és fékpedál (és semmi más). | + | A Variomatic automata váltó [[Dr. Hub van Doorne]] találmánya (van Doorne a Automobiel FABRIEKEN - DAF), és folyamatosan változtatható áttételi arányainak köszönhetően - nem volt észrevehető a sebességváltás. Az átviteli kúpos ékszíjkerekek kiterjeszkedtek és visszahúzódtak, attól függően, hogy a sebesség, az útviszonyok, valamint a vezető gázadagolása éppen mit diktált, mindezt a szabályzó elemekkel, automatikusan. A váltó-, osztó-műtől a hátsó kerekekig gumi-kompozit ékszíjak továbbították a motor hajtóerejét. Ezt az úgynevezett "autót száz fogaskerékkel" a legegyszerűbb volt a világon vezetni". A váltókar az első ülések között - egyszerűen tolja előre, megy előre, tolja hátra, hogy menjen vissza! Ja, még két pedál is kellett, gáz- és fékpedál (és semmi más). |
[[Fájl:DAF600cutaway.jpg|640px|center|DAF 600 röntgenrajz]] | [[Fájl:DAF600cutaway.jpg|640px|center|DAF 600 röntgenrajz]] |
A lap jelenlegi, 2015. április 14., 00:27-kori változata
Doorne a Automobiel Fabrieken - DAF | |
DAF 1928 - Hollandia | |
Alapítva | 1958 |
Alapító | DAF Trucks |
Megszűnt | 1975 |
Székhely | Hollandia |
Kulcsemberek | Dr. Hub van Doorne |
A(z) Doorne a Automobiel Fabrieken - DAF weboldala |
Tartalomjegyzék |
Bevezető
A Volvo által 1975-bem bekebelezett DAF igazi kuriózummal rukkolt elő indulásakor, hiszen bemutatta a fokozatmentes automata váltót (Variomatic system), melynek továbbfejlesztett változata ma már minden robogóban megtalálható.
Veterán DAF autók
|
DAF személygépkocsi gyártás
A DAF Variomatic az 1958-as Autószalonon került bemutatásra Amsterdam-ban (NL). A reakció a sajtó és a közönség részéről elképesztő volt - itt volt egy kicsi, kompakt autó, ami kényelmesen elszállít négy embert és csomagjaikat, gazdaságos és automata révén, nagyon könnyű vezetni.
Az egyszerűség és a Variomatic teljesen automata váltó, mindez elérhető áron, népszerűvé tette az átlagemberek körében a kifejezetten kis-kategóriás autót. Eddig az automata sebességváltók tendenciózusan csak a nagy autókban kerültek beépítésre. Továbbá a hagyományos automata sebességváltók nem voltak igazán hatékonyak. A fokozatmentes, egyszerűen kezelhető, könnyen javítható, olcsó automata váltó csábítása sokakat vonzott.
Az első DAF 1959-ben jelent meg az utcákon, egy 600 ccm-es, léghűtéses kéthengeres boxermotoros erőforrással. Ez a motorkonstrukció maradt (később 746ccm-re bővítve, DAF 33) 1975-ig.
A motor teljesítményét 1967-ben, a 850ccmáes változat bevezetésével a DAF 44-nél megnövelték, és 1975-ig gyártották a DAF 46 változatot.
1968-ban indult a DAF 55 változat, amely a Renault 1108cc vízhűtéses motorját örökölte meg. Ez az autó ugyanazokkal az alapvető karosszéria kialakításokkal készült, mint a 44, de a nagyobb motor bevezetésével a DAF több vásárlót próbált megkörnyékezni.
A DAF folytatta a léghűtéses autók gyártását, emellett az 55, majd később a 66 (amely felváltotta a 55-t 1972-ben) már a Renault 1300 ccm-es változatát kapta. A váltó még természetesen Variomatic erőátvitel, de a hátsó felfüggesztést áttervezik és egy de-Dion keresztmerevítő lengőkar/tag kerül beépítésre.
Miután a Volvo átveszi, a DAF modellek eltűnnek a piacról, kivéve a DAF 46-ot, illetve a 66-os modellt felváltja a Volvo 66. 1976-ban a Volvo elindította a Volvo 343 szériát, ami eredetileg, mint DAF 77 volt előírányozva. A Volvo 343-ben fejlesztése a Volvo 340/360 tartományban folytatódott 1992-ig, a variomatic váltóval szerelt kisautók tekintetében.
DAF variomatic fokozatmentes váltó
A Variomatic automata váltó Dr. Hub van Doorne találmánya (van Doorne a Automobiel FABRIEKEN - DAF), és folyamatosan változtatható áttételi arányainak köszönhetően - nem volt észrevehető a sebességváltás. Az átviteli kúpos ékszíjkerekek kiterjeszkedtek és visszahúzódtak, attól függően, hogy a sebesség, az útviszonyok, valamint a vezető gázadagolása éppen mit diktált, mindezt a szabályzó elemekkel, automatikusan. A váltó-, osztó-műtől a hátsó kerekekig gumi-kompozit ékszíjak továbbították a motor hajtóerejét. Ezt az úgynevezett "autót száz fogaskerékkel" a legegyszerűbb volt a világon vezetni". A váltókar az első ülések között - egyszerűen tolja előre, megy előre, tolja hátra, hogy menjen vissza! Ja, még két pedál is kellett, gáz- és fékpedál (és semmi más).
DAF koncepciók, érdekességek, autósport
Koncepció autók a DAF laborból
- Siluro by Michelotti
- OSI - DAF city car
- Kalmar - A Svéd Posta számára
- Kini - Egy vidám szabadidő-autó
Autósport
- DAF 55 Marathon
- DAF 55 F3 race car
- DAF Huron Touring race car
Kapcsolódó hivatkozások
- Klasszikus DAF-ok (angol, holland)
- DAF történelem röviden
- Registry for Fiat Shellette and Fiat Jolly MicroCars
- Daf Club Nederland Official Dutch Daf and other variomatic cars owners club
- The (official) DAF museum, Eindhoven (site in Dutch) — complete with "DAFeteria" for refreshments
- DAF Oldtimer Truck Club website
- Dmbmodels.eu DAF model website
- Official Hans Bekx Dakar website (site in Dutch)
- DAF cars at RitzSite Classic Cars
- DeAutogids.nl about DAF (site in Dutch)
- Classic DAF website
- DAF military vehicles
- DAF Lorry Information
- UKs Largest DAF Dealer Group
- Commercial Motor - launch of DAF 95 August 1987
- Huron racer PDF
- About Kleyn DAF Trucks