FSO
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán FSO autók: jav) |
a (→Syrena típusok: jav) |
||
(52 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
18. sor: | 18. sor: | ||
[[Fájl:WARSAWA_old.jpg|left]] | [[Fájl:WARSAWA_old.jpg|left]] | ||
+ | [[Fájl:Warszawa2.jpg|left|525px]] | ||
A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására. | A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására. | ||
28. sor: | 29. sor: | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
+ | |||
== Veterán FSO autók == | == Veterán FSO autók == | ||
+ | {|align="left" class="wikitable" style="border:inset 6px beige" | ||
+ | |+ FSO modellek példányszáma | ||
+ | ! '''Modell''' | ||
+ | ! '''Termelési volumen''' | ||
+ | |- | ||
+ | | [[FSO Warszawa]] | ||
+ | | align="center"|254 471 | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Syrena]] | ||
+ | | align="center"|177 234 | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Polski Fiat 125p]] | ||
+ | | align="center"|1 445 699 | ||
+ | |- | ||
+ | | [[FSO Polonez]] | ||
+ | | align="center"|1 061 807 | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Polski Fiat 126p]] | ||
+ | | align="center"|3.128.313 | ||
+ | |} | ||
+ | Varsóban, 1951-ben megkezdődött a Szovjetúniótól kapott GAZ-M20 "Pobjeda" tervei és technológiája alapján a Warszawa személygépkocsik gyártása. Kezdetben a gyár termelési mutatói nem alakultak túl jól, de a nehézségeken túljutva a gyártási folyamat felgyorsult és a termelés volumene megnyugtatóan kúszott felfelé. | ||
+ | Az 50-es évek elején gyártott típus modernnek számított, és hamarosan exportálása is elindult, elsősorban Közép-, és Kelet-Európa irányában. | ||
+ | A Warszawa modellek sokasága követte az alaptípust, miközben a gyár kifejlesztette kisautóját, a Syrena típust. Fénykoruk az 1960-as években volt az igazi. | ||
+ | Időközben azonban a FIAT Művekkel kötött szerződés alapján, a 125-ös torinói mintájára kezdték el a Polski Fiat 125p gyártását, majd kisautóként a 126p modellek is szép számban keletkeztek a '70-es ~80-as években. | ||
+ | A PF 125 alapjain kezdődött el a '80-as években nagy sikert arató, önálló fejlesztésű FSO Polonéz-ek gyártása. | ||
=== Warszawa típusok === | === Warszawa típusok === | ||
+ | {|align="center" style="border:inset 6px royalblue" | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="lightblue"| | ||
* '''[[Warszawa M-20]]''' (1951–1957) | * '''[[Warszawa M-20]]''' (1951–1957) | ||
- | * '''[[Warszawa M-20 model 57]]''' (1957–1960 | + | * '''[[Warszawa M-20 model 57]]''' (1957–1960) |
* '''[[Warszawa 201]]''' (1960–1964) | * '''[[Warszawa 201]]''' (1960–1964) | ||
* '''[[Warszawa 202]]''' (1962–1964) | * '''[[Warszawa 202]]''' (1962–1964) | ||
38. sor: | 68. sor: | ||
* '''[[Warszawa 223/224]]''' (1964–1973) | * '''[[Warszawa 223/224]]''' (1964–1973) | ||
* '''[[Warszawa 223 kombi]]''' (1964-1973) | * '''[[Warszawa 223 kombi]]''' (1964-1973) | ||
+ | |[[Fájl:Warsawa_sidew.jpg|480px]] | ||
+ | |} | ||
- | === | + | ---- |
+ | {|align="center" style="border:inset 6px royalblue" | ||
+ | |+'''Gyártás mennyisége, évente-összesen''' | ||
+ | !bgcolor="silver"|Évszám | ||
+ | !bgcolor="silver"|Gyártott modell db | ||
+ | !bgcolor="silver"|Évszám | ||
+ | !bgcolor="silver"|Gyártott modell db | ||
+ | !bgcolor="silver"|Évszám | ||
+ | !bgcolor="silver"|Gyártott modell db | ||
+ | |- | ||
+ | !align="center"|1951 | ||
+ | |align="center"|75 | ||
+ | !align="center"|1959 | ||
+ | |align="center"|15 340 | ||
+ | !align="center"|1967 | ||
+ | |align="center"|15 175 | ||
+ | |- | ||
+ | !align="center"|1952 | ||
+ | |align="center"|1575 | ||
+ | !align="center"|1960 | ||
+ | |align="center"|14 825 | ||
+ | !align="center"|1968 | ||
+ | |align="center"|17 780 | ||
+ | |- | ||
+ | !align="center"|1953 | ||
+ | |align="center"|1563 | ||
+ | !align="center"|1961 | ||
+ | |align="center"|13 650 | ||
+ | !align="center"|1969 | ||
+ | |align="center"|17 683 | ||
+ | |- | ||
+ | !align="center"|1954 | ||
+ | |align="center"|1678 | ||
+ | !align="center"|1962 | ||
+ | |align="center"|14 636 | ||
+ | !align="center"|1970 | ||
+ | |align="center"|16 232 | ||
+ | |- | ||
+ | !align="center"|1955 | ||
+ | |align="center"|4015 | ||
+ | !align="center"|1963 | ||
+ | |align="center"|13 422 | ||
+ | !align="center"|1971 | ||
+ | |align="center"|13 500 | ||
+ | |- | ||
+ | !align="center"|1956 | ||
+ | |align="center"|6105 | ||
+ | !align="center"|1964 | ||
+ | |align="center"|13 455 | ||
+ | !align="center"|1972 | ||
+ | |align="center"|12 803 | ||
+ | |- | ||
+ | !align="center"|1957 | ||
+ | |align="center"|10 020 | ||
+ | !align="center"|1965 | ||
+ | |align="center"|15 726 | ||
+ | !align="center"|1973 | ||
+ | |align="center"|4266 | ||
+ | |- | ||
+ | !align="center"|1958 | ||
+ | |align="center"|13 173 | ||
+ | !align="center"|1966 | ||
+ | |align="center"|17 774 | ||
+ | !align="center"|'''SUM:''' | ||
+ | |align="center"|'''254 471''' | ||
+ | |} | ||
+ | ---- | ||
+ | A Warszawa Gyár sok fejlesztése maradt a tervezőasztalon vagy a kísérleti műhelyben, a pénzszüke, a piaci-igény hiány, vagy egyszerűen politikai döntés nyomán. Ezeket, illetve az alaptípusokra épített haszon gépjármű változatokat próbáljuk meg az alábbiakban felsorolni: | ||
+ | {|style="border:inset 6px crimson" | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="PaleVioletRed"| | ||
+ | '''Warszawa Utility''' | ||
+ | * Warsaw Pickup | ||
+ | * VAN | ||
+ | * Estate | ||
+ | |||
+ | '''Warszawa Special''' | ||
+ | |||
+ | * Warszawa Pickup | ||
+ | *Warszawa Furgon | ||
+ | *Warszawa Kombi | ||
+ | *Wersje specjalne | ||
+ | *Drezyna | ||
+ | *Taksówka | ||
+ | *Radiowóz | ||
+ | *Sanitarka/Ambulans | ||
+ | *Pocztylion | ||
+ | |||
+ | '''Warszawa Prototyp''' | ||
+ | |||
+ | *Warszawa M-20U | ||
+ | *Warszawa M-20F | ||
+ | *Warszawa Ghia | ||
+ | *Warszawa 210 | ||
+ | **Geneza | ||
+ | **Układ napędowy | ||
+ | **Podwozie | ||
+ | **Nadwozie | ||
+ | **Dalsze losy | ||
+ | |align="center"| [[Fájl:MhiG42S.jpg|590px]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | <youtube>D2dII6r_kSE</youtube> | ||
+ | |||
+ | === Poski Fiat típusok === | ||
+ | {|style="border:inset 6px DeepPink" | ||
+ | |- | ||
+ | |colspan="2" align="center" style="color:white" bgcolor="crimson"|'''Az alábbi alaptípusokra számos, továbbfejlesztett szériaváltozat készült. A típus hivatkozásoknál könnyebb és érthetőbb a részletezésük, ezért a későbbiekben ott találkozhatunk részletes leírásukkal.''' | ||
+ | |- | ||
+ | |align="left" bgcolor="MistyRose"| | ||
* '''[[Polski Fiat 125p 1300]]''' | * '''[[Polski Fiat 125p 1300]]''' | ||
- | * '''[[Polski Fiat 125p 1500]]''' | + | * '''[[Polski Fiat 125p 1500]]''' |
* '''[[FSO 125p]]''' (1983-1991?) | * '''[[FSO 125p]]''' (1983-1991?) | ||
+ | '''- Változatok:''' | ||
+ | *'''PF 125p''' (1967-1973) | ||
+ | *'''PF 125p MR'73/MR'74''' (1973-1974) | ||
+ | *'''PF 125p''' (1975-1983) | ||
+ | **'''Polski Fiat 125p ''kombi és zárt-kombi''''' változatok | ||
+ | **'''Polski Fiat 125p ''Pick-up''''' | ||
+ | **'''PF 125p Radiowóz''' rendőrségi feladatokra ''(URH-s kocsi)'' | ||
+ | |[[Fájl:PF125redwhite.jpg|540px]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | '''FSO-125p (1983)''' | ||
+ | {| style="border:inset 6px orangered" | ||
+ | |-align="center" bgcolor="peru" | ||
+ | |colspan="2"|'''1983-ban a FIAT liszencszerződés érvényessége megszünt, így [[FSO 125p]] jelzéssel gyártották tovább a változatokat''' | ||
+ | |-bgcolor="PeachPuff" | ||
+ | |[[Fájl:Fso-125p-05.jpg|572px]] | ||
+ | | | ||
+ | *'''[[FSO 125p]]''' (1983-1991) | ||
+ | **'''1.5 C''' | ||
+ | **'''1.5 L''' | ||
+ | **'''1.5 ME''' | ||
+ | **'''FSO 125p Kombi''' | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | <youtube>4Da8TOyJ_YA</youtube> | ||
+ | |||
+ | '''Mint a többi európai, nagy autógyár, az FSO is fejlesztette az alaptípusra konstruált változatait. Az alábbi modellek kialakítására is így kreülhetett sor, azonban nagyrészük prototípusként porosodik a múzeumokban ''(jó esetben, mert sok eltűnt)''''' | ||
+ | |||
+ | {|style="border:inset 6px red" | ||
+ | |-align="center" bgcolor="orangered" style="color:lightgreen" | ||
+ | |colspan="2"|'''Prototípusok, különlegességek és "1 verziós" modellek''' | ||
+ | |-align="center" bgcolor="tomato" | ||
+ | |align="left"| | ||
+ | * '''PF 125p Coupé''' | ||
+ | * '''PF 125p Pickup | ||
+ | Camping''' | ||
+ | * '''PF 125p LONG''' | ||
+ | * '''PF 1100 Coupé''' | ||
+ | * '''PF 125p -GTJ-''' | ||
+ | * '''FSO Ogar''' | ||
+ | |[[Fájl:PF125_coupe.jpg|610px]] | ||
+ | |} | ||
=== Polonez típusok === | === Polonez típusok === | ||
+ | {|style="border:inset 6px slategray" | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="dimgray"|[[Fájl:Polonezseeklogo.gif]] | ||
+ | |[[Fájl:FSO_Polonez_1979.jpg|520px]] | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="silver"| | ||
+ | *'''[[Polonez 1978-1986]]''' | ||
+ | **MR'78-MR'83-MR'85 | ||
+ | *'''[[Polonez 1986-1989]]''' | ||
+ | **MR'86-MR'87-MR'89 | ||
+ | *'''[[Polonez 1989-1997]]''' | ||
+ | **Caro (MR'91-MR'93) | ||
+ | *'''[[Polonez 1997-2002]]''' | ||
+ | **Caro Plus (MR'97) | ||
+ | *'''[[Polonez ATU]]''' | ||
+ | **1996-1997 Atu | ||
+ | *'''[[Polonez ATU Plus]]''' | ||
+ | **1997-2002 Atu Plus | ||
+ | *'''[[Polonez Combi]]''' | ||
+ | **1999-2002 Kombi | ||
+ | *'''[[Polonez Truck 1988]]''' | ||
+ | **1988-1992 Truck | ||
+ | *'''[[Polonez Truck 1992]]''' | ||
+ | **1992-1997 Truck | ||
+ | *'''[[Polonez Truck Plus]]''' | ||
+ | **1997-2003 Truck Plus | ||
+ | **([[Daewoo-FSO Truck Plus]]) | ||
+ | *'''[[Polonez Cargo]]''' | ||
+ | **1993-1997 Cargo | ||
+ | *'''[[Polonez Cargo Plus]]''' | ||
+ | **1997-2001 Cargo Plus | ||
+ | *'''[[Polonez Coupe]]''' | ||
+ | **1981-1983 Coupe | ||
+ | |bgcolor="Gainsboro"|[[Fájl:Polonezgraph01.jpg|520px]] | ||
+ | |} | ||
- | + | <youtube>WT2-NR6IWco</youtube> | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
=== '''Veterán FSO kishaszon-gépjárművek''' === | === '''Veterán FSO kishaszon-gépjárművek''' === | ||
+ | Mindhárom modell az időközben gyártott FSO modelleken alapul,mind a vázszerkezetét, mind az erőforrást tekintve. A legkülönfélébb célokra, igényekre és kiépítéssel készültek. Egyszerű körülmények között, még igénytelen tulajdonos kezei közt is, jó szolgálatot tettek. | ||
- | * '''[[ | + | * '''[[FSC ZUK]]''' |
- | * '''[[FSO NYSA]]''' | + | * '''[[ZSD NYSA]]''' |
- | * '''[[FSO TARPAN]]''' | + | * '''[[FSR TARPAN]]''' |
+ | |||
+ | ==== '''ZUK''' ==== | ||
+ | {|align="left" | ||
+ | |- | ||
+ | |<youtube>77G9mvEFFeU</youtube> | ||
+ | |} | ||
+ | Az első modellek terveit a Chevrolet gyártól egy orosz cég vette meg, mely aztán továbbadta azt a varsói FSO autógyárnak, melynek részeként alakult a Żuk gyár 1950-ben, kizárólag tehergépjárművek készítésére. Az első példány az ezen licenc alapján gyártott Lublin-51-es típusú katonai teherautó 1951. november 7-én hagyta el a gyártószalagot. | ||
+ | |||
+ | 1958-tól kezdve már saját konstrukción és technológián alapuló típusokat gyártottak, 2,5 tonna össztömegű, 900–1100 kg terhelésű első Żuk haszongépjárműveket. 1963 és 1970 között a cseh Avia céggel létrejött együttműködés keretében összesen 4500 darab Skot elnevezésű páncélozott szállítójárművet is gyártottak. A „klasszikus” Żuk kisteherautó (lásd a bal oldali képen) kifejlesztését 1955–1956 között vitték végbe. Ebből a típusból a legutolsó, szám szerint az 587 500-adik, 1998. február 13-án gördült ki a gyárból. Elsősorban állami szerveknek (főleg a tűzoltóság és különböző bányászszervezetek számára) készült, de népszerű lett a magánszemélyek körében is, melynek köszönhetően (a Nysával ellentétben) az 1989 utáni lengyel (és kelet-európai) piacgazdaságban talpon tudott maradni. | ||
+ | |||
+ | 1993 októberében indult be a Lublin 33-as gépkocsi szériagyártása, amit a gyár saját kutató-fejlesztő központja fejlesztett ki. 1993–1995 között a Peugeot Automobile konszernnel létrejött megállapodás keretében a lublini gyárban 3500 Peugeot 405-ös gépkocsit szereltek össze. A szerződés lejárta után a gyárat a dél-koreai Daewoo Corporation és Daewoo Heavy Industries Co. vásárolta meg 1995 júniusában, mely révén 1995 októberében a Żuk gyár nevet változtatott, immáron Daewoo Motor Polska néven működött tovább. A cég még 1995 decemberében elindította a Daewoo Nexia gyártását, melyből összesen 40 000-et készítettek itt. | ||
+ | A ZUK modellek sorát az A-03 nyitotta, és többszöri módosítások, konstrukció frissítések után az A-16B, A-18, A-151C modellek voltak az utolsók a fejlesztések sorában. | ||
+ | {|style="border:inset 6px silver" | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Fájl:Zuk01.jpg|620px]] | ||
+ | |bgcolor="lightgray"| | ||
+ | *'''[[ZUK A-03]]''' | ||
+ | *'''[[ZUK A-07]]''' | ||
+ | *'''[[ZUK A-16B]]''' | ||
+ | *'''[[ZUK A-18]]''' | ||
+ | *'''[[ZUK A -151C]]''' | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ==== NYSA ==== | ||
+ | {|align="left" | ||
+ | |- | ||
+ | |<youtube>uKYjpVlciTY</youtube> | ||
+ | |} | ||
+ | A Nysa, a lengyelországi Nysa városában található '''ZSD''' járműgyár tehergépkocsi-márkája. Az első modellt 1952-ben, míg az utolsót 1994. február 13-án gyártották. | ||
+ | |||
+ | Elsősorban a lengyel rendőrség (milícia) és munkásőrség számára készített kisbuszokat, illetve a magánszemélyek számára kisteherautókat, melyek legtöbbjét a kék egy jellegzetes árnyalatára festették. A rendszerváltás után fokozatosan kivonták őket a forgalomból, az 1990-es évek közepére szinte mindet leselejtezték. | ||
+ | |||
+ | '''Nysa 522 kisteherautó''' | ||
+ | 1970 körül a kisbuszok elejét némileg áttervezték, mely után gyakorlatilag a cég bezárásáig semmilyen további változtatás, vagy fejlesztés nem történt. Az 1989 utáni Lengyelországban a Nysa sorsa ezáltal hamar megpecsételődött, kétséges volt, hogy valaha is privatizálni tudják a céget. Miután a lengyel milícia és a munkásőrség rendőrséggé szerveződött, elkezdte lecserélni a járműparkját is, a régi Nysákat új, nyugati gyártmányú kisbuszokra cserélve, ezzel végleg eldöntve a vállalat sorsát. A gyár 1994. február 3-án zárt be. | ||
+ | |||
+ | A Nysa, akárcsak a Żuk, szinte teljesen a régebbi Chevrolet kisbuszok mintájára lett megtervezve. A lengyel milícián kívül főleg farmerek vásárolták, de a keleti blokk országaiban kézbesítőkocsinak (kiváltképp Bulgáriában) vagy mentőautónak is használták, mivel roppant könnyen és gyorsan lehetett ki- és beszállni belőle. Magyarországon az 1980-as években az Országos Mentőszolgálat rendszeresített járműve a Nysa 521S volt – a legtöbb, 777 darab, 1987-ben futott belőlük az utakon. | ||
+ | |||
+ | '''A NYSA modellek sora, időrendben''' | ||
+ | {|style="border:inset 6px silver" | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="lightgray"| | ||
+ | *[[N57]] N58 N59 | ||
+ | *[[N60]] N61 N63 | ||
+ | *[[501]] 503 | ||
+ | *[[521/522]] | ||
+ | **521C (hűtőautó) | ||
+ | **521F (zárt) | ||
+ | **521M (mikrobusz) | ||
+ | **521S (mentőautó) | ||
+ | **521T (személy- | ||
+ | **és áruszállító) | ||
+ | |[[Fájl:Nysa_N59M_in_Kraków.jpg|600px]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ==== Tarpan ==== | ||
+ | |||
+ | {|style="border:inset 6px aqua" | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Fájl:Big_tarpan01.jpg]] | ||
+ | |bgcolor="lavender"| | ||
+ | * '''[[Tarpan|Tarpan 233]]''' | ||
+ | * '''[[Tarpan|Tarpan 235]]''' | ||
+ | * '''[[Tarpan|Tarpan F-233]]''' | ||
+ | * '''[[Tarpan|Tarpan F-235]]''' | ||
+ | * '''[[Tarpan|Tarpan 237]]''' | ||
+ | * '''[[Tarpan|Tarpan 239D]]''' | ||
+ | * '''[[Tarpan|Tarpan Honker]]''' | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | {|align="left" | ||
+ | |- | ||
+ | |<youtube>TdTmrePKGwI</youtube> | ||
+ | |} | ||
+ | '''A TARPAN-ról dióhéjban''' | ||
+ | |||
+ | A Tarpan lengyel gyártmányú, vegyes használatra tervezett SUV modell volt, melyet az FSR (Fabryka Samochodów Rolniczych) gyártott a gazdálkodók használatra. Az autó jellemzőinek kialakításakor a Land-Rover és a Mercedes-Benz G nyomdokait próbálták követni, a már rendelkezésre álló Lengyel típusok főbb szerkezeti egységeinek felhasználásával. A Tarpant a polgári célú felhasználás mellett, a szovjet típusok, UAZ - és GAZ terepjárók, kiváltására szánták. | ||
+ | |||
+ | A SUV modellnél sok alkatrészt más autókból vettek át, a motor az FSO Polonez 1,5-literes motorja és sok alkatrésze, de a kilincsek és zárak viszont, a Polski Fiat 125 típustól származnak. A későbbiekben a TARPAN Iveco motorral készült. Az FSR Tarpan a "Daewoo" időszakban, mint márkanév megszűnt. A gyártmány azonban nem tűnt el, mert az FSR és FSC egyesülésével, -TARPAN Intrall Honker- márkanéven gyártották. | ||
+ | |||
+ | A járművek jó terepjáró képességgel rendelkeztek, a mezőgazdaságban széles körben alkalmazták ''(ne felejtsük el, hogy Lengyelországban nem sikerült "TSZ-esíteni", így a magángazdálkodásnak nagy hagyományai voltak)''. | ||
+ | Először a Warszawa négyhengeres motorja, erőátvitele és a ZUK alváza képezi a gyártmány alapját, a későbbi változatok a Polski Fiat 125p, illetve a Polonéz 1500 ccm-es benzines erőforrását kapják. | ||
+ | |||
+ | 1989-ben a modell Tarpan Honker néven jrlrnik meg, az Iveco-val keletkezett megállapodás alapján. Ettől kezdve a motor, és az alváz a Fiattól és a Nissantól érkezik. A benzinmotor 82 LE teljesítményt, a dízel motor 106 LE-t szolgáltatott. A modellvariánsok VAN és Pick-Up változatokban is elérhetőek. Miután a Daewoo beszállt az üzletbe, Daewoo Honker lett a márkanév. A Daewoo korszak után, a típust -Honker- márkanéven gyátják, a Tarpan név eltűnt a ködben. | ||
+ | |||
+ | {|align="center" style="border:inset 4px aqua" | ||
+ | |- | ||
+ | |align="center" bgcolor="ligtblue" colspan="2"|'''Az első modell, a Tarpan 233 specifikációja''' | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="lavender"| | ||
+ | *'''Karosszéria:''' személy-és áruszállítás, 2 ajtós fülke+plató, alvázon. | ||
+ | *'''Motor:''' M20 típusú (S-21), vízhűtéses, orrmotor, hátsókerék-hajtás | ||
+ | *'''Furat x löket / kapacitás:''' 82x100mm/2120 cm ³ | ||
+ | *'''Maximális teljesítmény:''' | ||
+ | ** 50 LE 3600ford./perc (70LE 4000ford./perc) | ||
+ | *'''Nyomaték:''' | ||
+ | ** 122Nm 2200fordulat/perc (147Nm [15 kgm] 2500r/min) | ||
+ | *'''Sűrítési arány:''' 6.8:1 (7.5:1) | ||
+ | *'''Erőátvitel:''' | ||
+ | ** 3-fokozatú, szinkronizált kézi váltó | ||
+ | ** kardán hajtás, merev hátsó híd | ||
+ | |bgcolor="lavender"| | ||
+ | *'''Első Felfüggesztés:''' | ||
+ | **lengőkarok, tekercsrugók, teleszkópos lengéscsillapítók | ||
+ | *'''Hátsó felfüggesztés:''' | ||
+ | **hosszanti laprugók, lengőkaros lengéscsillapítók (lever) | ||
+ | *'''Fékrendszer:''' | ||
+ | **Hidraulikus, 4-kerék dobfék, kézifék a hátsó kerekekre | ||
+ | *'''Gumiabroncsok:''' 7,3 - 15 " | ||
+ | *'''hossz / szélesség / magasság:''' 4322/1750/1840 mm | ||
+ | *Üres tömeg: 1300 kg | ||
+ | *'''Max. sebesség:''' 100 km / h | ||
+ | *'''Üzemanyag-fogyasztás:''' 12,5-13,5 l/100 km | ||
+ | |} | ||
+ | {| | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Fájl:Tarpan-honker-slrt-10.jpg|630px]] | ||
+ | |bgcolor="Gainsboro"|'''TARPAN-HONKER''' | ||
+ | |- | ||
+ | |align="center" bgcolor="lightgray" style="border:inset 3px black"|<youtube>RZAjq78Euv4</youtube> | ||
+ | |align="center" bgcolor="Gainsboro"|'''HONKER''' | ||
+ | |} | ||
=== '''Prototípusok, kis szériák''' (máshova nem soroltak)=== | === '''Prototípusok, kis szériák''' (máshova nem soroltak)=== | ||
+ | Ezen modellek szintén az eredeti FIAT modelleken alapulnak, kisebb szériában gyártották, kifejezetten export célokra, illetve a torinói FIAT gyár rendelésére, annak érdekkörében. | ||
* '''[[Polski Fiat 127p]]''' | * '''[[Polski Fiat 127p]]''' | ||
- | * '''[[ | + | * '''[[Polski Fiat 1100p]]''' |
+ | * '''[[Polski Fiat 128p]]''' | ||
+ | * '''[[Polski Fiat 131p]]''' | ||
+ | * '''[[Polski Fiat 132p]]''' | ||
+ | |||
+ | '''Classic Polski Fiat''' | ||
+ | * '''[[Polski Fiat 508]]''' 1934 | ||
+ | * '''[[Polski Fiat 518]]''' 1934 | ||
79. sor: | 415. sor: | ||
=== Syrena típusok === | === Syrena típusok === | ||
- | + | 1953-ban született a döntés, hogy meg kell tervezni, egy új lengyel kisautót, lehetőleg a Warszawa M20 alapjain, és alkatrészeinek felhasználásával, de kicsi és gazdságos motorral. | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | Az FSO kapta a feladatot, hogy egy népszerű autó tervet készítsen, kéthengeres motorral. Az alvázra fakeretes vázat és farost lemez borítást tervezzenek, továbbá az autó fronthajtású legyen. Mindezt a párt és állami vezetők direktívái szerint, annak érdekében, hogy: | |
- | * [[FSM Polski Fiat 126p-600]] ( | + | '''''"... építeni egy népszerű, időtakarékos közlekedési eszközt, a hatósági feladatok ellátására és pihenési célokra, a tervezett racionalizálás érdekében, a munkahelyi vezetőknek, az aktivistáknak, a tudósoknak és vezető képviselőknek"''''' |
+ | |||
+ | 1953 augusztusában elkezdődött a munka, amely három helyszínen folyik: | ||
+ | * Az FSO kidolgozza az alvázat | ||
+ | * A BKPMot felelős karosszéria tervekért | ||
+ | * A WSM Bielsko-Biala pedig a motor kialakításért felelt. | ||
+ | |||
+ | Két prototípus változat 1954 januárjára készült el. A karosszéria fém létravázra került, ami hegesztett acél négyszög szelvényből készült. Az erőforrás, egy 2-hengeres, kétütemű benzinmotor(S-14), 690 ccm hengerűrtartalommal. A teljesítmény 16,2 kW (22 LE). | ||
+ | Erőátvitele a 4-sebességes manuális váltóval(nem szinkron) működött. Futóműve, független első kerék-felfüggesztés, keresztirányú lemez rugózással, hidraulikus lengés csillapítókkal, a hátsó kerekek pedig lengő-tengelyes kialakításúak keresztirányú laprugó köteggel, hidraulikus, karos-lengéscsillapítókkal. 1954 júliusától, több módosítással készülnek a kísérleti modellek (5 db), melyek az S-15 motort kapják (746 ccm, 19,1 kW (26 LE)). | ||
+ | |||
+ | 1955 júniusában, a XXIV. Poznan Nemzetközi Vásáron mutatják be először a Syrenát. 1956 januárjában elkészül a Syréna gyártási dokumentációja. A szerzett tapasztalatok során a fa szerkezeti elemek alkalmazását elhagyták, és így egy teljesen fémszerkezetű, kétajtós, négyszemélyes, fronthajtásos, akkor modernnek számító kisautót sikerült kialakítani, ami nemzetközi viszonylatban soha nem került a köztudatba, de Lengyelországban sokáig nagy népszerűségnek örvendett. Így kezdődött a Syrena modell tömeggyártása 1957 március 20-án. | ||
+ | |||
+ | {|style="border:inset 6px BlueViolet" | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="Lightcyan"|[[Fájl:Syrena101_01.jpg|center]] | ||
+ | |bgcolor="CornflowerBlue"|'''Szériagyártású modellek''' | ||
+ | * [[Syrena 100]] | ||
+ | * [[Syrena 101]] | ||
+ | * [[Syrena 102]] | ||
+ | * [[Syrena sport]] | ||
+ | * [[Syrena 103]] | ||
+ | * [[Syrena 104]] | ||
+ | * [[Syrena 105]] | ||
+ | |- | ||
+ | |align="centr"|'''Syrena 101''' | ||
+ | |'''Syrena Sport''' | ||
+ | |- | ||
+ | |colspan="2"|[[Fájl:Syrena1.jpg|720px]] | ||
+ | |-bgcolor="lightcyan" | ||
+ | |'''Utas-, és teherszállítók''' | ||
+ | *Syrena Bosto | ||
+ | *Syrena R-20 | ||
+ | |'''Prototípusok''' | ||
+ | *Syrena 110 | ||
+ | *Syrena Sport | ||
+ | *Syrena 104 Laminat | ||
+ | *Syrena Mikrobus | ||
+ | *Syrena 607 | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | <youtube>W30YV4Y61YI</youtube> | ||
+ | |||
+ | === Polski Fiat 126p típusok === | ||
+ | [[Fájl:Fiat_126p1976.jpg|740px]] | ||
+ | * [[FSM Polski Fiat 126p-600]] (1972-1977) | ||
* [[FSM Polski Fiat 126p-650]] (1976-1986) | * [[FSM Polski Fiat 126p-650]] (1976-1986) | ||
- | * [[FSM Polski Fiat 126p-650E]] | + | * [[FSM Polski Fiat 126p-650E]](1982-től) |
- | * [[FSM | + | * [[FSM Polski Fiat 126p 700 BIS]](1987-1991) |
+ | |||
+ | [[Fájl:Fiat_126psidew.jpg|frame|center]] | ||
+ | |||
+ | |||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
== Fejlesztési irányok, kísérletek == | == Fejlesztési irányok, kísérletek == | ||
+ | (Nem realizált projektek) | ||
+ | *1959 - "Design Mermaid Van" a világ első kisautója "VAN" kialakítással | ||
+ | *1960 - A Syrena Sport megtervezése és prototípus gyártása | ||
+ | *1961 - prototípus a Syrena műanyag karosszériára, modern utódja Mermaids 104 | ||
+ | *1964 - Prototípus, Varszawa 210 | ||
+ | *1966 - prototípusok Syrena 110, az első ferdehátú a világon | ||
+ | *1971 - Lengyel Fiat 125p Coupe | ||
+ | *1974 - FSO 1100 Coupe | ||
+ | *1974 - Lengyel Fiat 125p kabrió | ||
+ | *1977 - Ogre, sportkocsi | ||
+ | *1981 - Polonaise mezőgazdasági kivitel, 3-tengelyes | ||
+ | *1982 - Polonez Sedan, 1300/1500 motorral | ||
+ | *1982 - Polonaise Long, 7-ajtós limuzin a modell 1300/1500 alapokra | ||
+ | *1985 - Wars, modern családi autó | ||
+ | *1994 - FSO Polonez Analog >> pick up/4x4 hajtáslánccal | ||
=== Idővolnal === | === Idővolnal === | ||
+ | |||
+ | *1948 - úgy döntenek, hogy egy autógyár, amely engedéllyel termelni Fiats 1100-ban . Lengyel vezetők Sztálin óv a kapitalista termelési járművek. Tárgyalásokat folytatott Fiat megy a kosárba. A határozatot a termelés a szovjet M20 Pobeda (frissített Ford egy példányát az Egyesült Államokban a következő években 1928-1932). | ||
+ | *1951 - a gyártásának kezdetekor az M-20 Varsóban . | ||
+ | *1957 - a lengyel autógyártás indul Siren 100 . | ||
+ | *1960 - termelés kezdetének Mermaids 101 és 201 Varsóban . | ||
+ | *1962 - A start termelés Mermaids 102 . | ||
+ | *1963 - termelés kezdetének Mermaids 103 . | ||
+ | *1964 - a gyártásának kezdetekor Varsó 203/204 | ||
+ | *1965 - engedély vagy a Fiat 125 . | ||
+ | *1966 - Start előállítási Mermaids 104 . | ||
+ | *1967 - A start termelési lengyel Fiat 125p . | ||
+ | *1968 - Varsó átnevezése a 223/224 után tiltakozás Peugeot . | ||
+ | *1972 - átadása termelés 105 szirénák , hogy az új üzem MSZÁ a Bielsko-Biala . | ||
+ | *1973 - gördül le a futószalagról utolsó Varsóban. | ||
+ | *1975 - Italdesign kifejlesztett prototípus az autó "polonéz". | ||
+ | *1978 - a kezdete termelésének a Polonéz 1300/1500 , szerint olasz design. | ||
+ | *1983 - lejárta jogok a márka Fiat (átnevezés Polish Fiat 125p → FSO). | ||
+ | *1984 - a foglalkoztatás 14.000 munkavállalók [5] | ||
+ | *1988 - december 1, 1988 parafált megállapodást, amely szerint a varsói gyár lett volna egy kis autót gyártott Uno , később törölték [6] | ||
+ | *1989 - Polonaise korszerűsítése és bevezetése a modell MR'89 . | ||
+ | *1991 - end of termelés FSO 125p. | ||
+ | *1991 - Polonaise átfogó korszerűsítése és bevezetése fajták Caro . | ||
+ | *1994 - General Motors kezdődik összeszerelése az Opel Astra (version Opel Astra I ) a Zeran [6] . | ||
+ | *1995 - privatizációja FSO. Kínál részvények a Daewoo-csoport [6] . | ||
+ | *1996 - létrehozása Daewoo-FSO . Indítsa el a termelési Polonez Atu , a gyár foglalkoztat 20.500. emberek, amelyek 3500. a közigazgatásban [6] | ||
+ | *1997 - New Polonaises. Modellek Caro Plus , Atu Plus . | ||
+ | *1997 - termelés kezdetének Lanos . | ||
+ | *1999 - bevezetés az értékesítési Polonaise ingatlan . | ||
+ | *2000 - megszerzése társaság autóipari részlege a GM Daewoo a General Motors . | ||
+ | *2002 - Polonaises termelés felfüggesztése Caro Plus és Atu Plus Combi. | ||
+ | *2004 - Vissza a név FSO Matiz és Lanos termelés saját márka. | ||
+ | *2005 - aláírása szerződést AvtoZAZ megszerzése FSO. | ||
+ | *2007 - end of termelés FSO Matiz , kezdetét termelésének a Chevrolet Aveo (július tárgyalás, novembertől jobbra). | ||
+ | *2008 - end of termelés az FSO Lanos | ||
+ | *2009, május 11 - stop termelés az alacsony kereslet az autók [7] | ||
+ | *2011 - lejártával az engedély a termelés a Chevrolet Aveo | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
- | == Az FSO után,hogyan tovább | + | |
+ | == Az FSO után,hogyan tovább == | ||
+ | A Lengyel autógyártás nem szűnt meg, csak a márkanevek tűntek el! Az előzőekben felsorolt típusok és modellek előállítása mögött jelentős nehézipari háttér, autógyártási tapasztalat, fejlesztői és gyártói szakember gárda állt és áll, most nemzetközi autóipari érdekeltségek márkanevei uralják a gyártási hátteret. | ||
+ | |||
+ | Ízelítőként egy fotó a Tarpan utódjáról és egy Star változatról. A Star vezetőfülkés teherautókat, fennállása vége felé a Csepel Autógyár is gyártotta. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Honker-star01.jpg|center]] | ||
=== FSM - FAP (Fiat Auto Polland) === | === FSM - FAP (Fiat Auto Polland) === | ||
+ | |||
+ | Ezt a fejezetet később szerkesztjük, illetve aki kedvet érez hozzá, adatgyűjtés után belekezdhet, ha betartja a [[Szerkesztési irányelvek]]et | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
+ | |||
== Kapcsolódó hivatkozások == | == Kapcsolódó hivatkozások == | ||
109. sor: | 551. sor: | ||
* [http://pl.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Samochod%C3%B3w_Osobowych FSO Autógyár-típusok] | * [http://pl.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Samochod%C3%B3w_Osobowych FSO Autógyár-típusok] | ||
* [http://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Warszawa FSO Warszawa történet] | * [http://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Warszawa FSO Warszawa történet] | ||
+ | * [http://www.polskaprl.rejtravel.pl/Motoryzacja.htm Képtár PL] | ||
+ | *[http://en.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Samochod%C3%B3w_Osobowych FSO Wikipédia EN] | ||
+ | *[http://pl.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Samochod%C3%B3w_Osobowych FSO Wikipédia PL] | ||
+ | *[http://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat Polski Fiat 1932-től PL] | ||
+ | *[http://en.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat Polski Fiat 1932-től EN] | ||
+ | *[http://hu.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat Polski Fiat HU] | ||
+ | *[http://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat_125p Polski Fiat 125p PL] | ||
+ | *[http://de.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat_125p Polski Fiat 125p PL] | ||
+ | *[http://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_126 Polski Fiat 126p PL] | ||
+ | *[http://de.wikipedia.org/wiki/Fiat_126 Polski Fiat 126p DE] | ||
+ | *[http://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez FSO Polonez PL] | ||
+ | *[http://en.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez FSO Polonez EN] | ||
+ | *[http://www.truck.pl/pl Truck Polland PL] | ||
+ | |||
+ | {|align="center" style="border:inset 6px brown" | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px brown"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | |bgcolor="sandybrown" style="border:outset 3px brown"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 4px brown"|[[Fájl:backtop.jpg|link=FSO]] | ||
+ | |} | ||
A lap jelenlegi, 2012. október 26., 06:51-kori változata
FSO | |
FABRIKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH | |
Alapítva | 1951 |
Székhely | Varsó, Lengyelország |
A(z) FSO weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
Az FSO (Fabryka Samochodów Osobowych – kb. Személyszállító Autók Gyára) a vasfüggöny mögött elhelyezkedő autógyárak által sok esetben választott utat járta; a már technológiailag kissé avítt nyugati modelleket gyártotta, azokat azonban olyannyira olcsón, hogy nem csak keleten, de nyugaton is el tudta adni a modelleket.
Alapításának és történetének ismertetése során, nem hagyható ki az a lényeges tény, hogy Lengyelországban az 1930-as években jelentős volt az autógyártás, különösen a FIAT céggel alakultak ki komoly üzleti kapcsolatok és 1932-ben megalapították a Polski-Fiat márkát, illetve gyártóbázisát.
A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására.
Az 50-es és 60-as években alapvetően ezek modellkínálatával működött a gyártás, továbbá az alépítmény, motor és erőátvitel felhasználásával, gyártották a többcélú Nysa és Zuk kis haszongépjárműveket.
A 60-as években, a nemzetközi technológia előrehaladtával kikényszerített változások miatt bekövetkezett fejlesztési irányváltás nyomán újra felmelegítették a FIAT kapcsolatot. Így kezdték gyártani, ismét Polski Fiat 125p néven, előbb a torinói 125-ös modellt, majd az FSM Bielsko-Bialában a 126p kisautókat.
Az alábbiakban az FSO és FSM történetét és típusait veszzük végig, de A Polski-FIAT márkának külön fejezetett szentelünk, mind az 1930-as évek, mind az 1960-1992 közötti időszak taglalásával.
Veterán FSO autók
Modell | Termelési volumen |
---|---|
FSO Warszawa | 254 471 |
Syrena | 177 234 |
Polski Fiat 125p | 1 445 699 |
FSO Polonez | 1 061 807 |
Polski Fiat 126p | 3.128.313 |
Varsóban, 1951-ben megkezdődött a Szovjetúniótól kapott GAZ-M20 "Pobjeda" tervei és technológiája alapján a Warszawa személygépkocsik gyártása. Kezdetben a gyár termelési mutatói nem alakultak túl jól, de a nehézségeken túljutva a gyártási folyamat felgyorsult és a termelés volumene megnyugtatóan kúszott felfelé. Az 50-es évek elején gyártott típus modernnek számított, és hamarosan exportálása is elindult, elsősorban Közép-, és Kelet-Európa irányában. A Warszawa modellek sokasága követte az alaptípust, miközben a gyár kifejlesztette kisautóját, a Syrena típust. Fénykoruk az 1960-as években volt az igazi. Időközben azonban a FIAT Művekkel kötött szerződés alapján, a 125-ös torinói mintájára kezdték el a Polski Fiat 125p gyártását, majd kisautóként a 126p modellek is szép számban keletkeztek a '70-es ~80-as években. A PF 125 alapjain kezdődött el a '80-as években nagy sikert arató, önálló fejlesztésű FSO Polonéz-ek gyártása.
Warszawa típusok
|
Évszám | Gyártott modell db | Évszám | Gyártott modell db | Évszám | Gyártott modell db |
---|---|---|---|---|---|
1951 | 75 | 1959 | 15 340 | 1967 | 15 175 |
1952 | 1575 | 1960 | 14 825 | 1968 | 17 780 |
1953 | 1563 | 1961 | 13 650 | 1969 | 17 683 |
1954 | 1678 | 1962 | 14 636 | 1970 | 16 232 |
1955 | 4015 | 1963 | 13 422 | 1971 | 13 500 |
1956 | 6105 | 1964 | 13 455 | 1972 | 12 803 |
1957 | 10 020 | 1965 | 15 726 | 1973 | 4266 |
1958 | 13 173 | 1966 | 17 774 | SUM: | 254 471 |
A Warszawa Gyár sok fejlesztése maradt a tervezőasztalon vagy a kísérleti műhelyben, a pénzszüke, a piaci-igény hiány, vagy egyszerűen politikai döntés nyomán. Ezeket, illetve az alaptípusokra épített haszon gépjármű változatokat próbáljuk meg az alábbiakban felsorolni:
Poski Fiat típusok
Az alábbi alaptípusokra számos, továbbfejlesztett szériaváltozat készült. A típus hivatkozásoknál könnyebb és érthetőbb a részletezésük, ezért a későbbiekben ott találkozhatunk részletes leírásukkal. | |
- Változatok:
|
FSO-125p (1983)
1983-ban a FIAT liszencszerződés érvényessége megszünt, így FSO 125p jelzéssel gyártották tovább a változatokat | |
|
Mint a többi európai, nagy autógyár, az FSO is fejlesztette az alaptípusra konstruált változatait. Az alábbi modellek kialakítására is így kreülhetett sor, azonban nagyrészük prototípusként porosodik a múzeumokban (jó esetben, mert sok eltűnt)
Prototípusok, különlegességek és "1 verziós" modellek | |
Camping
|
Polonez típusok
|
Veterán FSO kishaszon-gépjárművek
Mindhárom modell az időközben gyártott FSO modelleken alapul,mind a vázszerkezetét, mind az erőforrást tekintve. A legkülönfélébb célokra, igényekre és kiépítéssel készültek. Egyszerű körülmények között, még igénytelen tulajdonos kezei közt is, jó szolgálatot tettek.
ZUK
Az első modellek terveit a Chevrolet gyártól egy orosz cég vette meg, mely aztán továbbadta azt a varsói FSO autógyárnak, melynek részeként alakult a Żuk gyár 1950-ben, kizárólag tehergépjárművek készítésére. Az első példány az ezen licenc alapján gyártott Lublin-51-es típusú katonai teherautó 1951. november 7-én hagyta el a gyártószalagot.
1958-tól kezdve már saját konstrukción és technológián alapuló típusokat gyártottak, 2,5 tonna össztömegű, 900–1100 kg terhelésű első Żuk haszongépjárműveket. 1963 és 1970 között a cseh Avia céggel létrejött együttműködés keretében összesen 4500 darab Skot elnevezésű páncélozott szállítójárművet is gyártottak. A „klasszikus” Żuk kisteherautó (lásd a bal oldali képen) kifejlesztését 1955–1956 között vitték végbe. Ebből a típusból a legutolsó, szám szerint az 587 500-adik, 1998. február 13-án gördült ki a gyárból. Elsősorban állami szerveknek (főleg a tűzoltóság és különböző bányászszervezetek számára) készült, de népszerű lett a magánszemélyek körében is, melynek köszönhetően (a Nysával ellentétben) az 1989 utáni lengyel (és kelet-európai) piacgazdaságban talpon tudott maradni.
1993 októberében indult be a Lublin 33-as gépkocsi szériagyártása, amit a gyár saját kutató-fejlesztő központja fejlesztett ki. 1993–1995 között a Peugeot Automobile konszernnel létrejött megállapodás keretében a lublini gyárban 3500 Peugeot 405-ös gépkocsit szereltek össze. A szerződés lejárta után a gyárat a dél-koreai Daewoo Corporation és Daewoo Heavy Industries Co. vásárolta meg 1995 júniusában, mely révén 1995 októberében a Żuk gyár nevet változtatott, immáron Daewoo Motor Polska néven működött tovább. A cég még 1995 decemberében elindította a Daewoo Nexia gyártását, melyből összesen 40 000-et készítettek itt. A ZUK modellek sorát az A-03 nyitotta, és többszöri módosítások, konstrukció frissítések után az A-16B, A-18, A-151C modellek voltak az utolsók a fejlesztések sorában.
NYSA
A Nysa, a lengyelországi Nysa városában található ZSD járműgyár tehergépkocsi-márkája. Az első modellt 1952-ben, míg az utolsót 1994. február 13-án gyártották.
Elsősorban a lengyel rendőrség (milícia) és munkásőrség számára készített kisbuszokat, illetve a magánszemélyek számára kisteherautókat, melyek legtöbbjét a kék egy jellegzetes árnyalatára festették. A rendszerváltás után fokozatosan kivonták őket a forgalomból, az 1990-es évek közepére szinte mindet leselejtezték.
Nysa 522 kisteherautó 1970 körül a kisbuszok elejét némileg áttervezték, mely után gyakorlatilag a cég bezárásáig semmilyen további változtatás, vagy fejlesztés nem történt. Az 1989 utáni Lengyelországban a Nysa sorsa ezáltal hamar megpecsételődött, kétséges volt, hogy valaha is privatizálni tudják a céget. Miután a lengyel milícia és a munkásőrség rendőrséggé szerveződött, elkezdte lecserélni a járműparkját is, a régi Nysákat új, nyugati gyártmányú kisbuszokra cserélve, ezzel végleg eldöntve a vállalat sorsát. A gyár 1994. február 3-án zárt be.
A Nysa, akárcsak a Żuk, szinte teljesen a régebbi Chevrolet kisbuszok mintájára lett megtervezve. A lengyel milícián kívül főleg farmerek vásárolták, de a keleti blokk országaiban kézbesítőkocsinak (kiváltképp Bulgáriában) vagy mentőautónak is használták, mivel roppant könnyen és gyorsan lehetett ki- és beszállni belőle. Magyarországon az 1980-as években az Országos Mentőszolgálat rendszeresített járműve a Nysa 521S volt – a legtöbb, 777 darab, 1987-ben futott belőlük az utakon.
A NYSA modellek sora, időrendben
|
Tarpan
A TARPAN-ról dióhéjban
A Tarpan lengyel gyártmányú, vegyes használatra tervezett SUV modell volt, melyet az FSR (Fabryka Samochodów Rolniczych) gyártott a gazdálkodók használatra. Az autó jellemzőinek kialakításakor a Land-Rover és a Mercedes-Benz G nyomdokait próbálták követni, a már rendelkezésre álló Lengyel típusok főbb szerkezeti egységeinek felhasználásával. A Tarpant a polgári célú felhasználás mellett, a szovjet típusok, UAZ - és GAZ terepjárók, kiváltására szánták.
A SUV modellnél sok alkatrészt más autókból vettek át, a motor az FSO Polonez 1,5-literes motorja és sok alkatrésze, de a kilincsek és zárak viszont, a Polski Fiat 125 típustól származnak. A későbbiekben a TARPAN Iveco motorral készült. Az FSR Tarpan a "Daewoo" időszakban, mint márkanév megszűnt. A gyártmány azonban nem tűnt el, mert az FSR és FSC egyesülésével, -TARPAN Intrall Honker- márkanéven gyártották.
A járművek jó terepjáró képességgel rendelkeztek, a mezőgazdaságban széles körben alkalmazták (ne felejtsük el, hogy Lengyelországban nem sikerült "TSZ-esíteni", így a magángazdálkodásnak nagy hagyományai voltak). Először a Warszawa négyhengeres motorja, erőátvitele és a ZUK alváza képezi a gyártmány alapját, a későbbi változatok a Polski Fiat 125p, illetve a Polonéz 1500 ccm-es benzines erőforrását kapják.
1989-ben a modell Tarpan Honker néven jrlrnik meg, az Iveco-val keletkezett megállapodás alapján. Ettől kezdve a motor, és az alváz a Fiattól és a Nissantól érkezik. A benzinmotor 82 LE teljesítményt, a dízel motor 106 LE-t szolgáltatott. A modellvariánsok VAN és Pick-Up változatokban is elérhetőek. Miután a Daewoo beszállt az üzletbe, Daewoo Honker lett a márkanév. A Daewoo korszak után, a típust -Honker- márkanéven gyátják, a Tarpan név eltűnt a ködben.
Az első modell, a Tarpan 233 specifikációja | |
|
|
TARPAN-HONKER | |
HONKER |
Prototípusok, kis szériák (máshova nem soroltak)
Ezen modellek szintén az eredeti FIAT modelleken alapulnak, kisebb szériában gyártották, kifejezetten export célokra, illetve a torinói FIAT gyár rendelésére, annak érdekkörében.
Classic Polski Fiat
- Polski Fiat 508 1934
- Polski Fiat 518 1934
Veterán FSM autók
Syrena típusok
1953-ban született a döntés, hogy meg kell tervezni, egy új lengyel kisautót, lehetőleg a Warszawa M20 alapjain, és alkatrészeinek felhasználásával, de kicsi és gazdságos motorral.
Az FSO kapta a feladatot, hogy egy népszerű autó tervet készítsen, kéthengeres motorral. Az alvázra fakeretes vázat és farost lemez borítást tervezzenek, továbbá az autó fronthajtású legyen. Mindezt a párt és állami vezetők direktívái szerint, annak érdekében, hogy:
"... építeni egy népszerű, időtakarékos közlekedési eszközt, a hatósági feladatok ellátására és pihenési célokra, a tervezett racionalizálás érdekében, a munkahelyi vezetőknek, az aktivistáknak, a tudósoknak és vezető képviselőknek"
1953 augusztusában elkezdődött a munka, amely három helyszínen folyik:
- Az FSO kidolgozza az alvázat
- A BKPMot felelős karosszéria tervekért
- A WSM Bielsko-Biala pedig a motor kialakításért felelt.
Két prototípus változat 1954 januárjára készült el. A karosszéria fém létravázra került, ami hegesztett acél négyszög szelvényből készült. Az erőforrás, egy 2-hengeres, kétütemű benzinmotor(S-14), 690 ccm hengerűrtartalommal. A teljesítmény 16,2 kW (22 LE). Erőátvitele a 4-sebességes manuális váltóval(nem szinkron) működött. Futóműve, független első kerék-felfüggesztés, keresztirányú lemez rugózással, hidraulikus lengés csillapítókkal, a hátsó kerekek pedig lengő-tengelyes kialakításúak keresztirányú laprugó köteggel, hidraulikus, karos-lengéscsillapítókkal. 1954 júliusától, több módosítással készülnek a kísérleti modellek (5 db), melyek az S-15 motort kapják (746 ccm, 19,1 kW (26 LE)).
1955 júniusában, a XXIV. Poznan Nemzetközi Vásáron mutatják be először a Syrenát. 1956 januárjában elkészül a Syréna gyártási dokumentációja. A szerzett tapasztalatok során a fa szerkezeti elemek alkalmazását elhagyták, és így egy teljesen fémszerkezetű, kétajtós, négyszemélyes, fronthajtásos, akkor modernnek számító kisautót sikerült kialakítani, ami nemzetközi viszonylatban soha nem került a köztudatba, de Lengyelországban sokáig nagy népszerűségnek örvendett. Így kezdődött a Syrena modell tömeggyártása 1957 március 20-án.
Szériagyártású modellek | |
Syrena 101 | Syrena Sport |
Utas-, és teherszállítók
| Prototípusok
|
Polski Fiat 126p típusok
- FSM Polski Fiat 126p-600 (1972-1977)
- FSM Polski Fiat 126p-650 (1976-1986)
- FSM Polski Fiat 126p-650E(1982-től)
- FSM Polski Fiat 126p 700 BIS(1987-1991)
Fejlesztési irányok, kísérletek
(Nem realizált projektek)
- 1959 - "Design Mermaid Van" a világ első kisautója "VAN" kialakítással
- 1960 - A Syrena Sport megtervezése és prototípus gyártása
- 1961 - prototípus a Syrena műanyag karosszériára, modern utódja Mermaids 104
- 1964 - Prototípus, Varszawa 210
- 1966 - prototípusok Syrena 110, az első ferdehátú a világon
- 1971 - Lengyel Fiat 125p Coupe
- 1974 - FSO 1100 Coupe
- 1974 - Lengyel Fiat 125p kabrió
- 1977 - Ogre, sportkocsi
- 1981 - Polonaise mezőgazdasági kivitel, 3-tengelyes
- 1982 - Polonez Sedan, 1300/1500 motorral
- 1982 - Polonaise Long, 7-ajtós limuzin a modell 1300/1500 alapokra
- 1985 - Wars, modern családi autó
- 1994 - FSO Polonez Analog >> pick up/4x4 hajtáslánccal
Idővolnal
- 1948 - úgy döntenek, hogy egy autógyár, amely engedéllyel termelni Fiats 1100-ban . Lengyel vezetők Sztálin óv a kapitalista termelési járművek. Tárgyalásokat folytatott Fiat megy a kosárba. A határozatot a termelés a szovjet M20 Pobeda (frissített Ford egy példányát az Egyesült Államokban a következő években 1928-1932).
- 1951 - a gyártásának kezdetekor az M-20 Varsóban .
- 1957 - a lengyel autógyártás indul Siren 100 .
- 1960 - termelés kezdetének Mermaids 101 és 201 Varsóban .
- 1962 - A start termelés Mermaids 102 .
- 1963 - termelés kezdetének Mermaids 103 .
- 1964 - a gyártásának kezdetekor Varsó 203/204
- 1965 - engedély vagy a Fiat 125 .
- 1966 - Start előállítási Mermaids 104 .
- 1967 - A start termelési lengyel Fiat 125p .
- 1968 - Varsó átnevezése a 223/224 után tiltakozás Peugeot .
- 1972 - átadása termelés 105 szirénák , hogy az új üzem MSZÁ a Bielsko-Biala .
- 1973 - gördül le a futószalagról utolsó Varsóban.
- 1975 - Italdesign kifejlesztett prototípus az autó "polonéz".
- 1978 - a kezdete termelésének a Polonéz 1300/1500 , szerint olasz design.
- 1983 - lejárta jogok a márka Fiat (átnevezés Polish Fiat 125p → FSO).
- 1984 - a foglalkoztatás 14.000 munkavállalók [5]
- 1988 - december 1, 1988 parafált megállapodást, amely szerint a varsói gyár lett volna egy kis autót gyártott Uno , később törölték [6]
- 1989 - Polonaise korszerűsítése és bevezetése a modell MR'89 .
- 1991 - end of termelés FSO 125p.
- 1991 - Polonaise átfogó korszerűsítése és bevezetése fajták Caro .
- 1994 - General Motors kezdődik összeszerelése az Opel Astra (version Opel Astra I ) a Zeran [6] .
- 1995 - privatizációja FSO. Kínál részvények a Daewoo-csoport [6] .
- 1996 - létrehozása Daewoo-FSO . Indítsa el a termelési Polonez Atu , a gyár foglalkoztat 20.500. emberek, amelyek 3500. a közigazgatásban [6]
- 1997 - New Polonaises. Modellek Caro Plus , Atu Plus .
- 1997 - termelés kezdetének Lanos .
- 1999 - bevezetés az értékesítési Polonaise ingatlan .
- 2000 - megszerzése társaság autóipari részlege a GM Daewoo a General Motors .
- 2002 - Polonaises termelés felfüggesztése Caro Plus és Atu Plus Combi.
- 2004 - Vissza a név FSO Matiz és Lanos termelés saját márka.
- 2005 - aláírása szerződést AvtoZAZ megszerzése FSO.
- 2007 - end of termelés FSO Matiz , kezdetét termelésének a Chevrolet Aveo (július tárgyalás, novembertől jobbra).
- 2008 - end of termelés az FSO Lanos
- 2009, május 11 - stop termelés az alacsony kereslet az autók [7]
- 2011 - lejártával az engedély a termelés a Chevrolet Aveo
Az FSO után,hogyan tovább
A Lengyel autógyártás nem szűnt meg, csak a márkanevek tűntek el! Az előzőekben felsorolt típusok és modellek előállítása mögött jelentős nehézipari háttér, autógyártási tapasztalat, fejlesztői és gyártói szakember gárda állt és áll, most nemzetközi autóipari érdekeltségek márkanevei uralják a gyártási hátteret.
Ízelítőként egy fotó a Tarpan utódjáról és egy Star változatról. A Star vezetőfülkés teherautókat, fennállása vége felé a Csepel Autógyár is gyártotta.
FSM - FAP (Fiat Auto Polland)
Ezt a fejezetet később szerkesztjük, illetve aki kedvet érez hozzá, adatgyűjtés után belekezdhet, ha betartja a Szerkesztési irányelveket
Kapcsolódó hivatkozások
- Az FSO hivatalos weboldala (lengyel)
- FSO Autógyár-típusok
- FSO Warszawa történet
- Képtár PL
- FSO Wikipédia EN
- FSO Wikipédia PL
- Polski Fiat 1932-től PL
- Polski Fiat 1932-től EN
- Polski Fiat HU
- Polski Fiat 125p PL
- Polski Fiat 125p PL
- Polski Fiat 126p PL
- Polski Fiat 126p DE
- FSO Polonez PL
- FSO Polonez EN
- Truck Polland PL