FSO
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→Veterán FSM autók: jav) |
(→Veterán FSO autók: jav) |
||
41. sor: | 41. sor: | ||
=== Poski Fiat típusok === | === Poski Fiat típusok === | ||
- | * [[Polski Fiat 125p 1300]] | + | * '''[[Polski Fiat 125p 1300]]''' |
- | * [[Polski Fiat 125p 1500]] és továbbfejlesztéseik | + | * '''[[Polski Fiat 125p 1500]]''' és továbbfejlesztéseik |
- | * [[FSO 125p]] ( | + | * '''[[FSO 125p]]''' (1983-1991?) |
+ | |||
+ | === Polonez típusok === | ||
+ | |||
+ | *[[Polonez 1978-1986]] MR'78-MR'83-MR'85 | ||
+ | *[[Polonez 1986-1989]] MR'86-MR'87-MR'89 | ||
+ | *[[Polonez 1989-1997]] Caro (MR'91-MR'93) | ||
+ | *[[Polonez 1997-2002]] Caro Plus (MR'97) | ||
+ | *[[Polonez ATU]] 1996-1997 Atu | ||
+ | *[[Polonez ATU Plus]]1997-2002 Atu Plus | ||
+ | *[[Polonez Combi]]1999-2002 Kombi | ||
+ | *[[Polonez Truck 1988]]-1988-1992 Truck | ||
+ | *[[Polonez Truck 1992]] 1992-1997 Truck | ||
+ | *[[Polonez Truck Plus]] 1997-2003 Truck Plus ([[Daewoo-FSO Truck Plus]]) | ||
+ | *[[Polonez Cargo]]1993-1997 Cargo | ||
+ | *[[Polonez Cargo Plus]] 1997-2001 Cargo Plus | ||
+ | *[[Polonez Coupe]] 1981-1983 Coupe | ||
+ | |||
+ | === '''Veterán FSO kishaszon-gépjárművek''' === | ||
+ | |||
+ | * '''[[FSO ZUK]]''' | ||
+ | * '''[[FSO NYSA]]''' | ||
+ | * '''[[FSO TARPAN]]''' | ||
+ | |||
+ | === '''Prototípusok, kis szériák''' (máshova nem soroltak)=== | ||
+ | |||
+ | * '''[[Polski Fiat 127p]]''' | ||
+ | * '''[[Poski Fiat 132p]]''' | ||
- | |||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] |
A lap 2012. október 13., 12:25-kori változata
FSO | |
FABRIKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH | |
Alapítva | 1951 |
Székhely | Varsó, Lengyelország |
A(z) FSO weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
Az FSO (Fabryka Samochodów Osobowych – kb. Személyszállító Autók Gyára) a vasfüggöny mögött elhelyezkedő autógyárak által sok esetben választott utat járta; a már technológiailag kissé avítt nyugati modelleket gyártotta, azokat azonban olyannyira olcsón, hogy nem csak keleten, de nyugaton is el tudta adni a modelleket.
Alapításának és történetének ismertetése során, nem hagyható ki az a lényeges tény, hogy Lengyelországban az 1930-as években jelentős volt az autógyártás, különösen a FIAT céggel alakultak ki komoly üzleti kapcsolatok és 1932-ben megalapították a Polski-Fiat márkát, illetve gyártóbázisát.
A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására.
Az 50-es és 60-as években alapvetően ezek modellkínálatával működött a gyártás, továbbá az alépítmény, motor és erőátvitel felhasználásával, gyártották a többcélú Nysa és Zuk kis haszongépjárműveket.
A 60-as években, a nemzetközi technológia előrehaladtával kikényszerített változások miatt bekövetkezett fejlesztési irányváltás nyomán újra felmelegítették a FIAT kapcsolatot. Így kezdték gyártani, ismét Polski Fiat 125p néven, előbb a torinói 125-ös modellt, majd az FSM Bielsko-Bialában a 126p kisautókat.
Az alábbiakban az FSO és FSM történetét és típusait veszzük végig, de A Polski-FIAT márkának külön fejezetett szentelünk, mind az 1930-as évek, mind az 1960-1992 közötti időszak taglalásával.
Veterán FSO autók
Warszawa típusok
- Warszawa M-20 (1951–1957)
- Warszawa M-20 model 57 (1957–1960) (później zwana 200)
- Warszawa 201 (1960–1964)
- Warszawa 202 (1962–1964)
- Warszawa 210i (1964-~)
- Warszawa 223/224 (1964–1973)
- Warszawa 223 kombi (1964-1973)
Poski Fiat típusok
- Polski Fiat 125p 1300
- Polski Fiat 125p 1500 és továbbfejlesztéseik
- FSO 125p (1983-1991?)
Polonez típusok
- Polonez 1978-1986 MR'78-MR'83-MR'85
- Polonez 1986-1989 MR'86-MR'87-MR'89
- Polonez 1989-1997 Caro (MR'91-MR'93)
- Polonez 1997-2002 Caro Plus (MR'97)
- Polonez ATU 1996-1997 Atu
- Polonez ATU Plus1997-2002 Atu Plus
- Polonez Combi1999-2002 Kombi
- Polonez Truck 1988-1988-1992 Truck
- Polonez Truck 1992 1992-1997 Truck
- Polonez Truck Plus 1997-2003 Truck Plus (Daewoo-FSO Truck Plus)
- Polonez Cargo1993-1997 Cargo
- Polonez Cargo Plus 1997-2001 Cargo Plus
- Polonez Coupe 1981-1983 Coupe
Veterán FSO kishaszon-gépjárművek
Prototípusok, kis szériák (máshova nem soroltak)
Veterán FSM autók
Syrena típusok
- Syrena 101 (1960- )
- Syrena sport (1960- )
- Syrena 102 (1961- )
Polski Fiat 126p típusok
- FSM Polski Fiat 126p-600 (1973-1977)
- FSM Polski Fiat 126p-650 (1976-1986)
- FSM Polski Fiat 126p-650E
- FSM BIS 126p-700
Fejlesztési irányok, kísérletek
Idővolnal
Az FSO után,hogyan tovább (Daewoo, Chrysler)
FSM - FAP (Fiat Auto Polland)
Kapcsolódó hivatkozások