Tatra

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Kapcsolódó Tatra hivatkozások)
(Veterán Tatra autók: képek)
 
(30 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
{{Márka
{{Márka
| név = Tatra
| név = Tatra
-
| logo = Tatra_logo.png
+
| logo = Tatralog01.png
-
| képméret = 150px
+
| képméret =  
| képaláírás =  
| képaláírás =  
| alapítva = 1923 (1850)
| alapítva = 1923 (1850)
| alapító = [[Ignác Šustala]]
| alapító = [[Ignác Šustala]]
-
| megszűnt = 1984
+
| megszűnt = 1999
| székhely = Kopřivnice, Csehország
| székhely = Kopřivnice, Csehország
| jelmondat =  
| jelmondat =  
13. sor: 13. sor:
}}
}}
-
== Veterán Tatra márkatörténet ==
+
== '''Veterán Tatra márkatörténet''' ==
A '''Tatra''' – mely kezdetben lovas kocsikat és vonatvagonokat gyártott - már 1906-ban bemutatta első autóját. Az első sikermodell az I. világháború után 1923-ban jelent meg [[Tatra 11]] név alatt. A cég életében kulcsszerepet játszott a rendkívül tehetségesnek mondott tervezőmérnök, Hans Ledwinka, mely 1934-re készült el formabontó, a világ első áramvonalas tervezésű négykerekűjével, a [[Tatra T 77]]-el.
A '''Tatra''' – mely kezdetben lovas kocsikat és vonatvagonokat gyártott - már 1906-ban bemutatta első autóját. Az első sikermodell az I. világháború után 1923-ban jelent meg [[Tatra 11]] név alatt. A cég életében kulcsszerepet játszott a rendkívül tehetségesnek mondott tervezőmérnök, Hans Ledwinka, mely 1934-re készült el formabontó, a világ első áramvonalas tervezésű négykerekűjével, a [[Tatra T 77]]-el.
20. sor: 20. sor:
A Tatra ezzel párhuzamosan – visszatérve gyökereihez – teherautókat is készített üzemében. 1956-ban mutatta be a V8-as léghűtéses motorral szerelt [[Tatra 603]]-at, melyet egészen 1973-ig gyártottak, az ezt követően gyártott 613 már közel 200 km/h-s sebességre volt képes.
A Tatra ezzel párhuzamosan – visszatérve gyökereihez – teherautókat is készített üzemében. 1956-ban mutatta be a V8-as léghűtéses motorral szerelt [[Tatra 603]]-at, melyet egészen 1973-ig gyártottak, az ezt követően gyártott 613 már közel 200 km/h-s sebességre volt képes.
-
A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így az autógyártást 1999-ben beszüntette a Tatra.
+
A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így a személyautó gyártást 1999-ben beszüntette a Tatra. (a T 700-as modell volt az utolsó)
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
-
== Veterán Tatra autók ==
+
== '''Veterán Tatra autók''' ==
 +
'''Elődök, mielőtt a Tatra márkanevet bevezették'''
 +
{|style="border:thick inset Magenta;"
 +
|-bgcolor="navy" style="color:gold; "
 +
|[[Fájl:Tatra-nsig2.gif|left]]
 +
|align="center|" '''A Nesselsdorfer Wagenbau - Fabriks - Gesellschaft amely, eredetileg lóvontatású kocsikat, majd vasúti járműveket gyártott, haladva a kor igényeivel, már 1923 előtt is gyártott autómobilokat, NW márkajelzéssel, míg 1923-ban ez a márka megszünt, illetve átadta helyét a Tatra-nak.'''
 +
|[[Fájl:Tatra-nsig3.gif|right]]
 +
|-bgcolor="navy" style="color:white; "
 +
|align="center" colspan="3"|'''NW modellek'''
 +
|-bgcolor="navy" style="color:white; "
 +
|align="center" colspan="3"|[[Fájl:NWprasident.jpg|720px]]
 +
|-
 +
|* [[Präsident|NW Präsident]]
 +
* [[NW A]]
 +
* [[NW B]]
 +
* [[NW C]]
 +
* [[NW D]]
 +
* [[NW E]]
 +
* [[NW Elektromobil]]
 +
* [[NW F]]
 +
* [[NW J]]
 +
* [[NW L]]
 +
* [[NW S]]
 +
* [[NW T]]
 +
* [[Tatra 10|NW U]]
 +
|}
 +
'''Tatra márkanév alatt'''
 +
{|style="border:thick inset Silver;"
 +
|-align="center" bgcolor="silver"
 +
|'''A  Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft és a Waggonfabrik Ringhoffer AG (Prága-Smíchov) fúziója révén 1923-ban létrejött a Kopřivnicei Autógyár, a Tatra'''.
 +
|-
 +
|[[Fájl:TatraT87.png|720px]]
* [[Tatra 11]] (1923-1927)
* [[Tatra 11]] (1923-1927)
44. sor: 76. sor:
* [[Tatra 613]] (1975-1979)
* [[Tatra 613]] (1975-1979)
* [[Tatra 613-2]] (1979-1984)
* [[Tatra 613-2]] (1979-1984)
 +
|}
 +
'''Austro-Tatra'''
 +
{|style="border:thick inset Silver;"
 +
|-align="center" bgcolor="gray"
 +
|[[Fájl:Austro_tatra_logo.jpg|left|160px]]
 +
|'''A Tatra típusait Austro-Tatra néven is forgalmazták, főleg a német nyelvterületeken. Ne feledkezzünk meg a személyes vonatkozású tényekről mint, Hans Ledwinka a Tatra-hoz a Steyr Művektől jött át, továbbá a Tatra fejlesztésében, egyes esetekben, Ferdinad Porsche is részt vett, akinek a Daimler-hez, az Austro-Daimler-hez és a Steyr-hez való kötődése (remélem) közismert!'''
 +
 +
[[Fájl:Austro-Tatra_5701.jpg|540px]] '''Austro-Tatra 57'''
 +
|-
 +
|'''Forgalmazott modellek:'''
 +
|Tatra 11; 12; 57;
 +
|-
 +
|'''Gyártott modellek:'''
 +
|
 +
*[[Austro-Tatra 57A]] (1936-1938) sedan és cabrio
 +
*[[Austro-Tatra 57L]] (1936-1938) kisteherautó
 +
*[[VW 18 A]] (1938-~) „Polizei-Käfer“
 +
|}
 +
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
=== '''TATRA Személyautók''' ===
 +
{|align="left"
 +
|-
 +
|<youtube>MHCWtXkPEJg</youtube>
 +
|} 1923-ban megalakul a Tátra az NW és a Ringhoffer Vagongyár egyesülésével.  Az első világháborút követő időszakban az újonnan létrejött Csehszlovákia egyik legimpozánsabb hegysége után, vették fel a Tatra nevet. Az addig Bécsben működő igazgatóság Bécsből Prágába költözött, ugyanakkor a bécsi  képviselet fenntartására megalapították az Austro-Tatra céget.
 +
 +
Ugyanebben az évben Hans Ledwinka kifejlesztette a 11-es prototípust. Az autó egy központi csőkeretes alvázat kapott, léghűtéses kéthengeres boxermotor  került az orr részbe. A lengő-tengelyes hátsó felfüggesztés a menetstabilitást és a geometriai megjelenést is jelentősen forradalmasította. Ezt követték a hasonló típusok, négy hengeres kivitelben.
 +
 +
1931-ben, új konstrukcióval került bemutatásra a V 570 prototípus, áramvonalas karosszériával, léghűtéses kéthengeres boxer farmotorral.. Ez az autó nem került sorozatgyártásra, de a német bogár elődjének számít, mivel Ledwinka és Ferdinand Porsche, a két jó barát, folyamatosan élénk eszmecserét folytattak technikai fejlesztéseikeről. Ezen fejlesztést követően, 1934-ben a nagy áramvonalas Type 77 következett,  a léghűtéses nyolchengeres V elrendezésű motorral. Egy kisebb, 3000 ccm-es motor, OHC -szelepvezérléssel, került az utolsó háború előtti típus, a  Type 87-es motorterébe. A 87-es akár 160 km / h sebességre is képes volt,  köszönhetően az alacsony légellenállási együtthatónak (cw = 0,36). A fejlesztések Ledwinka fia,  Erich révén erőteljesen folytak tovább a háború alatt is.
 +
 +
1947-1950 között volt Miroslav Zikmund és Jiri Hanzelka legendás útja, egy T-87 modellel, mikor is, a világ  három kontinensét végigjárták a híres autóval.
 +
 +
[[Fájl:Tatra_17-1928.jpg|540px]] '''Tatra 17 (1928)'''
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
! style="background:#efefef;" | '''Típus'''
 +
! style="background:#efefef;" | '''Gyártás évei'''
 +
|-
 +
|[[Tatra 10]]
 +
|1923–1925
 +
|-
 +
|[[Tatra 11]]
 +
|1923–1926
 +
|-
 +
|[[Tatra 12]]
 +
|1926–1934
 +
|-
 +
|[[Tatra 17]]
 +
|1925–1927
 +
|-
 +
|[[Tatra 20]]
 +
|1923–1925
 +
|-
 +
|[[Tatra 26/30]]
 +
|1927–1933
 +
|-
 +
|[[Tatra 26/30|Tatra 26/52]]
 +
|1931
 +
|-
 +
|[[Tatra 30]]
 +
|1926–1930
 +
|-
 +
|[[Tatra 30|Tatra 30/52]]
 +
|1929–1930
 +
|-
 +
|[[Tatra 31]]
 +
|1926–1930
 +
|-
 +
|[[Tatra 52]]
 +
|1930–1938
 +
|-
 +
|[[Tatra 52|Tatra 52 Sport]]
 +
|1930–1938
 +
|-
 +
|[[Tatra 54]]
 +
|1931–1934
 +
|-
 +
|[[Tatra 57]]
 +
|1932–1935
 +
|-
 +
|[[Tatra 57|Tatra 57 A]]
 +
|1936–1938
 +
|-
 +
|[[Tatra 57|Tatra 57 B]]
 +
|1938–1949
 +
|-
 +
|[[Tatra 70]]
 +
|1931–1932
 +
|-
 +
|[[Tatra 70|Tatra 70 A]]
 +
|1934–1947
 +
|-
 +
|[[Tatra 75]]
 +
|1933–1942
 +
|-
 +
|[[Tatra 77]]
 +
|1934–1935
 +
|-
 +
|[[Tatra 77|Tatra 77 A]]
 +
|1935–1936
 +
|-
 +
|[[Tatra 80]]
 +
|1931–1935
 +
|-
 +
|[[Tatra 87]]
 +
|1937–1950
 +
|-
 +
|[[Tatra 87|Tatra 87-603]] ''Versuchsfahrzeug''
 +
|1950/1964
 +
|-
 +
|[[Tatra 90]] ''Prototyp''
 +
|1935
 +
|-
 +
|[[Tatra 97]]
 +
|1937–1946
 +
|-
 +
|[[Tatra 107]]
 +
|1946–1947
 +
|-
 +
|[[Tatra 201]] ''Prototyp''
 +
|1947
 +
|-
 +
|[[Tatra 600|Tatra 600 Tatraplan]]
 +
|1947–1952
 +
|-
 +
|[[Tatra 600|Tatra 600 Diesel]] ''Prototyp''
 +
|1952
 +
|-
 +
|[[Tatra 603]]
 +
|1956–1963
 +
|-
 +
|[[Tatra 603|Tatra 603 A]] ''Prototyp''
 +
|1955
 +
|-
 +
|[[Tatra 603|Tatra 603 X]] ''Prototyp''
 +
|1967
 +
|-
 +
|[[Tatra 603|Tatra 2-603]]
 +
|1963–1968
 +
|-
 +
|[[Tatra 603|Tatra 3-603]]
 +
|1969
 +
|-
 +
|[[Tatra 604]] ''Prototyp''
 +
|1954
 +
|-
 +
|[[Tatra 613]]
 +
|1973–1996
 +
|-
 +
|[[Tatra 623]]
 +
|1980–1998
 +
|-
 +
|[[Tatra 700]]
 +
|1996–1999
 +
|-
 +
|[[Tatra Prezident]] ''Prototyp''
 +
|1994
 +
|-
 +
|[[Tatra V 570]] ''Prototyp''
 +
|1933
 +
|}
 +
A második világháború után, az új szocialista vezetés megpróbálta a termelést a haszongépjárművek és erőgépek irányába vinni. Így az 1947-ben bevezetett, a Type 87-nél kisebb változat, a 2-literes négyhengeres, Type 600 „Tatraplan”  gyártása a Skoda gyárban Mlada Boleslav-ban folytatódott, illetve a személyautó gyártás ide költözött. Ezt a tervet később elvetették, mivel a termelési kapacitásra a Skodának is szüksége volt. Ezért, 1956-tól szinte kézműves módon épültek a Type 603-asok, és a Vignale karossériás Type 613 (1975-től) példányai. Végső megoldásként 1996-ban, a Tatra személygépkocsi üzletága a Type 700-ast  próbálta bevezetni a piacon, de a termelés két év után megszűnt. Ma a Tatra kizárólag teherautó gyártásban utazik.
 +
 +
[[Fájl:T700.jpg|540px]]
 +
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
 +
=== Verseny-, és sport autók ===
 +
 +
[[Fájl:T12_TargaFlorio.jpg|540px]]'''Tatra T-12 Targa Florio'''
 +
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
! style="background:#efefef;" | '''Típus'''
 +
! style="background:#efefef;" | '''Gyártás évei'''
 +
|-
 +
|[[Tatra 12|Tatra 12 Targa Florio]]
 +
|1925
 +
|-
 +
|[[Tatra 30|Tatra 30 Sport]]
 +
|1926
 +
|-
 +
|[[Tatra 600|Tatra 601 Monte Carlo]]
 +
|1949–1952
 +
|-
 +
|[[Tatra 600|Tatra 602 Tatraplan Sport]]
 +
|1949–1952
 +
|-
 +
|[[Tatra 603|Tatra 2-603 B5]]
 +
|1966–1967
 +
|-
 +
|[[Tatra 603|Tatra 2-603 B6]]
 +
|1968
 +
|-
 +
|[[Tatra 605]]
 +
|1956
 +
|-
 +
|[[Tatra 607 Monoposto]]
 +
|1950
 +
|-
 +
|[[Tatra 607 Monoposto|Tatra 607-2 Monoposto]]
 +
|1951–1958
 +
|-
 +
|[[Tatra 625]]
 +
|1986
 +
|-
 +
|[[Tatra Delfin]]
 +
|1963
 +
|-
 +
|[[Tatra JK 2500]]
 +
|1954
 +
|-
 +
|[[Tatra MTX V8]]
 +
|1990
 +
|}
 +
[[Fájl:T625.jpg|720px]]'''Tatra 625'''
 +
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
 +
=== Terepjárók ===
 +
[[Fájl:57K.jpg|540px]]
 +
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
! style="background:#efefef;" | '''Típus'''
 +
! style="background:#efefef;" | '''Gyártás évei'''
 +
|-
 +
|[[Tatra V 750]]
 +
|1935–1937
 +
|-
 +
|[[Tatra V 799]]
 +
|1938
 +
|-
 +
|[[Tatra V 809]]
 +
|1940–1942
 +
|-
 +
|[[Tatra 57|Tatra 57 K]]
 +
|1941–1948
 +
|-
 +
|[[Tatra 82]]
 +
|1935–1937
 +
|-
 +
|[[Tatra 92]]
 +
|1937–1941
 +
|-
 +
|[[Tatra 93]]
 +
|1939
 +
|-
 +
|[[Tatra 803]] ''Prototyp''
 +
|1950
 +
|-
 +
|[[Tatra 804]] ''Prototyp''
 +
|1951
 +
|}
 +
 +
[[Fájl:Tatra-815_Dakar.jpg|540px]] '''Tatra-815 Dakar'''
 +
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
 +
=== Kisbuszok és furgonok ===
 +
[[Fájl:T603_MB.JPG|540px|Tatra Mikrobus Bratislava-ból (Pozsony)]]
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
! style="background:#efefef;" | '''Típus'''
 +
! style="background:#efefef;" | '''Gyártás évei'''
 +
|-
 +
|[[Tatra Mikrobus|Tatra 603 MB]] (Mikrobus) ''Prototyp''
 +
|1961
 +
|-
 +
|[[Tatra Beta]] (Kleintransporter)
 +
|1996–1999
 +
|}
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
 +
=== Teherautók ===
 +
[[Fájl:NW_TL2.jpg|540px]]'''NW TL-2'''
 +
 +
A klasszikus értelemben vett haszongépjármű gyártás, már 1915-ben kezdetét vette az NW TL2 típussal, majd ezen a hagyományon állva, több közhasznú teherszállító modell került a közutakra. A fordulat a Type 111 1942-es bemutatásával állt be, mert a ma is Tatra koncepcióként ismert kialakítást ekkor vezették be.
 +
 +
[[Fájl:T111.jpg|540px]]'''Tatra T-111'''
 +
 +
Azóta minden Tatra teherautót a léghűtéses V-motor, a jellegzetes front-differenciálmű, a központi csőkeret (Tatra koncepció) továbbá a kapcsolható összkerékmeghajtás jellemez. A lengő tengelyes felfüggesztésnek köszönhetően, jók az „off-road” képességek területén is, mint azt a nemzetközi versenysikerek is bizonyítják.
 +
A legendás háromtengelyes 111 típusú, V-12-dízel meghajtású modell alapján (1943-tól) kezdődött a fejlesztések  sora. A további fejlesztés egy nehéz-vontató, a Type 141, amelyet 1958-1970 között a Tatra, Szlovákiában létrehozott fióktelepén, Bánovce nad Bebravou-ban gyártott.
 +
 +
[[Fájl:T138.jpg|540px]]'''Tatra T-138'''
 +
 +
[[Fájl:T813_01.jpg|540px]]'''Tatra T-813'''
 +
 +
[[Fájl:T815S1.jpg|540px]]'''Tatra T-815/S1'''
 +
 +
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
! style="background:#efefef;" | '''Típus'''
 +
! style="background:#efefef;" | '''Gyártás évei'''
 +
|-
 +
|[[Tatra TL 2]]
 +
|1915–1924
 +
|-
 +
|[[Tatra TL 4]]
 +
|1916–1924
 +
|-
 +
|[[Tatra 13]]
 +
|1924–1933
 +
|-
 +
|[[Tatra 22]]
 +
|1934–1935
 +
|-
 +
|[[Tatra 23]]
 +
|1926–1931
 +
|-
 +
|[[Tatra 24]]
 +
|1926–1931
 +
|-
 +
|[[Tatra 25]]
 +
|1933–1934
 +
|-
 +
|[[Tatra 27]]
 +
|1930–1947
 +
|-
 +
|[[Tatra 28]]
 +
|1931–1935
 +
|-
 +
|[[Tatra 43]]
 +
|1931–1938
 +
|-
 +
|[[Tatra 49]]
 +
|1929–1930
 +
|-
 +
|[[Tatra 72]]
 +
|1933–1937
 +
|-
 +
|[[Tatra 81]]
 +
|1939–1942
 +
|-
 +
|[[Tatra 84]] ''Prototyp''
 +
|1935
 +
|-
 +
|[[Tatra 85]]
 +
|1936–1941
 +
|-
 +
|[[Tatra 111]]
 +
|1942–1962
 +
|-
 +
|[[Tatra 114]]
 +
|1947–1948
 +
|-
 +
|[[Tatra 115]]
 +
|1948–1949
 +
|-
 +
|[[Tatra 116|Tatra 116,117,120]] ''2-achsige Prototypen''
 +
| 1948–1952
 +
|-
 +
|[[Tatra 118|Tatra 118,119,122]] ''3-achsige Prototypen''
 +
| 1948–1952
 +
|-
 +
|[[Tatra 128]]
 +
| 1951–1952
 +
|-
 +
|[[Tatra 130]] ''Prototyp''
 +
| 1951
 +
|-
 +
|[[Tatra 130|Tatra 131]] ''Prototyp''
 +
| 1951
 +
|-
 +
|[[Tatra 137]] ''Prototyp''
 +
|1956
 +
|-
 +
|[[Tatra 138]]
 +
|1959–1971
 +
|-
 +
|[[Tatra 141]]
 +
|1957–1970
 +
|-
 +
|[[Tatra 147]]
 +
|1957–1961
 +
|-
 +
|[[Tatra 148]]
 +
|1972–1982
 +
|-
 +
|[[Tatra 157]] ''Prototyp''
 +
|1972–1974
 +
|-
 +
|[[Tatra 165]] ''Prototyp''
 +
|1994–2000
 +
|-
 +
|[[Tatra 805]]
 +
|1953–1960
 +
|-
 +
|[[Tatra 813]]
 +
|1967–1982
 +
|-
 +
|[[Tatra 815]]
 +
|1983–>>
 +
|-
 +
|}
 +
 +
[[Fájl:T13.jpg|540px]]'''Tatra T-13'''
 +
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
 +
=== Autó-, és troli buszok ===
 +
[[Fájl:T86_36.jpg|540px]]
 +
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
! style="background:#efefef;" | '''Típus'''
 +
! style="background:#efefef;" | '''Gyártás évei'''
 +
|-
 +
|[[Tatra 24]]
 +
| 1926-1931
 +
|-
 +
|[[Tatra 27]]
 +
| 1930-1947
 +
|-
 +
|[[Tatra 43]]
 +
| 1931-1938
 +
|-
 +
|[[Tatra 72]]
 +
|1933–1937
 +
|-
 +
|[[Tatra 86]]
 +
| 1936–1939
 +
|-
 +
|[[Tatra 114]]
 +
| 1947-1948
 +
|-
 +
|[[Tatra 400]]
 +
| 1948-1955
 +
|-
 +
|[[Tatra 401]] ''Prototyp''
 +
| 1958
 +
|-
 +
|[[Tatra 500]]
 +
| 1954-1957
 +
|}
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
 +
=== Katonai gépkocsik ===
 +
[[Fájl:Tatra809.jpg|540px]] '''Tatra 809'''
 +
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
! style="background:#efefef;" | '''Típus'''
 +
! style="background:#efefef;" | '''Konstrukció'''
 +
! style="background:#efefef;" | '''Gyártás évei'''
 +
|-
 +
|[[Tatra 111]]
 +
|''LKW''
 +
|1942–1962
 +
|-
 +
|[[Tatra 805]]
 +
|''leichter LKW''
 +
|1953–1960
 +
|-
 +
|[[Tatra 809]]
 +
|''Halbkettenfahrzeug''
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tatra 813]]
 +
|''schwerer LKW''
 +
|1967–1982
 +
|-
 +
|[[Tatra 815]]
 +
|''schwerer LKW''
 +
|1983–
 +
|-
 +
|[[OT-64 SKOT|Tatra OT-64]]
 +
|''Panzerwagen 8x8'' in Zusammenarbeit mit [[Polen]] auf Basis Tatra 813
 +
|
 +
|-
 +
|[[OT-810|Tatra OT 810]]
 +
|''Halbkettenfahrzeug'' – Nachbau des deutschen [[Schützenpanzerwagen Sd.Kfz. 251|mittleren SPW Sd.Kfz. 251]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[DANA (Geschütz)|DANA]]
 +
|''Selbstfahrhaubitze'', Fahrgestell und Antrieb des Tatra 815
 +
|
 +
|}
 +
 +
[[Fájl:Tatra805.jpg|540px]]'''Tatra 805'''
 +
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
 +
=== Hómobil ===
 +
[[Fájl:V855side.JPG|540px]]
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
! style="background:#efefef;" | '''Típus'''
 +
! style="background:#efefef;" | '''Gyártási év'''
 +
|-
 +
|[[Tatra V 855]]
 +
|1942
 +
|}
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
== Kapcsolódó Tatra hivatkozások ==
== Kapcsolódó Tatra hivatkozások ==
 +
*[http://de.wikipedia.org/wiki/Tatra_(Unternehmen) TATRA Wikipedia DE]
 +
*[http://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_(company)TATRA Wikipedia EN]
 +
*[http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra TATRA CS]
 +
 +
* [http://www.tatra.cz/ Tatra Official site]
 +
* [http://www.tatra-lkw.de/ TATRA GERMANY]
 +
* [http://www.tatraindia.com/ Tatra India]
 +
* [http://www.tatraplan.co.uk/ Tatra and Tatraplan cars site]
 +
* [http://www.sos-tatra.prodejce.cz/ Tatra Cars Services]
 +
* [http://www.tatraportal.com/ Tatra Portal - Biggest website about Tatra cars and Trucks]
 +
* [http://www.tatra.demon.nl/ International Streamlined Tatra Site]
 +
* [http://www.aviators.cz/ Tatra Aircraft History]
 +
* [http://www.tatramuseum.cz/ Tatra Museum]
 +
*[http://wheels.blogs.nytimes.com/2011/07/20/tatras-long-twilight-is-explored-at-a-tennessee-museum/?hpw "Tatra’s Long Twilight Is Explored at a Tennessee Museum"] at NY Times, July 20, 2011
 +
* [http://www.tatra-lkw.de Homepage der deutsche Tatra-Vertretung] (nur Lastwagen)
 +
* [http://www.tatra.cz/ Homepage von Tatra] (tschechisch, englisch, russisch)
 +
* [http://www.tatraportal.com Tatraportal, Bilder] (slowakisch, tschechisch, englisch, deutsch)
 +
* [http://www.tatra-register.de/geschichte.htm Kurze Geschichte der Tatra Fahrzeuge]
 +
* [http://www.tatraportal.sk/index.php?ukaz=foto&lang=de Bilder]
 +
* [http://www.tatraclub.at T.F.I. Tatra-Freunde International e.V., Mutter der Tatra-Clubs weltweit]
 +
* [http://www.landscaper.de/Fahrzeugdaten/Fruhere_Fahrzeuge/fruhere_fahrzeuge.html Viele Bilder vom T813, unter anderem Umbau und Geländeeinsatz]
 +
* [http://www.tatra.demon.nl ausführliche Geschichte der Marke etc.]
 +
* [http://www.daf.eu/DE/News-and-Media/News/Pages/DAF-Trucks-to-Acquire-Minority-Interest-in-TATRA-as.aspx DAF Trucks N.V. beteiligt sich an Tatra,abgerufen am 4. März 2012]
 +
 +
[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]]
 +
[[Fájl:backtop.jpg|link=Tatra]]
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Autómárka]]

A lap jelenlegi, 2012. október 3., 13:24-kori változata

Tatra
Tatralog01.png
Alapítva1923 (1850)
AlapítóIgnác Šustala
Megszűnt1999
SzékhelyKopřivnice, Csehország
KulcsemberekHans Ledwinka
A(z) Tatra weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Tatra márkatörténet

A Tatra – mely kezdetben lovas kocsikat és vonatvagonokat gyártott - már 1906-ban bemutatta első autóját. Az első sikermodell az I. világháború után 1923-ban jelent meg Tatra 11 név alatt. A cég életében kulcsszerepet játszott a rendkívül tehetségesnek mondott tervezőmérnök, Hans Ledwinka, mely 1934-re készült el formabontó, a világ első áramvonalas tervezésű négykerekűjével, a Tatra T 77-el. A cég a II. világháború után 1948-ban mutatta be a T 77-re épülő új modelljét, a szintén lenyűgöző formájú Tatra 600 Tatraplan-t, melyhez később – a Cseh Kommunista Párt ukásza alapján – már csak a közhivatalok dolgozói juthattak hozzá.

A Tatra ezzel párhuzamosan – visszatérve gyökereihez – teherautókat is készített üzemében. 1956-ban mutatta be a V8-as léghűtéses motorral szerelt Tatra 603-at, melyet egészen 1973-ig gyártottak, az ezt követően gyártott 613 már közel 200 km/h-s sebességre volt képes.

A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így a személyautó gyártást 1999-ben beszüntette a Tatra. (a T 700-as modell volt az utolsó)

Veteran banner01.jpg

Veterán Tatra autók

Elődök, mielőtt a Tatra márkanevet bevezették
Tatra-nsig2.gif
" A Nesselsdorfer Wagenbau - Fabriks - Gesellschaft amely, eredetileg lóvontatású kocsikat, majd vasúti járműveket gyártott, haladva a kor igényeivel, már 1923 előtt is gyártott autómobilokat, NW márkajelzéssel, míg 1923-ban ez a márka megszünt, illetve átadta helyét a Tatra-nak.
Tatra-nsig3.gif
NW modellek
NWprasident.jpg
* NW Präsident
Tatra márkanév alatt
A Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft és a Waggonfabrik Ringhoffer AG (Prága-Smíchov) fúziója révén 1923-ban létrejött a Kopřivnicei Autógyár, a Tatra.
TatraT87.png
Austro-Tatra
Austro tatra logo.jpg
A Tatra típusait Austro-Tatra néven is forgalmazták, főleg a német nyelvterületeken. Ne feledkezzünk meg a személyes vonatkozású tényekről mint, Hans Ledwinka a Tatra-hoz a Steyr Művektől jött át, továbbá a Tatra fejlesztésében, egyes esetekben, Ferdinad Porsche is részt vett, akinek a Daimler-hez, az Austro-Daimler-hez és a Steyr-hez való kötődése (remélem) közismert!

Austro-Tatra 5701.jpg Austro-Tatra 57

Forgalmazott modellek: Tatra 11; 12; 57;
Gyártott modellek:

Veteran banner01.jpg

TATRA Személyautók

1923-ban megalakul a Tátra az NW és a Ringhoffer Vagongyár egyesülésével.  Az első világháborút követő időszakban az újonnan létrejött Csehszlovákia egyik legimpozánsabb hegysége után, vették fel a Tatra nevet. Az addig Bécsben működő igazgatóság Bécsből Prágába költözött, ugyanakkor a bécsi képviselet fenntartására megalapították az Austro-Tatra céget.

Ugyanebben az évben Hans Ledwinka kifejlesztette a 11-es prototípust. Az autó egy központi csőkeretes alvázat kapott, léghűtéses kéthengeres boxermotor került az orr részbe. A lengő-tengelyes hátsó felfüggesztés a menetstabilitást és a geometriai megjelenést is jelentősen forradalmasította. Ezt követték a hasonló típusok, négy hengeres kivitelben.

1931-ben, új konstrukcióval került bemutatásra a V 570 prototípus, áramvonalas karosszériával, léghűtéses kéthengeres boxer farmotorral.. Ez az autó nem került sorozatgyártásra, de a német bogár elődjének számít, mivel Ledwinka és Ferdinand Porsche, a két jó barát, folyamatosan élénk eszmecserét folytattak technikai fejlesztéseikeről. Ezen fejlesztést követően, 1934-ben a nagy áramvonalas Type 77 következett,  a léghűtéses nyolchengeres V elrendezésű motorral. Egy kisebb, 3000 ccm-es motor, OHC -szelepvezérléssel, került az utolsó háború előtti típus, a  Type 87-es motorterébe. A 87-es akár 160 km / h sebességre is képes volt, köszönhetően az alacsony légellenállási együtthatónak (cw = 0,36). A fejlesztések Ledwinka fia,  Erich révén erőteljesen folytak tovább a háború alatt is.

1947-1950 között volt Miroslav Zikmund és Jiri Hanzelka legendás útja, egy T-87 modellel, mikor is, a világ három kontinensét végigjárták a híres autóval.

Tatra 17-1928.jpg Tatra 17 (1928)

Típus Gyártás évei
Tatra 10 1923–1925
Tatra 11 1923–1926
Tatra 12 1926–1934
Tatra 17 1925–1927
Tatra 20 1923–1925
Tatra 26/30 1927–1933
Tatra 26/52 1931
Tatra 30 1926–1930
Tatra 30/52 1929–1930
Tatra 31 1926–1930
Tatra 52 1930–1938
Tatra 52 Sport 1930–1938
Tatra 54 1931–1934
Tatra 57 1932–1935
Tatra 57 A 1936–1938
Tatra 57 B 1938–1949
Tatra 70 1931–1932
Tatra 70 A 1934–1947
Tatra 75 1933–1942
Tatra 77 1934–1935
Tatra 77 A 1935–1936
Tatra 80 1931–1935
Tatra 87 1937–1950
Tatra 87-603 Versuchsfahrzeug 1950/1964
Tatra 90 Prototyp 1935
Tatra 97 1937–1946
Tatra 107 1946–1947
Tatra 201 Prototyp 1947
Tatra 600 Tatraplan 1947–1952
Tatra 600 Diesel Prototyp 1952
Tatra 603 1956–1963
Tatra 603 A Prototyp 1955
Tatra 603 X Prototyp 1967
Tatra 2-603 1963–1968
Tatra 3-603 1969
Tatra 604 Prototyp 1954
Tatra 613 1973–1996
Tatra 623 1980–1998
Tatra 700 1996–1999
Tatra Prezident Prototyp 1994
Tatra V 570 Prototyp 1933

A második világháború után, az új szocialista vezetés megpróbálta a termelést a haszongépjárművek és erőgépek irányába vinni. Így az 1947-ben bevezetett, a Type 87-nél kisebb változat, a 2-literes négyhengeres, Type 600 „Tatraplan”  gyártása a Skoda gyárban Mlada Boleslav-ban folytatódott, illetve a személyautó gyártás ide költözött. Ezt a tervet később elvetették, mivel a termelési kapacitásra a Skodának is szüksége volt. Ezért, 1956-tól szinte kézműves módon épültek a Type 603-asok, és a Vignale karossériás Type 613 (1975-től) példányai. Végső megoldásként 1996-ban, a Tatra személygépkocsi üzletága a Type 700-ast  próbálta bevezetni a piacon, de a termelés két év után megszűnt. Ma a Tatra kizárólag teherautó gyártásban utazik.

T700.jpg

Veteran banner01.jpg

Verseny-, és sport autók

T12 TargaFlorio.jpgTatra T-12 Targa Florio

Típus Gyártás évei
Tatra 12 Targa Florio 1925
Tatra 30 Sport 1926
Tatra 601 Monte Carlo 1949–1952
Tatra 602 Tatraplan Sport 1949–1952
Tatra 2-603 B5 1966–1967
Tatra 2-603 B6 1968
Tatra 605 1956
Tatra 607 Monoposto 1950
Tatra 607-2 Monoposto 1951–1958
Tatra 625 1986
Tatra Delfin 1963
Tatra JK 2500 1954
Tatra MTX V8 1990

T625.jpgTatra 625

Veteran banner01.jpg

Terepjárók

57K.jpg

Típus Gyártás évei
Tatra V 750 1935–1937
Tatra V 799 1938
Tatra V 809 1940–1942
Tatra 57 K 1941–1948
Tatra 82 1935–1937
Tatra 92 1937–1941
Tatra 93 1939
Tatra 803 Prototyp 1950
Tatra 804 Prototyp 1951

Tatra-815 Dakar.jpg Tatra-815 Dakar

Veteran banner01.jpg

Kisbuszok és furgonok

Tatra Mikrobus Bratislava-ból (Pozsony)

Típus Gyártás évei
Tatra 603 MB (Mikrobus) Prototyp 1961
Tatra Beta (Kleintransporter) 1996–1999

Veteran banner01.jpg

Teherautók

NW TL2.jpgNW TL-2

A klasszikus értelemben vett haszongépjármű gyártás, már 1915-ben kezdetét vette az NW TL2 típussal, majd ezen a hagyományon állva, több közhasznú teherszállító modell került a közutakra. A fordulat a Type 111 1942-es bemutatásával állt be, mert a ma is Tatra koncepcióként ismert kialakítást ekkor vezették be.

T111.jpgTatra T-111

Azóta minden Tatra teherautót a léghűtéses V-motor, a jellegzetes front-differenciálmű, a központi csőkeret (Tatra koncepció) továbbá a kapcsolható összkerékmeghajtás jellemez. A lengő tengelyes felfüggesztésnek köszönhetően, jók az „off-road” képességek területén is, mint azt a nemzetközi versenysikerek is bizonyítják. A legendás háromtengelyes 111 típusú, V-12-dízel meghajtású modell alapján (1943-tól) kezdődött a fejlesztések  sora. A további fejlesztés egy nehéz-vontató, a Type 141, amelyet 1958-1970 között a Tatra, Szlovákiában létrehozott fióktelepén, Bánovce nad Bebravou-ban gyártott.

T138.jpgTatra T-138

T813 01.jpgTatra T-813

T815S1.jpgTatra T-815/S1


Típus Gyártás évei
Tatra TL 2 1915–1924
Tatra TL 4 1916–1924
Tatra 13 1924–1933
Tatra 22 1934–1935
Tatra 23 1926–1931
Tatra 24 1926–1931
Tatra 25 1933–1934
Tatra 27 1930–1947
Tatra 28 1931–1935
Tatra 43 1931–1938
Tatra 49 1929–1930
Tatra 72 1933–1937
Tatra 81 1939–1942
Tatra 84 Prototyp 1935
Tatra 85 1936–1941
Tatra 111 1942–1962
Tatra 114 1947–1948
Tatra 115 1948–1949
Tatra 116,117,120 2-achsige Prototypen 1948–1952
Tatra 118,119,122 3-achsige Prototypen 1948–1952
Tatra 128 1951–1952
Tatra 130 Prototyp 1951
Tatra 131 Prototyp 1951
Tatra 137 Prototyp 1956
Tatra 138 1959–1971
Tatra 141 1957–1970
Tatra 147 1957–1961
Tatra 148 1972–1982
Tatra 157 Prototyp 1972–1974
Tatra 165 Prototyp 1994–2000
Tatra 805 1953–1960
Tatra 813 1967–1982
Tatra 815 1983–>>

T13.jpgTatra T-13

Veteran banner01.jpg

Autó-, és troli buszok

T86 36.jpg

Típus Gyártás évei
Tatra 24 1926-1931
Tatra 27 1930-1947
Tatra 43 1931-1938
Tatra 72 1933–1937
Tatra 86 1936–1939
Tatra 114 1947-1948
Tatra 400 1948-1955
Tatra 401 Prototyp 1958
Tatra 500 1954-1957

Veteran banner01.jpg

Katonai gépkocsik

Tatra809.jpg Tatra 809

Típus Konstrukció Gyártás évei
Tatra 111 LKW 1942–1962
Tatra 805 leichter LKW 1953–1960
Tatra 809 Halbkettenfahrzeug
Tatra 813 schwerer LKW 1967–1982
Tatra 815 schwerer LKW 1983–
Tatra OT-64 Panzerwagen 8x8 in Zusammenarbeit mit Polen auf Basis Tatra 813
Tatra OT 810 Halbkettenfahrzeug – Nachbau des deutschen mittleren SPW Sd.Kfz. 251
DANA Selbstfahrhaubitze, Fahrgestell und Antrieb des Tatra 815

Tatra805.jpgTatra 805

Veteran banner01.jpg

Hómobil

V855side.JPG

Típus Gyártási év
Tatra V 855 1942

Veteran banner01.jpg

Kapcsolódó Tatra hivatkozások

VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg