Pannónia
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Pannónia modellek: táblázat/típusok) |
(→Veterán Pannónia modellek: fotók upload) |
||
26. sor: | 26. sor: | ||
== Veterán Pannónia modellek == | == Veterán Pannónia modellek == | ||
- | {|widht=" | + | {|widht="100%" rules=rows border=1| style="border-style: outset; border-width: 8px; border-color: blue;" |
|+style="color: crimson;"|'''PANNÓNIA MOTORKERÉKPÁROK''' | |+style="color: crimson;"|'''PANNÓNIA MOTORKERÉKPÁROK''' | ||
!widht="150px" align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|Típus | !widht="150px" align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|Típus | ||
- | !widht=" | + | !widht="120px" align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|éjárat |
- | ! | + | !align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|Fénykép |
+ | !align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|Leírás | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |[[ | + | |[[Pannónia_TW/2]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1951~1954) |
- | |leírás | + | |[[Fájl:1950-csepel-250cc-twin-760x570.jpg|250px]] |
+ | |leírás: /prototípus/ A Csepel Motorkerékpárgyárnál fejlesztett, 250-es twin elrendezésű motorról lehet szó. /hasonló márka: DKW (DE), Puch (AT), Triumph (DE)/ | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia TL]] (1954-1956) | + | |[[Pannónia TL]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1954-1956) |
- | | | + | |[[Fájl:Pannonia250TL_54_55.jpg|250px]] |
+ | |Kétütemű, egyhengeres, 250 cm3 űrtartalom, ...LE/....rpm, elől-hátul rugózott; | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |[[Pannónia RB 250]] ( | + | |[[Pannónia RB 250/3]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1951~) |
- | |leírás | + | |[[Fájl:Pannonia_RB250.jpg|250px]] |
+ | |leírás: /prototípus/ Kétütemű, kéthengeres 250 cm3-es boxermotor, vezérlése forgótárcsás, kerékhajtás: kardántengely, (oldalkocsi-meghajtás is), a hátsó villa teljes egészben együtt leng a motorral, a blokk tokozott, áramvonalas. A váz teljesen új megoldású. | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia PTLT]] | + | |[[Pannónia PTLT]] |
+ | |(1956) | ||
|[[Fájl:..|250px]] | |[[Fájl:..|250px]] | ||
- | |leírás | + | |leírás: /próbamotor/ |
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |[[Pannónia TLT]] (1956-1958) | + | |[[Pannónia TLT]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1956-1958) |
+ | |[[Fájl:PannóniaTLT_56.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia TLF]] (1958-1961) | + | |[[Pannónia TLF]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1958-1961) |
+ | |[[Fájl:PannóniaTLF_58.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |[[Pannónia TLB]] (1960-1962) | + | |[[Pannónia TLB]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1960-1962) |
+ | |[[Fájl:PannóniaTLB.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia T1]] (1961-1964) | + | |[[Pannónia T1]] >TLD |
- | |[[Fájl:. | + | |(1961-1964) |
+ | |[[Fájl:PannóniaT1_62.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="aliceblue" | |-align="center" bgcolor="aliceblue" | ||
- | |[[Pannónia T2]] (1961-1964) | + | |[[Pannónia T2]] >TLD |
- | |[[Fájl:. | + | |(1961-1964) |
+ | |[[Fájl:PT2 1963.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia T3]] (1960-1962) | + | |[[Pannónia T3]] >TLB |
- | |[[Fájl:. | + | |(1960-1962) |
+ | |[[Fájl:P_TLB_T3_Duna_OK3_Sidecar.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="aliceblue" | |-align="center" bgcolor="aliceblue" | ||
- | |[[Pannónia T4]] (1960-1962) | + | |[[Pannónia T4]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1960-1962) |
+ | |[[Fájl:PT4.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia T5]] (1964-1975) | + | |[[Pannónia T5]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1964-1975) |
+ | |[[Fájl:PannT5.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="aliceblue" | |-align="center" bgcolor="aliceblue" | ||
- | |[[Pannónia T5 H]](1964-1975) | + | |[[Pannónia T5 H]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1964-1975) |
+ | |[[Fájl:T5H.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia T6]] (1964-1967) | + | |[[Pannónia T6]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1964-1967) |
+ | |[[Fájl:PannT6.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="aliceblue" | |-align="center" bgcolor="aliceblue" | ||
- | |[[Pannónia T7]] (1964-1967) | + | |[[Pannónia T7]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1964-1967) |
+ | |[[Fájl:PannT7.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia T8]] (1964-1967) | + | |[[Pannónia T8]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1964-1967) |
+ | |[[Fájl:PannT801.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="aliceblue" | |-align="center" bgcolor="aliceblue" | ||
- | |[[Pannónia T9]] (1964-1967?) | + | |[[Pannónia T9]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1964-1967?) |
+ | |[[Fájl:PannT9.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia P8]] (?-?) | + | |[[Pannónia P8]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(?-?) |
+ | |[[Fájl:PannP8.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="aliceblue" | |-align="center" bgcolor="aliceblue" | ||
- | |[[Pannónia P9]] (?-?) | + | |[[Pannónia P9]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(?-?) |
+ | |[[Fájl:P9_02.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia P10]] (1967-1973) | + | |[[Pannónia P10]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1967-1973) |
+ | |[[Fájl:P10.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="aliceblue" | |-align="center" bgcolor="aliceblue" | ||
- | |[[Pannónia | + | |[[Pannónia P10H]] |
+ | |(1967-1973) | ||
|[[Fájl:..|250px]] | |[[Fájl:..|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia P11]] (1974-1975) | + | |[[Pannónia P11]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1974-1975) |
+ | |[[Fájl:P11.JPG|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="aliceblue" | |-align="center" bgcolor="aliceblue" | ||
- | |[[Pannónia P12]] (1974-1975) | + | |[[Pannónia P12]] |
- | |[[Fájl:. | + | |(1974-1975) |
+ | |[[Fájl:P12_2.JPG|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia P20]] (1968-1973) | + | |[[Pannónia P20]] |
+ | |(1968-1973) | ||
|[[Fájl:..|250px]] | |[[Fájl:..|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="aliceblue" | |-align="center" bgcolor="aliceblue" | ||
- | |[[Pannónia P21]] (1973-1975) | + | |[[Pannónia P21]] |
+ | |(1973-1975) | ||
|[[Fájl:..|250px]] | |[[Fájl:..|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia P21 Luxus]] (1973-1975) | + | |[[Pannónia P21 Luxus]] |
+ | |(1973-1975) | ||
|[[Fájl:..|250px]] | |[[Fájl:..|250px]] | ||
|leírás | |leírás |
A lap 2012. szeptember 7., 21:08-kori változata
Pannónia | ||
| ||
Pannónia Motorkerékpárok | ||
Alapítva | 1954 | |
Alapító | Csepel Motorkerékpárgyár | |
Megszűnt | 1975 | |
Székhely | Bp-Csepel, Magyarország | |
Kulcsemberek | Szente Gyula, Sági László |
Tartalomjegyzék |
Veterán Pannónia márkatörténet
A Pannónia márka 1954-ben született meg a Csepeli Motorkerékpárgyárban. Az első Pannónia, a Pannónia TL 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a Csepel 250-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle (az elenevezés a motor elrendezésére utal - Teleszkóp elől, Lengővilla hátul). A „Pannónia” márkanév egyébként Molnár László technikustól származott
A T-sorozat szintén keresett volt a nemzetközi piacon, a Pannonia White – a T5-ös modell luxusváltozata – például kifejezetten kaliforniai exportra készült.
A P-sorozat valójában a T-sorozat elemeinek felhasználásával készült, a Csepel Motorkerékpárgyár ekkor már kevésbé koncentrált a fejlesztésekre. A Pannónia nem csak Magyarországon volt rendkívül népszerű, jelentős volt a külföldi export, melynek legnagyobb részét a szovjet megrendelések adták ugyan, de jutott Amerikába, Indiába, sőt még Brazíliába is. A gyár elmaradó fejlesztéseinek köszönhetően azonban egyre csökkentek az eladások, a gyártás 1975-ben szűnt meg, az utolsó modell a Pannónia P21 volt.
1974-ben a japán Yamaha szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia.
Veterán Pannónia modellek
Típus | éjárat | Fénykép | Leírás | |
---|---|---|---|---|
Pannónia_TW/2 | (1951~1954) | leírás: /prototípus/ A Csepel Motorkerékpárgyárnál fejlesztett, 250-es twin elrendezésű motorról lehet szó. /hasonló márka: DKW (DE), Puch (AT), Triumph (DE)/ | ||
Pannónia TL | (1954-1956) | Kétütemű, egyhengeres, 250 cm3 űrtartalom, ...LE/....rpm, elől-hátul rugózott; | ||
Pannónia RB 250/3 | (1951~) | leírás: /prototípus/ Kétütemű, kéthengeres 250 cm3-es boxermotor, vezérlése forgótárcsás, kerékhajtás: kardántengely, (oldalkocsi-meghajtás is), a hátsó villa teljes egészben együtt leng a motorral, a blokk tokozott, áramvonalas. A váz teljesen új megoldású. | ||
Pannónia PTLT | (1956) | [[Fájl:..|250px]] | leírás: /próbamotor/ | |
Pannónia TLT | (1956-1958) |
| leírás | |
Pannónia TLF | (1958-1961) |
| leírás | |
Pannónia TLB | (1960-1962) |
| leírás | |
Pannónia T1 >TLD | (1961-1964) |
| leírás | |
Pannónia T2 >TLD | (1961-1964) | leírás | ||
Pannónia T3 >TLB | (1960-1962) | leírás | ||
Pannónia T4 | (1960-1962) | leírás | ||
Pannónia T5 | (1964-1975) | leírás | ||
Pannónia T5 H | (1964-1975) | leírás | ||
Pannónia T6 | (1964-1967) | leírás | ||
Pannónia T7 | (1964-1967) | leírás | ||
Pannónia T8 | (1964-1967) | leírás | ||
Pannónia T9 | (1964-1967?) | leírás | ||
Pannónia P8 | (?-?) | leírás | ||
Pannónia P9 | (?-?) | leírás | ||
Pannónia P10 | (1967-1973) | leírás | ||
Pannónia P10H | (1967-1973) | [[Fájl:..|250px]] | leírás | |
Pannónia P11 | (1974-1975) | leírás | ||
Pannónia P12 | (1974-1975) | leírás | ||
Pannónia P20 | (1968-1973) | [[Fájl:..|250px]] | leírás | |
Pannónia P21 | (1973-1975) | [[Fájl:..|250px]] | leírás | |
Pannónia P21 Luxus | (1973-1975) | [[Fájl:..|250px]] | leírás |
Pannónia videók
Kapcsolódó Pannónia oldtimer linkek