De Lorean
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
5. sor: | 5. sor: | ||
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
| alapítva = 1975. október 24. | | alapítva = 1975. október 24. | ||
- | | alapító = John Zachary De Lorean | + | | alapító = [[John Zachary De Lorean]] |
| megszűnt = 1983 | | megszűnt = 1983 | ||
| székhely = Detroit, Michigan (Egyesült Államok) / Dunmurry (Észak-Írország) | | székhely = Detroit, Michigan (Egyesült Államok) / Dunmurry (Észak-Írország) |
A lap 2010. május 7., 18:03-kori változata
De Lorean | |
Alapítva | 1975. október 24. |
Alapító | John Zachary De Lorean |
Megszűnt | 1983 |
Székhely | Detroit, Michigan (Egyesült Államok) / Dunmurry (Észak-Írország) |
Veterán márkatörténet
Rövid, mindössze egy éves fennállása ellenére a De Lorean a mai napig jól ismert név, különleges kinézetű, ám minőségileg rendkívül gyenge modelljét egy három részes amerikai mozifilm a Vissza a jövőbe trilógia tette igazán emlékezetessé. Rajongótábora ma már jelentős.
Az alapító a General Motors korábbi magas beosztású vezetője, John Zachary De Lorean az olajválság idején hagyta ott a General Motorst. Álma – egy könnyű, de erős motorral rendelkező különleges sportautó – megvalósításához keresett befektetőt. Megnyerő modorával végül sikerült meggyőznie a brit kormányt, hogy finanszírozza meg a gyárépítését Észak-Írországban, ahol egyébként rendkívül magas volt a munkanélküliek aránya.
A De Lorean híres modellje középmotoros volt, ajtóit pedig oldalra és felfelé – mintha szárnyak lettek volna - lehetett nyitni. A modell nagyon ígéretesnek tűnt, de a brit kormány a Lotust is bevonta a gyártás előkészítésébe.
A gyártás során azonban számos problémára derült fény, a rozsdamentes acélból készült autó rendkívül nehéz volt, a korábban Peugeot-kban, Renault-kban és a Volvo-ban kipróbált motor pedig nem tudta teljesíteni az autó elsődleges piacának szánt Amerikai Egyesült Államok károsanyag-kibocsátási normáit. A technológiai problémákat tetézte Do Lorean laza pénzügyi erkölcse is, rendszeresen Concorde-al szelte át az Óceánt, többnyire azért, hogy neves new york-i szabóságokban csináltasson új öltönyt. Az autóra végül nem volt akkora kereslet, s mint közben kiderült, az alapító közel 20 milliót herdált el a befektetők pénzéből, így 1982-ben a gyár csődöt jelentetett, De Loreant pedig börtönbe csukták.
Veterán De Lorean modellek
- DeLorean DMC-12 (1981-1982)