Wolseley
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
7. sor: | 7. sor: | ||
| alapító = | | alapító = | ||
| megszűnt = 1975 | | megszűnt = 1975 | ||
- | | székhely = | + | | székhely = Birmingham, Anglia |
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
- | | kulcsemberek = [[Herbert Austin]] | + | | kulcsemberek = [[Herbert Austin]], [[William Morris]] |
| honlap = www.bmw.com | | honlap = www.bmw.com | ||
}} | }} |
A lap 2010. május 4., 18:31-kori változata
Wolseley | |
Alapítva | 1896 |
Megszűnt | 1975 |
Székhely | Birmingham, Anglia |
Kulcsemberek | Herbert Austin, William Morris |
A(z) Wolseley weboldala |
Veterán márkatörténet
A Wolseley márkát létrehozó Wolseley Sheep Sharing eredetileg birkanyíró gépeket gyártott, majd az akkoriban még csak formálódó új iparág sikereit látva az autógyártás felé kezdett kacsintgatni. A cégnél akkor már ott dolgozó, később saját márkát létrehozó Herbert Austin-t bízták meg az irányítással. A modelleket gyártó Wolseley Motor Company hivatalosan csak 1914-ben jött létre, de az első Austin tervezte modell már 1897-ben bemutatkozott.
A cég egyre tágasabb autókat készített, így alakult ki a márka luxus imázsa. A 20-as években már érezhető volt a járművek iránti kereslet csökkenése, így a Wolseley csődbe jutott, a céget 1927-ben a Nuttfield vásárolta fel. A 30-as évek második felében ismét megindult a márka iránti kereslet, melynek a II. világháború kitörése vetett véget.
A cég több tulajdonosváltáson esett át, ezek közül a jelentősebbek az Austin-al történő egyesülés, melynek eredményeként létrejött a British Motor Company (BMC), majd 1969-ben a BMC és a Leyland egyesült, így jött létre a British Leyland. A számos márkát tulajdonló cégóriás a Wolseley márkanevet egészen 1975-ig megőrizte. Az utolsó modell az 1975-ben megjelenő, hidraulikus felfüggesztést alkalmazó Wolseley Hydragras volt, melyet a gyártásba kerülés után nem sokkal „Princess” névre kereszteltek át.
Veterán Wolseley autók
- Wolseley 2hp (1897-n.a.)
- Wolseley 3.5hp (1899-n.a.)
- Wolseley 10.5hp (1901-n.a.)
- Wolseley Beetle (1904-1906)
- Wolseley Suddekey (1906-n.a.)
- Wolseley 24/30
- Wolseley 30/40
- Wolseley 20 (1920-1924)
- Wolseley 10 (1924-1924)
- Wolseley 15 (1920-1927)
- Wolseley Viper (1927-1932)
- Wolseley Hornet OHC (1930-1936)
- Wolseley 12/32 (1928-1930)
- Wolseley 21/60 (1930-1935)
- Wolseley 21/60 "S8" (1930-1935)
- Wolseley Sixteen (1933-1935)
- Wolseley Fourteen (1935-1936)
- Wolseley Eighteen (1935-1935)
- Wolseley Nine (1934-1935)
- Wolseley Super Sixt (1935-1937)
- Wolseley 14/56 (1936-1938)
- Wolseley 18/80 (1937-1938)
- Wolseley Wasp (1945-1936)
- Wolseley 10/40 (1936-1937)
- Wolseley 12/48 (1936-1939)
- Wolseley 14/60 (1938-1941)
- Wolseley 16/65 (1938-1941)
- Wolseley 18/85 (1938-1941)
- Wolseley Ten (1939-1939)
- Wolseley Oxford Taxi (1947-1955)
- Wolseley 6/80 /Morris Six klón/ (1948-1954)
- Wolseley 4/44 (1952-1956)
- Wolseley 4/50 /Morris Oxford klón/ (1948-1953)
- Wolseley 6/90 /Riley Pathfinder-Riley Two-Point-Six klón/ (1954-1959)
- Wolseley 15/50 /MG Magnette ZB klón/ (1956-1958)
- Wolseley 1500 /Riley 1.5 - Morris Minor klón/ (1957-1965)
- Wolseley 15/60 /Austin A55 klón/ (1958-1961)
- Wolseley 6/99 /Austin A99 Westminster klón/ (1959-1961)
- Wolseley 6/110 /Austin A110 Westminster klón/ (1961-1968)
- Wolseley Hornet /Riley Elf - Mini klón/ (1961-1969)
- Wolseley 16/60 /Austin A60 Cambridge klón/ (1961-1971)
- Wolseley 1100/1300 (1965-1974)
- Wolseley 18/85 (1967-1971)
- Wolseley Six (1972-1975)