Ural M-72

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

VeteranBanner2012b.jpg

Ural M-72
IMZ-Ural-M72 01.jpg
IMZ Ural M72
Gyártási adatok
GyártóUral
Gyártás helyeIrbit, Oroszország
Gyártás éve1941-1962
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz2130 / 2420 mm oldalkocsival
Szélesség815 /1650 mm oldalkocsival
Magasság960 mm
Tömeg380 kg
Tengelytáv1430 mm
Üzemanyagbenzin
Üzemanyagtartály22 liter
Teljesítmény
Motor746 cm3 (78x82 mm)
Felépítés2 hengeres, 4 ütemű
Váltómechanikus, 4 fokozat+r., kardánhajtás
Teljesítmény24 LE
Max. nyomatékNA
Átlagfogyasztás7 L/100km
GyorsulásNA
Max. sebesség110 km/óra

Kapcsolódó modellek
Ural


Ural M-72 ismertető (forrás:Motorrevű)

Kevés olyan ellentmondásos motor van, mint az Ural és ukrán rokona, a Dnyepr. A korai változat már azelőtt megélte virágkorát, hogy a motorgyárak lehúzták az első bőrt a retro irányzatról. De annak beköszöntése az Uralnak is új lendületet adott. A mai uralosok többek közt a könnyű szerelhetőségre, az oldalkocsi-hajtásra és a hátrameneti fokozatra büszkék, hiszen egyik sem gyakori a mai gépeken. Ez már önmagában érdekessé teszi a szovjet csatalovakat.

A talányos történet 1930 táján kezdődött. A szovjet hadsereg döntéshozói megfelelő motorkerékpárt kerestek nagyhatalmi céljaikhoz. Ez biztos. Arról már megoszlanak a véleménynek, hogy a BMW R-71-es oldalkocsis változatának példányaira hogyan tettek szert. Egyesek szerint Svédországból vásároltak öt darabot, mások állítják: lopás történt. A müncheni gépeket teljesen szétszedték, elemezték a konstrukciót, az alkatrészek kialakítását, a felhasznált anyagokat, illetve megmunkálásuk pontosságát. Az első szovjet típus, az M-72-es egyezése a német példaképpel, az elektromos alkatrészeken kívül, elég egyértelmű, bár a tévhittel ellentétben nem egyszerű másolatról van szó. A vörös hadsereg igényeihez igazított gépek eleinte Moszkva közelében készültek egy erre a célra átalakított üzemben. Az M-72-es gyártását a világháború alatt kényszerűségből helyezték át Irbitbe, ahol ma a kései utódok készülnek. Nem katonai célú bevezetése előtt több ponton tovább kellett fejleszteni a BMW távoli rokonát, és ez, valamint az ipar fejlődése az évtizedek során fokozatosan eltávolította az orosz konstrukciót a némettől.

A háború után modernizálták először az oldalkocsis M72-eseket. Kéttárcsásra cserélték a kuplungot, és rövidebbre vették a végáttételt. Csökkent a csúcssebesség, de nőtt a nyomaték, ami a terepképességet is fokozta. A további fejlesztések során kívül-belül még robosztusabb lett a típus. A hengerek élettartama jelentősen nőtt, miután az egyszerű szitás levegőszűrőt, egy olajos betéttel toldották meg. Később már papírbetétet alkalmaztak. Változtattak a vázon is, hogy ellenállóbb legyen a mostoha útviszonyok között. Felsorolni is nehéz hány módosítást hajtottak végre a gyújtáson, a dinamón és az elektromos rendszer egyéb elemein, de az irbiti gépek később is hajlamosak voltak a villamos eredetű hibákra.

1951-től az IMZ üzemmel párhuzamosan, Kijev mellett, a KMZ-nél is elkezdték gyártani az M72-eseket, és az ukrán átirat neve lett később Dnyeper. A két márka a gyártás további történetében saját útját járta, az eredetileg azonos konstrukció egy idő után kétfelé ágazott. Például 1956-ban tért át az IMZ a korszerűsített M72M-re. Ebben az elosztótengely, perselyezés helyett, görgőscsapágyban futott, ismét ellenállóbb lett a váz és a kerekek, valamint a küllők új rögzítési pontokat kaptak, mivel korábban - ütés hatására - gyakran kiszakadtak a helyükről menet közben. Az első sárvédőket is megemelték, hogy amikor a motor dagonyázik, akkor is könnyen tisztulhassanak a kerékjáratok. Az M72M mellé új oldalkocsi is került, melyet torziós rugókra támasztottak. Ebből a típusból hamarosan egy csekély példányszámú sportváltozat is készült, melynek tömege kisebb, motorja felül szelepelt lett, és erősebb volt a széria példányoknál. Az M72K valódi ritkaság, ezért a gyűjtők körében komoly összegekért cserélhet gazdát, ha felbukkan.

Ural M-72 dokumentumok és képek

Ural M-72 (1941-1962)

VeteranBanner2012b.jpg

Források, hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz Ural M-72 témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg