Pannónia

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
61. sor: 61. sor:
* [http://hu.wikipedia.org/wiki/Pannónia_(motorkerékpár) Pannónia motor a Wikipédián]
* [http://hu.wikipedia.org/wiki/Pannónia_(motorkerékpár) Pannónia motor a Wikipédián]
* [http://ringistvan.hu/motorkerekpar-szakirodalom Letölthető motorkerékpár szakirodalom]
* [http://ringistvan.hu/motorkerekpar-szakirodalom Letölthető motorkerékpár szakirodalom]
 +
 +
 +
{{#TwitterFBLike:left|small}}
[[Kategória:Motormárka]]
[[Kategória:Motormárka]]

A lap 2011. január 18., 12:04-kori változata

Pannónia
Pannónia-logó.gif
Alapítva1954
AlapítóCsepel Motorkerékpárgyár
Megszűnt1975
SzékhelyCsepel, Magyarország


Tartalomjegyzék

Veterán Pannónia márkatörténet

A Pannónia márka 1954-ben született meg a Csepeli Motorkerékpárgyárban. Az első Pannónia, a Pannónia TL 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a Csepel 250-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle (az elenevezés a motor elrendezésére utal - Teleszkóp elől, Lengővilla hátul). A „Pannónia” márkanév egyébként Molnár László technikustól származott

A T-sorozat szintén keresett volt a nemzetközi piacon, a Pannonia White – a T5-ös modell luxusváltozata – például kifejezetten kaliforniai exportra készült.

A P-sorozat valójában a T-sorozat elemeinek felhasználásával készült, a Csepel Motorkerékpárgyár ekkor már kevésbé koncentrált a fejlesztésekre. A Pannónia nem csak Magyarországon volt rendkívül népszerű, jelentős volt a külföldi export, melynek legnagyobb részét a szovjet megrendelések adták ugyan, de jutott Amerikába, Indiába, sőt még Brazíliába is. A gyár elmaradó fejlesztéseinek köszönhetően azonban egyre csökkentek az eladások, a gyártás 1975-ben szűnt meg, az utolsó modell a Pannónia P21 volt.

1974-ben a japán Yamaha szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia.

Veterán Pannónia modellek

Pannónia videók


Kapcsolódó Pannónia oldtimer linkek