Lada (Zsiguli) Niva VAZ 2121
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Lada Niva (VAZ 2121) | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | AutoVAZ |
Gyártás helye | Oroszország, Togliatti |
Gyártás éve | 1977-1994 |
Kategória | terepjáró |
A(z) modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 3740 mm |
Szélesség | 1680 mm |
Magasság | 1640 mm |
Tömeg | 1150 kg |
Üzemanyag | benzin |
Üzemanyagtartály | 42 liter |
Teljesítmény | |
Motor | benzin |
Felépítés | soros, 4 hengeres |
Váltó | 4 sebességes |
Teljesítmény | 72LE (később 80LE) |
Átlagfogyasztás | 10,8 liter/100 km |
Gyorsulás | 23 (100 km/h-ra) |
Max. sebesség | 132 km/h |
Kapcsolódó modellek | |
Lada |
Tartalomjegyzék |
Veterán Lada Niva típustörténet
A Lada Niva márkanév alatt forgalmazott autót terepjárásra fejlesztettek ki az 1970-es években. Az alapváltozat típusjelzése VAZ–2121. A kritikusok a Niváról azt tartják, hogy jó terepjáró képessége, olcsón javítható, igénytelen, erős a fűtése és jó a rugózása, viszont a gyártási minősége gyenge és sokat fogyaszt.
Az első Ladan Niva 1977. április 5-én gördült le a gyártósorról, az évek során a változtatások minimálisak voltak. A Niva volt a világ egyik első önhordó karosszériás terepjárója. Az önhordó autó az alvázasokhoz képest könnyebb, jobb torziós merevségű.
Az első generációs Nivát (típusjelzése: VAZ–2121) 1977 és 1994 között gyártották 1,6 literes benzinmotorral, amely eleinte 72, majd 80 lóerős volt. 1994-ben a modell frissítésekor (típusjelzése: VAZ–21213) a hátsó vízszintes lámpát függőlegesen helyezték el, így a csomagteret kényelmesebben lehetett pakolni, a motor űrtartalmát pedig 1,7 literesre növelték.<ref name="Torten"/> 2002-ben a motort injektorosra, azaz közvetlen befecskendezésűre alakították (típusjelzése: VAZ–21214 ill. Lada 4x4). A nyugati piacokon a Peugeot 1,9-es szívó dízelmotorjával árusították a Nivát (típusjelzése: VAZ–21215).