Felix Wankel

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

Felix Wankel
H4230102-German engineer Felix Wankel-SPL.jpg
Feltaláló, gépészmérnök
SzületettNémetország - Lahr,1902. augusztus 13.
ElhunytNémetország - Heidelberg, 1988 október 9.
Kapcsolódó márkaWankel motor, NSU
Híres munkákWankel motor kifejlesztése
InnovációMotortechnológia, erőforrások


Tartalomjegyzék

Életrajzi bevezetés

Lahr-1909.jpg

Felix Wankel 1902 augusztus 13-án született, a Rajna-völgyi Lahrban (Baden, DE). Édesapja elesett az I. világháborúban. Ezt követően a család Heidelbergbe költözött.

Középiskoláit Donaueschingenben, Heidelbergben és Weinheimben végezte, de 1921-ben tanulmányait abbahagyva, munkát vállalt a Carl Winter Press-nél Heidelbergben. A gazdasági problémák miatt, sajnos 1926-ban elvesztette az állását.

A tehetsége, és mérnöki térbeli képzelőereje folytán, már korán érdeklődni kezdett a gépek, különösen a belső égésű motorok világa iránt. Miután édesanyja özvegy volt, F. Wankel nem engedhette meg magának az egyetemi oktatást, vagy akár egy felsőfokú szakmai képzést, de képes volt autodidakta módon elsajátítani a műszaki tárgyakat. 17 évesen, azt mondta barátainak, hogy ő álmodott egy autót "egy új típusú motorral, ami félig turbina, félig hagyományos - Ez az én találmányom!".

Igen, ez a jóslat, a Wankel-motor álma, 1924-ben fogant, és ennek nyomán megnyitotta heidelbergi vállalkozását, az ötlet kifejlesztésére. Az első szabadalmát e témában 1929-ben nyerte meg.

Életútján, fő alkotásához a Wankel motorhoz kötődő, számos találmány és szabadalom, valamint megvalósult motorok, gépek, berendezések sora kísérte, 1988 október 9-i(Heidelberg, DE) elhalálozásáig.

Heidelberg Neckar.jpg

Heidelberg_Neckar, DE

Élete és munkássága

Dr. Felix Wankel életútja

3d-rotor1.gif

Felix Wankel egész életét áthatották a motorok, ám sosem élvezhette a mérnöki oktatás kényelmét. Sosem volt absztrakt módon gondolkodó tudós, hanem a műszaki részletek meglátásához kiváló szemmel rendelkező ember, akinek a matematikához fűződő viszonya leginkább a saját szavaival jellemezhető: „A képletek csak zavarnak engem”. Mindemellett a forgódugattyús motor szülőatyjaként írta be nevét a műszaki történelemkönyvekbe.

1902. augusztus 13.: Ekkor születik Felix Wankel Lahr-ban, Németország Baden tartományában.

1908-1911: Geisingen és Donaueschingen városában végzi általános iskolai tanulmányait, majd Donaueschingenben A-szintű középiskolába jár

1915: Édesanyjával Heidelbergbe költözik, ahol szintén A-szintű középiskolába jár. Később iskolát vált, majd 1921-ben a matematika- és fizikatanárával folytatott vita következtében az A-szintű érettségi nélkül távozik. Heidelbergben a Carl Winter kiadónál kezd dolgozni tanulóként. Gyakran eltűnik a könyvraktárban, s a műszaki és tudományos úttörők életrajzát olvassa. A gépek és berendezések minden fajtája érdekli, amelyek másolatát saját műhelyében készíti el.

1924: Heidelbergben a Kleinschmitt strasse 8. alatt egy barátja édesapjának raktárában saját műhelyt rendez be. Többek között egy aerodinamikus tricikli és egy kenőanyag térfogatáram-jelző készül el, amelyet egy kenőanyag-gyár számára tervezett, s két fő egységből, a „dugattyúrotor” és a „gyűrűkamra” nevű alkotórészekből állt. Életének ezen időszaka alatt gondolkodik Wankel először alternáló mozgást végző alkatrészek nélküli benzinmotor építésén.

1926: Elveszíti állását a kiadónál. Wankel találkozik a munkanélküli mérnökkel, Ernst Wolffal, aki egészen 1936-ig segítséget nyújt neki a gépalkatrészek és egy tömítésvizsgáló próbapad elkészítésében, és aki megtanítja arra, hogyan kell ötleteit műszaki rajz segítségével konkrét formában papírra vetni.

1932: Wankel benyújtja első szabadalmát, egy égéstér tömítést. A DKM 32 forgódugattyús motor csak röviden működik, de egy kompresszoros változat 5 atm nyomást produkál 1000-es percenkénti fordulatszámnál. Az első térbeli kialakítású tömítőél sikeres kipróbálása.

1934: Wankel szerződést köt a BMW-vel egy forgótárcsás szelepvezérlési rendszer kifejlesztésére gépkocsimotorok számára két nappal azután, hogy a Daimler-Benz elutasította őt. Wankel megtervez és megépít egy forgótolattyús szelepvezérlési rendszert egy négyhengeres gépkocsimotorhoz, amely később csak röviden működik, a rossz beállítás miatt leáll. Még ebben az évben Wankel eléri első igazi áttörését. A Schneider Automatenbau műhelyében, amelyet nyersanyagokkal együtt díjmentesen használhat, a forgódugattyús motor prototípusa beindul és működik. Két évvel később, a Birodalmi Légügyi Minisztérium felfigyel Felix Wankelre és szerződést ajánl neki egy motorkutató intézet létrehozására Lindauban. Wankel elfogadja az ajánlatot, s feleségével együtt a Bodeni tó partjára költözik.

1937-től 1941-ig: Több terven is dolgozik egyidejűleg: egy, a szalagtömítés vagy „band” tesztelésére alkalmas berendezésen, egy külső tengelyes forgódugattyús kompresszor elkészítésén, és súrlódási méréseken gépesített gyújtással elért 300 méter/másodperces sebességig.

1942: Egy fejlesztőközpontot telepítenek Lindauba a Bregenzer strasséra, a sokhengeres repülőgépmotorok vizsgálata és tesztelése céljából. Ekkorra esik a Zisch 42 nagysebességű hajó kifejlesztése, amely dupla sítalppal rendelkezett, s több mint száz kilométer/órás sebességgel száguldott a Bodeni tavon.

Wankel DKM54 motor
1943: Megkezdődik a repülőgépmotorok tesztelése. Wankel berendezéseket készít a cserélhető tömítőelemek sorozatgyártása céljára és egy kutatási jelentést ír a „Forgótárcsás vezérlésű motor helyzete” címmel. Munkáját a motorok tömítése terén elismerik, s a Lilienthal-szervezettől díjat vehet át.

1944: A forgótárcsás szelepvezérlésű kompresszor sikeres tesztjei. A francia hadsereg bevonul Lindauba, s véget vet Wankel kutatásainak. Intézetét a francia hadsereg hatóságai veszik birtokba, s ő rövid időre börtönbe kerül.

1945: A franciák lerombolják Wankel próbaüzemét.

1949: Wankel egy műhelyt épít egy próbapaddal és egy műszaki rajzoló irodával – ez a TES vagy Technical Development Centre.

1951: Wankelt e szavakkal utasítják el az Opelnél: „A mieinknél nincsenek jobb motorok!” Az MAN, az a cég, amely egykor Rudolf Dieselt támogatta, szintén negatívan reagál. Az NSU műszaki igazgatója, Dr. Viktor Frankenberger érdeklődéssel fordul Wankel felé. Dr. Walter Froede-t, a Fejlesztési- és Versenyrészleg igazgatóját küldi, hogy találkozzon Wankellel. Froede azt javasolja az igazgatótanácsnak, hogy alkalmazza Wankelt az NSU-val végzett közös munkára, a forgótárcsás szelepvezérléssel kapcsolatban. Wankel szenvedélyéről - a forgódugattyús motorok és a nagysebességű hajók iránt - Froede nem szól semmit.

NSU "Baum" wankel feltöltővel
1954: Három évnyi építést és kísérletezést követően elkészül az első forgódugattyúval szerelt, négyütemű járműmotor. Wankel építési elve egy kétütemű, 50 köbcentiméter hengerűrtartalmú feltöltő formájában debütál. 1956-ban a motor az NSU kétütemű „Baumm’sche Liegestuhl-Baumm guruló nyugágya” aerodinamikus szivar alakú nagysebességű kétkerekű járművében világrekordot állít fel, 196 kilométer/órás sebességgel.

1957: Az első Wankel belsőégésű motorok már működnek a laboratóriumban, és a műszaki világ a motortechnológia forradalmi fejlesztéseként ünnepli őket. A DKM 54 kísérleti motor, amelyet Wankel és az NSU fejlesztett ki, februárban rövid ideig működik, majd leáll. A karburátor beállítását követően azonban a motor további néhány percig lágyan működik. 1957-ig tartó konstrukciós változtatásokat követően a 250 köbcentiméteres motor 29 lóerőt teljesít 17 ezres percenkénti fordulatszám mellett és egy rövid időre 22 ezres percenkénti fordulatszámot is mérnek. Ebből a motorból négy darab készült, egy még ma is látható a Deutsche Museum-ban. Ernst Hutzenlaub üzletemberrel Wankel megalapítja a Wankel GmbH-t. Wankel azon kevés feltalálók közé lép, akik elegendő bevételre tehettek szert szabadalmaik jogainak eladásából ahhoz, hogy anyagi gondok nélkül élhessenek egész életük végéig.

1958: Curtis Wright, egy amerikai repülőgép-motor gyártó, társul Wankellel és licenc alapján Wankel repülőgépmotorokat készít. Az első, az NSU által „Pompás Kísérletnek” keresztelt, forgódugattyús motorral szerelt gépkocsik 1960-ban jelennek meg a német utakon.

1961: A Frauenhofer Szervezet Műszaki Kutató- és Fejlesztőközpontja egy különleges építészeti formával épül meg Lindauban, amely Wankel egyik ötletén alapul.

1963: Az első szériaérett Wankel-autó az NSU Spider bemutatkozik a Frankfurti IAA alkalmával. Wankel-motorja 500 köbcentiméteres kamratérfogattal rendelkezik és 37 kilowattot (50 lóerőt) teljesít. Egy évvel később megindul a motor sorozatgyártása. Összesen 2375 Spider készül, s a növelt teljesítményű versenyváltozat minden más autónál gyorsabbnak bizonyul a versenypályán.

Nsuspider wankelengine.jpg

1967: A legendás Mazda Cosmo-ban az első duplarotoros Wankel-motor is megjelenik.

Mazda cosmo.jpg

1968: Az NSU elkészíti a Ro 80 típust. A duplarotoros motor egyliteres kamratérfogattal és 81 kilowattos (110 lóerős) teljesítményével 180 kilométer/órás végsebességre gyorsítja az elsőkerékhajtású limuzint. Az autó szokatlanul lágy működésű motorral rendelkezett, azonban hajlamos volt a meghibásodásra.

Nsuro80scnitt01.jpg

Az 1970-es évek eleje: Wankelt valósággal ostromolják az emberek és a cégek, akik szabadalmai licencjogának megvásárlása iránt érdeklődnek. Wankel eladja a jogokat a Daimler-Benz, a Volkswagen, a Rolls-Royce, a Porsche, a Mazda, a Yamaha, az American Motors, a Krupp és számos más társaság részére, beleértve minden főbb motorkerékpár-gyártót is. Gazdag ember lesz.

Rolls Royce Dual rotor (Diesel)

Rolls Royce dualrotor.jpg

1971: A brit Lonrho Ltd. megvásárolja a Wankel GmbH.-t.

1974: Nehéz idők kezdődnek. Miközben a forgattyúsház belsejében a rezgési nyomok és a csúcstömítések problémáit sikerül megoldani, az olyan irányú remények, melyek szerint a Wankel-motorok olcsóbban gyárthatók, mint a forgattyús hajtóműves erőforrások, nem válnak valóra. Az energiaválság következtében egyre növekvő üzemanyag-árak és az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett szigorúbb emissziós szabályzások gátat vetnek a Wankel-motor további fejlődésének. A General Motors és a Daimler-Benz már előrehaladott fázisában egyaránt felhagy a Wankel-program folytatásával. A Peugeot 1975-ben leállítja a Birotor gyártását a Citroennél, röviddel a program kezdetét követően. Két évvel később az Audi leáll a Ro 80 gyártásával, amit az NSU-tól vett át. A gyártók közül, akik annak idején megvásárolták a licencet Wankeltől, csupán a Mazda folytatja a munkát a Wankel-motoron és egy sorozatgyártású változatot épít az RX-7 sportkupéjába. A motorkerékpár-gyártók közül csupán a Norton marad meg a Wankel-elv mellett, s rendőrségi motorkerékpárokba építi e motorokat, a brit piacra.

NortonWankel.jpg Norton "Police edition" Wankel-motorral

1976: Egy 200 kilowatt (299 lóerő) teljesítményű forgódugattyús motor hajtja a „Zisch” nagysebességű hajót a Bodeni tavon, száz kilométer/órás sebességgel.

ZischLi100.jpg

1978: Wankel továbbfejlesztett tömítéseket alkalmaz a DKM 78 új, kétütemű forgódugattyús hajtóműben, amely kisebb kamratérfogata ellenére lényegesen nagyobb teljesítményt produkál, és kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a hagyományos négyütemű forgódugattyús erőforrás (KKM).

1986: Felix Wankel eladja intézetét a Daimler-Benz cégnek 100 millió német márkáért. Magánemberként új motorkonstrukciókkal és egy mechanikus kompresszorral kísérletez. Szabadalmi díjaiból származó bevételének egy részét egy svájci alapítványnak adományozza, amely a „Wankel Díj az Állatvédelmi Kutatásokért” odaítélője 1972 óta.

Mercedes wankel.jpg

1988. október 9.: Dr.h.c. Felix Wankel a Müncheni Műszaki Egyetem doktora hosszas betegség után Heidelbergben távozik az élők sorából. A Mazda Motor Corporation ígéretet tesz a szelepek és hajtókarok nélküli motorok további építésére.

Felix Wankel tervezői fokozat vagy jogosítvány nélkül írt autóipari történelmet, és elfoglalta helyét a motortervezés nagyjai mellett, mint Nicolaus August Otto, Carl Benz, Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach és Rudolf Diesel.

3rotorwankel.jpg 3RotorWankel

Találmányai, szabadalmak

Engedély dátuma Társaság Ország Szabadalom tárgya
21.10.1958 Curtiss-Wright Corp. USA Korlátozás nélkül, "no series"
29.12.1960 Fichtel & Sachs AG Germany Ipari és hajómotorok , 0,5-30 LE
25.02.1961 Yanmar Diesel Co. Ltd Japan Benzin és diesel motorok, 1-100 LE, 1-300 LE
27.02.1961 Toyo Kogyo, Co. Ltd. Japan Szárazföldi benzinhajtású járművek, 1-200 LE
04.10.1961 Klöckner-Humboldt-Deutz AG Germany Diesel motorok, korlátlanul
26.10.1961 Daimler-Benz AG Germany Benzinmotorok 50 LE felett
30.10.1961 MAN AG Germany Diesel motorok, korlátlanul
02.11.1961 Friedrich Krupp AG Germany Diesel motorok, korlátlanul
12.03.1964 Daimler-Benz AG Germany Diesel motorok, korlátlanul
15.04.1964 S.p.A Alfa Romeo Italy Benzinmotorok 50-300 LE vagy személygépkocsi
17.02.1965 Rolls-Royce Motors Ltd. UK Diesel és hibrid motorok 100-850 LE
18.02.1965 IFA VEB Germany (DDR) Benzinmotorok 0.5-25 és 50-150 LE
02.03.1965 Dr.Ing. h.c. Porsche KG Germany Benzinmotorok 50-1000 LE
01.03.1966 Outboard Marine Corp. USA Benzinmotorok 50-400 LE
11.05.1967 Comotor S.A. Luxembourg Benzin és diesel motorok 40-200 LE
12.09.1967 Graupner Germany 0,1-3 LE modell-motorok
28.08.1969 Savkel Ltd. Israel Benzin és ipari motorok 0.5-30 LE
01.10.1970 Nissan Japan Benzinmotorok 80-120 LE
10.11.1970 General Motors USA Általános, kivéve repülőgép hajtóművek
24.11.1970 Suzuki Japan Motorkerékpár benzinmotorok 20-60 LE
25.05.1971 Toyota Japan Benzinmotorok 75-150 LE
29.11.1971 Ford-Werke AG, Köln Germany Benzinmotorok 80-200 LE (1974-ig érvényben)
25.07.1972 BSA Ltd. UK Benzinmotorok, motorkerékpárhoz 35-60 LE
29.09.1972 Yamaha Japan Benzinmotorok, motorkerékpárhoz 20-80 LE
04.10.1971 Kawasaki Heavy Industries Ltd. Japan Benzinmotorok, motorkerékpárhoz 20-80 LE
03.02.1973 American Motors (AMC) USA Benzinmotorok 20-200 LE
További szabadalmak a Nr.:2.988.088 (US. Patent Office) alapszabadalomra
US. Patent Office nr. Iktatás_dátuma Kiadás_dátuma Eredeti jogtulajdonos Szabadalom címe
US2988088 eredeti szabadalom 1961 jún. 13. Felix Wankel és Wankel & NSU Motorenwewrke AG. Forgódugattyús gépek
US4012180 1975. dec. 8. 1977. márc. 15. Curtiss-Wright Corporation Rotációs kompresszor, labirint tömítéssel
US4070137 1976. okt. 7. 1978. jan. 24. Caterpillar Tractor Co. Forgószerkezet az íves kialakítású belső munkatérhez
US4395206 1981. ápr. 28. 1983. júl. 26. Trochoid Power Corporation Kiegyenlítő-lezáró tömítés, íves forgórészekhez
US5251596 1990. dec. 31. 1993. okt. 12. Kétütemű forgótárcsás belsőégésű motor
US5259739 1992. márc. 27. 1993. nov. 9. CG&G Enterprises Alternálás mentes többhengeres hajtómű
US5380177 1992. okt. 23. 1995. jan. 10. Térfogat-kiszorításos, forgódugattyús gép, "hipertrochoid" elrendezéssel
US6575719 2001. júl. 27. 2003. jún. 10. Bolygódugattyús gépek, szénszál erősítésű, íves réstömítései.
US7059294 2004. máj. 27. 2006. jún. 13. Wright Innovations "LLC" vibromotor
US7520738 2003. szept. 4. 2009. ápr. 21. Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS)Ecole Polytechnique Zárt rendszerű rotációs gép
US7591129 2005. dec. 29. 2009. szept. 22. Forgótárcsás motor
US8004133 2009. jún. 27. 2011. aug. 23. FW2 International, Inc. "Epitrohoid pályán forgó" elektromotor
US8151759 2007. aug. 23. 2012. ápr. 10. Wright Innovations "LLC" vibromotor

A megvalósult álom - avagy, minden ami Wankel

NSUfrontal-chart.jpg
A fiatalember álma, küzdelmektől és balsikerektől is kísérve, hosszú évek alatt, rengeteg munkával, megvalósult. A rengeteg szabadalom és az ahhoz kapcsolódó tudományos kutatások, fejlesztések, világméretekben terjesztették el a "Wankel rendszer"-t.
NSU "Baum" rekorder motorkerékpár

Kerékkötője azonban akadt, nem is kevés. Gyártói és pénzügyi lobbik, szakmai irigységtől és gazdasági érdekektől vezérelve akadályozták széleskörű alkalmazását, vagy keltették rossz hírét. Itt kell megjegyeznünk, mint minden újdonságnak, ennek is megvoltak a gyermekbetegségei, kritikus pontjai, gyártástechnológiai nehézségei. Az álom azonban erősebb volt, és a "megálmodó" küzdelme valósággá formálódott. Megpróbálom vázolni, összefoglalni az alkalmazások irányzatait, de kérem ne várják el, hogy mindent felsoroljak, hiszen a hagyományos dokumentációk mellett, a világhálón is bőséges közismereti és tudományos anyag áll rendelkezésre, illetve könnyedén hozzáférhető.

1. A legközismertebb, természetesen az autózás, már itt is szerteágazó utakkal:

Mazda-rx7 draw.jpg

Mazda RX7 Wankel motorral

  • személygépkocsi szériagyártás
  • prototípusok, kísérleti modellek
  • versenysport, kísérleti és kis szériás típusok

nemkülönben igaz a motorozásra, és a motoros szánokra, hómobilokra is.

Hercules.w2000.jpg

Hercules Wankel 2000

2. A kis súly és nagy teljesítmény mellett, az egyszerű felépítés a repülő szerkezetek tervezőinek a fantáziáját is megmozgatta:

  • Helikopter, auto-gyro (forgószárnyas repülőgép), kis-repülőgép hajtóművek kísérleti és széria alkalmazása.
  • Vitorlázó repülőgépek "önindító" segédhajtóművei.
  • Sárkányrepülők motorjai, paplanernyőzés "hátimotor"

Colani.wankel.jpg

Colani airplane, Wankel erőforrással

3. Ha már igaz a nagyokra, a jármű modellek konstruktőrei is kaptak az alkalmon, hogy felhasználják.
Ws56431.jpg

Wankel-motor az asztal sarkán

4. Nem felejtem ki, vízi közlekedés és vízi-sportok! Naná! Csónak-, és hajómotorok.
12rotorboatraceeng.jpg

3 tengelyen, 12 rotor, tengeri versenyhajókra (prototípus)

5. Mobil ipari berendezések, szerszámok hajtása, mint:
  • motoros vágó és fűrészelő gépek
  • mobil aggregátorok
  • gáz-, és légsűrítő berendezések hajtása (ez fordítva is igaz, erről majd alább...)
  • Ipari és nagy-hajtómű rendszerek segédüzemi-, illetve indító meghajtása.
Aixro-xr50-el-motor-que-todos-estavamos-esperando 1.jpg

többcélú 50 ccm-es Wankel meghajtás, ez bizony egy go-cart szíve lesz

6. Speciális fejlesztések
Rotary-engine-apu-rangeextender.jpg

APU Wankel motor, hibrid gépjárművekhez (range extender)

  • Hybrid hajtásláncokban az akkumulátorok töltőgenerátor működtetéséhez (hatótáv növelés)
  • Wankel, mint elektromos generátor, a forgótárcsa maga a generátor forgórésze.
  • Gázok szállító és sűrítő szivattyúi. (5. pont, ugyanis nem csak hajtóműként, hanem szivattyúként illetve kompreszzorként is jó hatásfokkal működik.)
  • Gépjármű motorok levegő feltöltő rendszere /supercharger/ (bár egy becsületes Wankel kompresszor szerintem kikérné magának, hogy egy dugattyús motort erősítsen!)
  • Wankel motor levegőfeltöltés, cca. 2x akkora köbtartalom szükségeltetik a nyomó oldalon, mint maga a motor köbtartalma.


7. A legnagyobb Wankel motort az Ingersoll-Rand építette. 

Teljesítmény 550 LE (410 kW), 1 rotorral, és 1100 LE (820 kW) két rotoros változatban. A térfogat 41000 cm3 (41 liter) ahol a rotor forgórész körülbelül egy méter átmérőjű.  Egy korábbi, sikertelen Curtiss-Wright kisérlet is volt, ami a belsőégésű motoroknál, a "lángfront" terjedési sebesség adottságai miatt, ekkora méretű motor kialakítását nem tette lehetővé. Ezt a problémát úgy oldották meg, hogy korlátozták a motor fordulatszámát, (max. 1200 rpm) és földgázt használtak üzemanyagként, ami ráadásul különösen jó választás volt, hiszen a motor egyik legfontosabb felhasználási célja a földgáz szállító ipari csővezetékek kompresszor állomásainak meghajtása.

aaa

"Ingersoll-Rand" Wankel forgórész

8. A Wankel-motor  egyszerűsége, jól használhatóvá teszi mini, és mikromotor tervezéshez 

A Micro-electromechanical rendszerek (MEMS) Rotary Engine Lab, a University of California, >Berkeley< sokáig fejlesztett egy Wankel motort, 1 mm átmérővel, 0,1 ccm. Anyaga szilícium, a hajtóerő sűrített levegő. A cél, hogy végül olyan belső égésű motor alakuljon ki, amely amely 100 mW villamos energiát termel, a motor forgórész generátorként funkcionál, mert a mágnesek a motor forgórészben helyezkednek el. A miniatűr Wankel motor fejlesztése megállt az UC Berkeley és a DARPA szerződéses jogvitái miatt.

(foto: "top secret")

5 Wankel Diesel engine.jpg

Wankel-Diesel nagyteljesítményű erőforrás, turbo feltöltéssel.

9. Még egy, és ígérem, befejezem:
  • A -Wankel tervezetet- felhasználják a biztonsági öv előfeszítő szerkezethez, Mercedes és Volkswagen autókon. Mikor a "lassítás szenzorok" érzékelik a potenciális ütközés veszélyt, impulzusokkal kis robbanó patronokat aktiválnak, és a kapott túlnyomásos gáz megpörgeti az apró Wankel motorokat, felcsévélve a laza öveket, így a vezetőt és az utasokat szilárdan az üléshez rögzítik, még az ütközés előtt.


--Gaal Szilveszter 2012. szeptember 8., 23:00 (CEST)

Továbbiak

  • Pistonless forgódugattyús motor
  • General Motors "Rotary" belsőégésű motor
  • Jonova motor
  • Quasiturbine
  • RKM motor
  • Gunderson Do-All Machine
  • Mazda RX-8 Hydrogen RE
  • Mercedes-Benz M950F
  • Mazda Wankel motor
  • JI Martin-Artajo, SI: szabadalom a Wankel-motorhoz = CA 999241 A1.
  • JC Lefeuvre a Wankel-motorhoz, szabadalom WO 8203250 A.
  • Da Vinci Co., Ltd. Gőz hulladékhő visszanyerő-hasznosító rendszer (Wankel elvű berendezéssel)
Aki idáig eljutott, azoknak lazítás - autósporttal

Mazda 787B, 24 órás versenyekre

Mazda 787B.jpg

...és az -ő- kicsi wankel motorja...

Mazda engine rotary.jpg

Ezek kimaradtak, folytatjuk....!

Wankel engines.jpg

Források, hivatkozások