FSO

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

FSO
OldFSO logo01.jpg
FABRIKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Alapítva1951
SzékhelyVarsó, Lengyelország
A(z) FSO weboldala

Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

Az FSO (Fabryka Samochodów Osobowych – kb. Személyszállító Autók Gyára) a vasfüggöny mögött elhelyezkedő autógyárak által sok esetben választott utat járta; a már technológiailag kissé avítt nyugati modelleket gyártotta, azokat azonban olyannyira olcsón, hogy nem csak keleten, de nyugaton is el tudta adni a modelleket.

Alapításának és történetének ismertetése során, nem hagyható ki az a lényeges tény, hogy Lengyelországban az 1930-as években jelentős volt az autógyártás, különösen a FIAT céggel alakultak ki komoly üzleti kapcsolatok és 1932-ben megalapították a Polski-Fiat márkát, illetve gyártóbázisát.

WARSAWA old.jpg
Warszawa2.jpg

A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására.

Az 50-es és 60-as években alapvetően ezek modellkínálatával működött a gyártás, továbbá az alépítmény, motor és erőátvitel felhasználásával, gyártották a többcélú Nysa és Zuk kis haszongépjárműveket.

A 60-as években, a nemzetközi technológia előrehaladtával kikényszerített változások miatt bekövetkezett fejlesztési irányváltás nyomán újra felmelegítették a FIAT kapcsolatot. Így kezdték gyártani, ismét Polski Fiat 125p néven, előbb a torinói 125-ös modellt, majd az FSM Bielsko-Bialában a 126p kisautókat.

Az alábbiakban az FSO és FSM történetét és típusait veszzük végig, de A Polski-FIAT márkának külön fejezetett szentelünk, mind az 1930-as évek, mind az 1960-1992 közötti időszak taglalásával.

Veteran banner01.jpg

Veterán FSO autók

FSO modellek példányszáma
Modell Termelési volumen
FSO Warszawa 254 471
Syrena 177 234
Polski Fiat 125p 1 445 699
FSO Polonez 1 061 807
Polski Fiat 126p 3.128.313

Varsóban, 1951-ben megkezdődött a Szovjetúniótól kapott GAZ-M20 "Pobjeda" tervei és technológiája alapján a Warszawa személygépkocsik gyártása. Kezdetben a gyár termelési mutatói nem alakultak túl jól, de a nehézségeken túljutva a gyártási folyamat felgyorsult és a termelés volumene megnyugtatóan kúszott felfelé. Az 50-es évek elején gyártott típus modernnek számított, és hamarosan exportálása is elindult, elsősorban Közép-, és Kelet-Európa irányában. A Warszawa modellek sokasága követte az alaptípust, miközben a gyár kifejlesztette kisautóját, a Syrena típust. Fénykoruk az 1960-as években volt az igazi. Időközben azonban a FIAT Művekkel kötött szerződés alapján, a 125-ös torinói mintájára kezdték el a Polski Fiat 125p gyártását, majd kisautóként a 126p modellek is szép számban keletkeztek a '70-es ~80-as években. A PF 125 alapjain kezdődött el a '80-as években nagy sikert arató, önálló fejlesztésű FSO Polonéz-ek gyártása.

Warszawa típusok

Warsawa sidew.jpg

Gyártás mennyisége, évente-összesen
Évszám Gyártott modell db Évszám Gyártott modell db Évszám Gyártott modell db
1951 75 1959 15 340 1967 15 175
1952 1575 1960 14 825 1968 17 780
1953 1563 1961 13 650 1969 17 683
1954 1678 1962 14 636 1970 16 232
1955 4015 1963 13 422 1971 13 500
1956 6105 1964 13 455 1972 12 803
1957 10 020 1965 15 726 1973 4266
1958 13 173 1966 17 774 SUM: 254 471

A Warszawa Gyár sok fejlesztése maradt a tervezőasztalon vagy a kísérleti műhelyben, a pénzszüke, a piaci-igény hiány, vagy egyszerűen politikai döntés nyomán. Ezeket, illetve az alaptípusokra épített haszon gépjármű változatokat próbáljuk meg az alábbiakban felsorolni:

Warszawa Utility

  • Warsaw Pickup
  • VAN
  • Estate

Warszawa Special

  • Warszawa Pickup
  • Warszawa Furgon
  • Warszawa Kombi
  • Wersje specjalne
  • Drezyna
  • Taksówka
  • Radiowóz
  • Sanitarka/Ambulans
  • Pocztylion

Warszawa Prototyp

  • Warszawa M-20U
  • Warszawa M-20F
  • Warszawa Ghia
  • Warszawa 210
    • Geneza
    • Układ napędowy
    • Podwozie
    • Nadwozie
    • Dalsze losy
MhiG42S.jpg

Poski Fiat típusok

Az alábbi alaptípusokra számos, továbbfejlesztett szériaváltozat készült. A típus hivatkozásoknál könnyebb és érthetőbb a részletezésük, ezért a későbbiekben ott találkozhatunk részletes leírásukkal.

- Változatok:

  • PF 125p (1967-1973)
  • PF 125p MR'73/MR'74 (1973-1974)
  • PF 125p (1975-1983)
    • Polski Fiat 125p kombi és zárt-kombi változatok
    • Polski Fiat 125p Pick-up
    • PF 125p Radiowóz rendőrségi feladatokra (URH-s kocsi)
PF125redwhite.jpg

FSO-125p (1983)

1983-ban a FIAT liszencszerződés érvényessége megszünt, így FSO 125p jelzéssel gyártották tovább a változatokat
Fso-125p-05.jpg
  • FSO 125p (1983-1991)
    • 1.5 C
    • 1.5 L
    • 1.5 ME
    • FSO 125p Kombi

Mint a többi európai, nagy autógyár, az FSO is fejlesztette az alaptípusra konstruált változatait. Az alábbi modellek kialakítására is így kreülhetett sor, azonban nagyrészük prototípusként porosodik a múzeumokban (jó esetben, mert sok eltűnt)

Prototípusok, különlegességek és "1 verziós" modellek
  • PF 125p Coupé
  • PF 125p Pickup

Camping

  • PF 125p LONG
  • PF 1100 Coupé
  • PF 125p -GTJ-
  • FSO Ogar
PF125 coupe.jpg

Polonez típusok

Polonezseeklogo.gif FSO Polonez 1979.jpg
Polonezgraph01.jpg

Veterán FSO kishaszon-gépjárművek

Mindhárom modell az időközben gyártott FSO modelleken alapul,mind a vázszerkezetét, mind az erőforrást tekintve. A legkülönfélébb célokra, igényekre és kiépítéssel készültek. Egyszerű körülmények között, még igénytelen tulajdonos kezei közt is, jó szolgálatot tettek.

ZUK

Az első modellek terveit a Chevrolet gyártól egy orosz cég vette meg, mely aztán továbbadta azt a varsói FSO autógyárnak, melynek részeként alakult a Żuk gyár 1950-ben, kizárólag tehergépjárművek készítésére. Az első példány az ezen licenc alapján gyártott Lublin-51-es típusú katonai teherautó 1951. november 7-én hagyta el a gyártószalagot.

1958-tól kezdve már saját konstrukción és technológián alapuló típusokat gyártottak, 2,5 tonna össztömegű, 900–1100 kg terhelésű első Żuk haszongépjárműveket. 1963 és 1970 között a cseh Avia céggel létrejött együttműködés keretében összesen 4500 darab Skot elnevezésű páncélozott szállítójárművet is gyártottak. A „klasszikus” Żuk kisteherautó (lásd a bal oldali képen) kifejlesztését 1955–1956 között vitték végbe. Ebből a típusból a legutolsó, szám szerint az 587 500-adik, 1998. február 13-án gördült ki a gyárból. Elsősorban állami szerveknek (főleg a tűzoltóság és különböző bányászszervezetek számára) készült, de népszerű lett a magánszemélyek körében is, melynek köszönhetően (a Nysával ellentétben) az 1989 utáni lengyel (és kelet-európai) piacgazdaságban talpon tudott maradni.

1993 októberében indult be a Lublin 33-as gépkocsi szériagyártása, amit a gyár saját kutató-fejlesztő központja fejlesztett ki. 1993–1995 között a Peugeot Automobile konszernnel létrejött megállapodás keretében a lublini gyárban 3500 Peugeot 405-ös gépkocsit szereltek össze. A szerződés lejárta után a gyárat a dél-koreai Daewoo Corporation és Daewoo Heavy Industries Co. vásárolta meg 1995 júniusában, mely révén 1995 októberében a Żuk gyár nevet változtatott, immáron Daewoo Motor Polska néven működött tovább. A cég még 1995 decemberében elindította a Daewoo Nexia gyártását, melyből összesen 40 000-et készítettek itt. A ZUK modellek sorát az A-03 nyitotta, és többszöri módosítások, konstrukció frissítések után az A-16B, A-18, A-151C modellek voltak az utolsók a fejlesztések sorában.

Zuk01.jpg

NYSA

A Nysa, a lengyelországi Nysa városában található ZSD járműgyár tehergépkocsi-márkája. Az első modellt 1952-ben, míg az utolsót 1994. február 13-án gyártották.

Elsősorban a lengyel rendőrség (milícia) és munkásőrség számára készített kisbuszokat, illetve a magánszemélyek számára kisteherautókat, melyek legtöbbjét a kék egy jellegzetes árnyalatára festették. A rendszerváltás után fokozatosan kivonták őket a forgalomból, az 1990-es évek közepére szinte mindet leselejtezték.

Nysa 522 kisteherautó 1970 körül a kisbuszok elejét némileg áttervezték, mely után gyakorlatilag a cég bezárásáig semmilyen további változtatás, vagy fejlesztés nem történt. Az 1989 utáni Lengyelországban a Nysa sorsa ezáltal hamar megpecsételődött, kétséges volt, hogy valaha is privatizálni tudják a céget. Miután a lengyel milícia és a munkásőrség rendőrséggé szerveződött, elkezdte lecserélni a járműparkját is, a régi Nysákat új, nyugati gyártmányú kisbuszokra cserélve, ezzel végleg eldöntve a vállalat sorsát. A gyár 1994. február 3-án zárt be.

A Nysa, akárcsak a Żuk, szinte teljesen a régebbi Chevrolet kisbuszok mintájára lett megtervezve. A lengyel milícián kívül főleg farmerek vásárolták, de a keleti blokk országaiban kézbesítőkocsinak (kiváltképp Bulgáriában) vagy mentőautónak is használták, mivel roppant könnyen és gyorsan lehetett ki- és beszállni belőle. Magyarországon az 1980-as években az Országos Mentőszolgálat rendszeresített járműve a Nysa 521S volt – a legtöbb, 777 darab, 1987-ben futott belőlük az utakon.

A NYSA modellek sora, időrendben

  • N57 N58 N59
  • N60 N61 N63
  • 501 503
  • 521/522
    • 521C (hűtőautó)
    • 521F (zárt)
    • 521M (mikrobusz)
    • 521S (mentőautó)
    • 521T (személy-
    • és áruszállító)
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: convert: unable to open image `/home/veteranp/public_html/veteraninfo.hu/veteranpark/images/7/77/Nysa_N59M_in_Kraków.jpg': No such file or directory @ error/blob.c/OpenBlob/2589.
convert: missing an image filename `/home/veteranp/public_html/veteraninfo.hu/veteranpark/images/thumb/7/77/Nysa_N59M_in_Kraków.jpg/600px-Nysa_N59M_in_Kraków.jpg' @ error/convert.c/ConvertImageCommand/3015.

Tarpan

Big tarpan01.jpg

A TARPAN-ról dióhéjban

A Tarpan lengyel gyártmányú, vegyes használatra tervezett SUV modell volt, melyet az FSR (Fabryka Samochodów Rolniczych) gyártott a gazdálkodók használatra. Az autó jellemzőinek kialakításakor a Land-Rover és a Mercedes-Benz G nyomdokait próbálták követni, a már rendelkezésre álló Lengyel típusok főbb szerkezeti egységeinek felhasználásával. A Tarpant a polgári célú felhasználás mellett, a szovjet típusok, UAZ - és GAZ terepjárók, kiváltására szánták.

A SUV modellnél sok alkatrészt más autókból vettek át, a motor az FSO Polonez 1,5-literes motorja és sok alkatrésze, de a kilincsek és zárak viszont, a Polski Fiat 125 típustól származnak. A későbbiekben a TARPAN Iveco motorral készült. Az FSR Tarpan a "Daewoo" időszakban, mint márkanév megszűnt. A gyártmány azonban nem tűnt el, mert az FSR és FSC egyesülésével, -TARPAN Intrall Honker- márkanéven gyártották.

A járművek jó terepjáró képességgel rendelkeztek, a mezőgazdaságban széles körben alkalmazták (ne felejtsük el, hogy Lengyelországban nem sikerült "TSZ-esíteni", így a magángazdálkodásnak nagy hagyományai voltak). Először a Warszawa négyhengeres motorja, erőátvitele és a ZUK alváza képezi a gyártmány alapját, a későbbi változatok a Polski Fiat 125p, illetve a Polonéz 1500 ccm-es benzines erőforrását kapják.

1989-ben a modell Tarpan Honker néven jrlrnik meg, az Iveco-val keletkezett megállapodás alapján. Ettől kezdve a motor, és az alváz a Fiattól és a Nissantól érkezik. A benzinmotor 82 LE teljesítményt, a dízel motor 106 LE-t szolgáltatott. A modellvariánsok VAN és Pick-Up változatokban is elérhetőek. Miután a Daewoo beszállt az üzletbe, Daewoo Honker lett a márkanév. A Daewoo korszak után, a típust -Honker- márkanéven gyátják, a Tarpan név eltűnt a ködben.

Az első modell, a Tarpan 233 specifikációja
  • Karosszéria: személy-és áruszállítás, 2 ajtós fülke+plató, alvázon.
  • Motor: M20 típusú (S-21), vízhűtéses, orrmotor, hátsókerék-hajtás
  • Furat x löket / kapacitás: 82x100mm/2120 cm ³
  • Maximális teljesítmény:
    • 50 LE 3600ford./perc (70LE 4000ford./perc)
  • Nyomaték:
    • 122Nm 2200fordulat/perc (147Nm [15 kgm] 2500r/min)
  • Sűrítési arány: 6.8:1 (7.5:1)
  • Erőátvitel:
    • 3-fokozatú, szinkronizált kézi váltó
    • kardán hajtás, merev hátsó híd
  • Első Felfüggesztés:
    • lengőkarok, tekercsrugók, teleszkópos lengéscsillapítók
  • Hátsó felfüggesztés:
    • hosszanti laprugók, lengőkaros lengéscsillapítók (lever)
  • Fékrendszer:
    • Hidraulikus, 4-kerék dobfék, kézifék a hátsó kerekekre
  • Gumiabroncsok: 7,3 - 15 "
  • hossz / szélesség / magasság: 4322/1750/1840 mm
  • Üres tömeg: 1300 kg
  • Max. sebesség: 100 km / h
  • Üzemanyag-fogyasztás: 12,5-13,5 l/100 km
Tarpan-honker-slrt-10.jpg TARPAN-HONKER
HONKER

Prototípusok, kis szériák (máshova nem soroltak)

Ezen modellek szintén az eredeti FIAT modelleken alapulnak, kisebb szériában gyártották, kifejezetten export célokra, illetve a torinói FIAT gyár rendelésére, annak érdekkörében.

Classic Polski Fiat


Veteran banner01.jpg

Veterán FSM autók

Syrena típusok

1953-ban született a döntés, hogy meg kell tervezni, egy új lengyel kisautót, lehetőleg a Warszawa M20 alapjain, és alkatrészeinek felhasználásával, de kicsi és gazdságos motorral.

Az FSO kapta a feladatot, hogy egy népszerű autó tervet készítsen, kéthengeres motorral. Az alvázra fakeretes vázat és farost lemez borítást tervezzenek, továbbá az autó fronthajtású legyen. Mindezt a párt és állami vezetők direktívái szerint, annak érdekében, hogy:

"... építeni egy népszerű, időtakarékos közlekedési eszközt, a hatósági feladatok ellátására és pihenési célokra, a tervezett racionalizálás érdekében, a munkahelyi vezetőknek, az aktivistáknak, a tudósoknak és vezető képviselőknek"

1953 augusztusában elkezdődött a munka, amely három helyszínen folyik:

  • Az FSO kidolgozza az alvázat
  • A BKPMot felelős karosszéria tervekért
  • A WSM Bielsko-Biala pedig a motor kialakításért felelt.

Két prototípus változat 1954 januárjára készült el. A karosszéria fém létravázra került, ami hegesztett acél négyszög szelvényből készült. Az erőforrás, egy 2-hengeres, kétütemű benzinmotor(S-14), 690 ccm hengerűrtartalommal. A teljesítmény 16,2 kW (22 LE). Erőátvitele a 4-sebességes manuális váltóval(nem szinkron) működött. Futóműve, független első kerék-felfüggesztés, keresztirányú lemez rugózással, hidraulikus lengés csillapítókkal, a hátsó kerekek pedig lengő-tengelyes kialakításúak keresztirányú laprugó köteggel, hidraulikus, karos-lengéscsillapítókkal. 1954 júliusától, több módosítással készülnek a kísérleti modellek (5 db), melyek az S-15 motort kapják (746 ccm, 19,1 kW (26 LE)).

1955 júniusában, a XXIV. Poznan Nemzetközi Vásáron mutatják be először a Syrenát. 1956 januárjában elkészül a Syréna gyártási dokumentációja. A szerzett tapasztalatok során a fa szerkezeti elemek alkalmazását elhagyták, és így egy teljesen fémszerkezetű, kétajtós, négyszemélyes, fronthajtásos, akkor modernnek számító kisautót sikerült kialakítani, ami nemzetközi viszonylatban soha nem került a köztudatba, de Lengyelországban sokáig nagy népszerűségnek örvendett. Így kezdődött a Syrena modell tömeggyártása 1957 március 20-án.

Syrena101 01.jpg
Szériagyártású modellek
Syrena 101 Syrena Sport
Syrena1.jpg
Utas-, és teherszállítók
  • Syrena Bosto
  • Syrena R-20
Prototípusok
  • Syrena 110
  • Syrena Sport
  • Syrena 104 Laminat
  • Syrena Mikrobus
  • Syrena 607

Polski Fiat 126p típusok

Fiat 126p1976.jpg

Fiat 126psidew.jpg


Veteran banner01.jpg

Fejlesztési irányok, kísérletek

(Nem realizált projektek)

  • 1959 - "Design Mermaid Van" a világ első kisautója "VAN" kialakítással
  • 1960 - A Syrena Sport megtervezése és prototípus gyártása
  • 1961 - prototípus a Syrena műanyag karosszériára, modern utódja Mermaids 104
  • 1964 - Prototípus, Varszawa 210
  • 1966 - prototípusok Syrena 110, az első ferdehátú a világon
  • 1971 - Lengyel Fiat 125p Coupe
  • 1974 - FSO 1100 Coupe
  • 1974 - Lengyel Fiat 125p kabrió
  • 1977 - Ogre, sportkocsi
  • 1981 - Polonaise mezőgazdasági kivitel, 3-tengelyes
  • 1982 - Polonez Sedan, 1300/1500 motorral
  • 1982 - Polonaise Long, 7-ajtós limuzin a modell 1300/1500 alapokra
  • 1985 - Wars, modern családi autó
  • 1994 - FSO Polonez Analog >> pick up/4x4 hajtáslánccal

Idővolnal

  • 1948 - úgy döntenek, hogy egy autógyár, amely engedéllyel termelni Fiats 1100-ban . Lengyel vezetők Sztálin óv a kapitalista termelési járművek. Tárgyalásokat folytatott Fiat megy a kosárba. A határozatot a termelés a szovjet M20 Pobeda (frissített Ford egy példányát az Egyesült Államokban a következő években 1928-1932).
  • 1951 - a gyártásának kezdetekor az M-20 Varsóban .
  • 1957 - a lengyel autógyártás indul Siren 100 .
  • 1960 - termelés kezdetének Mermaids 101 és 201 Varsóban .
  • 1962 - A start termelés Mermaids 102 .
  • 1963 - termelés kezdetének Mermaids 103 .
  • 1964 - a gyártásának kezdetekor Varsó 203/204
  • 1965 - engedély vagy a Fiat 125 .
  • 1966 - Start előállítási Mermaids 104 .
  • 1967 - A start termelési lengyel Fiat 125p .
  • 1968 - Varsó átnevezése a 223/224 után tiltakozás Peugeot .
  • 1972 - átadása termelés 105 szirénák , hogy az új üzem MSZÁ a Bielsko-Biala .
  • 1973 - gördül le a futószalagról utolsó Varsóban.
  • 1975 - Italdesign kifejlesztett prototípus az autó "polonéz".
  • 1978 - a kezdete termelésének a Polonéz 1300/1500 , szerint olasz design.
  • 1983 - lejárta jogok a márka Fiat (átnevezés Polish Fiat 125p → FSO).
  • 1984 - a foglalkoztatás 14.000 munkavállalók [5]
  • 1988 - december 1, 1988 parafált megállapodást, amely szerint a varsói gyár lett volna egy kis autót gyártott Uno , később törölték [6]
  • 1989 - Polonaise korszerűsítése és bevezetése a modell MR'89 .
  • 1991 - end of termelés FSO 125p.
  • 1991 - Polonaise átfogó korszerűsítése és bevezetése fajták Caro .
  • 1994 - General Motors kezdődik összeszerelése az Opel Astra (version Opel Astra I ) a Zeran [6] .
  • 1995 - privatizációja FSO. Kínál részvények a Daewoo-csoport [6] .
  • 1996 - létrehozása Daewoo-FSO . Indítsa el a termelési Polonez Atu , a gyár foglalkoztat 20.500. emberek, amelyek 3500. a közigazgatásban [6]
  • 1997 - New Polonaises. Modellek Caro Plus , Atu Plus .
  • 1997 - termelés kezdetének Lanos .
  • 1999 - bevezetés az értékesítési Polonaise ingatlan .
  • 2000 - megszerzése társaság autóipari részlege a GM Daewoo a General Motors .
  • 2002 - Polonaises termelés felfüggesztése Caro Plus és Atu Plus Combi.
  • 2004 - Vissza a név FSO Matiz és Lanos termelés saját márka.
  • 2005 - aláírása szerződést AvtoZAZ megszerzése FSO.
  • 2007 - end of termelés FSO Matiz , kezdetét termelésének a Chevrolet Aveo (július tárgyalás, novembertől jobbra).
  • 2008 - end of termelés az FSO Lanos
  • 2009, május 11 - stop termelés az alacsony kereslet az autók [7]
  • 2011 - lejártával az engedély a termelés a Chevrolet Aveo

Veteran banner01.jpg

Az FSO után,hogyan tovább

A Lengyel autógyártás nem szűnt meg, csak a márkanevek tűntek el! Az előzőekben felsorolt típusok és modellek előállítása mögött jelentős nehézipari háttér, autógyártási tapasztalat, fejlesztői és gyártói szakember gárda állt és áll, most nemzetközi autóipari érdekeltségek márkanevei uralják a gyártási hátteret.

Ízelítőként egy fotó a Tarpan utódjáról és egy Star változatról. A Star vezetőfülkés teherautókat, fennállása vége felé a Csepel Autógyár is gyártotta.

Honker-star01.jpg


FSM - FAP (Fiat Auto Polland)

Ezt a fejezetet később szerkesztjük, illetve aki kedvet érez hozzá, adatgyűjtés után belekezdhet, ha betartja a Szerkesztési irányelveket

Veteran banner01.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg


A lap eredeti címe: „http://veteraninfo.hu/index.php?title=FSO